Intermittent fasting

Yeahhhhh, goed bezig Enjoy!

Inderdaad, je moet soms even uitproberen wat de mogelijkheden zijn. Het fijne van Wapf-eten is juis het eten zonder stress. En dat moeten we behouden, ookal weten ze nog zoveel andere goede vormen erbij aan te geven. Voor mij blijft staan dat ik steeds minder en minder eet, vanzelf in IF terecht kom, maar ook zeker eet als ik honger of trek heb. Het gaat om de balans.

 
Quote:
Zijn het niet voornamelijk de alvleesklier en lever die de suikerspiegel op pijl houden? Als suiker te laag word geeft alvleesklier glucagon af wat de lever aanzet om glycogeen om te zetten in glucose.

Wat if betreft is het juist het idee om de organen rust te geven, dus kan mischien zelfs goed uitwerk om van bijnieruitputting af te komen.

Je kan het mischien in het weekend een keer proberen? Een zaterdag? Als je erg honger lijkt te krijgen breek je het af, gaat het wel goed dan plak je er de zondag er ook bij bijvoorbeeld.

Calorieën te kort zul je niet gouw hebben als je genoeg vet eet.


Mijn lever en alvleesklier zijn ook niet in goede conditie maar ik vind het een goed idee om het eens een dag of weekend te proberen.

Ik ga me nog even goed inlezen over bijnieruitputting en IF.

Ik heb vandaag in een paar uur zo'n 200 gram ghee weg gewerkt bij mn eten, dat met die calorieen moet dus wel lukken ja.

Wat ik een super ervaring vond is dat ik die 200 gram heerlijk vond! Maar daarna moest ik er ineens niets meer van hebben, ik dacht dat potje gaat leeg maar het lichaam gaf duidelijk aan dat het verzadigd was!

 
Voor degene die al ervaring hebben met IF:

Was er een fase dat je lichaam even moest wennen aan zo lang niet eten?

 
Alexandra, je schrijft dat je minder en minder gaat eten en vanzelf in IF terecht komt. Maar dat is juist waar ik ook bang voor ben, namelijk dat mijn lijf te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Ik heb 's mogen nog geen honger dus geen probleem om niet te eten, bij de lunch eet ik voor twee, en daarom heb ik 's avonds nog weinig honger, zelfs zo dat ik, wanneer ik laat van mijn werk ben, soms wel eens denk van ach, geen zin en trek om te koken of een omelet te maken, ik neem een hap slagroom en een stukje kaas en dan is het ook goed. Maar dan krijg ik echt te weinig binnen. Heb jij daar geen last van? Of wil je afvallen? Ik in ieder geval niet (meer) hoor!

 
Codexx: de eerste twee dagen had ik 's ochtends een beetje hoofdpijn, daarna geen last meer gehad, ook geen honger zoals ik boven al schreef. Alleen vanmorgen begon mijn maag, voor het eerst, al snel onophoudelijk te knorren, vandaar dat ik ook bezweek. ik denk dat m'n maag doorhad dat ik aan het twijfelen was en me net dat laatste zetje wilde geven :lol:

 
Ik was al bezig met IF voordat ik ervan hoorde. Ik had net ergens op het forum beschreven dat ik steeds kleinere maaltijden eet en steeds later op de dag behoefte kreeg aan eten. "Toevallig" begon iemand anders over IF en bleek mijn natuurlijke patroon een naam te hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat als ik goed luister naar mijn lichaam, ik krijg wat ik nodig heb. Ik ben hier heel bewust mee bezig en hou veel te veel van eten om dit niet te doen. Maar het is gewoonweg zo dat ik wel een beker geklopte slagroom met aardbeien op wil eten, maar ik kan het niet meer. Halverwege, volledig verzadigd en kan er niets meer bij.

Afvallen? Ik zou het graag doen! Ik heb een fors overgewicht, maar dat is nooit de reden voor mij om niet te eten. Zolang mijn lijf aangeeft wat het nodig heeft en ik in staat ben om te luisteren komt er in de loop van de tijd ook een balans op het gebied van gewicht. Tuurlijk wil ik een kilo per week afvallen! Ik kan het absoluut gebruiken. Het gebeurd tot op heden niet. Ik denk dat ik tegenwoordig stabiel ben in mijn gewicht. Ik ga weer starten met de jodium, al denk ik dat mijn schildklier momenteel weer "normaal" draait. Het is nog even een zoeken. En ondertussen lekker eten :D

 
Ik heb het al vaker gedacht, maar ga het nu ook opschrijven Alexandra: petje af dat je je lijf zo goed durft te volgen en vertrouwen!

 
Dank je wel Tanja.

Ik denk maar zo, iedere cel wil, net als mijn "hoofd" terug naar de originele blauwdruk. Dan zal mijn lijf er ook alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Angst is een slechte raadgever, pijn, gevoeligheid en ongemak zijn goede wegwijzers. Jeuk, kriebeltjes en "dansende" organen de fijne wegwijzers :lol: maar ben vooral blij als ik niets voel. Totale rust, heerlijk!

Heb het trouwens gisteravond wel "begaait". Een stroopwafel genomen, had er niet eens trek in, maar wilde de smaak weer proeven. Gadver, wat viel dat tegen zeg! Sindsdien een lichte misselijkheid.... Chemische troep! Ik wist niet dat je dat zo goed kon proeven! Blegh! Systeem ook weer van slag.... Gaat hard aan het werk om de rotzooi eruit te gooien! Is blijkbaar ook een aanslag geweest op mijn nieren.... Voelde die opeens gisteravond! Anders nooit last van.

 
Quote:
Ik was al bezig met IF voordat ik ervan hoorde. Ik had net ergens op het forum beschreven dat ik steeds kleinere maaltijden eet en steeds later op de dag behoefte kreeg aan eten. "Toevallig" begon iemand anders over IF en bleek mijn natuurlijke patroon een naam te hebben.


Is EXACT ook mijn ervaring! Wisten wij veel dat we aan IF deden?

Mike

 
Nee, dat wisten we niet. Totdat iemand met een labeltje kwam. Voor mij was en is t nog steeds een manier van luisteren naar je lijf. Doordat ik gisteren chemische troep gegeten heb, heeft mijn lijf nu meer behoefte aan vetten en meer voedsel. Geen probleem, gewoon volgooien die handel :lol:

 
Tijdens mijn vakantie gewoon 3 x per dag gegeten,geen IF.Thuis gewoon weer begonnen met het ontbijt naar het middag uur te verplaatsen.Geen problemen.

Dit is mijn normaal patroon maar ik heb er geen moeite mee om 's morgens te ontbijten.Mijn eet momenten kies ik op basis van primair honger en als het moet op basis van gemak qua planning/dagverloop. 3 a 4 Keer per maand eet ik dan bewust 18-20 uur niets.Bewust om een gezondheids effect te bewerkstelligen.Voor de rest moet het niet te complex zijn en is het honger of situatie aan de hand waarvan ik beslis om te eten.Het aller belangrijkste is echter wat men eet.

ad

 
Ik pas nu sinds een weekje ook IF toe. Ik eet op zijn vroegst pas tussen 12 en 13. Bevalt prima. Helemaal geen hongergevoel. Ik moet denk ik wel oppassen dat ik in het smalle window tussen 13 en 19 wel genoeg eet. Dus eigenlijk 3 maaltijden in die 6 uur proppen.

 
@ ad,

vond je het niet vervelend om te ontbijten? ik vast nu nog 14 uur, en dan doorbreek ik dat met een glas melk, iets lichts dus, en het eerste wat ik echt is pas na 16-18 uur, en dat bevalt mij erg goed. lijkt wel of eerder mijn lichaam nog niet klaar is om al te eten, het valt zwaar en ik voel mij moeier en niet lekker. nu ga ik over 2 dagen met mn ouders op vakantie en zie mijzelf nog niet echt tegen ze zeggen dat ik het ontbijt oversla... zij leven nog helemaal in het idee dat ontbijten per se nodig is. dus zal ik daar wel mee ontbijten, maar ik zie er een beetje tegenop...

 
Moondust je propt niet 3 maaltijden in 6 uur! Je begint om 13.00! daarna heb je nog 6 uur de tijd om de volgende twee maaltijden te verwerken!

De eerste maaltijd om 13.00 is gewoon het begin van de cyclus. Dus daarna heb je nog 6 uur over voor de 2 andere maaltijden.

Als je de eerste maaltijd om 13.00 pakt, is de volgende om 16.00 uur en de volgende om 19.00. Genoeg ruimte om rustig te eten met 3 uur tussen de maaltijden na 13.00...........

 
@Amancay

Normaal gesproken zit er een langere tijd dan 3 uur tussen mijn maaltijden. Dat vergt een aanpassing en ervaar ik als proppen, alhoewel ik het met je eens ben dat 3 uur tussentijd het best meevalt en eigenlijk helemaal niet "proppen" genoemd kan worden.

 
Je moet gewoon eten als daar behoefte aan is normaal gesproken, maar als je IF wil toepassen is wel enige gewenning nodig om de voedselinname wat meer te concentreren (=proppen) in een bepaalde periode van de dag.

 
Een deel van je maaltijd blenden is misschien een optie om te zorgen dat je wat minder hoeft te proppen.

Moet je per se rond het middag uur beginnen met eten of kan je window van eten ook tussen 09:00 en 15:00 zitten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan