Ik doe inmiddels ook een paar dagen aan IF. Ik heb het een keer 2 weken geleden in de vakantie gedaan en dat ging op zich goed. Daarom heb ik besloten om het nu ook tijdens werkdagen te doen (wilde wel eerst weten hoe mijn lichaam ging reageren). Ik eet tussen 13:00 en 20:00, omdat deze tijden ivm werk het meest handig zijn.
Nu had ik in het weekend altijd al moeite met ontbijten en deed ik dat al veel later, maar door de weeks ontbeet ik wel altijd 'geforceerd' om 6:30. Dat ik nu niet meer in de ochtend hoef te ontbijten is wel een lichte verademing omdat ik nu wat langer kan slapen
Het kost mij wel wat meer moeite in de avond omdat ik dan deels mijn lunch klaar maak om mee te nemen. Die bestaat nu uit 1 liter rauwe melk (kefir drink in bij het eten in de avond), 2-3 roereieren met 50-70 gram roomboter en wat extreem vette poffertjes van amandelmeel met (ten opzichte van het recept) extra eieren en boter en kaneel). De poffertjes zijn een vooruitgang op de rijstwafels die ik meenam en waar ik van af wilde en bevallen goed. Ik weet dat er een beetje fytinezuur in zit maar de volgende stap is denk ik om zelf amandelmeel te maken van geweekte amandelen. Tevens heb ik iets van 120 gram aan blokjes van rauwmelkse kaas mee dat ik in de auto op weg naar huis eet.
Al met al bevalt het IF wel goed, maar daar kan ik pas later echt wat over zeggen. Ik merk dat ik mij net zo scherp voel als normaal (wat nog niet 100% is, maar het wordt steeds beter vanwege de wapf voeding) of misschien zelfs wat scherper. Verder lijk ik ook wat meer ontspannen van binnen. Wanneer het rond 12:00 is dan zou ik eigenlijk wel wat lusten maar dan hou ik het nog even vol tot 13.00 en dan eet ik. Ik zit dus redelijk in de buurt van wat mijn lichaam wil. Ik moet wel zeggen dat ik rond 13:00 merk dat ik wat 'raar' in mjin hoofd ben. Ik kan het niet goed uitleggen, een beetje zweverig, maar dat is het ook niet echt. Kent iemand dat? Het kan ook goed zijn dat ik gewoon nog 1-2 weken mijn lichaam hieraan moet laten aanpassen en dat het alleen nog maar makkelijker zal gaan daarna. Verder heb ik wel meer moeite met het avondeten, omdat ik probeer in elk geval voldoende te eten tussen 13:00 en 20:00 en dan rond 19:00 nog niet zoveel honger heb omdat ik in de auto naar huis nog de kaas op heb gegeten.
Ik heb voor de grap op de eetmeter eens ingevuld hoe ik qua calorieën zat (ik weet dat je die eigenlijk niet moet tellen) en dat was rond de 2200 met zo'n 70 gram aan kh en 175 g vet en 116 g eiwitten. Volgens mij een mooie verhouding toch? Het lijkt erop dat ik hiermee niet afval dus dat is ook prima. Ik kreeg wel het advies om minder vet te eten, maar dat negeer ik maar even 8)
Kortom, so far so good! Is er eigenlijk wat op tegen om IF zo'n 6-7 dagen per week te doen? Of is meer juist beter? Óf is het zo dat wanneer ik het dan niet een keer doe ik er dan juist meer last van krijg waardoor 3-4 dagen per week een betere keuze is omdat je lichaam dan regelmatig 'normaal' eet?