Intermittent fasting

Quote:
Het gaat erom dat ik geregeld een 24 uur IF doe omdat dit dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als iedere dag de meeste uren niets te eten.


Dit heb ik je vaker "horen" zeggen, maar mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik ben al een tijdje niet meer met IF bezig, maar dit gaat binnenkort wel weer gebeuren denk ik.

De voordelen van IF zijn langer leven, langer gezond blijven, hele grote verlaging van igf-1, megaboost HGH wat ook weer zeer goed is om jong te blijven, makkelijker om in ketose te blijven, en dan heb je nog dat m-tor verhaal.

Hoe kom jij tot de conclusie dat bijv 1x per week 24 uur vasten exact dezelfde gezondheidsvoordelen heeft dan elke dag 16-20 uur vasten?

 
Als ik de verhalen van Ad lees, zie ik eigenlijk dat hij altijd die bijzondere koffie drinkt. Is het nou mogelijk om de IF te doen zonder koffie drinken? Gewoon wat water/sole/azijn/vitC en niets anders

Lust geen koffie en heb het nog nooit in mijn leven gedronken

 
Ad drinkt niet de bijzondere koffie volgens mij. Hij drinkt koffie met een klein beetje room. Is wel iets heel anders dan die bulletproofversie.

Aangezien ik een slechte drinker ben, drink ik gewoon niets totdat ik mijn melk ga drinken die het vasten doorbreekt. Op het werk drink ik wel 1 beker warm water. En tijdens de dag van de zuivering drink ik pas als het tijd is voor het bitterzout. Het is dus zeer goed mogelijk het te doen zonder koffie, welke koffie dan ook.

 
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, en dit wordt de tweede keer dat ik met intermittent fasting bezig ga. Ik ben eerder ook afgevallen maar dit is er later door een depressie na een blessure allemaal (en nog wat) weer aangekomen... tijd om weer gezond te worden dus.

Ik geef mezelf tot uiterlijk Augustus 2014 om 25-30 kilo af te vallen. Ik hoop dat dit met intermittent fasting gaat lukken! Het liefst ben ik rond februari al een heel eind...

Het vervelende is dat ik weinig vrijheid heb in wat ik eet op het moment. Ik zit nu in China (en heb het hier allesbehalve naar mijn zin, maar goed, ik ga mijn best doen om mijn stage hier af te ronden). Ik eet vooral kip, omdat dat hier voorverpakt in de winkel ligt - voor de rest ben ik niet echt gerust op de hygiëne hier. Ook worden de vissen hier rechtstreeks vanuit de tank verkocht en betaal je voor een kleine filet al snel 8 euro...

In februari reis ik door naar Nieuw Zeeland, waar ik hopelijk wat meer voedselopties krijg en mijn Taekwon-do training weer op ga pakken. Ik heb de zwarte band behaald een tijdje terug, maar heb me er nooit echt gelukkig mee gevoeld omdat ik het gevoel had dat ik hem niet echt verdiende omdat ik zo uit vorm was. Dus ik wil graag als ik thuiskom in Augustus 2014 lekker getraind zijn zodat ik met trots mijn tweede Dan (tweedegraads zwarte band) kan halen!

Maar goed, ik ga mijn best doen met kip, groentes, fruit en misschien zo nu en dan wat noten. Ik heb maar 1 pitje dus ik maak vaak een soort kippensoep met groente en wat noodles, dat bevalt me prima. Mogelijk dat ik de noodles daaruit schrap vanaf nu.

Ik zit echter wel met een licht dilemma, niet onoverkomelijk, maar daar wilde ik toch graag even jullie mening over.

Ik werk hier doordeweeks van 09:00 tot 18:00. Eerder (thuis) at ik tussen 16:00 en 22:00 en trainde daar vooraan. Ik denk nog steeds dat het het beste is om te trainen richting het einde van je vastperiode, omdat je vetverbranding dan potentieel erg hoog is. Maar als ik dat blijf doen (en dus na werk train), heb ik vastperiodes van zo'n 22 uur elke dag, en ik weet niet of dat gezond is (en of ik het volhou).

Een alternatief zou zijn om voor werk aan te sporten, maar ik ben absoluut geen ochtendmens dus dan is 06:00 opstaan voor mij een zeer onpopulaire optie 8O

Ideeën?

Nika

 
@Janse,

'Hoe kom jij tot de conclusie dat bijv 1x per week 24 uur vasten exact dezelfde gezondheidsvoordelen heeft dan elke dag 16-20 uur vasten?'

Ik baseer mijn conclusies op conclusies van anderen die eea uitgeprobeerd hebben en beschreven.iedereen heeft wel een andere ervaring met een verschillende versie van IF.

Zelf redeneer ik er natuurlijk ook op los. Mijn eigen experimenteren is beperkt tot: hoe ervaar ik honger of wellicht geen,hoe functioneer ik,hoe reageert mijn glucosespiegel en hoe praktisch is de gekozen methode. Ik kan geen verder onderzoek laten verrichten naar vermeende gezondheids voordelen en ben dus beperkt tot die van anderen.

IF van 16 uur en dan een periode van 8 uren om te eten heb ik lang gedaan,ook zonder problemen maar gezien mijn inname van eiwitten per dag was dit op den duur een slechtere optie dan 1 x per week 24 uur IF en de rest van de week 3 maaltijden(soms 2)verdeel over ongeveer 10 uur.Ik onbijt meestal niet en gerekend vanaf mijn laatste maaltijd heb ik altijd een vasten periode van ongeveer 14 uur.

Zelf denk ik dat het grootste voordeel qua gezondheid te halen is dmv juiste voeding ongeacht IF in welke vorm dan ook.

Wanneer dit dan zorgt voor een gezonde stofwisseling dan levert een IF geen probleem op.

Uit experimenten is gebleken dat cal. restrictie het leven kan verlengen,maar deze test personen hadden continu honger en dat was nog het minste probleem. Wie wil op deze manier 2 jaar langer leven? En die garantie heb je nog niet eens.

IF zorgt onbedoeld voor een cal.restrictie en doet dit ook wanneer ik 24 uur eens per week niets eet.Veronderstelt bij alle IF methoden wordt wel dat er niet meer gegeten zal worden op de eet momenten(ter compensatie).

Enkel eten wanneer je honger hebt lijkt de beste manier te zijn maar ik betwijfel dat.En ik bedoel niet dat je je maar vol moet stouwen wanneer je geen honger hebt. er wordt vanuit gegaan dat de oermens na een prooi gevangen te hebben zich vol at en dan pas weer op jacht ging wanneer er een honger gevoel op kwam zetten.Ik denk dat jij dit ook niet gelooft omdat dit een slechte manier zou zijn geweest voor de mensachtigen om te overleven. Er zullen wellicht genoeg momenten geweest zijn waar er gewoon voorraad was om vaker te eten.Maar ook momenten dat er dagen niets te eten was en dan moet je stofwisseling het wel toe laten om te kunnen overleven,flexibel zijn dus.

Ik denk ook niet dat deze mensen altijd op dezelfde tijdstippen aten of dit zelfs bewust deden omdat dat gezond zou zijn.Ze werden door de omstandigheden gedwongen om te 'fasten of te feasten'.Wij worden min of meer gedwongen deze keuze te maken.

Ik zie dus niet dat er enkel een manier van IF is die de aanpassingen van het lichaam dusdanig stimuleert dat er gezondheidsvoordelen aan te behalen zijn.

@converted2,

Ik heb nooit deze koffie gedronke maar wel eens geeperimenteerd met roomboter in de koffie.Puur als een manier om deze boter binnen te krijgen.Mijn conclusie was dat dit zonde is van de smaak van roomboter en zonde van de koffie.

Wellicht dat de bulletproof koffie voordeln heeft tov andere koffie en dan doel ik meer op de kwaliteit van de bonen.maar voor het geld dat deze kost koop ik liever andere en betere voedingsmiddelen.Voor mij een hype of op z'n best een klein radartje in het hele grote geheel van gezond leven.

ad

 
@Nika

Als je gericht bent op afvallen, dan zit je hier op het verkeerde forum. Wij zijn geinteresseerd in gezondheid en vertrouwen erop dat ons gewicht zich dan automatisch aanpast. Een goede gezondheid heeft o.a. te maken met goede gezonde voeding en daar hebben wij op dit forum onze ideeën over gebaseerd op het werk van Weston A. Price. Als je daar meer over wil weten dan kan je het alleen-lezen-forum eens bezoeken.

 
Hey Moondust en Poekie,

Natuurlijk lijkt het me logisch dat gezondheid mijn belangrijkste doel is, is dat ook niet het hele punt van een gezond gewicht?

Ik hoopte hier wat tips te krijgen over hoe ik mijn levensstijl het beste aan kan passen om dit allemaal vol te houden.

Maar goed, ik voel me niet erg welkom, dus dan zoek ik mijn heil wel ergens anders. Succes met jullie reis verder :)

 
Kort lontje, Nika? Jammer, want je kunt hier nog een hoop leren. Moondust probeerde je alleen maar op weg te helpen in jouw reis. Het zou ook wonderen doen voor je karakter!

Mike

 
Nika, waarom zou je kansen op een betere gezondheid aan je voorbij laten gaan omdat je naar jouw idee ergens niet afdoende welkom wordt geheten? Mij maakt het niet uit, maar jezelf doe je enorm tekort. Kiezen betekent ook de keuze LEVEN, no matter what! Je gaat ervoor of je gaat er niet voor. Voorlopig is het de laatste optie, maar ik hoop voor je dat je toch nog voor de eerste optie kiest.

 
Ik vraag me af: Stel dat je nou s'ochtends begint met eten tot in de middag en je s'avonds vast, of dit dan ook zin heeft.

Iemand een idee?

 
Het idee is dat je je nachtvasten doortrekt. Je lichaam gaat, als het slaapt, zich richten op het herstellen van wat er hersteld moet worden. Door dit proces niet te onderbreken door voeding kan je lijf zich blijven richten op gezond worden. Zodra je eet of kh drinkt, zet je je verteringssysteem weer aan het werk en richt je lijf zich op het verwerken van voeding.

Ik ga in ieder geval zaterdag en zondag niet vasten, maar bewust vroeg in de ochtend ontbijten. Misschien vrijdag ook al. Ik ben benieuwd hoe me dat bevalt. Ik ga dit doen, omdat ik het hele weekend onder de mensen ben en mee-eet. Eet uiteraard wel mijn eigen eten :D

 
Van wat ik ervan gelezen heb dacht ik dat het bij IF gaat om een zeer lange tijd,een uur of 19 a 20,niet te eten en dan gedurende een uur of 4/5 wel eten. Dus niet noodzakelijkerwijs de ochtend niet eten maar gewoon de lange periode zonder eten is belangrijk.

Dus van 12 uur s 'middags tot 8 uur in de ochtend vasten is ook 20 uur vasten en zou ook dezelfde voordelen moeten opleveren.

 
Ik dacht toch echt dat het voortkwam uit de nacht doortrekken. Maar misschien heb ik dat zo geïnterpreteerd. Het gaat om het vasten doorbreken, niet om het vasten te vervroegen. Krijg ook mijn gevoel hierover 1,2,3 niet uitgelegd. Mijn voorkeur is dus het ontbijt uitstellen. Vandaag om 12.30 uur gingen we lunchen en ik bedacht, ik heb nog niet gegeten! Was geen probleem. Had ondertussen wel honger gekregen.

 
Gezien de eb en vloed werking van belangrijke aktiviteit en rust/herstel regulerende hormonen is het uiteraard belangrijk om het circadiaans ritme zo weinig mogelijk te verstoren.Ook het tijdstip van eten speelt hier dus een rol. het tijdstip van slapen gaan zal dan een bepalende rol spelen om zowel het circadiaans ritme niet te verstoren en daarmee ook een ijkpunt zijn voor hoe laat de laatste maaltijd te eten.

Neem 22.30-23.00 uur als het tijdstip waarop men zou moeten gaan slapen(ook rekening houden met geen fel licht of activiteit tot een uur voor dit tijdstip)dan zou rond 19.00 uur de laatste maaltijd genoten moeten zijn omdat vertering en opname(en dus een verstoring van rust)toch wel 4 uur (gemm.)zal duren.Dan zijn we denk ik nog niet aan het vasten maar wel tegen de tijd dat we weer wakker worden (06.00-07.00 uur).De echte voordelen van IF zullen pas in werking gezet worden na ongeveer 18 uur vasten en activiteit zal de voordelen alvast bij 16 uur in gang zetten.

Dus rondom het middaguur beginnen de voordelen pas op te treden(ik doel hier dan op de vaak geclaimde gezonheidsvoordelen. Optimale glucosespiegel en een goede vetverbranding maken hier deel van uit maar treden naar mijn mening toch wel iets eerder op).De voordelen schijnen toe te nemen(de mate van)tot ongeveer 24-28 uur vasten waarna er geen toename meer te behalen is.

De meesten die aan IF doen hikken zouden dus eigenlijk hun IF nog langer door moeten trekken om er zoveel mogelijk voordelen uit te halen.

Nogmaals,ook met 16-18 uur vasten zulen er al veel voordelen te halen zijn maar naar het schijnt(niet mijn onderzoek bevindi gen)niet alle voordelen.

Zelf heb ik daarom gekozen voor de 24 uur IF momenten. Daarnaast zal ik gaan bekijken of er een goede oplossing is voor de momenten waarop ik nog laat eet .Dit komt door mijn werk en andere verplichtingen.het vasten gaat dan wel goed maar ik werk wel het circadiaans ritme tegen.Gelukkig niet op alle dagen en dan is het de vraag hoe schadelijk dit is. Anderen gaan laat naar bed en dan maakt het niet uit of er op z'n laatst om 19.00 uur gegeten is ,ook dan verstoor je het circadiaans ritme . Hoeveel van deze verstoringen zullen ons qua gezondheid benadelen wanneer we wel gezond eten?

ad

 
vandaag ben ik begonnen met eerder op de dag de eerste maaltijd te nemen en op z'n laatst om 19.00 uur de laatste maaltijd te eten.Dit om te ondervinden of er wezenlijke verschillen voor mij te ondervinden zijn met mijn voorafghaande eetpatroon.

ad

 
Gisteravond 18.00 uur weer een 24 uur IF gestart.Niets bijzonders maar deze keer zal ik maar 1 keer eten na de IF waarna er weer een periode van 14 uur niet eten tussen de volgende maaltijd zal zitten .Dit omdat ik sinds vorige week eigenlijk niet meer na 18.00 zal eten.

Daarnaast was het verblijf op de lezing van Mike gisteren iets langer uitgelopen dan gepland. Hierdoor pas om 01.30 in bed en niet gelijk in slaap gevallen.Om 06.45 ging de wekker dus dat was een korte nacht vergeleken met andere nachten ,dan ga ik meestal uiterlijk om 23.00 uur slapen.

wat opviel was dat vanmorgen voordat de wekker afliep mijn lichaamstemperatuur voelbaar hoger werd.Zo als dat ook gebeurd wanneer ik eerder ga slapen. Zou dus kunnen betekenen dat de cortisol productie inieder geval op tijd verhoogd was.

Ik heb verder geen negatieve uitwerking op mijn hongergevoel ervaren na de korte nacht en zoals ik me nu voel voorzie ik de komende 7 uren geen problemen.

ad

 
Nu het weer al bijna 2 weken in de herfstmodus zit merk ik weer dat mijn handen snel koud worden. 's Ochtends als ik wakker wordt zijn mijn handen lekker warm, maar deze koelen (ook na een warme douche) snel af. Deze koude handen houden aan tot ongeveer een uur nadat ik mijn eerste maaltijd van de dag heb genuttigd (vette shake). Dan warmen ze langzaam op. Echter, als ik dan naar buiten ga heb ik binnen de kortste keren weer koude handen. Ook als de binnentemperatuur ongeveer 20 graden of minder is krijg ik koude handen. Mijn lichaam kan mijn handen blijkbaar moeilijk op temperatuur houden. Ruim een half jaar WAPF heeft dit blijkbaar ook niet verbeterd.

De reden dat ik het in dit draadje aankaart is dat ik doorgaans pas eet tegen of zelfs ruim na lunchtijd en mijn handen daarna pas langzaam opwarmen. Niet dat het dan helemaal goed is, maar de koude handen de hele ochtend voelen niet fijn (lees: gezond). Ik heb begrepen dat dit te maken heeft met een hormonale disbalans. Ik wil het graag beter begrijpen. Wat is hier precies aan de hand?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.072
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan