Intermittent fasting

Of ze nemen NOG MAAR!, een suiker klontje (of klont) in de koffie/thee..

 
Ja,en als je daan ervoor kiest om eens een dag niet te eten....heb je een eetstoornis.

Zo,nu ga ik eten.26 1/2 fast..time to feast.

ad

 
@Moondust,

Of eten me na een IF beter smaakt en of ik gulziger zou gaan eten zijn inderdaad zaken waar ik bewust op let.Nee,het smaakt niet beter als gevolg van een IF.Honger is de beste kok wordt wel eens gezegd. Nou,ik heb geen echt, echte honger na IF .Verder denk ik dat wanneer je echt honger hebt ,je alles eet en nog lekker vindt ook,puur omdat je de energie nodig hebt.En dit speelt dan ook bij de personen met een verstoorde suiker stofwisseling en de alom bekende hypo.

Baarbij beweer ik dat ik altijd lekker eet,dus zo snel zal ik geen verschil merken.

Gulziger eten gebeurd ook niet . Mede omdat ik dus geen honger heb.Ik controleer dit natuurlijk wel maar ik neem ook waar dat er inderdaad geen drang is om gulziger te eten.

IK zal wel eens de grens gaan opzoeken van mijn IF limit.Het punt waar ik wel echt honger krijg.Mijn leven wordt een testtube.Maar goed,je leert jezelf pas echt kennen wanneer je met de rug tegen de muur staat en zulke situaties zijn in de natuur altijd mogelijk(ik heb het dan over voeding tekort en toch nog menselijk kunnen handelen).De mens heeft dit hier mee kunnen omgaan in het verre verleden en dus wil ik ook ervaren hoe mijn'menselijk lichaam'dan reageert.

Ik laat het wel weten,en wanneer ik voel dat je met echte honger ook echt alles eet,dan is dat misschien voor jou de manier om van vissenogen te genieten. :lol:

ad

 
Die methode (een paar dagen niks te eten) dreig ik weleens in te zetten als mijn kinderen weer eens zitten te zeiken over het eten ha ha. Wie weet er nog wat echte honger is? Ik heb weleens 10 dagen sapkuur gedaan, dan nog ervaarde ik geen echte honger, anders was ik weer begonnen met eten denk ik dan. Echt vasten (alleen water en thee drinken) heb ik ook weleens gedaan, moet je jezelf weer gaan dwingen om te eten, omdat het hongergevoel uitblijft na een paar dagen, in zoverre dat je bijna gelooft geen voeding meer nodig te hebben. Eten houd je met de voeten op de aarde, dus niet te lang vasten Ad, anders stijg je op. Bovendien moet je dan voeding weer langzaam opbouwen, omdat je spijsvertering stil komt te liggen.

 
@Tanja,

ja ,ik ben me bewust van het verdwijnen van het honger gevoel na een tijdje vasten.Naast de honger die wel of niet ontstaat(of onderdrukt zal worden)wil ik ook testen hoe het zich zal ontwikkelen met 'zin in iets'krijgen.

Ik zal dit zeker niet verder door laten gaan dan ongeveer 30-34 uur.Heb dan nog niets gemerkt,jammer,dan is dat zo.Buiten de honger speelt het mentaal functioneren ook een rol.Maar ja ,zou ik echt gaan flippen door een gebrek aan hersen energie dan val ik nog niet op in de massa. :lol:

In principe doe ik aan IF omwille van de gezondheidsvoordelen. De honger opzoeken is gewoon een testje,zeker geen planning om dit gewoonte te laten worden.

Ik opstijgen?Haha,denk het niet.Maaaaaar....velen om mij heen denken dat dit allang gebeurd is.Weten zij veel!!!

ad

 
Misschien gaan we het nog meemaken dat de pleuris uitbreekt en we allemaal weer op ons overlevingsinstinct terugvallen. Ik herken jouw neiging om eens een avond geen eten op tafel te zetten. ;-)

 
Nadat ik laatst een vast van zo'n 19 uur zonder problemen had volgehouden kwam inderdaad de vraag bij mij op hoe het zit met het hongergevoel...

Want wordt dat 'gewoon' door je lichaam uitgeschakeld, of zit je echt in de vetverbranding op dat moment en geeft t lichaam daarom geen hongerseintje omdat het toch voldoende heeft? Heb echt het idee dat mijn lichaam steeds langer zonder eten kan (zonder me slecht te voelen). En voordat ik weer commentaar krijg omtrent mijn eetstoornis... Het gaat beter dan sinds lange tijd, ik eet goede porties, voldoende vet en eiwit, heb, ondanks de (vroegere) angst om (er van) aan te komen, mijn koolhydraten wat verhoogt omdat ik naar mijn lichaam heb geluisterd en merkte dat ik het wel kon gebruiken.

 
Zaterdag 21.30 begon weer een IF periode,deze keer zal deze de 30 uur overschrijden.

Vanavond 21.30 zitten de 24 uur erop en dan komt de nacht er achteraan.rekening houdende met werken en maaltijd planning morgen zal ik de IF verbreken rond de klok van 10.00 uur en wel met een lekkere runderhart curry.

Dat is weer eens iets anders dan een boterham met nutella of jam of, het voedingscentrum tartend, een schijfje vol vette kaas.

Vorige keer ging ik na 14 uur IF naar bed en vandaag dus na 24-24 uur .Ben benieuwd hoe dat gaat.Verder doe ik deze test om te bekijken hoe mijn energie peil blijft en hoe ik mentaal blijf functioneren.Ook een evt.sterkere drang naar eten(of plotseling zin in iets krijgen) wil ik testen.

ad

 
Bijna 24 uur IF achter de rug .Zoals bijna elke keer bij IF merkte ik een kleine mate van honger rond het 14 uur punt.Door gewoon geen aandacht eraan te schenken duurt dit geen 15 minuten.

Kon gewoon mijn vrouw en zoon zien eten en ook het ruiken van de mmaltijden leverde geen moment van "ik wil eten'op.

Dat mensen na 3-4 uur niets eten zowaar gek worden (heb ik zelf ook gehad,lang geleden)geeft aan hoe 'onmenselijk'hun voeding moet zijn.Een duidelijk teken van degeneratie in uitvoering.

Mentaal blijf ik goed functioneren en heb als test 2 uur naar Phil Valentine geluisterd.Goed doorstaan,maar nog geen conclusie getrokken over hem over beter gezegd de inhoud van zijn film.

Ben nu benieuwd hoe na 24 uur IF de nacht zal zijn.

Morgen weet ik het,maar nu eerst de kefir en yoghurt gaan verzorgen.

ad

 
Update,

de geplande IF heeft toch nog een ander einde gekragen dan ik verwacht had.

Planning was om vanmorgen de IF te onderbreken rondom de klok van 09.30.Dat zou dan overeenkomen met een IF van 36 uur.

Uiteindelijk ,door omstandigheden, was ik pas om 12.00 in de gelegenheid om te eten.Dat zijn dan 38 1/2 uur.

Slapen leverde voor mij geen probleem op vannacht en ik werd wakker zonde ook maar een teken van honger of verschijnselen van energie tekort .De lichaams temperatuur was normaal.Ik kon mijn verplichtingen zonder ook maar een teken van verslapping nakomen.Het voelde eigenlijk of ik enkele uren van tevoren nog had gegeten.

Toen ik in de gaten kreeg dat ik niet op het geplande tijdstip kon eten merke ik nioets van paniek of iets dergelijks.Het was zoals het was en wanneer ik nog langer had moeten wachten was dat ook geen probleem geweest.

Gisteren in de avond merkte ik wel dat ik me al begon te verheugen op de komende maaltijd ,maar dit duurde maar even.

Ik begin me nu wel af te vragen in hoeverre maaltijd frequentie nog steeds beinvloedt wordt door 'gewoonte'.Ook met IF. Ik sla gewoon een maaltijd over,mis ik dan voedingsstoffen of het gezellig samen zijn e.d?

het viel me tijdens deze IF ook op dat ik met minder vloeistof uitkwam,kreeg zelfs last van de maag(korte duur)wanneer ik zoals op de andere dagen dronk.

Vanmorgen heb ik nieuwe glucose teststrips gekocht en voor de maaltijd gemeten.

de waarde was 4,9. Dit was na enkele reeds aktief te zijn.

Een half uur na de maaltijd was de waarde 5,2 en drie kwartier later 5,1.

Morgenochtend neem ik direkt na het opstaan de meting.Dan is er minder werking van cortisol geweest.

ad

 
Wow, dat is toch een flinke tijd zonder eten en dat zonder ongemak! Mijn lichaam kan dat nog niet aan, die wil nog steeds voorzien worden van vers vet ;)

Aan de ene kant is het volgens mij een natuurlijk ritme dat je eet wanneer het beschikbaar is Dus veel eten als er veel is, weinig tot niets als het er niet is. Maar voor ons is er altijd eten, dus hoe zit het dan? Er zal zeker ook een psychisch stuk bij zitten, want ook ik eet "anders" als ik met anderen ben. Rustiger, langzamer.

 
Ja alexandra we zijn zo geconditioneerd.Door zowel de natuur(eet wanneer het er is)en zeker door de voedings industrie.Maar dit laatste hebben we laten gebeuren en daar kunnen we gewoon kiets aan doen. Vandaar dat IF gepland wordt,althans door mij.De natuur dwingt ons niet meer hiertoe.

ad

 
Neem je tussendoor ook nog wat boter of kokosolie in de koffie of thee?

 
Nog 1 uurtje en dan zit mijn IF van 24 uur er weer op.

sinds vanmorgen heb ik zowat iedere 2 uur een glucosemeting gedaan omdat ik verleden week een aantal waarden had die ik niet zo goed kon verklaren/niet tevreden mee was.

Nu denk ik dat het me iets duidelijker is geworden maar moet nog 3 metingen doen.

Morgen zal ik deze in dit topic plaatsen .

ad

 
Zondag jl.om 22.00 uur laatste maaltijd voor de bovengenoemde IF.Vanaf maandag ochten regelmatig mijn glucosewaarden gemeten

hier dan de glucosewaarden:

07.30 uur 5,8 mmol/l

10.45 uur 5,7 mmol/l ,wandeling van ongeveer 1/2 uur

13.00 uur 5,0 mmol/l kopje koffie gedronken

14.30 uur 4,9 mmol/l

16.30 uur 4,7 mmol/l

18.30 uur 4,1 mmol/l

20.30 uur 3,9 mmol/l

22.15 uur 4,6 mmol/l eerste maaltijd na 24 uur IF

23.30 uur 5,9 mmol/l

De volgende dag:

07.00 uur 5,8 mmol/l daarna kopje koffie

12.00 uur 3,9 mmol/l 13 uur niets gegeten,meteen na meting eerste mmaltijd van de dag.

14.00 uur 4,4 mmol/l

16.15 uur 5,4 mmol/l om 17.00 uur weer een masaltijd genoten, om 19.30 uur een kopje koffie

21.30 uur 4,5 mmol/l

Je ziet dat de zgn.nuchtere waarde verhoogd is ondanks weinig KH.inname de avond ervoor(ook met KH inname denk je dat deze lager zou moeten zijn).Vorige week gedurende mijn 36 uur IF had ik geen echte nuchtere waarde gemeten maar wek iets later in de ochtend.Ik vermoed dat de nuchtere waarde ook toen overeen zou zijn gekomen met die van gisteren.Dit omdat ik in het verleden altijd rond de 5,6-5,8 zat.

Ik heb toch het zeer sterke vermoeden dat dit het gevolg is van de cortisol piek in de ochtend.wanneer ik tussen 06.00 en 07.00 uur wakker wordt is mijn lichaams temperatuur behoorlijk gestegen en voel ik echt hitte,dus cortisol aan het werk met natuurlijk ook een verhoging van de glucosewaarde.

Nog steeds netjes binnen de grenzen van verschillende instanties maar zonder de cortisol verklaring zou je kunnen denken dat de waarde na vasten en zeker met een low carb eetpatroon lager zou moeten zijn.

Ik hecht dan ook niet veel waarde aan de nuchtere waarde meting die vaak wordt gedaan zonder dat er meerdere metingen over de dag gedaan zijn en de HBA1c bekend is.tenzij deze schrikbarend hoog is.

met enkele metingen zit ik dus boven de 5,7 mmol/l en je ziet een duidelijke verlaging gedurende de dag.Bij geen enkele waarde ,ook die van 3,9 mmol/l , had ik last van hyper danwel hypo verschijnselen.Mijn conclusie is dan dat er voldoende energie aanwezig was voor de hersenen mijns inziens ketonen.ook deze produktie kan voor een tijdelijke verhoging van glucose leiden omdat er dan ook meer glycerol omgezet zal worden in de lever en omdat de spiercellen in deze situatie ook meer insuline resitent zijn kan dit een tijdelijke glucose verhoging verklaren.

Verder is het zo dat ik minder nauwkeurig was geworden met de hoeveelheid eiwit inname en ook dan zie je een verhoging van glucose.Sinds enkele dagen heb ik dit weer onder controle en zal het tzt ook testen.

Ik zelf zie al deze waarden als normaal en niet als een teken van pre diabeet. Omdat ik geen energie en concentratie verlies had en heb ga ik er van uit dat de ketose prima verloopt.Het zou kunnen zijn dat het goed voelen met weinig KH te danken is aan aan een verhoogde gluconeogenese oa.met aminozuren als substraat,maar omdat ik al vrij lang weinig KH eet en nooit ergens last van heb denk ik niet dat dit een sterke rol speelt.Ik zou dan op den duur ook zwakker moeten zijn geworden(ondanks dat glucose middels gluconeogenese ongeveer maar 50 gr. oplevert).

Mijn fysieke en mentale gevoel geven aan dat ik in ketose zit maar niet hoe diep.Dit kan alleen gemeten worden met een ketonen meter.Iets voor de toekomst want de strips zijn vrij duur.Ook de glucose strips zijn niet goedkoop en daarom doe ik zulke testjes niet vaan.Ik heb er echter nog genoeg over om de komende tijd op wisselende tijden een meting te doen.Laat misschien ook een patroon zien.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.048
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan