Intermittent fasting

Maar ik gooi liever geen melk weg, dus ik blijf bij mijn (gefermenteerde)gepast. slagroom en in de rauwe melk zit dan toch de rauwe room + w factor. Bovendien zit ik langzaam aan m'n max op het gebied van de zuiververwerkingscapaciteit ;)

 
Slagroom mag alleen slagroom heten als het vetpercentage minimaal 30% is. Bij de meeste slagroom is het vetpercentage minimaal 35%. Zeg maar grofweg 1/3e deel. De overige 2/3e zijn de overige melkbestanddelen neem ik aan. Rauwmelkse slagroom lijkt me daarom gezonder, maar of het verschil significant of marginaal is kan ik niet beoordelen.

 
Moondust, ik maak zelf yoghurt, kefir en kwark, daarvoor rijd ik 2 keer per week naar de boer, want meer past er niet in de koelkast. Om nu ook nog zelf slagroom te gaan maken zie ik o.a. daarom niet echt zitten.

Dan heb ik het nog niet over het kiemen, weken, trekken en inmaken van botten, noten, granen en groenten en alle afwas die daar bij komt kijken. En dan moet ik nog beginnen met koken. Ik hou echt van eten en ermee bezig zijn, maar kom nauwelijks nog uit de keuken.

 
Moondust. Je zij zelf dat rauwmelks room van matijs de haan 17% was, zodoende.

Van de industrie uit zal het dan dus geen room heten.

Maar goed er zit geen enzym meer in na pasteurisatie, ook voor het vet (lipase) is er uit, dus het mooie is er volledig af zou ik denken.

Misschien geen probleem als de spijsvertering goed is.

 
De room van Mathijs de Haan is een uitzondering met zijn 17% en mag dus ook geen slagroom genoemd worden. Je kan het namelijk niet opkloppen, dan heb je een hoger vetpercentage nodig. Anyway, rauwmelkse slagroom lijkt mij het allerbeste en waarom zou je dat niet nemen als het binnen bereik ligt. Ik ga eind deze week experimenteren door wat extra melk te halen en deze af te romen. Ik ben benieuwd.

@Tanja

Haha, ik kon zelf niet eens bedenken dat het een typo was. I should be :oops:

 
Ik ben ook benieuwd naar het rauwe slagroom experiment. Het enige probleem dat ik zie is dat als je 3 liter melk nodig hebt voor 200ml slagroom, wat doe je dan met al die liters magere melk die je over houdt?

Ik denk dat ik maar gewoon voor biologische slagroom ga en deze mee laat fermenteren door de kefir.

 
Quote:
Anyway, rauwmelkse slagroom lijkt mij het allerbeste en waarom zou je dat niet nemen als het binnen bereik ligt.



Dat zeker.

 
Quote:
Om nu ook nog zelf slagroom te gaan maken zie ik o.a. daarom niet echt zitten.

Dan heb ik het nog niet over het kiemen, weken, trekken en inmaken van botten, noten, granen en groenten en alle afwas die daar bij komt kijken. En dan moet ik nog beginnen met koken. Ik hou echt van eten en ermee bezig zijn, maar kom nauwelijks nog uit de keuken


Je weet waar je moet zijn als je eens lekker wilt klagen hè,ik heb ook een categorie 'Moeder-dagopvang' op mijn blog, want ik voel met je mee. Grapjuh.... :lol:

Nee, zonder gekheid, ik snap helemaal wat je bedoelt. Het is best arbeidsintensief maar dat komt, denk ik, doordat we een gezin hebben.

 
De melk van de koe is gemiddeld 3,5 % of meer vet, Yersey koe is 6%.

Maar bij de gewone koe haal je dus maar 3,5 a 4% vet/room van de melk af.

Ik heb een tijdje zelf boter gemaakt (rauwmelkse boter) en hield een klein pondje over van 10 liter melk. 400 tot 450 gram.

(je gaat die room die je afschept dan karnen(kloppen) en dan hou je boter en karnemelk over)

 
@Janse

Dudink giet na het afromen de magere melk in zijn/haar tuin. Ik ben van plan de melk in een gieter te mengen met water en dan in de tuin te gieten. Ik hoop dat het geschikte voeding is voor de planten en het gras. Maar goed, experiment wordt nog vervolgd...

 
Het is absoluut geschikte voeding voor bodem en plant. De maker van Blue Ice levertraan en boterolie, Dave Wetzl, laat zijn eigen koeien grazen op snelgroeiend graangras, waardoor het botervet rijk is aan Activator X (vit. K2), en de afgeroomde, magere melk gooit hij terug op het gras waar het uiteindelijk ook vandaan kwam.

Mike

 
Quote:
Ik hoop dat het geschikte voeding is voor de planten en het gras.


In magere melk zit nog steeds voldoende lactose, melksuiker, waardoor de lacto bacillus bacterie zich heerlijk kan voeden.

Lacto bacillus is een vrij dominante, eigenlijk de dominanste, bacterie die heel gunstig is voor het bodemleven. Omdat deze bacterie zowel aeroob als anaeroob leeft zorgt het voor een goede bodemleven boven de aarde als in de aarde.

Naast mineralen (keltisch zeezout) is (magere) melk dus prima om over je planten en grond te gieten.

Je kunt het ook op de originele Korean Natural Farming (KNF) manier doen, maar dat is eigenlijk omslachtig.

 
Zojuist de IF van 22 uur beeindigd met een lekkere maaltijd. had lichte verschijnselen van honger rondom het 14 uur punt,maar dit verdween vanzelf weer.Geen enkel moment energie tekort ervaren en mentaal bleef ik scherp.De maaltijd kon ik gewoon rustig eten zonder dat ik een neiging had om snel te eten.Kortom,deze manier van IF bevalt me beter dan iedere dag bv 16 uur vasten.

ad

 
Ik ben even gestopt met IF. Eerst maar weer eens flink aankomen en dan opnieuw proberen.

Ad, ik ben erg benieuwd hoe jouw voedingspatroon er ongeveer uit ziet. Wat eet jij zoal op dag? En op IF dagen?

@moondust,

Al bezig geweest met je slagroomexperiment? 8)

 
@janse,

Hieronder mijn voedingspatroon zoals beschreven in een ander topic.

Meestal eet ik het 's morgens niets en drink alleen maar een glas sole,af en toe neem ik een kop koffie met room.

Mijn eertse maaltijd is dan tussen 12.00-13.00 uur,behalve wanneer ik een lange IF.doe ,dan pas om ongeveer 17.00 uur.

Eerste maaltijd:

kippelever/hart

3 eieren

kaas ,een eetlepel roomboter

ongeveer 150 gr.sla met een eetlepet olijfolie enekele olijven en schijfjes merg.

tweede maaltijd:

Vlees/vis 150-200 gr

200 gr. groente gekookt

flinke eetlepel roomboter,stuk cocosnoot.halve avocado

derde maaltijd:

enekele baadjes bladsla met een eetlepel olijfolie,enekele olijven

150 gr vlees/vis/schelvis lever

flinke eetlepel roomboter,halve avocado

Kop botten bouillon met cocosolie en kurkuma

Iedere dag drink ik enkele kopjes koffie met volle room.water waarin ongeveer 5 theelepels sole verdeeld over de dag.

Ongeveer 1500 mg vitamine c

Meer orgaanvlees staat in de planning,maar ik moet even wachten om te zien of ik dit van grasgevoerde beesten kan krijgen.Krijg wel binnenkort niervet van limousine koeien.

ad

Ps. het niervet heb ik inmiddels en wissel dit af met de roomboter ,soms ook gewoon erbij.

 
Vandaag een IF van 18 uur gehad. Ik at pas om 15.00 u maar had de vastenperiode nog wel door kunnen zetten. Zoals ad beschrijft geen enkel 'inkakpunt' of hongergevoel, maar volledige mentale scherpte en fysieke en mentale rust.

Mike

 
Als ik thuis ben, in mijn eigen ritme, dan vast ik ook langer dan 14 uur. Het gaat automatisch. Ik krijg zeker geen 3 maaltijden gegeten, max 2 en eigenlijk vaak maar 1. De "eerste" is melk en de tweede is een maaltijd.

Ad, ik vraag me af, als je 5 kopjes koffie per dag drinkt, draai je dan op je natuurlijke reserves of op de cafeine? En maak jij dan ook die zogenoemde "bullit koffie"?

 
Ik heb onlangs per toeval lang gevast, 's avonds rond 8 uur voor het laatst gegeten, de volgende dag pas rond 15:30. Nergens last van gehad, voelde me best goed. Totdat ik gegeten had. Ik leek toen opeens in te zakken, dat gevoel hield wel even aan. Ben rustig begonnen met griekse yoghurt, ook niet iets waar je bloedsuiker van omhoog schiet lijkt me. Ik vond het wel vreemd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.906
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan