Ingedroogde ontlasting

@Poeki en andere dames : de topic was begonnen ivm stoelgang maar ook overgangsproblemen komen hier invoor dus blijf ik even hier hangen met mijn vragen. Zoals Poeki heb ik ochtendtemperatuur gemeten, soms 36°, soms 36.5° dus wat ik begrijp te laag, dus schildklierproblemen. Is dat juist?

Ik heb alle topics gelezen met overgang/verslechterde ogen/ etc maar ik geraak er niet uit, tis teveel al dat oestrogeen en progesteron etc.

Ik weet alleen dat ik me niet goed voel, stinkend zweet heel de dag, opvliegers en down gevoel. Wat ik het ergste vind en hier wil echt iets aan veranderen, is mijn kwaadworden. Ik word kwaad voor niks en 5 minuten later is het weg en alleen maar schuldgevoel. Dit misschien 10xper dag, maar niet elke dag. De heftigheid van mijn woorden maakt me bang en ik kan het niet tegenhouden.

Ok ik begrijp dat er een hormoonprobleem is, nu 44j en geen kinderen, maar wat moet ik doen? Ik geraak er niet uit.

oh ja, las ergens dat water met chloor ook iets doet en ik geloof dat hier in frankrijk het water hard vervuild is met chemicalien.

 
@ converted

Dr. Barnes omschrijft in zijn boek De Trage schildklierwerking de uitkomsten temperatuurtest voor een vrouw in haar menstruatieperiode als het meest betrouwbaar op de 2e en 3e dag na aanvang van de menstruatie.

Vanaf de menopauze kan de temperatuur elke dag gemeten worden.

Hij heeft het over temperatuurmeting onder de oksel onmiddellijk na het wakker worden. Als normale waarden houdt hij een lichaamstemperatuur van 36,5 graad tot 36,8 graad Celsius aan. Is de uitkomst lager dan 36,5 graad dan beschouwt hij dit als een indicatie voor een te traag werkende schildklier. Bij een waarde boven de 36,5 tot 36,8 adviseert hij bedachtzaam te zijn op een infectie of een te snel werkende schildklier.

In jouw geval ben ik er vrijwel zeker van dat er sprake is van een oestrogeendominantie.

Om die reden zou ik beginnen met het aanbrengen van de progesteroncrème van Dr. Lee in combinatie met jodiumrijkere voeding of jodiumdruppels van Lugol's en kijken over een tijdsbestek van 2 tot 3 maanden hoe je hierop reageert. In het geval dit niet naar wens is, kan het zijn dat je lichaam moeite heeft met de omzetting van T4 naar T3 en dan is natuurlijk schildklierhormoon voorgeschreven door een arts (Armour Thyroid) hiervoor de beste oplossing.

Met betrekking tot het effect van chloor in het water kan ik je jammer genoeg niet verder helpen. Misschien is aanschaffen van mineraalwater afkomstig uit de Franse alpen / Pyrenëen hiervoor een heilzame oplossing.

 
Ik heb nu een maand de progesteroncreme gesmeerd (1aug-26aug) en mijn opvliegers zijn helemaal weg, ook het nachtelijk zweten.

Het slapen wordt ook beter.

Onze ontlasting blijft moeizaam maar de afgelopen week kunnen we wel alle dagen naar de wc.

We zijn begonnen met betaine HCL en ook voor elke maaltijd appelazijn te drinken, deden we tot nu toe alleen 's ochtends.

Deze week komen de pancreasenzymen binnen van iherb, daar heb ik ook goede hoop op gevestigd dat dat iets gaat betekenen voor ons.

We eten veel vet en niet zoveel koolhydraten meer: boekweitvlokken en appel in onze smoothie, groente in de soep en stoofpotjes.

Waar we eerder een energie tekort constateerden hebben we daar geen last meer van, energie genoeg aanwezig.

Dus nu nog alleen de ontlasting beter/op-en-top dan zijn we helemaal happy.

Lia

 
@Vivianne : dank voor ook hier het uitleggen, ben verder gegaan naar jouw toe in de andere topic. begrijp het nu een beetje meer, we zullen zien de komende weken.

@Lia : Dankjewel voor het confirmeren dat het inderdaad werkt, die creme, Vivianne had het al uitgelegd en heb het intussen besteld. Nachtelijk zweten en slecht slapen ken ik niet, ik slaap als een roos van 22.00 tot 6.00 elke dag. Leg mijn hoofd neer en ik slaap. Zweten is in de dag en het rothumeur ook maar alles zal veranderen met die creme! Optimistisch denken :lol:

Voor je constipatie, sorry kan je niet echt helpen, weet wel dat het zo goed gaat bij mij sinds ik Wap en het nemen van 3X 21drups H2O2 35%. Misschien iets om te proberen? En kaas met vet want kaas kan constiperen bij mensen met neiging tot constipatie. Heb heel mijn leven er last van gehad, nu nicely every day.

 
Geen opvliegers/gezweet, beter slapen en beide veel energie klinkt heel goed Lia, fijn! Hopelijk volgt de vlotte stoelgang nu ook spoedig.

 
Ik wil hier toch even wat naar voren brengen, en bevat het woord zetmeel, maar het is niet het type zetmeel dat low carb mensen overstuurt maakt. Ik heb het hier over Resistent zetmeel:

Quote:
Onverteerbare koolhydraten noemt men resistent omdat ze niet af te breken zijn door de spijsverteringsenzymen. Resistent zetmeel is zetmeel in zijn geordende, kristallijne vorm en vertoont dus een grote samenhang. Spijsverteringsenzymen kunnen de sterke ordening niet doorbreken waardoor dit zetmeel ook tot de onverteerbare koolhydraten behoort. Er wordt binnen het resistent zetmeel (resistent starch, RS) een verdere opdeling gemaakt:

RS1: fysiek ontoegankelijk zetmeel voor β-amylase. Deze vindt men terug in peulvruchten zoals linzen en in gemalen graan.

RS2: intacte zetmeelgranules. In onze voeding komen intacte zetmeelkorrels voornamelijk voor in rauwe aardappelen, in maïs, in groene bananen en in onbewerkte graankorrels.

RS3: geretrogradeerd zetmeel. Retrogradatie betekent letterlijk ‘naar oorspronkelijke toestand terugkeren’: een stevige (kristallijne) structuur of netwerk wordt opnieuw gevormd bij afkoeling van zetmeel dat voorheen gegelatiniseerd werd. De zetmeelkrisallen zijn weer minder goed bereikbaar voor de verteringsenzymen: 5 tot 13 % van het oorspronkelijk aanwezige zetmeel wordt onverteerbaar. Dit type resistent zetmeel vindt men terug in gekookte en daarna gekoelde pasta, aardappelen en rijst. Ook in oudbakken brood en cornflakes komt dit type zetmeel voor.

RS4: chemisch gemodificeerd zetmeel. Bij modificatie creëert men zeer specifieke eigenschappen die gewenst zijn voor een specifieke toepassing.

De hoeveelheid onverteerbaar zetmeel in een voedingsmiddel kan dus veranderen naargelang de rijping, verhitting, afkoeling en bewaring.

Onverteerbare koolhydraten zoals resistent zetmeel worden niet afgebroken tot glucose eenheden en hebben dus niet zozeer een functie in de energielevering. Ze doen eerder dienst als voedingsvezel: het resistente zetmeel komt onverteerd in de dikke darm terecht. Hier wordt het opgenomen en gefermenteerd door de flora van darmbacteriën. Dit heeft drie positieve gevolgen voor de vertering: om te beginnen neemt de bacteriële massa toe, waardoor de stoelgang in massa toeneemt. Dit werkt constipatie tegen.

Daarnaast worden korte keten vetzuren aangemaakt tijdens de fermentatie, dit werkt beschermend tegen darmkanker. Tot slot zorgt resistent zetmeel voor een daling van de pH of zuurtegraad. Dit zorgt voor een betere oplosbaarheid van mineralen, vitaminen en sporenelementen en voor een afname van de afbraak van eiwitten.


Verder helpt het bij diabetes om de bloedsuiker stabieler te krijgen en te houden, het heeft ook een second meal effect, wat wil zeggen dat het ook zijn invloed uitoefent bij de tweede maaltijd. De ontlasting zal beter verlopen, en er wordt dus korte keten vetzuren aangemaakt door de darm bacteriën die het resistent zetmeel verteren. Weet een mens is ook bacteriën.

Je hebt Probiotica: "Een levende, microbiologische toevoeging aan voedsel die de gezondheid van de gastheer bevordert."

En je heb: Prébiotica: " Is een andere term voor voedingvezels, die op een natuurlijke wijze de bacteriewerking in de darmen stimuleren."

Nu kun je als prébiotica resistent zetmeel gebruiken, en je kunt de probiotica veel effectiever maken door bijvoorbeeld aan een glas kefir afgekoelde witte rijst toe te voegen wat een bron is van resistent zetmeel. Resistent zetmeel is namelijk een voedingsbodem voor de juiste darm bacteriën, dan kunnen ze zich versterken en vermenigvuldigen. Iemand die dus veel melk of vlees en vet en wat groenten of fruit eet en weinig resistent zetmeel, mist dus wat van de juiste prébiotica, vandaar ingedroogde ontlasting of constipatie, dit kun je opvangen met resistent zetmeel. Je kunt resistent zetmeel halen uit goed geweekte en gekookte linzen die daarna koud gegeten worden, uit witte rijst die koud gegeten worden, uit bakbananen etc.

Verder kun je uien pakken en wat groenten of wat fruit of zoete aardappels voor inuline etc..

 
Tanja,

dat is dus overgenomen van het forum.

Is het iemand van het forum die deze facebook pagina heeft gestart? In ieder geval leest die persoon wel hier mee.

Lia

 
Zijn er ook forumleden die weining groente,zetmeel zoals hierboven beschreven,fruit etc. eten?

Zelf eet ik weinig groente en geen van de andere produkten.Krijg wel nog iets vezels van een avocado.Ik eet graag vast voedsel en dan vooral dierlijk(daarom zei ik ook voedsel).

Het punt is,ik heb geen problemen met de ontlasting.Zou ik iets missen nu of op lange termijn? Zelf denk ik niet,ik ga dan weer uit van de ijstijden en de adaptatie daaraan.

ad

 
Ik eet ook bijna geen groente of fruit en al helemaal geen granen, pseudo granen of peulvruchten en voel mij daar uitstekend bij.

Ik heb ook geen problemen met de ontlasting sterker nog nu ik zo eet heb ik voor het eerst van mijn leven langdurig geen last van de ontlasting.

Teveel kaas zorgt bij mij wel voor obstipatie dus daar pas ik een beetje mee op.

Quote:
.Zou ik iets missen nu of op lange termijn?



Ik ben er ook 100% van overtuigt dat ik niets mis.

Bottenbouillon, rood vlees, lever, nier, hart, rauwe kefir/melk/kaas, ei, vis en diverse dierlijke vetten zijn vele malen geconcentreerder in voedingsstoffen dan een paar stukkies groente of fruit.

Quote:
Zelf denk ik niet,ik ga dan weer uit van de ijstijden en de adaptatie daaraan



Zo denk ik er ook over.

 
Wij eten vooral uien, kool en knoflook, via de stoofpotjes. Aan fruit een zure appel in onze smoothie en vanmiddag hebben we een heleboel bramen geplukt, vriezen we in, ook voor in de smoothie.

Verder geen granen en peulvruchten, heel af en toe wat witte rijst.

we zijn meer rauwe kefir gaan drinken, gebruiken het ook in onze smoothies (ipv yoghurt), gebruiken vlees/vis/eieren/bottenbouillons/ stoofpotjes/lever/roomboter/creme fraiche/slagroom/olijfolie.

Bij ons gaat de stoelgang wel 'stroperig' maar er zit schot in. We blijven positief.

En dit voedingspatroon bevalt ons uitstekend, ieder ander (dan wp) zal het saai vinden maar we eten alle dagen lekker.

Lia

 
Hoi Pike ik keek hier meer naar de ontlasting en ingedroogde ontlasting en constipatie, ik weet dat bottenbouillon, rood vlees, lever, nier, hart, rauwe kefir/melk/kaas, ei, vis en diverse dierlijke vetten vele malen geconcentreerder zijn in voedingsstoffen. Het gaat me meer om resistent zetmeel dan groenten of fruit, wat betreft een goed lopende ontlasting.

Hoi Ad wat betreft de ijstijden het zou toch mogelijk zijn dat de mensen toen wel ondergrondse wortelgewassen of knolgewassen konden vinden. Dat is een vorm van resistent zetmeel.

 
@Pike,

Goed om te weten. :wink:

Ik lees regelmatig nog steeds ,in vakliteratuur,dat de nederlander nog steed niet aan 220 gr groente en 200 gr fruit per dag komt(minimaal trouwens).Alsof dat dan het probleem van steeds meer chronisch zieken op zou lossen,noch dat het op individuele basis ook maar iets zou uitmaken.De rest blijft rotzooi.

Vandaag ook weer iets idioots gelezen.Een artikel over dat tv programma robinson.Schijnt dat een vegetarier mee heeft gedaan met de volgende uitspraak;

er zijn op zo'n eiland nu eenmaal geen schappen met vegetarische producten dus was ik genoodzaakt om dierlijke produkten te eten. Hallo.....gaat er een lampje branden?

ad

 
@ Amancay,

Ik ben er niet bij geweest,dus dat weet ik niet.

Als ik erbij was geweest denk ik niet dat ik bij minus weet ik hoeveel,zou zijn gaan graven. :D

 
Amancay, ja ik weet dat jij dat weet :-)

Ik denk ook niet dat een beetje resistent zetmeel slecht is het kan waarschijnlijk wel bevorderlijk zijn voor de stoelgang. Ik denk alleen dat het niet perse noodzakelijk is.

Maar het is de moeite van het proberen zeker waard voor mensen met problemen met de ontlasting.

Maar ik krijg altijd nog wel wat binnen voornamelijk door wat uien, prei en wat andere groente in stoofpotten en af en toe een (letterlijk)handje witte rijst.

Maar het is allemaal heel minimaal.

Quote:
Hallo.....gaat er een lampje branden?


Het valt mij altijd op dat in dat soort situaties er nooit een lampje gaat branden bij veganisten of vegetariërs..

 
Ja Ad dat hangt van de honger af 8O

Hier een lijst met resistent zetmeel in voeding:

http://freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf

Verder eet ik bijna helemaal geen groenten of fruit, maar mijn aandacht werd getrokken door een artikel op Free The Animal over resistent zetmeel, en ik heb wat uitgeprobeerd omdat ik door mijn voedingswijze nu moeilijk naar de wc kon, na wat resistent zetmeel toegevoegd te hebben loop mijn ontlasting nu als het moet, 3 keer per dag na een maaltijd en bijna geen papier nodig.

Verder heb ik zo'n glucosemeter gebruikt die van mijn moeder is, en het bleek dat resistent zetmeel echt wat doet, zelfs ingenomen in een glas water zonder ander voedsel gaat mijn bloedsuiker nauwelijks omhoog (heb hiervoor speciaal wat bakbananen meel gekocht), en in mijn tweede maaltijd al pak ik meer zetmeel dan normaal weer hetzelfde effect. En mijn ontlasting is zoals het moet volgens de Bristol stool chart, heb nu type 4.

 
Iets meer vet geeft bij mij altijd meteen een makkelijkere ontlasting mocht het eens iets stroever gaan dan gewoonlijk.

Ik heb het idee dat bouillon ook heel erg belangrijk is in dit verhaal.

Hoeveel neem jij dan aan resistent zetmeel Amancay?

 
@Amancay,

bedankt voor de link.Ik lees regelmatig op de site van Richard.

je zegt dat het van de honger afhing in de ijstijd.Nou,juist wanneer ik honger zou hebben ging ik voor een dier,en die moeten er zijn geweest want anders zaten wij hier niet te bedenken hoe het geweest kon zijn.

Graven naar zo'n knol of wortel,veel moeite voor weinig opbrengst.

Ik kan me dan niet voorstellen dat de mensen toen vaak genoeg zo'n gewas aten om er het regelmatige voordeel van de prebiotica van genoten te hebben.Maar goed,ik ben er uiteindelijk niet bijgeweest.

Ontlasting is geen issue voor mij en met 2 vegen met 2 velletjes is alles weer ok.

ad

 
Pike ik had gewoon wat uitgeprobeerd met wat dessertlepels aan bakbananen meel in mijn kefir, zo ongeveer 2 a 3 desserlepels. Nu ga ik verder met wat afgekoelde linzen, of Cashews of afgekoelde witte rijst of afgekoelde yams etc.. Ben er pas mee bezig, maar het zal maar een zeer klein deel worden van mijn voeding. Ik kijk alleen naar mijn ontlasting en mijn bloedsuiker, hoe alles in elkaar grijpt.

En Pike, ja bouillon is zeer belangrijk, en dan erboven nog de gelatine.

Ad in ieder geval: "In grote delen van Europa was er tijdens de ijstijd genoeg te eten voor een goede jager. Er waren op de steppe-toendra grote kudden dieren: paarden, bisons, en ook echt groot wild: mammoeten."

Steppe-toendra, dus wat de gejaagde dieren zelf omwoelden in de grond kon door de mensen toen ook als de jacht mislukte ook als doel gebruikt worden om eetbare knollen te vinden. Het kan ook dat ze de inhoud van de magen van de dieren ook op aten met wat er daar aan zetmeel of zo zat.

 
Het kan ook dat ze de inhoud van de magen van de dieren ook op aten met wat er daar aan zetmeel of zo zat.

Ja Amancay, dat waren nog eens goede tijden.In ieder geval beter dan een veggieburger. :D

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.180
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan