Intermittent fasting

Ik drink geen 5 kopjes koffie op een dag,meestal 3 ,gewoon met room.Ik maak geen bullet coffee om de zgn.effecten ervan te verkrijgen.Als dit al zo is komt dat niet alleen door de koffie maar zeker ook door de vetten erin(waarschijnlijk met een extra werking door de koffie).Verder helpt het geen ruk wanneer je voor de rest ongezond leeft/eet,en dan vraag ik me af of wanneer je wel gezond eet,hoeveel meerwaarde de koffie dan heeft.

Ik denk wel dat het iets uitmaakt of de koffie vrij is van schimmels en/of gifstoffen etc(zoveel mogelijk ).

Natuurlijk stimuleert caffeine maar dat is minimaal vergeleken met de hoeveelheid energie die opgewekt wordt wanneer je in ketose zit.wanneerde caffeine zo krachtig was dan zou ik dat merken door een verstoorde glucose huishouding en zeker ook de direkte uitwerking op mijn zenuwstelsel,bv trillen van de ledematen .

ad

 
@San,

Zit jij in ketose ,dwz neem je zo weinig KH en een matige hoeveelheid eiwitten in zodat je insuline spiegel dusdanig laag blijft, dat de lever voldoende ketonen kan maken om in het grootste gedeelte van de energiebehoefte van de hersenen te voorzien?

ad

 
Ik ben wat je noemt een 'sociale koffiedrinker'. Dit houdt in dat ik uitsluitend koffie drink als ik zakelijke besprekingen heb met mensen (bijv. in een Van der Valk) of bij iemand thuis ben en koffie aangeboden krijg. Telkens als ik koffie drink, merk ik hoe agressief het goedje is. Mijn bloedsuikerspiegel is ook stabiel genoeg om er niet door ontregeld te worden, maar het komt totaal anders binnen dan groene thee (waar ik standaard de dag mee start). In groene thee zit ook caffeine, maar het is veel zachter, veel vriendelijker. Thuis drink ik nooit koffie en ik zie het nut er ook niet van in, behalve zoals gezegd een sociaal nut.

Mike

 
Nee dat denk ik niet Ad. Normaal hou ik nooit zo'n vastenperiode aan ivm tekorten/bijnieruitputting, maar ik stond op met een vol gevoel, en merkte dat ik de gehele dag absoluut geen behoefte had aan eten. Ik dacht: laat ik dit eens uitproberen. Toen gebeurde er wat ik in mijn post beschreef.

 
Ik drink de koffie eigenlijk alleen maar thuis.In de horeca gelegenheden is de koffie me niet heet genoeg.Thuis verwarm ik altijd mijn kopje voor met kokend water en de lepel erin,de room voorverwarmen doe ik nu niet meer.Maar zo krijg ik de koffie tenmimste iets warmer.In de horeca drink ik de koffie in een keer leeg,die is gewoon lauw.Echter,de meeste mensen die ik ken vinden deze koffie zelfs nog warm.Trouwens ook thee drink ik heet,men zegt wel eens gekscherend dat mijn slokdarm van lood moet zijn. :-)

ad

 
het is altijd goed om naar je lichaam te luisteren(en de signalen juist te interpreteren),en dus ook niet te eten wanneer je een vol gevoel hebt.Echter,gezien je bijnieruitputting was het misschien verstandiger geweest wanneer je toch iets eerder een kleine maaltijd had genomen.

Zelf denk ik dat in ketose zitten van voordeel is wanneer je een bijnieruitputting hebt.Het probleem zit hem echter in de overgangsfase die wel eens enkele weken kan duren.Je bijnieren zullen dan mee moeten werken om het tekort dat er aan energie voor de hersenen is op te vangen(glucose uit glycogeen maar ook gluconeogenese).

Kwestie van prioriteiten stellen(gedwongen).

ad

 
Hoe weet je eigenlijk of je in ketose bent Ad? Is dat ergens mee te testen? Ik ben dat helaas nog niet, heb nog teveel schommelingen, hoewel ze minder worden. Ik ga niet meer zo'n hele dag vasten, maar merk wel dat ochtendvasten vaak goed werkt.

Haha we zullen de context behouden ;-)

 
@ San,

Je zou dit kunnen meten met en ketonenmeter,maar de strips ervan zijn erg duur.Urinestrips zijn goedkoper maar erg onbetrouwbaar.

Uiteindelijk zijn deze middelen niet nodig. Wanner je ongeveer 50 grKH per dag inneemt en zo'n 1 1/2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht,dan zul je vanzelf in ketose komen en blijven.Je merkt dan dat je gewoon blijft functioneren met deze KH inname.De ketonen voorzien je hersenen van voldoende energie.Verder ei er geen verlies aan kracht/energie.

je zou dan wel de bloedsuikerspiegel regelmatig kunnen controleren.Grote kans dat deze rondom de 4mmol/l blijft,soms lager.

ad

 
Ik zie inderdaad ketosestrips op internet. Glucosemeter heb ik net weer moeten afgeven, ik had een goede periode waarbij de waarden tussen de ('s ochtends) 4 en 6 (na het eten) bleven, in de stressperiode stond ik op met een glucose van 5. Nou ja, ik ga idd gewoon door met weinig KH, en dan zie ik wel hoe het gaat. In de toekomst kan ik de meter vast weer een keer lenen om te zien hoe het gaat.

 
Heeft IF eigenlijk zin als je niet low carb eet?

Je komt dan natuurlijk biet in ketose maar heeft het dan nog wel andere voorselen zoals groei hormoon stimulans?

Kun je buiten het window waarin je eet wel thee/h202 drinken?

In een kop thee zit geloof ik iets van 2kcal

 
'Zolang je niet in een vetverbranding zit heb je tussen de 50 a 100 gram koolhydraten nodig'

je kunt wel degelijk in de vetverbranding zitten wanneer je 50-100gr KH eet.Kunt,want dit is afhankelijk van hoe je metabolisme op de KH reageert.

Her verschil is dat je dan niet in de ketonen adaptatie zit.Je hersenen hebben de KH nodig omdat je geen vetten kunnen verbranden voor de energie.

Je hebt geen KH nodig om te sporten.Wel is het zo dat bij bepaalde activiteiten je beter presteer wanneer je voldoende glycogeen in de spieren hebt opgeslagen.Maar dan moet je je afvragen of je voor een max.prestatie gaat of dat je om andere redenen je sport beoefend.

Sport is activiteit,dus waarom zou dit een bijzonder iets zijn metabolisch gezien tov bv lichamelijk werk.En aangezien er in het verre verleden genoeg voorouders waren die heel weinig Kh binnen konden krijgen en toch lichamelijk voldoende actief om te overleven lijkt mij dit logisch.

Op ketonen draaiend kun je zelfs nog beter presteren vergeleken met Kh. Bv minder lactaat vorming met tevens een betere verwerking van lactaat,minder verbruik van de BCAA's voor de spierstofwisseling,minder opname van tryptofaan door meer aanwezigheid van BCAA's en daardoor minder snel algehele moeheid,minder schade door ROS aan de celwanden waardoor behoud van insuline gevoeligheid,beter herstel etc,etc.

ad

 
Ik denk dat IF dan ook zin heeft,de vraag is of het vol te houden zal zijn.Dat hangt af van wat je lowcarb noemt.

Je lichaam uit de groei houden en het laten werken aan herstel (troep opruimen ) heeft zo z'n voordelen.Voor mij de belangrijkste factor.

ad

 
IF heeft altijd zin. Het wordt dan 'Intermittent Fasting on Crap' genoemd en heeft zelfs dan nog een gunstige uitwerking.

Mike

 
Je lichaam uit de groei houden en het laten werken aan herstel (troep opruimen ) heeft zo z'n voordelen.

@ad: wat bedoel je met 'uit de groei houden'?

 
Het lichaam zal bij continu voldoende voedingsstoffen (ook regelmatige verhoogde insulinespiegel)denken dat er overvloed is aan energie.Dit is geen natuurlijke situatie.

In de afwisselende periodes van fast or feast bouwde het lichaam cellen op in de periode van voldoende aanbod en wanneer er onvoldoende aanbod was ging het lichaam ahw over op renovatie.Dat was slimmer omdat de energie die er wel was dan besteed werd aan behouden van wat er is.Cellen die eigenlijk niet zo goed meer functioneerden(zwakke,zieke cellen) werden afgebroken.Bruikbare onderdelen gingen in de recycling.

Bij constant voldoende energie aanvoer is er voor het lichaam geen prikkel om dit te doen,er is voldoende energie om de groeisignalen naarde structuren laten doorgaan.Speelt bv een rol bij kanker(hoeft niet de oorzaak te zijn).

Met groei bedoel ik dan de anabole fase die maar niet stopt en daarmee structuren dusdaning kan laten ontwikkelen dat ze niet goed meer functioneren.

Dat is simpel en in het kort wat ik ermee bedoel.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.910
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan