Mike:
Het gaat er alleen maar om om de ingedroogde ontlasting en de constipatie op te heffen, en om in de darmen weer het juiste milieu te scheppen zoals via de moedermelk.
En ik schrijf hier niet over vezels in het algemeen, maar over fermenteerbare resistent zetmeel.
Quote:
In moedermelk:
In tegenstelling tot koemelk bevat moedermelk grote hoeveelheden oligosacchariden (5 tot 8 g per liter) die een gedeeltelijk prebiotisch effect hebben. Deze bijzondere koolhydraten bevatten galactose en worden galacto-oligosacchariden of GOS genoemd. Ze hebben gunstige effecten op de gezondheid van het kind dat borstvoeding krijgt.
Er zijn niet minder dan 130 oligosacchariden aanwezig in moedermelk. Het is dan ook onmogelijk omwille van technologische en economische redenen om die synthetisch na te maken om ze aan zuigelingenmelk toe te voegen.
Quote:
Prebiotica en probiotica in moedermelk
Een van de meest overtuigende argumenten voor het belang van prebiotica in de menselijke voeding is de aanwezigheid van galacto in de moedermelk. De macro-en micronutriënten aanwezig in moedermelk (het enige voedsel specifiek en uitdrukkelijk “ontworpen” voor menselijke consumptie) zijn per definitie geschikt zijn voor menselijke consumptie. Moedermelk bevat zowel probiotica (Bifidobacterium, meestal) en prebiotica.
Ik dwing niemand aan de vezels en dat hoeft en moet ook niet, trouwens resistent zetmeel is een fermenteerbare vezel en geen gewone opstoppende of irriterende of onoplosbare vezel. Net zoals ik ook niks heb tegen bitterzout of H2O2 / waterstofperoxide of baking soda (natriumbicarbonaat) of triphala of lugol's etc. Het zijn allemaal middelen om tot een betere gezondheid te komen. Die niet voortdurend gebruikt moeten worden, het gaat om het voedsel zelf.
Trouwens bakbananen zijn geen bananen, zijn meer zetmeelachtig en een gewone banaan is suikerachtig.
Als je goed kijkt wat moedermelk bevat, kun je dat als je darmen klappen opgelopen hebben het op net zo een manier oplossen. Je kunt het ook proberen met meer gelatine of bottenbouillon, maar ieder op zijn manier dan. Ik denk dat de mensen die het hier lezen niet dom zijn en inzien dat ik het niet over het opvoeren van vezels heb, maar op het juiste klimaat terug te scheppen in de darmen. En vandaar uit verder gezond worden en meer gezonde dingen aan kunnen en de spijsvertering en darmen er versterkt door worden.
Trouwens nergens zeg ik psylliumvezels of wat voor vezels dan ook te slikken, ook geen pitten of zaden. Alleen wat meel of fiberfin en voeding dat WAP proof is. Als je in het begin wat meel of fiberfin of WAP voedsel aan je kefir toevoegt om het proces vlugger op gang te brengen, kun je het daarna af met de voeding waar ook wat resistent zetmeel inzit. En WAP proof.
Maar ja gaf alleen maar een manier aan om te helpen.
Bataat, goed geweekte linzen, witte rijst, geweekte cashews, witte rijst noedels, glas noedels, witte rijst mie, boekweitmeel, yams, pompoen etc. allemaal WAP proof voedsel als je maar meer vet wat eiwitten en minder koolhydraten pakt. En de koolhydraten kun je uit dat lijstje halen. En uien en meerdere goedgekookte groenten voor inuline etc..
Zoals je vaak zegt Mike: "Beter eruit dan erin!"
Dan zou het goed zijn als het lichaam deze taak weer opneemt, in plaats van bitterzout of wat dan ook.