Intermittent fasting

Codexx,

Dat maakt niet uit. Kies gewoon een periode die jij het fijnst vind.

Als het maar binnen een window van 8 of minder uren is. Hoe kleiner window, hoe groter de effecten van IF.

Gewoon kijken wat het beste bevalt.

 
Daar loopt jouw proces anders dan het mijne Moondust. Ik ging steeds kleinere porties eten en begon het ontbijt steeds later te nemen. Gevolg, minder en kleinere maaltijden per dag.

Aan jou hoe je de window wilt hebben Codexx. Als je toch kan kiezen, voel dan wat voor jou past.

 
Bij mij gebeurt op dit moment precies het omgekeerde. Ik had nooit honger, ik kon prima zonder ontbijt. Sterker nog, ik kon hele dagen zonder eten of at pas 19.00 uur 's avonds.

Tegenwoordig word ik juist steeds vaker wakker met honger - en dan bedoel ik pijnlijke honger. Twee uur later kan ik weer eten en dan weer. En op een gegeven moment is het over en dan zit ik de komende 6 uur vol.

Dus IF is op dit moment geen goed idee, gok ik.

 
Wij zijn nu ook een weekje bezig met IF. In het verleden hebben we het (onbewust) ook toegepast. Maar toen ging onze energie omlaag en zijn we weer 's ochtends gaan eten. Het kan ook aan de koolhydraten inname gelegen hebben, who knows.

Nu een weekje bezig en het bevalt prima, net als toen. Wij eten 2 maaltijden, kan me niet voorstellen dat we er drie moeten eten in 5 uur tijd.

We hebben net de kefir bestelling maar verminderd want ja, je eet toch (een maaltijd) minder op zo'n dag.

Lia

 
Het is leuk als je IF kan toepassen, maar als je dan honger moet lijden is het geen goed idee idd. Maar, je kan wel kijken in hoeverre je ernaartoe kan bewegen door telkens het eerste voedsel van de dag wat later te nemen. Maar goed, voor mij moet nog blijken wat de voordelen van IF zijn. Zolang ik het tamelijk moeiteloos kan doen, vind ik het prima.

 
@Eli,

Nee,het ontbijten was niet vervelend.Flexibel kunnen zijn mbt voeding heeft voor mij prioriteit.Net zo min als de vroege mens geen 5 maaltijden per dag at,zo at deze niet alleen maar na het vasten van x uur.Het zal zeer variabel zijn geweest.

De voordelen van IF mbt gezondheid kun je ook verkrijgen met 3-4 IF dagen van ongeveer 20-24 uur.Dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.

De vakantie periode duurt niet eeuwig dus geniet ervan en ook van het ontbijt met je ouders.Geen stress,goede vertering en samen genieten geven je veeeel meer gezondheid voordelen gedurende deze korte periode vergeleken met het voordeel van een volledige IF gedurende die periode.

En nog belangrijker is hetgeen je eet.Daar moet je zomin mogelijk mee knoeien.Zorg dat je wel in de vetverbranding blijft.

Ik wens je een fijne vakantie.

ad

 
Zometeen neem ik de laatste maaltijd voor mijn IF van 24 uur.Dit is de tweede keer deze week.Volgende week zal het een keer zijn .Ik streef erna om 3-5 dagen van oneveer 22-24 uur per maand uit te voeren.

verder nog iemand postieve ervaringen te melden mbt IF?

ad

 
24 uur is mij echt te lang hoor! Ik had woensdag om 17.00 uur gegeten en donderdagochtend een afspraak waar ik niet bij naar de wc kon. Dus bewust niet gegeten, geeft meer kans op een ontlastingvrij gedurende de ochtend. Om 12.30 uur moest ik toch echt wel eten hoor! Maar om verzadigd te raken waren 8 happen geklopte slagroom met een minibeetje chocolade genoeg. Tot aan de mix van de leverzuivering. Deze is er een paar uur later helemaal uitgekomen en vandaag pas rond 12.00 uur denk ik voor het eerst melk gedronken.

Ik dacht, ik ga het proberen, van 17.00 uur woensdag tot het bitterzout. Maar dat kan ik dus echt niet. Het is mij te lang. En dan had ik niet eens lichamelijke arbeid of druk ofzo.

Aan de andere kant, mijn bijnieren zijn nog niet hersteld en vrouwen schijnen moeilijker lang te kunnen vasten.

Over het algemeen bevalt het mij super goed. Ook op het werk doorbreek ik het vasten pas na 10.00 uur met melk. Ik tel geen uren, maar heb steeds minder en minder nodig. Laatst zat het even niet zo lekker, toen zoveel mogelijk lopen "proppen" en dat deed me goed. Ik ben blij dat mijn natuurlijke ritme een naam heeft, maar blijf lekker luisteren naar mijn lichaam.

 
Ik doe inmiddels ook een paar dagen aan IF. Ik heb het een keer 2 weken geleden in de vakantie gedaan en dat ging op zich goed. Daarom heb ik besloten om het nu ook tijdens werkdagen te doen (wilde wel eerst weten hoe mijn lichaam ging reageren). Ik eet tussen 13:00 en 20:00, omdat deze tijden ivm werk het meest handig zijn.

Nu had ik in het weekend altijd al moeite met ontbijten en deed ik dat al veel later, maar door de weeks ontbeet ik wel altijd 'geforceerd' om 6:30. Dat ik nu niet meer in de ochtend hoef te ontbijten is wel een lichte verademing omdat ik nu wat langer kan slapen :-)

Het kost mij wel wat meer moeite in de avond omdat ik dan deels mijn lunch klaar maak om mee te nemen. Die bestaat nu uit 1 liter rauwe melk (kefir drink in bij het eten in de avond), 2-3 roereieren met 50-70 gram roomboter en wat extreem vette poffertjes van amandelmeel met (ten opzichte van het recept) extra eieren en boter en kaneel). De poffertjes zijn een vooruitgang op de rijstwafels die ik meenam en waar ik van af wilde en bevallen goed. Ik weet dat er een beetje fytinezuur in zit maar de volgende stap is denk ik om zelf amandelmeel te maken van geweekte amandelen. Tevens heb ik iets van 120 gram aan blokjes van rauwmelkse kaas mee dat ik in de auto op weg naar huis eet.

Al met al bevalt het IF wel goed, maar daar kan ik pas later echt wat over zeggen. Ik merk dat ik mij net zo scherp voel als normaal (wat nog niet 100% is, maar het wordt steeds beter vanwege de wapf voeding) of misschien zelfs wat scherper. Verder lijk ik ook wat meer ontspannen van binnen. Wanneer het rond 12:00 is dan zou ik eigenlijk wel wat lusten maar dan hou ik het nog even vol tot 13.00 en dan eet ik. Ik zit dus redelijk in de buurt van wat mijn lichaam wil. Ik moet wel zeggen dat ik rond 13:00 merk dat ik wat 'raar' in mjin hoofd ben. Ik kan het niet goed uitleggen, een beetje zweverig, maar dat is het ook niet echt. Kent iemand dat? Het kan ook goed zijn dat ik gewoon nog 1-2 weken mijn lichaam hieraan moet laten aanpassen en dat het alleen nog maar makkelijker zal gaan daarna. Verder heb ik wel meer moeite met het avondeten, omdat ik probeer in elk geval voldoende te eten tussen 13:00 en 20:00 en dan rond 19:00 nog niet zoveel honger heb omdat ik in de auto naar huis nog de kaas op heb gegeten.

Ik heb voor de grap op de eetmeter eens ingevuld hoe ik qua calorieën zat (ik weet dat je die eigenlijk niet moet tellen) en dat was rond de 2200 met zo'n 70 gram aan kh en 175 g vet en 116 g eiwitten. Volgens mij een mooie verhouding toch? Het lijkt erop dat ik hiermee niet afval dus dat is ook prima. Ik kreeg wel het advies om minder vet te eten, maar dat negeer ik maar even 8) :D

Kortom, so far so good! Is er eigenlijk wat op tegen om IF zo'n 6-7 dagen per week te doen? Of is meer juist beter? Óf is het zo dat wanneer ik het dan niet een keer doe ik er dan juist meer last van krijg waardoor 3-4 dagen per week een betere keuze is omdat je lichaam dan regelmatig 'normaal' eet?

 
@ Lampje,

Bij IF gaat het vooral om het positieve effect van het vasten mbt gezondheid.Dat het ook praktisch kan zijn is van secundair belang.Ik heb een langere periode IF van 0ngeveer 16 uur per dag gedaan. Echter,nu doe ik een langere vaste tijd(tot 24 uur)enkele keren per maand.Op andere dagen eet ik 3 x per dag op tijden dat ik denk dat het nodig is(afhankelijk van honger en indeling van de dag).Op deze dagen eet ik eigenlijk nooit een ontbijt en is er een perode van minimaal 13 uur geweest tussen de maaltijden.

Ik probeer het altijd een beetje af te laten hangen van hoe de dag gaat verlopen,dus niet star iedere dag hetzelfde.

Momenteel ben ik de 18 uur vasten gepasserd en ik heb nog steeds geen honger.Moet straks nog een stoelmassage verrichten en gaan koken.Daarna lekker eten.

Geen licht gevoel in het hoofd.

ad

 
Ik probeer starheid in mijn eetgewoonten zoveel mogelijk te voorkomen en te eten wanneer ik daar behoefte toe voel. Er zit een enigszins grijs gebied tussen star en los, maar als het richting star gaat, dan merk ik dat direct. Mijn streven is een natuurlijk ritme te volgen, niet alleen wat betreft eten, maar in alles. Eigenlijk het leven het ritme laten bepalen. Ik volg slechts, maar hierin heb ik nog een weg te gaan.

 
Jammer, beetje bij beetje begin ik toch gewicht te verliezen. Het probleem is dat ik in 6-8 uur niet altijd gemakkelijk veel calorieën naar binnen krijg. Ik weeg nu ongeveer 71. Dat vind ik toch te weinig. Ik voel me beter en sterker bij minimaal 74 kg, liever nog een klein beetje meer.

Ik ga vanaf volgende week maar naar een 8 uur window, misschien gaat dat ook wat beter.

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een makkelijke manier om lekker veel calorieën binnen te kunnen krijgen in korte tijd. Iemand een goed idee?

 
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar alle slagroom is toch gepasteuriseerd? Ik eet zo af en toe slagroom en vind het mega lekker, maar omdat het gepasteuriseerd is neem ik het niet dagelijks.

Zou wel een mega uitkomst zijn. Net wat voor mij, geen gedoe, simpel en ook nog lekker.

Ik weet dat meer mensen op dit forum regelmatig slagroom gebruiken, maar hoe zit dat dan met de pasteurisatie? Gepasteuriseerde melk is superongezond, maar slagroom is ineens wel goed??

 
Euh... goede vraag. Ik dacht altijd dat de mijne niet gepaseuriseerd was, totdat iemand me er wees. Het is demeter kwaliteit. Gebruik er 2 a 3 per week tegenwoordig.

 
@Janse,

Ik denk dat de bottleneck toch vertering blijft ook al ga je naar 8 uur. Soms doe ik op deze manier nog wel IF met dan weer 2 maaltijden en dan weer 3,maar momenteel is het toch de 22-24 uur IF enkele malen per maand.Zo eet ik dan op de andere dagen 3 maaltijden iets meer over de dag verspreidt,meestal zonder ontbijt.Maar goed ik eet dan ook vaak het 's avonds nog.Wanneer je dit niet wilt is er ook weer niets tegen een ontbijt.Verander de eetmomenten vaker ,indien mogelijk, de ene keer eet je iets meer de andere minder maar vaker.Ik moet ook relatief veel eten om gewicht te houden en ik kan veel in een keer eten,maar liever niet dag in dag uit.Mij lijkt dat het niet een normaal ritme is om iedere dag met een ontbijt te starten maar net zo min om iedere dag alles binnen een 8 uur window te forceren.Vertering heeft nu eenmaal tijd nodig. Herinnere jezelf de rede waarom je aan IF wilt doen.natuurlijk ritme?Denk ik niet.

ad

 
Quote:
Ik denk dat de bottleneck toch vertering blijft ook al ga je naar 8 uur


In 8 uur kan ik toch net even wat makkelijk meer eten. Ik eet nu meestal om half 1 de eerste maaltijd en rond een uur of 5-6 de laatste. De eerste weken ging IF prima, half 1 grote maaltijd, 3 uur litertje kefir, en uur of 5-6 flink avondeten. De laatste week is de kefir een paar keer mislukt, dus dan om 3 uur ook niks. Ook ben ik de laatste tijd veel met ademhalingsoefeningen bezig en deze moeten ook op een lege maag als het kan. Vandaar dat ik even een tijdje wat minder calorieën binnen heb gekregen. Heb ik altijd al gehad. Ik ben altijd een mager mannetje geweest van rond de 70kg.

Toen ik ooit fanatiek ging sporten, krachttrainen etc ging ik naar de 82kg. Toen ik stopte met krachttrainen en "gezond" ging eten ging ik in korte tijd weer naar de 68-69. Dat was in de tijd dat Mike ook nog helemaal van de plantaardige rauwe voeding was, dus niet zo gek dat ik zo gigantisch ging afvallen.

Met de rauwe melk en Wapf voeding ging ik dan richting de 73-74, maar moet inderdaad net als jij behoorlijk eten om op dit gewicht te blijven. Ik denk dus dat als ik 8 uur aanhoudt en ik weer lekker aan de kefir ga het wel weer goed komt.

Maar makkelijke maaltijden die flink voeden vind ik altijd wel handig. Wat voeding betreft ben ik ook echt lui, vandaar dat ik IF ook zo heerlijk vind. Maarja, dan moet ik niet weer een mager mannetje gaan worden.. Slagroom in inderdaad een super lekkere en makkelijke maaltijd met flink eat calorieën en voedingswaarde. Ik ben dan ook benieuwd of iemand nog wat te zeggen heeft over de pasteurisatie van slagroom, want volgens mij zitten veel meer mensen hier aan de slagroom.

Quote:
Verander de eetmomenten vaker ,indien mogelijk, de ene keer eet je iets meer de andere minder maar vaker


Ik ben redelijk makkelijk hoor met IF. De ene dag van half 1 tot een uur of 6, dan weer van 3 tot een uur of 9 etc en in het weekend "normaal".

Quote:
Herinnere jezelf de rede waarom je aan IF wilt doen.natuurlijk ritme?Denk ik niet


Nee, niet om het ritme inderdaad. Ik doe het omdat er veel onderzoeken zijn waaruit blijkt dat je er een heel stuk langer in goede gezondheid mee kunt leven.

De tweede reden waarom ik het doe is gemak. Zo heerlijk om niet de hele dag door te hoeven eten.

 
@ janse,

Succes met het resultaat van meer kefir. Mocht het nog niet lukken bedenk dan dat de gezondheidsvoordelen van IF ook met andere IF methoden gemaakt worden.

Trouwens,als mager mannetje van 70 kg naar 82 kg gaan met trainen is een goede prestatie.

ad

 
Bedankt, Ad. Ik hoop ook dat het gaat lukken met meer kefir. Mocht het toch niet helemaal lekker gaan, dan zal ik ook eens kijken of het op jouw manier beter gaat.

Iemand nog iets zinnige te zeggen over de slagroom?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan