Intermittent fasting

Ik weet even niet goed waar ik het anders moet posten, toch maar hier dan.

Hoe gaat het lichaam er mee om als het een enorme lading voedsel krijgt (overeten)? wat 'veel' is zal voor iedereen wel verschillende zijn, als ik zeg dat ik 4 gehaktballen heb gehad dan vindt een ander dat misschien normaal, maar dan moet die zich er maar even 10 voorstellen.

Slaat het lichaam deze energie dan op? Of is het (te) zwaar om te verteren en wordt de rest gewoon afgevoerd? En hoe komt het dat je je heel 'opgezet' voelt daarna, want ik neem toch aan dat je niet gelijk een kilo aankoopt na een eenmalige excersitie.

 
de lever is de filter van je lichaam, als je lever het aantal gifstoffen niet

aankan, wordt het opgeslagen als vet! De lever zet stoffen om, zodat het

lichaam er iets mee kan, in glucose of ketonen!

Vlees verteerd langzaam door de eiwitten, daarom geeft het je ook

langer termijn energie! Maar als je dat dan vervolgens niet verbrandt, dan

kom je er van aan! Daarom is het wel belangrijk, dat je beweegt, of lichamelijke

arbeid verricht wil je 10 gehaktballen eten ;)

 
Of je hebt dusdanige tekorten dat je je gewoonweg niet druk moet maken met wat er gebeurd wat je eet. Als je vet genoeg eet kan je je niet overeten. Zorg dus voor een goede vette saus en eet.

Eli, volgens mij ben je bang om aan te komen, dat is wat ik proef uit je teksten. Niet de ideale manier om om te gaan met voeding. En ik weet heus wel waar t over gaat, mijn lijf zit me letterlijk in de weg en beperkt me tegenwoordig regelmatig. Maar dat is zeer zeker geen reden om minder te eten dan mijn lijf me aangeeft. Ooit, zal het overtollige vet door mijn lijf opgegeten worden. Wanneer? Ik heb geen idee en het is gelukkig niet continue een punt van innerlijke discussie.

 
@Eli,

Het lijkt me niet gemakkelijk om te overeten wanneer je je aan de juiste voeding zult houden.Ik ga altijd uit van een bepaald ehoeveelheid eiwit en dus de daarbij behorende hoeveelheid product(vlees ,vis ,gevogelte,kaas),.De rest zal dan hoofdzakelijk vet zijn.

Mijn lichaam gaat protesteren wanneer ik me echt te buiten wil gaan aan de hoeveelheid en dat neem ik dan aan als een teken van'het is goed geweest'.Soms eet ik meer vlees etc.dan nodig of misschien ook wel verbronnen.Wel,ik heb dan gewoon langer dan anders geen honger.Geef het lichaam wat het nodig heeft(soms iets meer en soms iets minder)en blijf je bewust van wat het lichaam aangeeft.Voorwaarde is wel dat je een effectieve vetverbrander bent en dus je insuline produktie onder controle hebt.

Het opgezette gevoel zou ik toch toeschrijven aan vocht vasthouden.Het is trouwens geen uitzondering om gedurende de dag een verschil van 2 kg.gewicht te ervaren,puur op basis van vocht.Uitgaande van 1kg.vet=7000kcal.zou je dus deze hoeveelheid energie extra moeten eten.Ik ben niet zo van de cal. tellen etc. maar dit geeft je wel een idee dat naar alle waarschijnlijkheid die kg.extrat gewicht niet van de voeding kan komen.

Het leven was voor velen eenvoudig toen er geen weegschaal was,of niet dan. :P

ad

 
ja, angst om aan te komen zit er zeker nog in en inmiddels angst om niet nóg meer aan te komen, want een aantal extra kilo zit er al aan.

toch heb ik ook wel door dat ik het waarschijnlijk wel hard nodig heb, anders zou ik mij niet in dergelijke mate te buiten gaan.

Ik weet ook dat ik mij minder druk moet maken enzo en naar mijn lichaam moet luisteren... het is alleen een proces en ik sta nog maar (redelijk) aan het begin.

bedankt voor de reacties!

 
Je gaat je niet te buiten, je eet. Misschien eindelijk sinds jaren eens normaal. In ieder geval voor het eerst sinds jaren voedt je jezelf met voeding ipv uithongering of vulling.

 
gewoonlijk eet ik inderdaad, of voed ik mij in ieder geval. Zo eens in de tijd heb ik echter last van een (vr)eetbui en dan moet ik mij gewoon helemaal klem eten. Ik vind het eigenlijk verschrikkelijk nu ik dit zo opschrijf, maarja...

dan blijf ik mezelf maar volproppen al zit ik eigenlijk al heel erg vol. en dan achteraf voel je je natuurlijk niet echt goed...

al lang niet meer gehad, maar dit weekend was het dus weer raak;) nou ja, ik heb het overleefd haha

 
Je hebt in iedergeval niet vaker maar af en toe zo'n bui.

heb je de dag erna dan langere tijd geen honger?Of eet je dan zoals gewend?

ook is het goed dat je je bewust bent van wat jij jou 'eetgedrag'noemt.Misschien helpt het om op zo'n moment afleiding te zoeken(je nbent immers al verzadigd maar wilt verder eten)en dan 1 uur of zo later weer iets te eten.Het is zoals aangegeven noodzakelijk om de evt. tekorten aan te vullen.Maar om daarbij misselijk te worden....

ad

 
Ontzeg je jezelf weleens eten? Dus je zou wel willen eten, maar doet het niet? Zelf zorg ik er altijd voor dat ik melk bij me heb of minimaal een beker slagroom. Morgenmiddag heb ik een voorlichting van het werk en neem ik geen liter melk mee. Maar wel een flesje slagroom, zodat ik mezelf kan voeden als ik er behoefte aan heb.

 
meestal eet ik de volgende dag zoals gewend, soms probeer ik dan wel wat minder te eten (zoals deze keer).

bewust ben ik er wel van en ik probeer ook wel afleiding te zoeken, maar vaak keer ik dan gewoon weer terug naar de kast met lekkers haha. het is ook wel deels psychisch als een soort van 'ontlading' zeg maar..

 
en alexandra,

in ieder geval in het verleden heb ik mijzelf veel ontzegd ja. nu is dat wel minder, alhoewel ik mijzelf natuurlijk wel koekjes, ijs, en alles waar suiker inzit ontzeg

 
nou... dit weekend bijvoorbeeld chocola en noten... ik weet echt niet waar die drang naar noten vandaan komt... baal dan achteraf ook dat ik ze heb gegeten ivm de fytinezuur die zo slecht zou zijn...

 
Als je het gevoel hebt jezelf dingen te ontzeggen, dan zit je in mijn beleving nog niet in een goed eetpatroon. Iedere dienst dat ik werk wordt ik geconfronteerd met "normale" voeding en snoep, maar behalve met friet, is er echt niets dat ook maar enigszins trekt. Tuurlijk vindt ik het eten weleens lekker ruiken, maar snoepen doe ik er niet eens van. Niet eens een hapje. Iedere dienst ga ik me een grote snoeppot rond en koekjes, ik denk er niet eens aan om zelf ook iets te nemen. Een jaar geleden was dat nog een onmogelijke opgave hoor! Een snoeppot op kantoor, ik zie m niet eens staan! Laat staan dat ik er aan denk iets uit te pakken.

Ik zorg dat ik altijd genoeg verzadigd ben (dus ook tijdens mijn vasten ben ik dat) en heb altijd een vloeibare vorm van vet bij me.

 
Eli, al je berichten roepen bij mij een groot gevoel van herkenning op. Noten werken bij mij heel verslavend, en ik heb zo'n anderhalf jaar geleden heel veel eetbuien gehad met noten. Nu eet ik ze zo min mogelijk, omdat ze fytinezuur bevatten en ik weet dat ze iets in me triggeren. Misschien is dat een tip, de noten uit je huis bannen? :) Zelfde geldt voor notenpasta's en chocolade. Je kunt het beste zo min mogelijk van die dingen binnenkrijgen, denk ik dan maar. Ik denk dat ik door die buitensporige hoeveelheden noten toentertijd ook best veel tekorten heb opgebouwd.

Ik ben trouwens OOK dit weekend (om precies te zijn gisteren) me te buiten gegaan aan te veel noten. Mijn vader eet ze tegenwoordig wel eens en daarom hadden we ze in huis... en ik kon het niet weerstaan.

De angst om aan te komen is mij ook echt niet vreemd. Het ene moment ben ik er heel relaxed onder, het andere moment zit ik toch weer te stressen als ik een hele lading crème fraîche, yoghurt en slagroom naar binnen heb gewerkt. Probeer je er niet teveel zorgen over te maken want je lichaam weet wat het doet (dit moet ik ook telkens tegenover mezelf herhalen). Als je je toch rot voelt, ga dan bijvoorbeeld buiten een stukje wandelen. Dat maakt mij altijd rustig. En het is nu heerlijk weer, dus dat moet te doen zijn :).

 
Even nog over de bulletproof koffie.

Ik weet niet wat me overkomt.

Ik heb ineens een dag geen honger.

Het is een gevoel dat ik alleen ken van toen ik een keer een maand lang dusdanig down was na een relatie die over was, dat ik niet meer kon eten.

Het beangstigde me destijds, omdat het leek alsof ik het niet in de hand had en ik ging toch eten zo goed en zo kwaad ook een beetje tegen heug en meug omdat ik bang was dat de honger niet terug zou komen.

Gelukkig dat ik nu wel een controlegevoel heb: want ik weet hoe ik weer in de hongermodus van weleer terecht kan komen.

Honger mogen voelen kan dus ook een luxe zijn; zolang je er voor kan kiezen is alles goed.

Die keuze was voor mij sinds 2 jaar ver te zoeken jammer genoeg.

Slaaf van de honger zijn is de status die ik dus van binnen en van buiten ken, helemaal dus sinds ik de veertig gepasseerd ben en ik weet niet beter of ik ben insulineresistent.

Ik praatte vandaag met iemand over het wonder van de bulletproofkoffie die al langer in gezondheidsland rondwandelt en die vertelde me dat als iemand een beroerte heeft (gehad) dat je die dan binnen 2 uur koffie moet geven met whiskey en ik dacht dat ze echt suiker zei.

Het zou een tip zijn van Roy Martina.

Ik dacht eerst: die koffie: dat zal toch niet aan de koffie liggen?

Maar toen ik de combi van kokosolie en boter in mijn yoghurt deed, had het lang niet zo'n sterk effect dan dat ik het in de koffie deed.

Dat weet ik heel zeker.

Ik moet me eens gaan inlezen in het fenomeen om het te snappen.

In elk geval dank voor alle tips en berichten hierover.

Samen komen we verder.

Ik voel me ineens veel energieker en helderder in mijn hoofd en inderdaad: ik voel me geen hongerslaaf meer!

Op de sexy back conference https://www.fatsforum.nl/topic/the-sexyback-summit had Dave Asprey het ook al over de bullet proof coffee en ik zag het wel al op zijn site, maar ik dacht: het is weer zo'n verkooppraatje.

Alleen ik heb dan wel niet de koffie die hij aanprijst, maar de formule van koffie gemixt met grasboter en kokosolie: het is gewoon niet te geloven voor mij dat het zo goed werkt.

Savonds moet ik die bulletproofkoffie trouwens niet gebruiken met 1 lepel grasboter/2 eetlepels kokosolie: want dan slaap ik echt niet de nacht erna.

 
Lievergezond,

Wat goed om te horen dat je de touwtjes hiermee weer in handen lijkt te hebben.

En dan niet eens met de mtc olie en de 'superkoffie'.

 
Tanja, als ik nog minder honger krijg met mtc-olie dan hoeft het voor mij echt niet!

En die superkoffie: het zal best wel waar zijn dat er koffie bestaat die niet beschimmeld is ten opzichte van de gemiddelde beschimmelde koffie.

Maar ik denk niet dat het een vereiste is voor het bullet-effect zoals ik dat ervoer in elk geval.

Hier trouwens de beschrijving van Bulletproof (adj.): A state of higher performance, resilience and health. A state where your body, mind, and life are protected from illness, fatigue, stress and inflammation. http://www.bulletproofexec.com/new-readers/

Wel een mooi streven in elk geval!

Laat ik het zo zeggen: hoe meer bullet kan het nog dan het gevoel dat ik krijg van de kokosolie met grasboter in de (bio-)koffie?

Een beetje minder mag van mij ook wel.

 
Is het de koffie of is het iets warms? Zou je met thee hetzelfde effect hebben? Of warm water?

Ik heb koffiezetappartaat, dus ik kan het niet uitproberen.

 
Hoi Alexandra, ik denk dus dat die koffie echt iets aparts doet.

Ik heb ook geen koffiezetapparaat: ik giet altijd een filter zelf op.

Belangrijk met de bulletproof koffie is dat je alles echt goed door elkaar mixt voor je het opdrinkt.

Een beetje zo opgeklopt of geblend is ook wel echt lekker.

Een soort veredelde cappuchino.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan