Intermittent fasting

Ik ben ook aan het aankomen de laatste tijd. Weet nog niet precies waardoor, maar ben er blij mee. Voor het eerst dit jaar weer boven de 57 kg. Inderdaad niet te weinig (gezonde) koolhydraten nemen.

Misschien heeft het bij mij met het ontgiften van kwik te maken waar ik mee bezig ben, of is m'n lichaam meer in balans aan het komen. Dat laatste denk ik eerder.

Wel behoorlijk wat ontgiftingsverschijnselen vandaag (hoofd/nekpijn, brain fog van hier tot Tokyo).

Ik zou nog niet gaan vasten zolang je lichaam nog niet in balans is.

Mark

 
En vasten en bij honger helemaal los gaan? Of is het antwoord gewoon nee voor mij?

 
Ik weet niet of dit voldoet aan de intermittent fasting regels, want ik heb me der nog niet zo veel ingelezen maar de afgelopen 2 weken eet ik mijn avondeten om 5-6 uur en eet ik de volgende dag tussen 9-14 uur.

Deze manier van eten bevalt me wel. Maximaal 2x per dag staan koken.

Ontbijten rond een uur of 12 en bij het avondeten 80% van dagelijkse KH na binnen werken.

 
@Muis

Vasten en daarna overeten lijkt me geen goede combi, zeker niet als je verzwakte bijnieren hebt. Ik zou het wat meer verdelen over de dag en naar je lichaam blijven luisteren.

 
Oke ik ga dan 3 x per dag een grote maaltijd nemen die min. voor 80 % uit vet bestaat.

 
Over de beste tijd(en) om te vasten:

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/09/14/intermittent-fasting-benefits.aspx

 
Restricting Eating to a 12-Hour Window of Time Each Day May Be Key to Healthy Weight

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2015/01/30/time-restricted-eating.aspx?e_cid=20150130Z1_DNL_RTL_C_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150130Z1_RTL_C&et_cid=DM66078&et_rid=824882961

 
Ik doe regelmatig IF, maar ik krijg soms een drukkend gevoel achter m'n slapen. Volgens mij vooral als ik wel iets caloriearms drink (citroensap met water, sole, oid). Ik denk dat het beter zou zijn om echt helemaal niks te nuttigen, dus ook geen vocht. Hoe 'werkt' dit bij jullie?

 
Blijft toch interessant dat vasten. Ga binnenkort weer eens een poging wagen. Probleem bij mij is dat ik mega snel afval als ik minder calorieën eet.

Ik kan het allebei, afvallen gaat met gemak, maar aankomen gaat ook met gemak als het moet.

Ik ben gelukkig een kilo of 10 aangekomen het laatste jaar ongeveer, dus ik ga gewoon weer een poging wagen binnenkort.

 
Als ik vast dan neem ik sowieso niets waar ook maar iets van calorieën in zit, maar ik drink wel gewoon water en sole. Misschien is het een idee om geen citroensap te nemen en alleen water/sole? Het lijkt mij dat met citroensap het vasten beëindigd wordt en dat is nu juist niet de bedoeling.

Ik vast ook niet al te vaak ivm mijn gewicht, maar ik voel mij er wel altijd prima bij. Ik merk wel dat als ik vast ik meerdere dagen per week vast of helemaal niet. Alsof je dan in een soort van 'flow' komt te zitten van niet ontbijten.

 
Ik vast sinds een jaar 2x per week. Mijn ervaring is dat ik het beste kan wachten met iets te drinken tot ik een hongergevoel krijg. Dan neem ik sole. Over de dag drink ik verder wat kruidenthee, voor het warme ervan, maar niet te vaak. Zonder sole vind ik het vasten moeilijker; als ik soms zonder sole de deur uit ga en alleen kruidenthee drink, krijg ik stevige hoofdpijn.

 
Ik zelf heb een eetraam van hoogstens 10 uur, meestal korter, probeer 16-18 uur te vasten alleen komt dat niet altijd goed uit. 14 Uur is het minimum.

Het vasten doorbreek ik met citroensap, olijfolie en warm water. Een half uur daarna eet ik.

Tijdens het vasten drink ik kruidenthee, water met de ene keer sole en de andere keer niet.

Als je kcal neemt doorbreek je inderdaad het vasten is mijn logica alleen schijn je wel weer kokosolie te kunnen nemen zonder dat het vasten onderbroken wordt. Denk bv aan de boterkoffie. De koolhydraten schijnen het vasten wel te stoppen.

http://voedzo.nl/gezond-eten/boterkoffie-bulletproof-koffie-met-boter/

Als je koffie drinkt zou je dit eens kunnen proberen. Roomboter of kokosolie in de kruidenthee lijkt mij minder maar een eetlepel kokosolie zo in de mond is geen straf. :lol:

 
Ik ben er nog steeds niet zo van overtuigd dat gewoon volop kokosolie of roomboter eten hetzelfde resultaat oplevert als echt vasten.

 
Ik heb dat ook even gedaan, om de zoveel tijd een lepeltje kokosolie nemen. Ik voelde me wel goed gesmeerd daarbinnen :-) en wellicht heelt het ook (ik had zweertjes van mijn slokdarm tot in mijn twaalfvingerige darm).

Het maakte het vasten ook makkelijker, het stilde de trek, waardoor ik het idee had dat het geen vasten meer was.

 
Mijn gevoel zegt inderdaad ook Nee tegen kokosolie en andere voedingsmiddelen die misschien wel mogen. Of je vast of niet maar goed, ook dat is mijn gevoel :mrgreen:

 
Zoals ik het zie gaat het bij IF mbt gezondheid vooral om de afwezigheid van KH. Je kunt natuurlijk een rede hebben om de 'belasting'van eten/vertering etc. als het voordeel te zien. Ik zie dat niet zo(niet zo belangrijk).

vet eten met mate zou geen belemmering moeten zijn, je kunt bij het vasten niet vermijden dat er vet in je systeem zit. Na veel geëxperimenteer houdt ik het op vasten tussen 12-16 uur per dag met de resterende uren als eet momenten, meestal 3. Maar doe ook niet moeilijk wanneer ik hier zo nu en dan(soms 1 a 2 x per week)van afwijk.

De grootste winst qua gezondheid zit 'm toch in wat je eet, over het algemeen regelt dit ook wel een goede frequentie(niet perse IF).

ad

 
Die uren die overblijven om te eten zijn voor mij ruim genoeg om tijdens het vasten niet te willen eten. Natuurlijk zijn er altijd momenten dat het vasten niet lukt. Als wij op vakantie gaan laat ik mijn man niet alleen ontbijten dus dan haal ik die minimaal 14 uur niet. Het lijkt mij juist wel goed voor het lichaam om eens een keer, kan kortdurend zijn, kan ook langdurend zijn, door elkaar geschud te worden en even moet omschakelen zodat het alert blijft maar ook dat is weer mijn gevoel.

Uiteraard moet je geen overbodige, niet voedzame en slechte voedingsmiddelen eten maar dat doen de meesten hier niet. :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.087
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan