Intermittent fasting

Quote:
Vroeger kreeg ik hoofdpijn als ik niet op tijd at. Nu doe ik moeiteloos aan IF zonder energie verlies. Eigenlijk vind ik het ideaal.


Je bovenstaande tekst zegt het eigenlijk al.

Ik ben het verder met Mike eens.

wanneer je insulinespiegel laag genoeg is zal de hoeveelheid vrije vetzuren toenemen en met gebrek aan KH(daarom was de insuline spiegel relatief laag )zulle er veel ketonen aangemaakt gaan worden om je hersenen van enrgie te blijven voorzien.

Normaal gesproken wordt de afgifte van glucagon in de alfa cellen beperkt wanneer er bloed vanuit de beta cellen doorheen gaat waar dan een verhoogde hoeveelheid insuline inzit. Wanneer er echter weining insuline inzit zullen de alfa cellen meer glucagon afgeven om de lever te stimuleren glycogeen af te breken of glyconeogenese te stimuleren.

Een bepaalde hoeveelheid glucose in het bloed moet gehandhaafd blijven,ook voor het centrale zenuwstelsel maar wanneer het grootste gedeelte aan enrgie behoefte afgedekt wordt door vet en ketonen blijven de hoevellheden insuline en glucagon binnen de normen op een lager niveau.

natuurlijk verondersteld dit 'gezonde'organen in dit geval de pancreas.Mocht de oorzaak liggen aan een defect van het orgaan dan had je dat wel al gemerkt.

ad

 
Quote:
Waar ik het over heb is een ruime hoeveelheid boter of ghee, gecombineerd met kokosmelk, volle yoghurt en evt. zelfs nog een bekertje room of creme fraiche. Waar ik het over heb is dat 60-80% van je maaltijden uit vet bestaan. DAT is high-fat en niets anders! Dit vet heeft een zeer aanduwende werking op je lever en galblaas en moet dan ook beschouwd worden als een 'inwendige klysma'.


Mijn vet inname was toch wel al sinds jaren hoog maar het gevoel van gisteren heb ik nooit gehad van vet eten. Wel al eens van teveel vlees eten,maar dan spreek je ook over een veel grotet vulume aan voeding. Gisteren was het volume veel minder maar de verzadiging enorm.

na de eerste maaltijd heb ik me dus 2 keer min of meer moeten dwingen om te eten en zelfs vanmorgen toen ik om 09.30 uur weer ging eten was er een soort verzadiging merkbaar.

Van een sterkere aandrang tot ontlasting had ik geen last maar wel van een 'misselijk'gevoel na de hoeveelheid vet van de tweede maaltijd.

Wanneer je ergens naartoe moet en je weet dat je een tijdje (echt uren) niet zult/wilt uren kan ik je aanraden om je tot verzadiging met vetten te voeden.

ad

 
Ik heb begrepen dat hoe donkerder de ontlasting hoe meer gal er is geloosd. Mijn ontlasting is vaak bruin/okerkleurig, soms lichtbruin, soms gewoon bruin maar redelijk zelden echt heel donkerbruin (tegen zwart aan). Is dat een indicatie van een slechte galuitstoot? Ik vermoed van wel. Ik voel al enkele jaren een druk op de plek waar de galblaas zit, alsof er een tennisbal zit. Dit duidt ook op verstopping bij de galproductie. Vanwege zwakke bijnieren heb ik nog geen lever- en galblaaszuivering gedaan. Overigens kan ik niet zeggen dat mijn voeding voor 60-80% uit vet bestaat, dus in die zin zal ik nog een paar tandjes hoger moeten gaan door b.v. tussendoor lepels kokosolie en ghee te nemen.

 
Ad.

Mooie proef heb je uit gevoerd.

Quote:
Wederom een vrij hoge nuchtere glucosewaarde ondanks weinig KH inname.De oorzaak naar mijn mening heb ik al eerder beschreven.


Dat is me ontgaan en 20 pagina's is best wat, kun je me vertellen welke page ik even door moet kijken?

Ik heb zelf een nuchtere van 4 tot 4, 2 als ik dan het vasten breek met een kom 425ml met 2 rauwe eieren melk 2 theelepels sole en 20g gesmolten roomboter er in gemixt, dan steeg het tot een waarde van 4, 6 of iets lager zelfs, nu vandaag ineens anders.. 5,9!!

Daar snap ik dan weer niks van, zou het kunnen dat dat ding een fout maakte, al lijkt me dat sterk,

En wat een bonk vet zeg om in eens weg te eten! 150g en dan later nog eens 100.. echt niks er bij voor smaak ofzo?

 
Moondust, als je soep eet, je roomboter ernaast zetten en steeds een schep boter in je soep doen. Als de boter op is, nieuwe schep. Super lekker en makkelijk!

 
Ja ik smelt ook altijd een homp boter in m'n bord soep.

En je kunt ook een dikke plak kaas afsnijden en een netzo dikke plak boter er op, 50/50 dus (ofzo iets)

 
Maarten,

Op page 18.

Nee er was echt niet anders bij.

Ik denk dat ik deze manier,glucosevasten, af ga wisselen met de gewone 24 uur IF.Zonder eten dus.

Je kunt je glucosemeter eiken om te controleren of die nog goed functioneert maar ik gellof niet dat die van jou niet goed functioneert .Daar lijkt mij het verschil te groot voor.

Meet je glucose een keer en laat hem dan bij een apotheek meten op de dagen dat hun deze service aanbieden.

ad

 
Alexandra, ik doe altijd al een flink stuk boter in mijn bouillons en soepen, maar als ik Ad, Mike, jou en andere diehards zo inschat kan er nog een schep bovenop. Nou ok, dan gaan we dat doen. Grasboter genoeg. ;-)

 
Volgens mij is jouw dieet toch wel redelijk dicht tegen de (minstens) 60% vet hoor, qua calorieen dan he? Want daar gaat het neem ik aan over 60 a 80% van je dagelijkse calorieen uit vet. Dus niet de verdeling in grammen.

 
Er mag bij mij ook wel weer een schepje bovenop, letterlijk dan toch! Ik eet tegenwoordig boter met een klein schepje cacao erdoor. Errug lekker en hapt zo makkelijk weg :) Ik drink max nog maar 1 liter melk, dus moet ik ergens anders mijn vetten vandaan gaan halen. Volgende week ga ik alles weer eens serieus onder de loep nemen! Even weer de puntjes op de I.

 
Owwwww, maar dat is een heel verschil zeg....grammen of calorieën. Maar goed, ik kan best nog een stapje erbij doen met de vetinname om mijn galuitstoot beter aan te zwengelen. De galblaas speelt een centrale rol bij mijn heling heb ik het gevoel. Maar dat heeft ook te maken met loslaten (oplossen van ik tegen de wereld). Over enige tijd zal ik toch ook wel aan de lever- en galblaasreinigingen gaan, maar dat ontstaat vanzelf. Alles op zijn tijd.

 
Ik heb de hoeveelheid in grammen alleen genoemd om een idee van de hoeveelheid te geven.Dit gewicht was wel gebaseerd op de hoeveelheid calorien.Pike heeft gelijk.

ad

 
Ad.

https://www.fatsforum.nl/topic/intermittent-fasting/page/14#post-75080

Quote:
De energie uit vetten zal vooral voor de spieren en andere organen dan de hersenen gebruikt worden. Dus een deel van de door gluconeogenese geproduceerde glucose komt van de glycerol van de triglyceriden. Verder natuurlijk van aminozuren.


Trigliceriden zijn vetzuren toch? Kan het lichaam uit vetten ook glucose maken dan?

Of heb ik het compleet mis.

 
Na 2 weken geen IF vandaag dan alweer 19 uur in IF.

Geen enkel spoor van honger en/of verlies van concentratie/energie.

Vanavond dan weer 1 maaltijd en dan pas weer morgen een ontbijt rond de klok van 10.00 uur.

ad

 
Vanaf maandagmiddag 13.00 uur tot vanmorgen 10 uur niets gegeten. Dat is 42 uur. In aanloop naar de leverreiniging die ik van gisteren op vandaag heb gedaan. Heb geen hongergevoel gehad of andere klachten. Wel wat kouwelijk.

 
He spal,

Dat is een lange IF.Zelf heb ik wel eens 39 uur IF gedaan en gedwongen(ziekenhuis opname) nog iets langer.En het is goed te doen.

Voor een reiniging wellicht noodzakelijk maar ik zie geen voordeel in een langere IF dan 24 uur puur om de IF.

Het heeft natuurlijkgezondheidsvoordelen maar het grootste voordeel halen we toch uit de voeding en het weg laten van troep.

Ik meen me te herinneren dat je een bijnier/schildklier probleen hebt,vandaar wellicht het kouwelijke gevoel.

ad

 
Doorbreekt de mix het vasten niet tijdens de reiniging? Daar ga ik altijd vanuit. Voor het drinken van de mix heb ik er ook altijd meer dan 24 vasten opzitten. Dat voelt altijd prima. Maar het idee dat ik dat tussendoor moet doen, dus niet al voorbereiding op de reiniging, dan lijkt het me weer heel moeilijk. Kwestie van mindset denk ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.082
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan