Intermittent fasting

Ik bekijk zo af en toe het getal op de weegschaal. Maar het zegt me helemaal niets. Waarom ik dan kijk?

Omdat ik wil weten of er 'iets' gebeurd, naast dat hoe ik me voel. De vorm van mijn lichaam laat nog steeds zien dat ik te veel onder invloed ben (geweest) van het hormoon cortisol. Dit zijn de zogenaamde zwembandjes.

Ze storen me niet, maar ik weet dat het niet een vorm van een gezond lichaam is. Heeft dat te maken met een ideaalbeeld van mezelf? Weet ik niet. Ik ben geen jonge god van 18, maar me echt fit voelen doe ik me ook niet. Dat zie ik ook aan mijn huid, mijn haren en dus de zwembandjes.

Als ik het cijfer op de weegschaal bekijk en het is anders dan daarvoor, weet ik dat er iets is gebeurd in de tussentijd. Meer weet ik niet.

 
Ik heb nergens gezegd dat ik niet bezig ben met mijn gewicht. Ik heb er zelfs een topic over! Maar als het gaat om de balans tussen gezondheid en angst om aan te komen, dan komt eerst de gezondheid, daarna het gewicht. Met daarbij dat ik meer dan een fors overgewicht heb, over het hele lijf, dat mij letterlijk in de weg zit. Het beperkt mij in bepaalde bewegingen zoals buik en borsten die in de weg zitten om je schoenen dicht te kunnen doen. Mijn hele volwassen leven in de obesitas en morbide obesitas volgens de BMI.

1,60 met maat 46 van kleding. Andere maten zet ik hier niet neer. Vorig jaar zomer droeg ik maat 40 van broek. Toen was ik door uithongering door de galstenen en andere ellende fors afgevallen. Toen bleef ik stabliel in gewicht toen ik overstapte op Wap. Het ging "mis" toen ik stopte met roken en mijn schildklierprobleem naar voren kwam.

In plaats van koppig en dwars in te kleine kleren blijven lopen, heb ik een nieuwe zomergaderobe aangeschaft. En nu heb ik het idee dat deze nieuwe kleren wat aan de ruimere kant beginnen te zitten.

Zal eens kijken hoe je je op kunt meten.

 
Oke,maar dan is het wel belangrijk om goed te interprteren wat er gebeurd is waardoor het getalletje veranderd is.Ik durf te wedden dat het getalletje je humeur bepaald.

ad

 
Een paar pagina's terug liet Dudink weten zelf rauwe slagroom te maken en de overgebleven mage melk over de tuin uit te gieten. Ik heb zijn/haar voorbeeld gevolgd, maar mijn gras heeft er een flinke tik van gekregen. op de plekken waar ik de magere melk verdund met water heb uitgegoten is het gras gelig geworden en stagneert de groei. het verschil is goed te zien als je het vergelijkt met de plekken waar ik het niet heb uitgegoten. Ik vroeg aan de boer waar ik wekelijks melk haal of het goed is om melk uit te gieten voer de tuin. Hij gaf aan dat je dat beslist niet moet doen, omdat de bestanddelen van de melk slecht worden afgebroken en de grond verzuurt. Ik doe het in ieder geval niet meer. Als ik het niet zelf opdrink gaat de resterende melk gewoon door de gootsteen.

 
@ Alexandra,

Begrepen. Het mag duidelijk zijn dat het hier niet gaat om een voller lichaam/gewicht maar zoals jezelf aangeeft ,obese.Naar mijn mening ,en dit zal wellicht ook al meerdere malem door anderen aangegeven zijn,moet je zo snel mogelijk je lichaam ontgiftigd krijgen en de stofwisseling gezond functinerend.Het hebben van teveel vet is behalve lastig ook ongezond omdat de vetcellen endocriene cellen zijn die oa voor een constante laaggradige onsteking zorgen.Dit kan jou dan weer bv insuline resistent maken en het vrijmaken van vet verhinderen of sterk reduceren.

Stabiel blijven is dan weer een pluspunt,maar niet voldoende .Ik ga er van uit dat je de totale context houdt in het beoordelen van veranderingen zoals ruimer zittende kleding,energie,beweeglijkheid,verminderen van evt.andere klachten.

ad

 
Quote:
op de plekken waar ik de magere melk verdund met water heb uitgegoten is het gras gelig geworden


Hoe sterk was de verdunning? Verder:

Quote:
omdat de bestanddelen van de melk slecht worden afgebroken en de grond verzuurt.


Dat is afhankelijk van hoe gezond je grond al is om mee te beginnen. Als die niet de juiste pH heeft of qua samenstelling niet voldoende zuurstof en/of water doorlaat, ja, dan kan het zijn dat het niet goed gaat.

Als de verdunning niet groot genoeg is, dan is het waarschijnlijk te zuur ja. Daar kunnen niet alle plantjes evengoed tegen.

Volgens de Korean Natural Farming methode kun je lacto-bacillus serum verdunnen tot 1 deel serum tot 20 delen melasse. Dit mengsel wordt weer verdund tot 1 deel melasse-serum op 20 delen water. Daarna gebruik je maar 1 eetlepel per liter.

Als je deze stappen niet doet, dan nodig je micro-organismen uit om meteen alle stoffen uit de melk te gaan verteren. De micro-organismen nemen razendsnel toe en de grond wordt razendsnel verarmd van belangrijke voedingstoffen (micro-organismen willen eten!).

Tja, je kunt het ook niet doen en 'gewoon' je gras laten groeien.

 
@ad

eerst even je vraag over beweging beantwoorden: echt aanzetten tot bewegen hoef ik mij niet, behalve hardlopen zo af en toe. ik fiets dagelijks naar mijn werk/studie en dat vind ik heerlijk. ook wandelen vind ik lekker en hoef ik mij niet toe aan te zetten. ik deed redelijk fanatiek aan yoga een lange tijd, maar dat heb ik laten rusten, ik weet dat het goed is en zou het daarom wel willen op pakken, maar ik kan mij nog niet motiveren. hardlopen vind ik de ene keer heel fijn, maar de andere keer protesteert mijn lichaam (nog) wel.

ik weeg mijzelf niet maar ik meet mijn heupomvang en bovendien voel ik steeds duidelijker aan mijn kleren dat het allemaal strakker begint te zitten en bovendien heb ik ook een spiegel. wegen vind ik zelf ook onzinnig want ik weet dat je inderdaad van vocht kan aankomen en kan aankomen in spiermassa etc... en hoewel de meesten misschien graag in spiermassa willen toenemen, hoef ik dat zelf niet, in ieder geval niet waar bij mij het meest aankomt, in spier of in vet, namelijk de bovenbenen.

 
Stabiel is een pluspunt als je uitgaat van daarvoor een stijgend gewicht. Ik ben gekomen van 24/7 pijn, uithongering (geen voedsel kunnen verdragen) en een slecht functionerende lever, galblaas en alvleesklier, met een fors maagzuurtekort en bijnieruitputting. Ik ontgift meermaal daags door de voeding en bovenstaande probleemgebieden worden nog steeds aangepakt.

En als dan blijkt dat ik niet meer aankom in gewicht, stabiel ben of zelfs afval, dan is dat weer een teken dat ik op de goede weg zit. Net als alle andere signalen van mijn lichaam.

En in de jaren dat ik wel een weegschaal had, dan is het je humeur laten bepalen door dat cijfertje zeker herkenbaar! Vandaar dat ik die "strijd" niet eens aan wil gaan. Het is ook ontzettend zinloos.

 
Ik eet nu een jaar volgens wapf. Ik ben denk ik zo'n kilo of 7 aangekomen , ik weet het niet exact want ik sta niet meer op de weegschaal momenteel. Sinds een paar maanden dan IF. Ik heb ook het gevoel dat ik niet meer aankom nu, ik houd inderdaad mijn tailleomvang in de gaten en die blijft momenteel gelijk, dat is mijn 'graadmeter' zeg maar. Ik heb het ideaalbeeld losgelaten en ga voor de balans die mijn lichaam uiteindelijk zal vinden en waar ik me goed bij voel. Als ik mezelf nu op een foto zie, zie ik hollands welvaren, geen mager ding maar een vrouw met rondingen, en ja hier en daar een ronding 'teveel' volgens het huidige modebeeld. Maar ik zie ook een vrouw die eindelijk weet wie ze is en wat ze wil, die zich niet meer uit het veld laat slaan en die al een lange weg heeft afgelegd voor ze eindelijk volmondig 'ja' kon zeggen tegen het leven. En dat is voor mij het allerbelangrijkste, ik voel wat goed is voor mij en ik durf er naar te handelen.

 
@ Eli,

Ik vindt hardlopen zwaar onzinnig,en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Wanneer je jezelf ook nog ertoe moet aanzetten,dan vindt ik ,ben je verkeerd bezig.Kijk eens naar die andere aktiviteiten,die gebeuren spontaan en zo hoort het.Trainingen worden gepland,maar het moet niet zo zijn dat je jezelf ertoe moet dwingen qua energie.

dan wederom spiermassa. Kijk,natuurlijk wanneer iemand ondervoed was of belegerig etc.dan zal hat lichaam als gevolg van en verbeterde voeding of het oppaken van de dagelijkse belasting weer spiermassa opbouwen tot het punt van wat het lichaam toelaat.

Men heeft vaak de neiging om te denken dat bij de minste of geringste aktiviteit boven rust het lichaam spiermassa aanmaakt.Vergeet het maar.Daarnaast,vanuit die optiek,is het niet slim om te zeggen ik wil niet meer spiermassa krijgen.Men heeft dan nog steeds niet in de gaten hoe belangrijk spiermassa is en dat sarcopenie levensbedreigend is. Dit is niet alleen maar iets voor de bejaarden.

Je zegt dat je makkelijk aankomt bij de bovenbenen en wel spieren of vet.Nou dat is nogal een verschil ,zeker gezien rede van het lichaam om of spieren of vet aan te zetten.

ad

 
@ Wommes,

Ik ben het met je eens,maar een ronding teveel is iets anders dan veeeeel te veeel.dat gat dan tenkoste van de gezondheid.waarschijnlijk was de gezondheid al afwezig,zodat er een teveeeel kon ontstaan.je kunt dan ook weten wat je wilt en er voor gaan,dat heeft niet met uiterlijk te maken.Maar ,wanneer je niet gezond en fit bent mis je het leven.

ad

 
Nee dat klopt inderdaad, mijn verhaal was ook meer gericht op Eli bij wie ook ik een angst proef om aan te komen. Ik herken dat, ook het obsessieve bewegen. I've been there, I've done that, but no more.......

 
Hoi ad. Dat verlies van spiermassa, dat vind ik dus "eng". En dat bedoelde ik laatst met dat ik zo slap ben. Ik heb vaak gelezen dat als je zwakke rug en buikspieren hebt, je sneller rugklachten krijgt. Misschien moet ik nog wel 2 jaar herstellen van de bijnieruitputting: hopelijk korter, wie weet wel langer. En al die tijd verlies ik spiermassa. En hoe moet ik het daarna weer opbouwen? Van wandelen word ik niet gespierd.

 
@Dudink

Interessant dat je zelf room hebt gemaakt. Ik gebruik geitenmelk, hoewel er wordt gezegd dat er veel room/vet inzit zie ik het echt niet bovenop drijven. Ik denk ook niet dat ik het moet proberen te maken, helaas. De geitenboerderij verkoopt ook geen room, wel kwark en yoghurt en roomboter. De room die ze verkopen voor de appeltaart is van de koe.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat zit, wel roomboter maken maar geen room? Ik zal eens googelen. En de kwark heeel dik en de yoghurt veeel te dun. ?

Daarom gisteren flink wat room van koemelk door de yoghurt gedaan. Promt de volgende dag diaree al vroeg in de middag. Terwijl ik juist heeeel tevreden ben momenteel met de hoeveelheid melk, kwark en yoghurt van de geit die ik gebruik. Misschien die extra room maar defintief vergeten

Ook heb ik nu kefir in huis van de koe. (Ekowinkel) Moet ik nog proberen. Ooit zelf gemaakt van geitenm. maar vond ik niet lekker. Maar ooit is er tegen mij gezegd dat bv. rechtsdraaiende yoghurt van de koe weer wel kan als je een koemelk-allergie hebt. Ik heb dat laatste inderdaad veel gegeten en toen geen last gehad, had toen ook die darmoperatie nog niet gehad.

Dit zijn denk ik antwoorden die alleen een expert kan geven en misschien begrijp ik het dan nog niet eens.

Zoals ik al zei, nog maar eens googelen.

 
Quote:
Als jij nog met gemak 3000 kcal of meer naar binnen werkt, prima, niks mis mee, je zult het nog wel nodig hebben. Alexandra en ik ervaren juist behoefte aan minder voedsel en doen daarmee dus niet aan moedwillige maar natuurlijke calorierestrictie en dit is GEEN uithongering, integendeel! De verwachting is dat jij vanzelf ook in deze fase belandt. Tot die tijd: eet naar hartelust!


Dat is niet het probleem bij mij. Ik kan net zoals jullie prima met wat minder calorieën. Als ik naar mijn lichaam zou luisteren, dan zou ik dus iets minder eten dan ik nu doe. Maar als ik ook maar een paar dagen wat minder calorieën eet, is er ook zo weer een paar kilo af.

Jij bent van nature redelijk groot en stevig gebouwd, en hebt ook altijd al een beetje een buikje gehad. Bij jou is het dus geen enkel probleem als er een kilotje af gaat of niet.

Niet dat ik nu zo extreem mager ben, maar dunner als dit (72kg nu) wil ik echt niet zijn. Rond de 75kg voel ik me gewoon lekker, sterk en goed.

Ik wil graag IF doen, omdat het bewezen erg gezond is en je een stuk langer in gezondheid kunt leven. Dus ik wil EN vasten, EN dik worden tegelijk :lol:

 
vandaag 18.00 uur laatste maaltijd tot morgen 18.00 uur. laatste IF is nu 1 week geleden.Normaal gesproken begin ik geen IF van 24 uur op een dag dat ik ook getraind heb.Vandaag dus wel.Op zich niet spannend maar ik weet dat ik op de dagen dat ik train meer honger heb dan op de andere dagen,en dat fluctueert dan over de dag. Ben nu dus benieuwd hoe de honger zich verder ontwikkeld.

ad

 
Succes Ad! Ik verwacht dat je lichaam ondertussen dusdanig gewend is aan de 24-uur IF dat het wel zijn balans zal houden.

 
@Alexandra,

Bedankt. Ik denk ook niet dat het een major issue zal zijn maar ben gewoon benieuwd.De honger zelf kan ik aan,en die gaat vanzelf weer over.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.969
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan