Intermittent fasting

Jullie hebben gelijk. Dan heb ik "maar" 33 uur gevast.

Was er niet echt op uit maar het kwam zo uit. Ging dus goed.

Ben vanmorgen tien uur gelijk aan spek met eieren gegaan. Nu niet meer koud. Bij de spijsvertering komt warmte vrij.

 
Voor de tweede keer in 5 dagen een 24 IF gedaan(bijna althans),niet gepland maar gewoon vanmorgen besloten omdat ik me super voelde,de honger is tot nu(22 uur IF)uitgebleven.

Zaterdag een gesprek gehad met een client en vriend van mij.Hij heeft relationele problemen en dus veel stress en eet zeer weinig hierdoor(omschreven als knoop in de maag),maar ook door overmatig koffie gebruik.

Hij valt dus als een gek af (was al 'het magere type'),ook vetvrije massa.Hij vroeg welke voeding in poedervorm hij nu tijdelijk kon nemen.Voeding??Poeder??

Even afgezien van welke voeding,je vertering zal nooit optimaal verlopen onder deze omstandigheden vertelde ik hem.Je zult de stress factor onder controle moeten krijgen.

Weer een voorbeeld van op zoek naar de 'snelle oplossing'en de totale situatie aan de kant schuiven.

Verplichte IF ahw maar nu duidelijk met een negatieve uitwerking.

ad

 
Hallo.

Wat vinden Julie van IF voor diabetes patiënten? Slecht? Goed, indien er zich geen hypo's ontwikkelen?

 
In principe zou ik ook zeggen goed. Maar eerst zou ik ervoor zorgen dat de voeding goed is met zo weinig mogelijk KH en insuline (goed onder controle hebben ervan).Van daaruit werken naar een IF(onder controle).

Zal enige 'vaardigheid'vergen aangezien er niet uitgegaan kan worden van de 'normale regulatie'door het lichaam.

ad

 
Wat hiervan te denken?
Quote:
Het belang van goed ontbijten

Klopt het gezegde, ontbijt als een keizer, lunch als een koning, dineer als een bedelaar? Israëlische wetenschappers besloten dit te onderzoeken en zetten 93 vrouwen met diabetes en overgewicht op een afvaldieet. Ze werden onderverdeeld in twee groepen die elk een tegengesteld patroon volgden. Bij de ene groep bevatte het ontbijt de meeste calorieën, bij de andere groep was het meest uitgebreide maal juist ‘s avonds. Beide groepen verloren gewicht met hun dieet, maar bij de eerste ‘groep ging er veel meer van af. Hun bloedsuikergehalte verbeterde ook meer wanneer hun voornaamste energie inname bij het ontbijt plaatsvond.

De conclusie van al deze onderzoeken kan niet anders zijn, dat de tijd waarop je eten tot je neemt, belangrijk is voor hoe goed je eten verteert. In veel diëten krijgt dit aspect nauwelijks aandacht. Veel diëten focussen meer op de totale energie inname, terwijl de afstemming op je ritme wel eens even belangrijk zou kunnen zijn. Dus:

- Eet op de goede tijden. Vooral het ontbijt lijkt belangrijk.

- Zorg voor een gezond dag- en nachtritme met voldoende slaap en rust.

- Eet alleen wanneer je honger hebt (anders verteert het minder goed).


Bronnen: US National Library of Medicine, NCBI http://www.hetkanwel.net/2014/03/03/ontbijt-als-een-keizer-gestaafd-door-onderzoek/

 
Ik denk, Lievergezond, dat dit lost staat van het IF principe. Je eet namelijk niet 3x of meer per dag..dus hoe kun je het daarmee gaan vergelijken? Is het ook niet zo dat het er aan ligt op welk tijdstip je de meeste activiteiten hebt?

Zelf ben ik een groentje in dit principe maar ik hanteer een 'venster' van 5 uur. Het bevalt me erg goed niet steeds aan eten te hoeven denken. Een beetje 'hongergevoel' kan geen kwaad. Het houdt me scherp én ik geniet meer van mijn eetperiode.

Maar ook voor mij is het nog zoeken. Ben benieuwd of er nu meer mensen dit principe hanteren en of het bevalt na langere tijd.

 
Ik doe het inmiddels al lang genoeg om bijna niet beter meer te weten. Het bevalt mij prima. Ontbijten 's ochtends doe ik nog bij hoge uitzondering en ik eet, uitzonderingen daargelaten, nog maar twee maaltijden per dag. Ik voel me stabiel, heb geen bloedsuikerschommelingen en ook geen 'dips' gedurende de dag, dus constante energie. Mijn maag kan zich nu eindelijk eens echt ledigen door alles te verteren voordat er nieuw voedsel in komt en omdat ik nu minder eet en dus vaker vast gaat er veel energie niet meer naar de spijsvertering maar naar onderhoud en herstel, waardoor ik sneller oude rommel kan opruimen.

Mike

 
Een studie/onderzoek en de conclusies zegt me niets.Je moet dan ook alles over de studie lezen/begrijpen om de waarde ervan in te kunnen schatten. En dan zit je met het probleem dat er altijd wel weer een contra conclusie te lezen valt.

Om een eetpatroon te beoordelen moet je ook nog eens rekening houden met wel heel veel aspecten en individuele 'bijzonderheden'en ook de duur van het onderzoek ivm adaptatie etc.

IF doe ik vooral om het lichaam in staat te stellen afgedankte onderdelen te verwerken,dat ik daarbij af zou vallen is secundair en weer afhankelijk van uiteindelijk hoe efficient de vetverbranding verloopt.Een beetje honger moet dan goed te verwerken zijn zowel mentaal als ook fysiologisch.

Om succes te hebben met allerlei verschillende eetpatronen denk ik wel dat kwaliteit van voedsel de belangrijkste rol speelt.

ad

 
Ik kan zelf merken dat ik tegen 14uur aan eten begin te denken. Hiervoor niet. Dat is een behoorlijke tijdspanne, vind ik. Eet ik dan zoveel tijdens het venster? Nee ook niet. Ik eet zoveel mogelijk biologisch en het liefst één stevige maaltijd.

 
Mercola over de mythe van ontbijt als belangrijkste maaltijd van de dag:

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2014/06/20/eating-breakfast-intermittent-fasting.aspx

Het gaat er juist om om het vasten van de nacht zo lang mogelijk te verlengen. Ik doe dit dagelijks en voel me er prima bij!

Mike

 
Mmm.., ik ben juist vroeger gaan ontbijten omdat mij dat van alle kanten aangeraden werd. Terwijl mijn lichaam aangeeft dat het liever later ontbijt.

Vaak eet ik yoghurt als ontbijt, maar daarin hebben ze helaas het vetpercentage standaard verlaagd naar zo'n 3% wat altijd weer zorgde voor een te snel opkomend hongergevoel en te weinig energie.

Sinds een paar dagen doe ik een flinke klont grasboter in de yoghurt en dan is het pas echt een lekker stevig ontbijt waar ik flink wat uren op vooruit kan :D

 
Naar je lichaam leren luisteren en erop vertrouwen dat het aangeeft wat het nodig heeft. Kan je er niet op vertrouwen, omdat je te veel klachten hebt? Dan eerst aansterken, versterken en bekrachtigen.

 
Ik wil ook graag wachten met eten tot ik een honger gevoel krijg. Wat is jullie mening dat je in de ochtend alleen lauwwarm water met citroensap en en glas met eetlepel gelatine poeder great lakes opgelost in heet water drinkt? Of zorgt dit voor stijging van de bloedsuikerspiegel?

 
Top! Nog halve theelepel levertraan met boterolie erachteraan en ik kan er weer tegenaan op m'n werk! :-)

 
Is dit overigens wel verstandig met ondergewicht? Of gewoon bunkeren zodra ik honger krijg?

 
Quote:
Is dit overigens wel verstandig met ondergewicht? Of gewoon bunkeren zodra ik honger krijg?


Nee, lijkt me nietverstandig. Ik vind dat vasten ook geweldig, maar het lukt me niet om dit te doen zonder gelijk weer kilo's af te vallen, dus daarom doe ik dit niet meer.

Ik ben nu weer een kg of 7-8 aangekomen (veel spiermassa, maar ok wel wat vet denk ik) en ben wel blij met mijn gewicht nu. Voelt veel lekkerder dan dat magere.

Misschien dat ik het binnenkort weer eens ga proberen, 2 dagen per week ofzo.

Inderdaad bunkeren jij als je ondergewicht hebt. Let er vooral ook opdat je niet (te) laag in koolhydraten zit. Toen ik wat meer koolhydraten ging eten werd het een stuk makkelijker om aan te komen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.085
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan