Intermittent fasting

Ik ga met Marijan mee dat ik ook begrepen heb dat problemen met de schildklier in de basis liggen van de bijnieren. Maarten zegt dat dat niet zo hoeft te zijn. Kan jij het nog een keer uitleggen dan? Of aangeven waar de basis van schildklier dan vandaan komt?

Want de reden waarom ik uiteindelijk wel begonnen ben met maagzuursupplementen is dat het blijkbaar maar niet lukte voor mijn bijnieren om dit op orde te krijgen en de last voor mij te groot werd. In deze ga ik er ook vanuit dat de basis van een maagzuurtekort ligt bij de bijnieren. Is dat dan ook niet het geval?

 
Mijn maag heeft last van een tekort aan maagzuur. En daar hebben we allebei last van :P

Ik zou het graag doen hoor, zonder supplementen! Heb een ontiegelijke hekel aan pillen slikken, kan het geld dat het uitspaart echt wel heel goed gebruiken, maar met alleen voeding krijg ik het achterstallig onderhoudt er niet uitgewerkt.

 
Alexandra en Marijan:
Quote:
Supplementen op nuchtere maag nemen werkt bij mij ook niet goed. En dat is niet de schuld van het supplement. Dan maar geen IF, dat komt dan later wel weer.


Quote:
Adrenal in de ochtend op nuchtere maag krijg ik maagpijn van, paar keer geprobeerd.


Soms heeft het wel met het supplement te maken. Het is geconcentreerd en er zitten hulpstoffen bij. Het lichaam weet de weg met pure natuurlijke voedingsmiddelen, maar een supplement dat gemaakt is kan soms te snel zijn uitwerking krijgen op een lege maag, dan wordt je misselijk of krijg je maagpijn etc..

Verder kunnen er enzymen toegevoegd worden om dan er toch voor te zorgen dat het lichaam op de nuchtere maag hulp krijgt en de misselijkheid of maagpijn grotendeels voorkomen kunnen worden.

Verder is het beste moment van inname die met een grote maaltijd. Niet alleen bevat een goede gezonde maaltijd ook mineralen en vitamines die de opname verhogen, het eten zorgt er ook voor dat de opname van supplementen door het verteringsstelsel vertraagd. Met als gevolg meer mogelijkheid tot opname. Het gebeurd meer geleidelijk zodat de spijsvertering alles kan aanpassen.

Net zoals wat water drinken goed is, maar liters water in eens drinken tot de dood kan leiden.

Ik heb op een site van waar ze Adrenal verkopen gekeken en dit staat er:

Quote:
Nutricology, Adrenal, Natural Glandular, 150 Veggie Caps

Adrenal Natural Glandular

Provides tissue from the entire adrenal gland, both medulla and cortex portions

Our natural glandular material is derived from government-inspected, range-fed animals, raised in New Zeland and Australia, whose animal husbandry regulations are among the strictest in the world. The material is lyophilized, which means it is immediately frozen, then subjected to high vacuum that vaporizes moisture directly from the solid state.

Formulated by Dr. Nicholas Gonzalez M.D.

Suggested Use



As a dietary supplement, 1 capsule daily with a meal, or as directed by a healthcare practitioner.

Must be taken with food as GI distress may otherwise occur.


Other Ingredients

Hydroxypropyl methylcellulose, microcrystalline cellulose, silicon dioxide, l-leucine.

Warnings

Variations in product color may occur. Keep in a cool, dry place, tightly capped.


Daar staat duidelijk: "As a dietary supplement, 1 capsule daily with a meal, or as directed by a healthcare practitioner.

Must be taken with food as GI distress may otherwise occur."

En er zitten hulpstoffen in: "Other Ingredients

Hydroxypropyl methylcellulose, microcrystalline cellulose, silicon dioxide, l-leucine."


Ik kan voor een aantal andere dingen ook even doorgeven wanneer die het beste ingenomen kunnen worden, als je dus toch wat supplementen wilt innemen:

Vetoplosbare vitamines A, D, K en E: In kleine doses in combinatie met voedsel

IJzer: Bij voorkeur op een lege maag, 3 uur na of 2 uur voor een maaltijd. Voor sommige mensen levert dit maagklachten op. Het beste is ijzer dan in te nemen met (vitamine c-rijke) voeding. Niet met calcium, thee, koffie of wijn.

Calcium: De opname van calcium is verhoogd als het met andere voedingsstoffen wordt ingenomen. Dus bij voorkeur tijdens maaltijden. Niet tegelijkertijd met ijzer.

Zink: De opname van zink is verhoogd als het met andere voedingsstoffen wordt ingenomen. Neem je het in met te weinig voeding dan kan het zorgen voor misselijkheid.

Vitamines B: De beste tijd is ’s ochtends vroeg tijdens het ontbijt.

Vitamine C: Meest effectieve opname wanneer het is gecombineerd met maaltijden. Wanneer er een stevige training in de ochtend gepland staat is het goed het supplement ’s ochtends in te nemen.

Magnesium: Aangezien magnesium de nachtrust bevordert is het beste moment van inname net voor het slapen.

De meeste vitamines en mineralen worden het beste opgenomen als ze verdeeld over de dag worden ingenomen. De water oplosbare vitaminen, voornamelijk de vitamines B en C worden door het lichaam snel weer afgebroken en verwijderd. Door de dosering in drie te verdelen en deze verdeeld over de dag in te nemen heb je de meeste kans dat het lichaam een deel van de vitamines opneemt. Vaak zijn bepaalde mineralen nodig voor een effectieve opname van de vitamine. Deze samen innemen vergroot dus de absorptie.

Ik zelf gebruik geen supplementen, maar eet drie keer per dag, en alles evenwichtig verdeelt tussen meer vet, wat eiwitten en wat koolhydraten. En sole pak ik 2 of 3 keer per dag tussen de maaltijden door. Keltisch zeezout strooi ik op mijn eten in elke maaltijd. En lever eet ik apart met uien en roomboter of kokosolie. Kiwi's pak ik als dessert.

 
Alexandra, heb je ook grote problemen met schildklier dan? Want mijn eerste reactie was vooral gericht op marijan.

Quote:
Kan jij het nog een keer uitleggen dan? Of aangeven waar de basis van schildklier dan vandaan komt?


Als marijan zo sterk reageert op adrenal dan is het aan te nemen dat hier niks mis mee is(of niet veel) en elk orgaan kan een eigen persoonlijk probleem hebben, het hoeft dus niet perse de meest primaire orgaan te zijn

En welk orgaan is eigenlijk het meest primair? Elk orgaan geeft en krijgt signalen dus dat is al moeilijk te bepalen en misschien bestaat die dus ook niet, het is een cirkel en alles heeft mekaar nodig,

Wat jou betreft Alexandra weet ik.je't niet,(en wat ik over marijan zeg is ook gewoon op logische manier proberen mee denken)

Maar hoelang gebruik je al adrenal dan? En hielp het goed?

 
ik gebruik nu ook Kelp(van Vogel en als die op is schakel ik over op Nature's Way) maar ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

De Kelp echter raakt niet op simpelweg omdat ik het op dit moment steeds vergeet. Sinds vakantie begin aug. (1 week) is steeds de klad in supps slikken. Ik eet wel meestal compleet WAPF.

Ook ben ik er over aan het nadenken waarom ik moeite heb met onthouden van supps slikken of is het niet gewoon zo dat ik even niets wil. Ik weet het niet.

Wel WAPF want ik merk heel snel als ik anders eet dat maagzuur opspeelt.

In het verleden veel supps bij onze dochter geprobeerd en het meeste werkte niet of heel tijdelijk. Ik wist toen nog niet van WAPF maar was wel heel strikt in het vermijden van E-nummers enz. Al heel lang maak ik alles zelf.

Iig heel lastig allemaal en als ik het niet meer weet doe ik meestal niets...

 
Ik kan dan nog steeds niet zeggen dat het de schuld is van het supplement dat ik het niet verdraag op nuchtere maag? Het wordt aangeraden om het in te nemen tijdens de maaltijd. Als ik dat doe, dan ervaar ik geen maagproblemen. Als ik het op nuchter maag inneem, dan ervaar ik wel problemen. Blijft voor mij staan, adrenal innemen met voedsel/melk (is voor mij ook een voedingsbron) en niet meer op nuchtere maag. Als ik daarvoor vroeger mijn vasten moet doorbreken, dan is dat maar zo.

Er komt echt wel een dag dat ik vrij zal zijn van supplementen. Nu alleen nog even niet :) De schade vanuit het verleden is te groot, het huidige leven nog niet stabiel genoeg. Daarom ben ik blij dat er extra hulpmiddelen zijn.

Ik ben het met je eens dat de organen via een cirkel met elkaar verbonden zijn Maarten. Maar ergens moet je gaan beginnen. Ooit ben ik begonnen via de lever en galblaas, daar lag het zwaartepunt. Toen zijn de bijnieren erbij gekomen. Daarvoor wist ik niet eens dat ik die had! Heb ze pas via dit forum ontdekt. Maar terugkijkend heb ik deze al van voor de babytijd overbelast.

Maag en schildklier zijn beiden sterk verbonden met de bijnieren, met daarbij mijn primaire bijnierprobleem, dus daar blijf ik me op richten. Ik gebruik de adrenal nu een jaar denk ik, met een onderbreking van een paar maanden toen het niet in nld meer te verkrijgen was en we erachter kwamen dat de 300 mg niet meer verkrijgbaar was. Ik gebruik het nu ruim een half jaar achter elkaar.

 
Na 24 uur vasten, om iets na 18.00 uur weer een maaltijd genoten.Heb wederom totaal geen last gehad van honger of gebrek aan energie.

ad

 
@ad, Je hoeft niet alles op tafel te leggen, maar ik ben wel benieuwd naar hoe intensief je dag dan is.

Je zult vast geen kantoorbaan hebben, of zoals vandaag de hele dag op de bank hangen.

Want dat is denk ik mede bepalend voor het gevoel van honger en het hebben van voldoende energie: je activiteiten.

 
Ik heb gisteren vroeg in de morgen getraind.Niets gegeten(behalve 2 rauwe eieren,alleen na een training) tot 13.00 en 18.00 uur en toen met vasten begonnen.De training ia altijd op nuchtere maag/vasten gedurende de avond en nacht.

Geen kantoorbaan maar wel vrij vandaag.Mijn acticviteit bestaat dan uit dagelijkse dingen,boodschappen,stofzuigen,wandelen,lezen/leren(concentratie),eten voorbereiden,.

Wanneer ik op het werk ben gedurende het vasten blijf ik ook geconcentreerd.Wat ik merk is gewoon een drang om iets te doen,wat dat ook moge zijn.Vasten gebeurd ook wel eens wanneer ik fysiek intensiever werk doe zoals in de tuin en dergelijke.Geen probleem.

ad

 
Gisterenmorgen acht uur ontbeten, omelet van twee eieren met spek, halve liter kefir waarvan helft rauwe melk en andere helft slagroom. Geen honger gehad tot half zes 's avonds. Alles gewoon gedaan (werken, leren, wandelen, huishouden). Heb niks gegeten. Wilde het intermitterend vasten eens onderzoeken. Voelde mij lichamelijk uitstekend. Geen gebibber, getril, gezweet, niet slap, niet gedacht aan eten.

Ga dit nu vaker inzetten om mijn gezondheid te bevorderen.

 
Ik heb nog een vraagje mbt intermittent fasting en in vetverbranding zitten en ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Ik doe nu zo'n 2-3 weken bijna dagelijks aan intermittent fasting. Dit betekent dat ik pas eet rond 13:00 in de middag tot ongeveer 19:00-20:00 in de avond. Vandaag nog een intensieve vergadering gehad en pas rond 13:45 gegeten en dat was nog niet eens omdat ik trillerig werd of echt trek had, meer omdat ik toe was aan pauze en het dus een goed moment was om gelijk maar te eten.

Nu heb ik begrepen dat het zo'n twee weken duurt voordat de hersenen zich aangepast hebben aan het draaien op vet ipv suikerverbranding. De kans dat ik nu dus op volledige vetverbranding zit is dus redelijk groot. Ik merk dat ik ook geen enkele moeite heb met dit programma.

En dan komt nu de vraag, wanneer ik nu een keer niet vast, of een keer smokkel met wat te veel aan koolhydraten (bijv. rijst) en ik schiet hiermee uit de vetverbranding, duurt het dan weer zo'n 2 weken totdat mijn hersenen weer volledig op vetverbranding zitten, of zitten de hersenen na eenmaal overgeschakeld te zijn geweest hier weer veel sneller op?

 
@Lampje,

Hersenen verbranden glucose of ketonen en bij voldoende aanwezigheid lactaat(nu even niet belangrijk). Ketonen worden in voldoende mate aangemaakt voor de hersenen wanneer de kh zeer laag is ,max.50 gr per dag is zo'n beetje de grens(gemiddeld). In het kort,er blijft dan meer acetyl coA over en deze kan dan in middels ketonen naar de hersenen.

Wanneer je in de vetverbranding zit komen er dus voldoende vetzuren vrij door een voldoende lage insuline spiegel als gevolg van een lage kh inname(bij gezonde mensen).Je kunt dan de meeste organen middels vet van energie voorzien,maar niet de hersenen. wanneer je kh inname laag genoeg is om vetverbranding voldoende toe te laten maar te hoog om in ketose te komen zal je lichaam voldoende glucose moeten hebben om de hersenen ervan te voorzien. Hoe? Onderandere door gluconeogenese.

Dus wanneer je een keer kh smokkelt zul je niet meteen uit de vetvrbranding vallen maar wel uit de ketose als je daar al in was. In ketose komen zal inderdaad een bepaalde tijd duren en het door kh inname uit ketose vallen zal enkele dagen tot inderdaad 2weken duren tot je weer terug bent. Dit is zeer individueel.

ad

 
Omdat het allemaal zo zwart/wit lijkt: of glucose of ketose/ketonen. En wat als je je lichaam zo rond de 60/70 Gr. Kh geeft, wellicht onvoldoende om alle energie uit te halen, maar ook te weinig vet om volledig op ketonen te branden....

 
@Ad

Ik dacht dat ketose en vetverbranding hetzelfde was, maar uit jouw tekst blijkt dat er een verschil zit. Kan jij uitleggen hoe dit zit?

 
@Eli,

Ik denk inderdaad dat boven de 50 gr. KH iemand zo goed als uit de ketose houdt. Maar de vetverbranding kan dan nog steeds volop doorgaan.Je hebt dan niet te weinig energie uit vet maar te weinig energie voor de hersenen uit ketonen en glucose. Dus zal ook nu dmv gluconeogenese glucose in de circulatie moeten komen om het tekort op te vangen.

De energie uit vetten zal vooral voor de spieren en andere organen dan de hersenen gebruikt worden. Dus een deel van de door gluconeogenese geproduceerde glucose komt van de glycerol van de triglyceriden. Verder natuurlijk van aminozuren.

Wanneer er door een zeer lage KH. inname veel meer acetyl coA overblijft(het kan niet de citroenzuur cyclus in) dan worden deze ketonen. ketonen zijn dus de manier om acetyl coA te transporteren, vooral naar de hersenen. Wanneer het ketonen niveau toeneemt zullen de spieren minder ervan opnemen en zo blijft er meer voor de hersenen over.

Wanneer er meer dan 50 gr.KH. ingenomen wordt(en nogmaals dit is een veel voorkomende grens ,maar dit geldt niet voor iedereen)dan is er meer oxaloacetaat aanwezig en dit maakt het dan weer mogelijk dat acetyl coA in de citroenzuur cyclus komt en er dus weiniger overblijft om als ketonen naar de hersenen te gaan.het aanbod en dus de trigger blijft dan uit voor ketonen aanmaak.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.979
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan