Intermittent fasting

Ad,

Dat ziet er mooi uit, je voedingspatroon. Maarrrr...Geen rauwe melk/melk kefir voor jou?

Teveel koolhydraten? Of valt rauwe zuivel niet goed?

 
@ Janse,

Nee,geen kefir etc.voor mij.rauwe melk heb ik in het verleden wel gedronken maar dat bleek niet van grasgevoerde dieren te zijn en dan kun je je wel voorstellen wat die dieren nog meer gekregen hebben(vermoedelijk).Veel heb ik het niet gedronken en ik zag er niet echt het voordeel van in.Daarmee bedoel ik ,het voordeel tov andere voedingsmiddelen die ik eet.Ik zou zonder problemen rauwemelkse kaas eten natuurlijk.Dat is dan een goede switch,maar verder zoals gezegd denk ik dat ik niets mis door het weglaten van de melk en co.

De koolhdraten zouden inderdaad voor mij een issue worden wanneer deze produkten een groot deel van mijn inname zouden worden,maar niet toen ik enkel 1 a 2 glazen per dag dronk.

Traditioneel eten,dus wapf, kent gewoon variabelen en heb tot nu toe gekozen voor de mijne,weinig zuivel.

Ik ben ook meer de persoon die van vast voedsel houd.Natuurlijk lust ik de vloeibare warme maaltijden maar dat is het dan ook.

Kortom een bewuste keuze gebaseerd op eigenkennis.

ad

 
Quote:
Ik drink geen 5 kopjes koffie op een dag,meestal 3 ,gewoon met room.Ik maak geen bullet coffee om de zgn.effecten ervan te verkrijgen.Als dit al zo is komt dat niet alleen door de koffie maar zeker ook door de vetten erin(waarschijnlijk met een extra werking door de koffie).Verder helpt het geen ruk wanneer je voor de rest ongezond leeft/eet,en dan vraag ik me af of wanneer je wel gezond eet,hoeveel meerwaarde de koffie dan heeft.

Ik denk wel dat het iets uitmaakt of de koffie vrij is van schimmels en/of gifstoffen etc(zoveel mogelijk ).

Natuurlijk stimuleert caffeine maar dat is minimaal vergeleken met de hoeveelheid energie die opgewekt wordt wanneer je in ketose zit.wanneerde caffeine zo krachtig was dan zou ik dat merken door een verstoorde glucose huishouding en zeker ook de direkte uitwerking op mijn zenuwstelsel,bv trillen van de ledematen .

ad


Ik ben een hele tijd van de koffie af geweest. Het laatste jaar neem ik weer zeer regelmatig een bakkie, bijna elke dag wel 1. De laatste weken maak ik er een bullitproof koffie van. Op een klein bakkie neem ik 50-75 gram roomboter. Errug lekker.

@ad,

Je hebt het over schimmelvrije koffie. Welke koffie gebruik je? Die bullitproof koffie vind ik wel erg prijzig.

 
Janse,

Je bent gevallen voor die bodybuilder-bullshit van 'bulletproof coffee', waarschijnlijk vanwege je sportverleden. Je moet het uiteraard zelf weten, maar de koffie mag dan 'bulletproof' zijn, maar jij niet als je het drinkt!

Mike

 
Vasten is meer een schoonmaak, het lichaam krijgt de tijd om de overbodige afvalstoffen op te ruimen die het lichaam in de loop der jaren heeft opgespaard.

Deze schoonmaak is alleen mogelijk door het stilleggen van ons gehele spijsverteringsproces.

Als ons lichaam urenlang geen voedsel krijgt toegediend, dan geef je de natuur de gelegenheid om uit alle lichaamsdelen alle overvloedige stoffen op te teren.

Op deze manier wordt geen enkel orgaan geschaad... je lichaam wordt uitsluitend door de natuur gereinigd.

Ik ben wel van mening dat je tijdens het vasten water moet blijven drinken.... want water is de enige vloeistof die zich verbindt met afvalstoffen om zo deze te lozen en het vasten-proces bij te staan.

 
Quote:
Als ons lichaam urenlang geen voedsel krijgt toegediend, dan geef je de natuur de gelegenheid om uit alle lichaamsdelen alle overvloedige stoffen op te teren.

Op deze manier wordt geen enkel orgaan geschaad... je lichaam wordt uitsluitend door de natuur gereinigd.


Mooi omschreven, dit stimuleert, ik krijg ineens zin om te vasten :lol:

 
Quote:
Je bent gevallen voor die bodybuilder-bullshit van 'bulletproof coffee', waarschijnlijk vanwege je sportverleden


Ik drink nu al bijna een jaar regelmatig een kopje koffie. Omdat ik zo was afgevallen door IF (afvallen is juist het tegenovergestelde van "body-building) en ik toch regelmatig een bakkie nam, waarom zou ik dat kleine bakkie dan niet volstampen met roomboter?

Maar je hebt gelijk hoor, ik moet oppassen met dit soort dingen. Ik ben wel zo'n type van "ach, af en toe moet toch kunnen". En ik vind ook dat het moet kunnen en ik niet te extreem moet zijn, maar moet er bij mezelf wel op letten dat "af en toe" niet weer steeds vaker en vaker wordt.

Maar hoe zit het dan ECHT met koffie? Vele onderzoeken tonen aan dat koffie met mate wel degelijk grote gezondheidsvoordelen oplevert. Ook bijv Ron Fonteine en dr Mercola zijn het er over eens dat koffie toch prima past in een gezonde leefstijl. En dan heb je nog dat mTOR verhaal, waar koffie ook goed voor is en je dus zelfs een stuk langer laat leven.

 
Kijk,wanneer ik koffie drink dan is dat bijna altijd thuis en ik neem me dan ook de tijd ervoor.Dit is dan weer ontspannend voor mij en dat heeft opzich weer gezondheids voordelen.Zo denk ik ook dat mensen die regelmatig wijn etc.drinken meer voordelen ervaren door de meestal ontspannende ervaring/situatie dan de werking van de wijn aan zich.De specifieke werking van koffie vindt ik niet zoooooo belangrijk wanneer het met mate gedronken wordt.

@Janse,

Over je vraag mbt de schimmel.Dit heb ik geschreven om aan te geven dat dit een belangrijk issue is in de keuze in het algemeen,niet dat ik deze koffie zelf weet uit te halen. Zelf drink ik biologische koffie,arabic. Het schijnt dat de arabic van hoger gelegen plantages komt en dat daar minder schimmelvorming vooorkomt.Biologisch omdat ik denk dat er dan verstandiger wordt omgegaan met evt.bestijdingsmiddelen.Het blijft een gok..wie het weet mag het zeggen.

ad

 
Om 18.00 uur begonnen aan mijn 2e IF deze week. Ik eet trouwens nooit extra veel voordat ik aan IF begin.Dat zou nooit goed zijn IF of niet. Het afvallen gebeurd dan simpelweg door het langer aanspreken van de vetreserven gedurende de IF ,zonder dus het vantevoren aanvullen ervan of erna meer dan anders te eten.

ad

 
Ik zit inmiddels ook weer helemaal in het IF-ritme, het valt me alleen op dat ik nu een stuk minder eet als voorheen. Wat eet ik zoal:

Tussen 3 en half 4: glas rauwe melk met slagroom en een stuk leverworst

Rond 6 uur: vlees, groenten, vette saus , bakje yoghurt

Rond 9 uur: glas rauwe melk met slagroom en een stukje kaas of leverworst of ei

In de ochtend drink ik een thee met roomboter en kokosolie en ik neem af en toe tussendoor een lepel olijfolie

Ik functioneer hier goed op maar vraag me toch af of het niet te weinig is?

 
Het hele idee achter IF is dat calorierestrictie levensverlengend werkt, dus als je geen honger ervaart en goed doorvoed bent is het prima.

Mike

 
Klopt, het hele idee/onderzoek naar het levensverlengend effect van cal.restrictie is gebaseerd op continu in een lage calorische inname te verkeren.Ik meen me te herinneren dat dit ook nog eens erg plantaardig eten was.

Met IF kun je dit nabootsen zonder iedere dag zo'n lage calorische inname te moeten uithouden,want dat is het uiteindelijk wel. Het is ook dit oogpunt dat ik ben overgestapt op IF van ongeveer 24 uur 1 a 2 x per week.

ad

 
Men heeft inderdaad proeven gedaan met muizen en deze voortdurend re weinig te eten gegeven. De muizen bleken hierdoor langer te leven qua tijd van leven, maar de kwaliteit van leven was nauwelijks goed te noemen: de muizen werden lethargisch en het was eerder een soort voortbestaan dan echt leven.

Er zijn ook proeven gedaan met mensen, waarbij niemand minder dan Ancel Keys betrokken was, de man die ons de onzintheorie heeft gegeven dat verzadigd vet en cholesterol slecht zouden zijn. Ook deze resultaten logen er niet om: de proefpersonen voelden zich voortdurend koud en zwak en - dit is interessant voor vrouwelijke lezers die nog geloven in calorierestrictie als middel om af te vallen - ze namen in gewicht toe. De schildklier gaat nl. trager draaien en daarmee vertraagt je volledige metabolisme, de vertering en opname van voedingsstoffen. Als je op zo'n manier langer moet leven, dan maar liever een kortere levensduur boordevol levensgenot!

Gelukkig is er een alternatief, zoals ad aangeeft: IF. IF gaat uit van een vetrijk voedingspatroon om de persoon in een ketogene staat te brengen. Dit is de bekende 'blok hout op het vuur', die lange-termijnenergie geeft waardoor je lang zonder voedsel kunt zonder maar een spoortje honger. Dit stelt je in staat om te vasten zonder honger. Als je dan wel eet, eet je weliswaar hoogcalorische (lees: voedzame) maaltijden, maar de totale calorie-inname op een dag is uiteindelijk veel lager omdat het tijdsbestek waarin je op een dag eet veel korter is (ong. 6-7 uur) en het tijdsbestek waarin je vast langer is (ergens tussen de 12 en 24 uur).

Ik doe het al jaren vrijwel dagelijks en heb het altijd 'ochtendvasten' genoemd. De jager-verzamelaars van weleer joegen bij voorkeur in de ochtend, omdat je dan het beste daglicht hebt om te jagen. Met een beetje geluk hadden ze dan pas 's middags of 's avonds te eten. We hebben ook helemaal niet zoveel voedsel nodig, het gaat om kwaliteit boven kwantiteit. Anders gezegd: voedingswaarde boven calorieen!

Mike

 
Goede aanwijzing mbt calorie restrictie Mike.

Toch vind ik het nog wel apart waarom je met IF wel zou afvallen en met de calorierestrictie zoals in het experiment niet.

Ik heb ook nog een andere vraag: is het mogelijk dat ik aan het ontgiften/ontzuren ben door IF? Heb continu spierpijn in mijn bovenbenen, billen, nieren, nekspieren en holtes in m'n gezicht.

IF bevalt me eigenlijk wel heel goed... Merk dat ik het heel fijn vind dat mijn organen kunnen rusten om t maar even zo te zeggen. Alleen ik heb niet het idee dat ik er zelf mee afval verder, wat jullie hier allemaal juist wel ervaren... Eerder lijk ik aan te komen...is daar ook een verklaring voor?

 
Quote:
Toch vind ik het nog wel apart waarom je met IF wel zou afvallen en met de calorierestrictie zoals in het experiment niet.


Simpel: je brengt jezelf in de vetverbranding en door te vasten ga je je vetreserves verbranden.

Quote:
Alleen ik heb niet het idee dat ik er zelf mee afval verder, wat jullie hier allemaal juist wel ervaren... Eerder lijk ik aan te komen...is daar ook een verklaring voor?


Dan is jouw lichaam nog niet klaar om vetreserves los te laten. Je hebt een eetstoornisverleden en dus heb je grote voedingstekorten gekweekt. Je lichaam houdt als reactie hierop nu alles vast wat het binnenkrijgt aan kwalitatief hoogwaardige energiebronnen (zoals vet). Om te herstellen zal je lichaam eerder willen bijbouwen, aangezien je in het verleden jezelf hebt uitgehongerd en dus onvoldoende bouwstoffen tot je hebt genomen. IF kan je helpen om een versneld herstel mogelijk te maken, maar herstel betekent in jouw geval eerder noodzakelijk aankomen dan afvallen.

Mike

 
eli wrote:
Eerder lijk ik aan te komen


Als dit niet noemenswaardig is (2 a 5 kilo) dan zou ik me daar niet zo druk om maken. Maar als je in korte tijd meer dan 5 kilo aankomt, dan zou ik er even niet mee doorgaan, maar gaan kijken waarom je schildklier niet mee wil werken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.951
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan