Intermittent fasting

Ik denk nog steeds dat er teveel energie naar je hoofd gaat. Koude handen en/of voeten (extremiteiten) heeft in ieder geval te maken met een gebrekkige doorbloeding. De weg die het bloed moet afleggen naar de extremiteiten duurt het langst en het is gebrek aan doorbloeding daar dat verantwoordelijk is voor de kou die je ervaart.

Mike

 
Ik kan daar in praktische zin niets mee, zeker niet op korte termijn. Ik zie niet hoe dit een puur psychisch probleem zou kunnen zijn waar geen fysiologische component in zou zitten. Wat is er op hormonaal vlak aan de hand?

 
Zojuist wederom een IF van 24 uur achter de rug . ook deze keer weer een momentje gehad waarin ik een gevoel van honger kreeg maar dit ging geruisloos over en vanmorgen vol energie en zonder honger weer aan een nieuwe dag begonnen.

Gisteren on mijn werk werd een jonge meid niet goed en ze klaagde over duizeligheid en misselijkheid. Na enkele vragen en observatie was mijn conclusie dat ze een te lage glucosespiegel had (en natuurlijk geen aanvulling van ketonen).

Ze gaf aan een maaltijd over geslagen te hebben en ongeveer 6 a 7 uur dus niet gegeten te hebben. Ze had een banaa bij zich en ik verzochthaar deze langzaam te eten. Binnen 2 minuten voelde ze zich weer goed en heeft de training hervat(dit was op m'n fulltime werk en niet op mijn prive locatie).

Ze behoort tot de grote groep mensen die zich afhankelijk hebben gemaakt van een continu glucose inname. Ze laat ook zien wat er gebeurd met de personen die te weinig KH eten om de hersenen gedurende de hele dag van energie te voorzien,of misschien net genoeg,maar te veel om in ketose te zitten.

Wanneer er dan een fysieke inspanning volgt komt er zeer snel een tekort aan glucose voor de hersenen.Gluconeogenese kan dit maar beperkt voorkomen.

Het geeft ook aan dat de meesten net zo 'zwak enafhankelijk'zijn geworden als tarwe graan.

Tarwe is door de genetische manipulatie volledig afhankelijk van de mens geworden om zich voort te planten.het moet geoogst worden en dan weer gezaaid.Er is geen natuurlijke verspreiding meer van de zaadjes.

De mens is volledig afhankelijk geworden van de tarwe producten omdat deze in verreweg de meeste voedingsmiddelen zit welke de huidige mens eet. Deze producten zorgen voor een complete afhankelijkheid van regelmatige KH inname en bevrediging van de opiaten receptoren in de hersenen.

ad

 
Hoi ad ligtvoet,

Stel dat dit meisje tussendoor kokosolie had gegeten in die 6 a 7 uur zou ze dan niet duizelig en misselijk zijn geworden?

Ik begrijp dat haar dieet verre van juist is maar ben gewoon benieuwd.

 
Ik denk niet dat het veel beter was geweest omdat de stofwisseling om de ketonen voldoende aan te maken en te gebruiken op z'n minst enekele dagen nodig heeft om goed te werken.

Het gaat niet enkel om de aanwezigheid van vetzuren noch de aanwezigheid van ketonen door inname van bepaalde produkten.De hersenen moeten eerst in staat zijn om de ze energiebron te gebruiken.

ad

 
Quote:
Tarwe is door de genetische manipulatie volledig afhankelijk van de mens geworden om zich voort te planten.het moet geoogst worden en dan weer gezaaid.Er is geen natuurlijke verspreiding meer van de zaadjes.


Dit geldt ook voor commerciele bananen en wortels. Je eet dus een onvruchtbare plant. Wat denk je dat dit met jouw vruchtbaarheid gaat doen?

Mike

 
Gisteren om 18.00 uur een IF begonnen maar nu niet om geen voeding te eten maar om de glucosespiegel laag te houden en daarmme ook de insulinespiegel.In mijn visie HET gezondheidsvoordeel van vasten.

Ik eet vandaag gedurende het 'glucosevasten'2x vet in de vorm van roomboter,kokosolie en niervet.Ongeveer 150 gr per keer.

Ook zal ik vandaag mijn glucose niveau enkele malen controleren.

Doel is om te zien hoe stabiel mijn bloedglucose blijft met vet inname vergeleken met vasten. Verder ook om te zien hoe verzadigd ik blijf gedurende het 'glucosevasten'.

Mijn eerste maaltijd om 09.45 gegeten en een goed gevuld gevoel.Ook goed merkbaar dat vet eten echt niet maatschappelijk geaccepteerd is. :mrgreen:

Vanavond meer.

ad

 
Waar ik als kind reuzel zo nog weleens kon snoepen, nu lust ik dat niet meer. 150 gram puur vet wegwerken, ik geloof niet dat ik t kan. Alhoewel, roomboter met een schepje cacao en een ministukje chocolade, dat smaakt me wel goed en lepel ik zo weg.

 
@Ad, ik heb verleden week een tekort test laten doen , en Marijn constateerde dag mijn insuline waarde laag was net als de glucagon waarde.

Zij kon me niet zeggen of dat een goed of een slecht teken was. Ik weet dat ook niet, maar jij ongetwijfeld wel.

Ik doe overigens al sinds 25 weken aan IF, ik eet binnen een window van 5 uur, volgens het Fast5 principe. ( en dan eet ik volgens WAP )

Dus verlos me uit mijn onwetendheid 8O

 
Vandaag tot 17.30 dus enkel vet gegeten . De volgende bloedglucosewaarden waren het resultaat:

07.00 uur 6,6 mmol

09.45 uur 6,1 mmol

09.50 eerste maaltijd ongeveer 150 gr boter,kokosolie en niervet

11.00 uur 5,7 mmol

13.45 uur 5,4 mmol

13.50 tweede maaltijd ongeveer 100 gr boter,kokosolie en niervet

16.40 uur 3,6 mmol

17.30 uur derde maaltijd kip met ui ,een halve avocado,1 lepel roomboter

19.30 uur 4,1 mmol

Wederom een vrij hoge nuchtere glucosewaarde ondanks weinig KH inname.De oorzaak naar mijn mening heb ik al eerder beschreven.

Heel goed is nu te zien dat er een afname is van de glucosewaarden ondanks voedsel inname.In principe zal eten altijd insuline afgifte stimuleren maar in geringe mate.Dat is gewoon wat het is ,maar het mag duidelijk zijn dat KH.inname deze afgifte veel meer stimuleert.

Ik heb gedurende deze 'glucosevasten'geen enkel moment honger ervaren noch concentratie gebrek.Normaal gedurende de 24 uur IF heb ik altijd een honger gevoel rondom de 14 uur periode. Dit gaat dan wel weer vrij snel over en schrijf ik enkel toe aan een lege maag.

Nu zonder honger door het vet eten ervaar ik geen honger ,natuurlijk omdat er maagvulling was. Maar geen Kh inname zou ook voor een hongergevoel kunnen zorgen.Ik denk dus dat wat de meesten als honger ervaren na een tijdje niets gegeten te hebben puur een ongemak gevoel is van geen maagvulling en dat dit overkomelijk is wanneer er gewoon verder niets gegeten zal worden. De drang om te eten komt echter van een ondervoed brein (bij de suikerverbranders)en ik zie dit dan als de echte stress voor het lichaam vergeleken met enkel een lege maag. Het loont zich dus wederom om niet afhankelijk te zijn van glucose inname voor het brein.

Wat mij wel heel erg opviel was de werkelijke verzadiging van vet.Ik probeerde vandaag de cal.inname zo geod mogelijk overeen te laten stemmen met mijn 'normale 'dagen(een schatting)en deze 2 vet maaltijden zouden dus het grootste gedeelte daarvan voor rekening nemen.Het volume van 150 gr boter is gewoon niets maar ik was zo verzadigd hiervan dat ik enkele uren later moeite had om de tweede maaltijd te eten.Toch maar gedaan om zoveel mogelijk factoren gestandardiseerd te houden. Ook mijn derde maaltijd zat ik nu niet bepaald op te wachten en zeker de boter erachter aan eten wekte mijn smaakpapillen niet.

Mijn conclusie is dat als je luistet naar je hongergevoel en energiepeil,je niet teveel vet KUNT eten. Ik heb eigenlijk gevoeld dat je misselijk kunt worden van teveel vet eten.Het tegenovergestelde van KH eten ,bij de mesten gaat er altijd wel nog een toetje in.

Wellicht dat ik ga proberen om met mijn normale maaltijden nog meer vet te eten.Kijken of er nog een verschil merkbaar is of dat ik vanzelf stop ivm 'momentale afkeer'.

ad

 
Quote:
ik heb verleden week een tekort test laten doen , en Marijn constateerde dag mijn insuline waarde laag was net als de glucagon waarde.

Zij kon me niet zeggen of dat een goed of een slecht teken was. Ik weet dat ook niet, maar jij ongetwijfeld wel.


Een lage insulinewaarde is in principe positief, maar alleen als je lichaam in staat is vet goed als brandstof te gebruiken. Jij weet het best of dit ook daadwerkelijk zo is. Is dat zo? Zo ja, houden zo!

Een lage glucagon (of glycogeen) waarde is hetzelfde verhaal. Indien je lichaam in staat goed vet te verbranden is dit positief, anders komt het neer op uitputting van je glucosevoorraad en dus een verminderde leverfunctie (en alvleesklierfunctie als het gaat om insuline).

Kun je me nog volgen? Alles staat of valt bij het vermogen van je lichaam om niet glucose, maar vet als brandstof aan te wenden. Dus zeg het maar: is dit zo?

Mike

 
Ik denk het wel! Zijn daar objectieve metingen voor? Dan zou ik die wel willen doen.

Als iemand mij zou gebieden terug te keren naar het ' standaard' Nederlandse voedingspatroon, zou ik me daar hevig tegen verzetten.

Ik voel me bijzonder goed bij het vet-vlees eten ,heb in tegenstelling tot vroeger nooit meer honger. Vroeger kreeg ik hoofdpijn als ik niet op tijd at. Nu doe ik moeiteloos aan IF zonder energie verlies. Eigenlijk vind ik het ideaal.

Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat ik enkele malen onvrijwillig ontlasting verlies heb gehad. ( ook en plein publiek, en dat is HEEL gênant)

Ik heb geen idee of dat met mijn lever werking te maken heeft. De angst daarvoor is het enige nadeel wat ik ondervind.

Ik denk dus dat ik wel in de vetverbranding zit, ben ook een kilo of 6 kwijt (zwembandje). Ben ik ook heel blij mee.

 
Quote:
Ik voel me bijzonder goed bij het vet-vlees eten ,heb in tegenstelling tot vroeger nooit meer honger. Vroeger kreeg ik hoofdpijn als ik niet op tijd at. Nu doe ik moeiteloos aan IF zonder energie verlies. Eigenlijk vind ik het ideaal.


Klinkt alsof het klopt wat jij zegt:

Quote:
Ik denk dus dat ik wel in de vetverbranding zit, ben ook een kilo of 6 kwijt (zwembandje). Ben ik ook heel blij mee.


Voor wat betreft jouw probleem:

Quote:
Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat ik enkele malen onvrijwillig ontlasting verlies heb gehad. ( ook en plein publiek, en dat is HEEL gênant)

Ik heb geen idee of dat met mijn lever werking te maken heeft. De angst daarvoor is het enige nadeel wat ik ondervind.


Ik heb herhaaldelijk 'net niet'-incidenten gehad, dus ik herken dit wel. Er zijn hier mensen die beweren dat hun maaltijden hoog in vetten zijn, maar bij navraag blijkt dat ze alleen maar roomboter zijn gaan gebruiken i.p.v. margarine en een klein klontje boter gebruiken voor de bereiding van warme maaltijden.

Waar ik het over heb is een ruime hoeveelheid boter of ghee, gecombineerd met kokosmelk, volle yoghurt en evt. zelfs nog een bekertje room of creme fraiche. Waar ik het over heb is dat 60-80% van je maaltijden uit vet bestaan. DAT is high-fat en niets anders! Dit vet heeft een zeer aanduwende werking op je lever en galblaas en moet dan ook beschouwd worden als een 'inwendige klysma'.

Dat dit af en toe tot genante situaties in de buitenwereld kan leiden is onderdeel van het proces. Je lichaam verspilt nu eenmaal geen seconde als het de kans krijgt om er rommel uit te duwen die er al veel te lang in zit. Hoe vervelend ook, dit hoort erbij. Naarmate je systeem zich alsmaar meer stabiliseert zullen ook dergelijke episodes alsmaar minder vaak voorkomen.

Enne, geen dank, ik doe het graag!

Mike

 
Wat was ik gisteren blij dat ik thuis was. Mijn systeem bedacht op een onverwacht moment te gaan lozen.... T blijft spannend, wapf eten :)

 
Quote:
Ik heb herhaaldelijk 'net niet'-incidenten gehad, dus ik herken dit wel. Er zijn hier mensen die beweren dat hun maaltijden hoog in vetten zijn, maar bij navraag blijkt dat ze alleen maar roomboter zijn gaan gebruiken i.p.v. margarine en een klein klontje boter gebruiken voor de bereiding van warme maaltijden.


Dus mensen met obstipatie en/of ingedroogde ontlasting zitten nog te laag qua vetinname?

Ik heb mijn vetinname ietwat teruggeschroefd omdat ik last kreeg van witte puistjes in mijn gezicht. Inname is geen opname. Ik begrijp uit een ander draadje dat mijn lichaam de gifstoffen niet goed kan uitscheiden via de ontlasting en uit nood een andere weg kiest.

Ondertussen heb ik al een tijdje betaïne hcl met pepsine toegevoegd. Heb ongeveer al 11 leverreinigingen gehad waarbij de laatste keren weinig stenen te zien waren. Neem aan dat de lever "schoon" genoeg is om te verteren. Daar kan het dus denk ik niet aan liggen.

Zal vanaf vandaag mijn vetinname nog maar weer eens flink verhogen. Kijken wat het lichaam doet. Mocht ik een verband over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag.

 
Quote:
Dus mensen met obstipatie en/of ingedroogde ontlasting zitten nog te laag qua vetinname?


Niet altijd. Het kan ook zijn dat de galwegen geblokkeerd zijn en dat het vet weliswaar aanduwt, maar dat het allemaal letterlijk geen kant op kan. Vogens mij speelt dit bij jou ook, want je schrijft:

Quote:
Ik heb mijn vetinname ietwat teruggeschroefd omdat ik last kreeg van witte puistjes in mijn gezicht. Inname is geen opname. Ik begrijp uit een ander draadje dat mijn lichaam de gifstoffen niet goed kan uitscheiden via de ontlasting en uit nood een andere weg kiest.


Mike

 
Quote:
Het kan ook zijn dat de galwegen geblokkeerd zijn en dat het vet weliswaar aanduwt, maar dat het allemaal letterlijk geen kant op kan.


Lijkt er op dat ik nog niet klaar ben met het doen van leverreinigingen ondanks dat de oogst nihil is?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.078
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan