Intermittent fasting

Wommes, wat maakt het voor jou een valkuil? M.a.w. wat is er niet ok aan terugtrekken, op jezelf zijn en hier niet willen zijn? In mijn beleving vervult dit ook gewoon een functie en breekt vanzelf de dag aan dat je voor iets anders kiest. Dat maakt echter de vorige keuze/behoefte niet ineens een valkuil. Het maakt gewoon onderdeel uit van het proces en is daarmee net zo waardevol als elke andere fase.

 
Wat er voor mij niet ok aan is , is dat ik een deel van mezelf mis als ik met mijn hoofd in de wolken loop. Ik kan dan niet bij mezelf als het ware en dat voelt voor mij niet prettig, alleen heb ik het zelf niet altijd in de gaten, vandaar dat ik het een valkuil noem. En ik wil graag met mijn beide benen op de aarde staan, ik ben niet voor niets hier.

 
Een lekker stukje worst en kaas kan je heel goed helpen om met beide benen op de grond te blijven staan hoor! Ik wil de komende dagen ook een melkkuur doen, maar denk dat ik behoefte heb aan meer melk, dan 1 liter per dag. Ik vraag me af of ik dan ook van nature IF zal doen, of niet. Ik ga t uit proberen!

 
Wommes, dingen die niet prettig aanvoelen zijn niet per definitie slecht en hoeven ook niet vermeden te worden. Dat is vluchten.

 
@Mike,

Je komt nu echt in de burt van een 24 uur IF.Hoe wil hier op langere termijn mee omgaan?

persoonlijk denk ik dat 1x per dag eten op langere termijn niet ideaal is(wel mogelijk).Ga je dan ook experimenteren met een geplande 24 uur IF afgewisseld met dagen waarop je 2 a 3 x eet met toch nog een langere periode zonder eten per dag(bv de gehele morgen niet)?

ad

 
Ik zit momenteel in een stressvolle situatie en merk dat ik behoefte heb aan voeding, vlak na het opstaan en tot laat in de avond. Ik geef hier gehoor aan. Weer een manier waarop je lichaam aangeeft hoe het met je gaat.

 
Voor mij is met mijn hoofd in de wolken lopen en hier niet willen zijn juist vluchten

 
Ook al is het vluchten, wat dan nog? Het oordeel erover is het probleem, niet de toestand waarin je verkeert. Het 'probleem' zit altijd in ons hoofd, niet in waar het leven ons naartoe leidt. Althans, zo denk ik erover.

 
Vaak als ik 's ochtends vast krijg ik behoorlijk pijnlijke steken rechts onderin m'n buik. Hebben andere mensen dit ook? Ik hoop/denk dat het gewoon ontgifting is.

 
Ik heb het in de loop van de ochtend vaak wel koud als ik niets eet. Vooral koude handen. De kouwelijkheid sloeg weer flink toe toen het enkele weken geleden kouder werd en IF helpt daar niet echt bij. Soms kom ik pas weer na een kommetje bouillon, enige beweging en de kachel opstoken weer op temperatuur.

 
@ad ligtvoet,
Quote:
persoonlijk denk ik dat 1x per dag eten op langere termijn niet ideaal is(wel mogelijk).


Waarom denk je dat IF niet ideaal is met 1x eten per dag?

Ik doe nu ruim 16 weken intermittent fasting volgens de Fast-5 methode en dat bevalt me uitstekend. Maar ik hecht veel waarde aan jouw oordeel dus ...

 
@Laigueglia,

Niet ideaal omdat ik denk dat er op lange termijn een tekort aan voedingsstoffen kan ontstaan. Om alle benodigde voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden op te kunnen nemen zou ik teveel in eenkeer moeten eten en dat zou een 'te vol 'gevoel geven.

Ik denk dan ook aan bv.de eiwit opname.

Wellicht dat vele natuur volkeren (en zeker ook dieren)met 1x per dag eten(zelfs minder)goed kunnen leven,maar in onze westerse wereld....?

Ik ben niet bekend met de Fast-5 methode,dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik ge altijd uit van mijn eigen ervaring en een zo goed mogelijke beredenering gebaseerd op basis van mijn kennis.Ik vindt ook dat iedereen dat moet doen. Wellicht dat je mij en ons over je ervaring met Fast-5 wilt informeren.

ad

 
Vanmorgen om 09.30 klaar met ontbijten(doe ik altijd op zondag).Na een tijdje besloot ik om vandag met IF te beginnen vanaf dit tijdstip. Dit zal betekenen dat ik ga slapen na een vasteperiode van 12-13 uur ipv ongeveer dezelfde periode na het slapen.

Mijn beslissing was spontaan en het idee erachter was om te bekijken hoe het op deze manier op mij zou uitwerken. Ik dacht ,zo,in de natuur zou het kunnen zijn dat ik nu voorlopig geen voeding zou kunnen vinden en ook dan moet het te doen zijn.

Waarschijnlijk zal deze IF zelfs 2 1/2 uur langer duren omdat ik pas rond de klok van 12.00 uur zal eten.

ad

 
Ik zit nu bijna 1 1/2 uur over mijn normale 24 uur IF en voel me goed.Geen honger en de vorige avond en nacht verliepen normaal.Omsreeks 12.00 uur zal ik weer eten.

Ik zie geen voordeel in een langere IF dan 24 uur maar qua tijdstip om weer te eten kwam dit beter uit.Verder wil gaan testen hoe lang het duurt voordat ik echt honger krijg of mentale verzwakking en daarom zal ik in de toekomst de IF nog langer later duren.Puur voor de test.

Gisteren nog op een feestje geweest en vriendelijk het eten overgeslagen. geen probleem voor mij en zo'n gelegenheid zorgt natuurlijk voor hilarisch gedrag.

Waarom eet jij niets? Dan volgt mijn uitleg. Nee dat kan ik niet hoor ik dan,maar ik let wel op dat ik gezond eet. Juist ja. Vlaai,gebak,snoep,chips alles voor het eten.Na het eten wederom hetzelfde.

Je ziet dan ook het ongecontroleerde eten.Men heeft niet eens in de gaten wat er allemaal in de mond geduwd wordt.

Zal jullie wel allemaal bekend voorkomen.

ad

 
Mensen die zeggen dat ze ongezond eten ben ik ook nog nooit tegengekomen, ja ze 'zondigen' weleens, maar dat moet kunnen. Een keer in de week patat kan geen kwaad en zoet op de boterham mag als je er al een op hebt met kaas/worst en ja die 3 kopjes koffie en 1 glas cola per dag is toch niet veel, want ze eten wel bijna iedere dag genoeg groenten en fruit, dus....

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.033
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan