Intermittent fasting

Ik verorber gemiddeld 4 flesjes slagroom van 0,25 liter per week. Het gaat me voornamelijk om de vetten (35%) en die blijven door pasteurisatie onaangetast. Ik meng de slagroom met rauwe melk en eierdooiers, zodat de bacterieën en enzymen uit de rauwe melk en eierdooiers ook mee kunnen helpen met de vertering van de slagroom. Ik zie het als een manier om de melk (en de zelfgemaakte yoghurt) vetter te maken. Dat er dan wat gebroken eiwitten in zitten neem ik dan maar voor lief. Mathijs de Haan (de WAP-boer in Ingen) verkoopt overigens wel rauwmelkse slagroom, maar die is maar 17% vet. Als je niet in de buurt woont kan je een grote partij kopen en de slagroom in de vriezer mikken volgens Mathijs. Hij heeft ook rauwmelkse roomboter overigens.

 
Ik gooi veel slagroom door de melk waar ik kefir van maak en laat 'm mee fermenteren in de hoop zo wat van de schade ongedaan te maken en beter verteerbaar te maken.

 
Ik meet niks af, ik schat de helft van het potje slagroom (dus dat is 120 ml) op een liter melk, maar meer kan vast ook, wordt de kefir ook dikker van.

 
Ik zal het eens proberen. Nog dikker? Ik laat de kefir meestal 48 of meer uur fermenteren en vind het dan al aan de dikke kant. Maar we zullen zien, maandag eens flink slagroom inslaan.

 
Wij doen ook sinds kort slagroom in de kefir en yoghurt voor het fermenteren en het wordt inderdaad heerlijk vet.

On topic: Het IF bevalt ons ook erg goed, we eten vaak de eerste keer ergens tussen 12-13uur. Tussendoor 1 of 2 bekers kefir, dit wilden we zowiezo al meer gaan drinken en dan 's avonds of een bottenbouillon of een stoofpotje, altijd met wat rauws erbij, hetzij kefir, kaas en van de week weer lekker rauwe zuurkool.

En dan pas de volgende dag tussen 12-13uur weer.

Lekker makkelijk zo.

Lia

 
Janse, ik maak de slagroom zelf heel simpel, doe de rauwe melk in een kom of maatbeker in de koelkast na een dag staat de laag slagroom er boven op deze schep je er af.

De magere melk die overblijft gooi ik over de tuin. Op deze manier heb je rauwe slagroom.

Ja, je gooit wel wat weg maar daar heb ik dan weer geen moeite mee, omdat het belangrijkste eruit is.

 
meestal rond de 15 en 20% zal ook wel te maken hebben met de kwaliteit van de melk.

 
Melk heeft doorgaans een vetpercentage van 5%, dus bij 15% van de melk heb je 1/3e vet en 2/3e melk. Dat is ongeveer ook de verhouding die in de winkel te koop is (tenminste 35%). Ik verwacht 3 liter melk nodig te hebben voor 0,25 liter slagroom, maar ga het uitproberen.

@Dudink, mik je de melk gewoon in de tuin of volg je daar ook en bepaald beleid?

 
Het is bijzonder interessant. Wij kopen melk voor € 0,65 per liter dus dat is heel aantrekkelijk om zelf slagroom te maken.

Co geeft net aan: Als je een smalle portemonnee hebt en je kunt aan rauwe melk komen dat tussen de 0,70 en 1,00 kost en je maakt er zelf kefir en yoghurt van, dan kun je je al redelijk goedkoop voeden.

Lia

 
Moondust, ik heb een klein weilandje voor me paarden en daar gooi ik het overheen, ik probeer het wel steeds op een nieuwe plek te gooien.

Maar ik gooi het ook gewoon over me planten in de tuin.

 
Even iets over pasteurisaie van room. Room bevat niet of nauwelijks eiwitten en het schadelijkste effect van pasteurisatie betreft gebroken eiwitten, zoals hier al eerder vermeld. Verzadigde vetten (in principe het hoofdbestanddeel van room) zijn bestand tegen de pasteurisatie en raken dus niet beschadigd. Het enige wat door pasteurisatie beschadigd raakt is de Wulzen-factor, de antistijfheidsfactor. Gepasteuriseerde room is in principe dus een prima product!

Mike

 
Quote:
Verzadigde vetten (in principe het hoofdbestanddeel van room)


Hier boven ergens staat dat vet gehalte tussen de 17 en 35% varieerd, dat is dan lang niet het grootste deel.

En verder zijn er toch ook enzymen voor de melkvet vertering? Deze zijn dan door pasteurisatie ook vernietigd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan