Intermittent fasting

Spierpijn+ pijn in m'n holten, de, wat ik zelf denk dat t zijn, ontgiftigingsverschijnselen.

Vrysuyver, het is nog niet meer dan 5 kilo, maar ben bang dat dat misschien wel aan de orde zou kunnen komen... Maar aankomen komt toch niet alleen door de schildklier?

 
Er zit nog een grote angst op aankomen. In plaats daarvan moet je je richten op dat je lichaam de broodnodige tekorten aan het opvullen is. Ik heb het al eerder gezegd, is IF voor jou niet een vervolg op je eetstoornis? Als gewicht zo belangrijk is en blijft dan zitten er nog andere issues. En dan maakt het niet uit op welke manier je eet, 5 keer per dag of maar 1 keer. Je lichaam gaat doen wat nodig is. En in jouw geval is dat, net als bij bijna iedereen hier, de broodnodige tekorten aanvullen! Daarbij zal je lichaam wel denken, straks begint het uithongeren weer, opslaan wat we op kunnen slaan!

Ik ervaar geen afvallen hoor. Heb dan ook geen weegschaal. Ik hou het nog steeds op mezelf op hopelijk stabiel met mogelijk een minimaal afvallen. Maar dat komt niet door de IF volgens mij, maar door de balans. En het vertrouwen van mijn lichaam dat het krijgt wat het nodig heeft. Als ik me druk had gemaakt over mijn gewicht, dan had ik nu niet gestaan met mijn gezondheid waar ik nu ben.

 
Alexandra was me voor en ik ben het met haar eens. Eli, ik dacht dat je IF al had losgelaten, omdat het (nog) niets was voor jou.

 
Quote:
Spierpijn+ pijn in m'n holten, de, wat ik zelf denk dat t zijn, ontgiftigingsverschijnselen.


Ervan uitgaande dat je je lichaam nu wel geeft wat het nodig heeft (ik kan bij jou niet in je keukenkastje of in je koelkast kijken) wijst het lichaam nu met een grote vinger naar de zere plek(ken) en deze behoeven dus reparatie en herstel.

Verder ben ik 100% met Alexandra eens. Het laatste waar je je druk om moet maken is je gewicht en de vrees bestaat inderdaad dat dit een perfect excuus voor je kan vormen om IF te zien als een soort 'geoorloofde' eetstoornis.

Mike

 
Nee, ik heb het niet losgelaten. Ik heb me er veel over ingelezen juist en het doet mij erg positief voorkomen. Vandaar dat ik er eigenlijk zo graag mee door wil gaan. Ik ren niet meer gelijk naar de keuken als ik wakker ben om te eten, wat ik in mijn vegetarische periode wel deed om 'wakker te worden' en energie op te doen. Ik voel me sochtends energieker en in z'n algemeenheid voel ik me ook sterker. Zeker ook door wapf. Merk ook meer mentale rust.

Ik vind het gewoon fijn dat ik me niet meer als een verslaafde voel.

Maar ik heb wel een bepaald plaatje in mijn hoofd van mijn uiterlijk waar ik me mee identificeer en wat ik vind passen bij mijn innerlijk of 'energie'. Zo wil ik gewoon graag zijn... En dat lijkt niet helemaal uit te werken nu... En inderdaad... Daarom zit de angst om aan te komen er nog steeds ja... Aankomen herinnert me tevens aan een periode waarin ik me heel naar voelde... Er zitten dus ook vele psychologische elementen aan....tja..

 
Ik ben het er niet mee eens dat ik IF als nieuwe eetstoornis gebruik.... Ik wil het juist inzetten om van de eetstoornis af te komen door niet voortdurend met eten bezig te zijn en er ontspannender mee on te gaan. En ja, wat ik wel hoop is dat door IF ik dan tegelijkertijd niet aankom/afval wat er nu is aangekomen....

 
@eli: mag ik vragen of je voldoende beweegt? Niet in de zin van extreem sporten of zo, maar beweging, kom je daar voldoende aan?

 
Dan ben je dus niet helemaal vrij van je eetstoornis. Ik weet niet of het dan zo raadzaam is om jezelf voedsel te onthouden in de vorm van IF. Eerst maar eens werken aan je zelfbeeld.

Heb je de topic over vrouwelijke rondingen gelezen? We moeten sowieso heel anders naar ons idee van schoonheid leren kijken. Er is een agenda gericht op geslachtsverwisseling. Meisjes en vrouwen worden gestimuleerd om een jongensachtig figuur te ontwikkelen en jongens en mannen worden gestimuleerd om vrouwelijke kenmerken aan te nemen. Don't believe the hype!

Mike

 
Ik fiets iedere dag ongeveer een half uur, 2x in de week half uurtje hardlopen. Ja ik beweeg voldoende denk ik... Ik heb in ieder geval m'n obsessieve bewegingsgedrag losgelaten, dus dat is in ieder geval al een plus.

En Mike, ja, die topic heb ik zeker gevolgd. En ik ben niet van plan om een jongensfiguur te krijgen, maar ik heb er wel een bepaalde mening over die wellicht niet helemaal hetzelfde is als jouw mening/ideaal.

Dat ik aan mijn zelfbeeld moet werken: daar ben ik mee bezig.

Dat ik geduld moet hebben weet ik ook...

 
Quote:
Het hele idee achter IF is dat calorierestrictie levensverlengend werkt, dus als je geen honger ervaart en goed doorvoed bent is het prima.

Mike


Het voordeel van IF is toch juist dat je alle voordelen krijgt die je ook met calorierestrictie hebt, maar dan zonder jezelf uit te hongeren? Je kunt toch gewoon bijv 3000 of meer calorieën eten met IF en gewoon de volle voordelen krijgen?

Minder calorieën eten zal het laatste zijn wat ik ga doen. Dan zie ik er binnen korte tijd uit als een ielig uitgemergeld mannetje. Als het echt gaat om het minderen van de calorie inname, dan is IF dus niks voor mij helaas.

 
Ik doe niet aan IF omdat het levensverlegend is, ik ben er niet mee bezig om af te vallen. Ik luister naar mijn lichaam en merkte dat ik steeds later ging eten op de dag, behoefte heb aan minder voedsel. En toen kwam er iemand en die opende een topic over IF. He, het natuurlijke ritme van mijn lichaam heeft ook een naam! Iemand heeft er een labeltje op geplakt!

IF heeft voor mij niets te maken met uithongeren, maar met luisteren waar je wanneer behoefte aan hebt. En als je goed doorvoedt bent, dan kan je net als Ad probleemloos functioneren met 24 uur vasten.

Ik heb op dit moment gewoonweg minder behoefte aan calorieën. Vanmorgen een halve liter melk en een stuk kaas gegeten, poef, zat mutje vol! Iets te veel gegeten....

Ik spreek mijn lichaam bewust aan op het opnemen van de reserves die het momenteel heeft opgeslagen, zonder me ook maar iets te ontzeggen. Ik heb namelijk altijd vetten bij de hand, vloeibaar en makkelijk in te nemen.

Ik zou lekker veel blijven eten als ik jou was Janse, gewoon waar je behoefte aan hebt! En als het voor jou en je lichaam goed voelt om dat in een bepaald tijdsbestek te doen, dan is daar toch helemaal niets mis mee?

 
Eli, moet je jezelf aan zetten om door de dag te bewegen/actief te zijn? Of , is er een soort van energie die je ertoe brengt om iets te gaan doen?

Even los van je angst om bij te komen,je kunt gemakkelijk over de dag zo'n 2 kilo in gewicht verschillen door vocht.Een weegschaal is alleen daarom al een slechte raadgever.

In gewicht aankomen kan ,o.a doordat men voor het vasten gewoon teveel eet uit angst omdat er een vaste periode aankomt.Afvallen met IF gebeurd omdat er simpelweg een langere tijd niet gegeten wordt waardoor het lichaam het tekort aan energie uit de vetreserve haalt.De stofwisseling in z'n geheel gaat echt niet minder worden van deze vaste perioden,met cal. restrictie zit je continu in hongersnood en dan gaat de basale stofwisseling zeker omlaag(even afgezien van het tekort aan voedingsstoffen).

Afvallen met IF een een natuurlijk iets,niets gedwongen maar een teken van een goed werkende stofwisseling.Het kan zijn dat je daarmee een ideaal bleed,jouw beeld bereikt.Het kan ook zijn dat je een figuur krijgt/hebt dat ideaal is maar niet jouw beeld(het probleem).Nooit moet er een beprking aan energie of voedingsstoffen ontstaan puur om een voorgeschoteld figuur te krijgen.Zorg ervoor dat de heoveelheden juist zodat er geen tekorten ontstaan.Wanneer het lichaam goed werkt zorgt het ervoor dat er niet teveel ingenomen wordt en er een stabiel lichaamsgewicht gehandhaaft blijft.

Wanneer iemand moet voldoen aan bepaalde eisen bv gesteld door sport,dan moet men heel secuur te werk gaan om een lager lichaamsgewicht te bereiken zonder aan energie in te boeten.Dit is dan ook mmar van korte duur vol te houden.Gezond.....dat is dan niet van belang!!

ad

 
@Janse,

Als jij nog met gemak 3000 kcal of meer naar binnen werkt, prima, niks mis mee, je zult het nog wel nodig hebben. Alexandra en ik ervaren juist behoefte aan minder voedsel en doen daarmee dus niet aan moedwillige maar natuurlijke calorierestrictie en dit is GEEN uithongering, integendeel! De verwachting is dat jij vanzelf ook in deze fase belandt. Tot die tijd: eet naar hartelust!

@eli,

Ad geeft al aan dat je in gewicht aan kan komen door vocht. Maar spieren en botten (MAGERE lichaamsmassa!) tikken ook zwaar aan. De weegschaal is dus een slechte indicatie van wat er werkelijk in je lichaam gebeurt.

Mike

 
Ik denk dat als de pl**ris echt los gaat barsten, ook in Europa, dat de mensen die al enige tijd IF doen, beter af zijn.

Ik heb zelf ook vanuit mezelf maaltijden overgeslagen, uitgesteld, beperkt omdat ik me voldaan voel, geen behoefte heb en toch geen honger voel.

De trek naar koolhydraten is eigenlijk zo goed als helemaal weg. Daarmee dus de hang naar 'zoet' als in fruit, chocolade en andere zaken. Ik eet die enkel als ik denk te laag in mijn koolhydraten te zitten.

Maar dankzij IF heb ik geen problemen om een normale portie witte rijst (3/4 kop) te eten in de avond. Of andere bronnen van enige koolhydraten.

Mijn darmen gaan inmiddels ook de goed kant op. En dan vraag je je toch af waar die volume van de ontlasting vandaan komt, als je zo weinig eet....

 
Quote:
En dan vraag je je toch af waar die volume van de ontlasting vandaan komt, als je zo weinig eet....


Ouwe zooi die aangekoekt zat in je weefsels en nu met terugwerkende kracht losweekt en wordt weggewerkt.

Mike

 
Ja, Mike dat weet ik natuurlijk wel, maar het blijft een apart verschijnsel als je jarenlang anders hebt ervaren.

Afgelopen week merendeels rood/bruin, glad, niet plakkend en nauwelijks ruikend. Dat is echt heel anders dan een 'oorlogsgebied'.

 
Ik kies altijd het moment van IF uit,dus is het wel degelijk gepland.Maar dat weet mijn lichaam niet en eenmaal in de IF ga ik geen honger lijden,er is nml.geen tekort.

Ik heb totaal geen idee hoeveel cal.ik op een gemm.dag eet maar eet wel zo ongeveer tot ik me verzadigd voel.En ook onder de beste omstandigheden kan dit tricky zijn en dus de inname te hoog dan nodig.Maar dat is geen probleem is mijn ervaring omdat ,juist onder deze gunstige omstandigheden het lichaam wel aangeeft wanneer ook die extra inname verbruikt is.De weegschaal is dus weer in balans(oei verkeerde woordkeuze).Soms eet ik een maaltijd en gelijk 3 lepes roomboter erachter met een stuk cocos.Een andere keer weer niet.

Op de dagen dat ik niet aan IF doe eet ik gewoon 3x,min of meer op geplande tijdstippen.Uit praktisch oogpunt.Meestal een moment samen met mijn vrouw en zoon,de andere momenten komen goed overeen met de momenten dat ik denk ,ik lust wel iets(honger,matig).wanneer ik puur op echte honger zou wachten alvorens te eten dan zou ik ook teveel gewicht verliezen.

In de huidige tijd is er voor ons de noodzaak om het natuurlijke ritme van honger ,eten en aanwezigheid van voedsel na te bootsen.Is,totdat......de pleuris uitbreekt. :wink:ad

 
Ik heb dat ook hoor vrysuyver, waar komt het toch allemaal vandaan? Heb maar geleerd er niet langer bij stil te blijven staan. Beter eruit dan erin!

Ik heb geen weegschaal, wil er ook geen, ben eerlijk gezegd veel te bang voor het getal! Ik ben denk ik nog niet eerder zo dik geweest als nu. Maar ben wel benieuwd of het klopt dat ik stabiel ben in mijn gewicht. Als een weegschaal niet de manier is, hoe kan ik dit dan wel "onderzoeken"? Ik kan wel denken dat mijn kleren ruimer zitten, maar dat kan net zo goed wishfull thinking zijn....

 
Wanneer je bang bent voor het getal op de weegschaal dan ben je toch nog bezig met gewicht. je geeft aan nog nooit zo dik te zijn geweest.Omschrijf dit eens.Voller over het hele lichaam of misschien wel ronom de buik? Vindt je je dikker tov...wie? wat vindt je zelf van je maten/omvang?

Of je stabiel blijft kun je vrij makkelijk ondervinden door inderdaad hoe je kleren 'passen'.Als je nog nooit zo dik bent geweest snap ik niet hoe je kleren dan ruimer kunnen zitten. Kleren laten je merken of ze ruimer of enger gaan zitten,je kunt ook gewoon de taille omvang meten.Vindt ik zelf een betere controle en maatstaf voor de meting.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.951
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan