Intermittent fasting

Mooi verslag Ad. Ik ben sinds vorige week bezig met IF en zojuist mijn vasten verbroken na 18 uur. Net mn fles rauwe melk en 3 eieren op maar ik had nog niet eens echt honger. Ik functioneer prima en heb zojuist nog op lege maag krachttraining gedaan. Geen moment van zwakte of iets dergelijks. Ik vind dit echt een openbaring!

 
Elia,

Je naamt klinkt vrouwelijk. Besef je wel dat je als vrouw helemaal geen krachttraining hoort te doen? Je bent er anatomisch en hormonaal niet op ingesteld en het vermannelijkt jou. Doe hiermee wat je wil, just my two cents.

Mike

 
Maar Mike toch.....een vrouw is toch ook onderhevig aan de zwaartekracht!!!

Ik denk dat je nog steeds een verkeerd beeld hebt van krachttraining,dwz op de juiste manier.

Maar goed ,ik weet je gedachten hierover. Verder vindt ik dat een evt.discussie hierover in een ander topic plaats zou moeten vinden.

ad

 
Quote:
Maar Mike toch.....een vrouw is toch ook onderhevig aan de zwaartekracht!!!


De vrouw vertegenwoordigt aards magnetisme inderdaad en hoort dus al helemaal niet zware gewichten te tillen. De man vertegenwoordigt elektrische zonne-energie en dus anti-zwaartekracht. Hij kan dus wel boven zijn macht tillen, maar dit is normaal gereserveerd voor alleen de ALLERSTERKSTE mannen.

Mike

 
'hoort dus al helemaal niet zware gewichten te tillen'.

'Hij kan dus wel boven zijn macht tillen, maar dit is normaal gereserveerd voor alleen de ALLERSTERKSTE mannen'.

Juist daar zit de fout,zwaar is in de manier zoals ik het aanpak echt relatief en daarmee wordt niets boven iemands macht getild. Tillen gaat het niet om dat is hoogstens,een relatief onbelangrijke bijkomstigheid.

Sterk zijn zoals hier vaak bedoeld wordt is niet alleen afhankelijk van spierweefsel/massa. Het gaat dan altijd om demonstratie van kracht waarbij techniek om de hoek komt kijken en verder hebben de personen die 'kracht staaltjes'laten zien allemaal een mechanisch voordeel .Dit is iets dat gedeeltelijk zichtbaar is en gedeeltelijk niet.Denk maar eens aan de formule M=FxD.Moment =krachtxafstand.

ad

 
Volgende week zal ik geen 24uurIF doen.daarom heb ik besloten om vandaag na 18.00 uur een IF van bijna 19 uur te doen.

Vanmiddag om 13.00 mijn eerste maaltijd gegeten en nu 16.15 een glucose waarde van 5,4 mmol/l gemeten(Mijn vingertoppen laten weer een meting toe).Komt wel overeen met de waarde enkele dagen geleden.

Mijn If perioden zijn dus gepland en niet gestuurd door honger perse.Maar ik ben niet star in het toepassen ervan omdat alle voordelen van IF te verkrijgen zijn door maar 2 x per maand een 24 uur IF te doen,mits het voedingspatroon voor de rest 'goed'is natuurlijk.

Vanmorgen om 07.30 getraind en nogal een sterkere honger ervaren tot aan mijn maaltijd van vanmiddag.Daarom heb ik me tussendoor tegoed gedaan aan yoghurt,2 rauwe eieren en cocosnoot.Daarmee dus de normale vastentijd van ongeveer 13 uren niet aangehouden.Flexibel zijn zorgt voor meer opties.

ad

 
De verkorte IF was echt een makkie ondanks dat ik dacht dat ik meer honger zou ervaren.

Tot 12.00 uur 2 kopjes koffie gedronken en om 12.30 was mijn glucosewaarde 5,1 mmol/l.

Past wel in het beeld dat ik mbt vorige IF geschetst had.

ad

 
Ik heb een vraag over "mijn" IF-menu. Ik eet 3 keer op een dag, dat is voor mij het best vol te houden. Hele strakke tijdstippen hanteer ik nog niet, dat geeft stress. Ik geef hier een globaal voorbeeld van mijn menu:

's Ochtends yoghurtsmoothie (en supplementen)

's Middags kefir met slagroom of gebakken eieren

's Avonds basmatirijst, groente, vlees (bereid in kokosolie en boter, met kruiden en KZZ).

Is dit een volwaardig menu om de meeste dagen van de week vol te houden? Of ga ik dan toch voedingsstoffen missen om mijn tekorten aan te vullen? Ik heb soms het idee dat je je vol "moet" gieten met bottenbouillon o.i.d, helaas vind ik het echt niet lekker, dus gebruik het voor andere soepen of kook er de groente in. Alvast bedankt!

 
Ik lees trouwens dat IF helemaal niet goed is als je bijnieruitputting hebt, en een trage schildklier.

https://justinhealth.com/intermittent-fasting-pros-cons/

 
Ik geloof ook niet dat je IF "moet doen". Mike, ikzelf en anderen gingen van nature steeds later ontbijten en vervolgens bleek dat een naam te hebben. Blijkbaar is het een natuurlijk proces. Op momenten dat stress bij mij hoogtij viert, dan heb ik ook eerder en vaker trek in voeding. Dus dat neem ik dan zeker ook. Het blijft een kwestie van goed luisteren naar je lichaam.

 
Precies, de ene dag eet ik pas laat in de middag, de andere dag heb ik voor 10:00 al mijn shake naar binnen. Net hoe de behoefte is. Het lichaam geeft alles aan. Als het dat niet zou doen, kunnen we allemaal net zo goed stoppen met WAPF. ;-)

Vandaag een liter rauwe melk gemixt met 2 rauwe eieren, 3 rauwe eigelen en een kwart liter slagroom op en 2 flinke koppen zeer gevulde kippenbouillon (met kruiden, sjalotjes, keltisch zeezout) op en ik heb echt geen trek. Het is bijna niet te geloven dat ik bijna een hele dag toekan daarmee.

En om jullie even lekker te maken. Ik heb zojuist 2kg Giesen-Wilderman stoofpeertjes (met citroen, kruidnagels, kaneelstokjes en uiteraard geen suiker of andere rommel toegevoegd) klaar. Heerlijke zoete kaneelgeur in huis! Ik ben van plan die te eten met ongezoete opgeklopte slagroom. Ik eet eigenlijk al een half jaar amper iets zoets (ook geen behoefte aan), dus ben benieuwd hoe het valt. Wie in de buurt van Sappemeer woont mag komen proeven. :-)

 
Jammer, is helaas een heel eind uit de route! Klinkt lekker en het is altijd goed als er voor je gekookt wordt ;) Eet smakelijk!

 
Zalig, mmmm ruik het tot hier in mijn huis :lol: zeer levendige gedachten.

Eet smakelijk, geniet ervan.

Je geeft me daar een lekker idee, dankjewel :P

 
Moondust : kan ik je vragen waarom je een liter melk doet met 2 eieren en 3 eigelen en niet gewoon 5 eieren? Is het, denk ik, omdat er anders teveel eiwit/protein inzit? Doe je de slagroom er ook bij of drink je die erachteraan? Zou dit ook wel eens willen proberen want voel me ook zo goed met rauwe eieren. Doe het nu alleen in de mix 2eigelen/3citroenen en olijfolie voor de levermix en vind het zeer aangenaam.

Ongelooflijk toch, voor mijn WAP periode aten wij geen eieren en de laatste keer ik eieren had gegeten, was misschien 20 jaar geleden. Vond het vies en het stonk :lol:

 
@converted2

Ik doe alles kort in de blender, want ik gruwel van het voelen van slierten eiwit in mijn mond. Na het blenderen laat ik het op kamertemperatuur komen en drink ik het gedurende de middag op. Ik denk dat ik niet alle eieren er heel doorheen doe, omdat ik denk aan het eigeel meer te hebben dan aan het eiwit. Voorheen gebruikte ik alleen maar de eigelen, dus het is al een stap geweest om mondjesmaat ook het eiwit erdoor te gaan doen, dit n.a.v. een gesprek met Amancay die voor mij had uitgerekend dat ik inmijn shake te weinig eiwitten had. Citroensap erbij is een goed idee, doe ik in mijn shake altijd wel, of grapefruitsap. Mijn shake is doorgaans uitgebreider, maar rauwe melk, rauwe eieren en slagroom is lekker snel en makkelijk. ;-)

 
@Alexandra,

De rede waarom ik IF plan ipv iedere dag bv later te beginnen met de eerste maaltijd heb ik eerder aangegeven.

Het gaat erom dat ik geregeld een 24 uur IF doe omdat dit dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als iedere dag de meeste uren niets te eten.Bv eten binnen een tijdframe van 6-8 uur en de rest dus vasten.Hier zijn nog verdere variaties op mogelijk.Allemaal leveren ze voordelen op en laten zien dat je best langere tijd zonder voeding kunt wanneer het metabolisme gezond is.

Ik plan dus omdat er meestal geen gedwongen vasten meer voorkomt,dwz een situatie waarin er echt geen voeding meer aanwezig is.Want dan kun je ook na ongeveer 18 uren IF niets eten wanneer je lichaam aangeeft dat het tijd geworden is voor een maaltijd. Het kan ook zijn dat je geconditioneerd bent om rond een bepaald tijdstip te eten/honger te ervaren.

Ik geef je gelijk dat naar het lichaam luisteren belangrijk is maar er is niets mis met plannen van een IF omdat het erom gaat dat de IF gebeurd en het lichaam zal het als natuurlijk ervaren.

ad

 
Zoals jij op mij overkomt Ad, is als iemand die heel goed weet en voelt hoe het met zijn lichaam gaat. En daarnaast ben je niet vies van een experimentje, of dat nou gaat om het eten van vissenogen of de IF ddoortrekken naar 36 uur. Daarnaast hou je jezelf in mijn beleving goed in de gaten en tast je ook je eigen grenzen af. Helemaal niets mis mee!

De meesten van ons hebben aardig wat problemen en hebben geen idee wat het lichaam aangeeft of nodig heeft. Ik heb al eerder mijn bezorgdheid uitgesproken dat IF een manier kan zijn voor mensen om bijvoorbeeld je eetstoornis een andere naam te geven waardoor het zogenaamd gezond wordt. Als San dan met een link komt waarin staat IF een slechte keuze is voor mensen met bijnieruitputting (persoonlijk ken ik geen enkele vrouw die dat niet heeft en zou ik bijna wensen dat ik als jongetje geboren was), dan denk ik, zie je wel. Gebruik IF niet om dingen af te dwingen, je lichaam geeft zelf aan als het daar aan toe is. Dat je dan het 1 en ander uitprobeert, dat hoort erbij. Ik hou ook wel van een beetje ermee spelen.

Vandaag richt ik me op het oplossen van mijn verkoudheid, daarom ook later gegeten dan dat ik de eerste keer honger had. Maar wat is honger als het gevoel na nog geen 10 minuten wegtrekt. En als ik helemaal "goed" ben, dan wil ik jouw IF van 24 uur ook een keer uitproberen hoor! En terwijl ik dit schrijf denk ik, dat doe ik trouwens al, iedere leverreiniging. Maar dat wordt ik me nu pas weer bewust. Ik zit dan vaak over de 24 uur heen, omdat ik dan de avond ervoor tot 20.00/21.00 eet en drink. Om 18.00 uur drink ik dan pas mijn eerste glas water met bitterzout en om 22.00 uur de mix. Die doorbreekt het vasten. En honger ken ik tot die tijd echt niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.049
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan