Intermittent fasting

Ik vraag me dan nog steeds af wat het aan de combinatie is dat maakt dat je dus geen honger ervaart. Want als het alleen mentaal/emotioneel is, dan zou een andere combi ook moeten werken.

Ik heb sowieso heel veel mazzel gehad. Vanaf dag 1 draait mijn lijf ontzettend goed op wapf. Stabiel, redelijk snel pijnvrij. Het is nu een kwestie van de puntjes op de I zetten door me specifiek te gaan richten op bepaalde klachten. Maar geen van deze klachten beperkt me meer in mijn dagelijkse gang van zaken, muv dan mijn overgewicht. Maar dat komt vanzelf goed verwacht ik. Uiteraard moet ik wel de G&Lzuivering blijven doen. Anders zie ik t somber in voor mezelf :wink:

 
Quote:
Ik vraag me dan nog steeds af wat het aan de combinatie is dat maakt dat je dus geen honger ervaart. Want als het alleen mentaal/emotioneel is, dan zou een andere combi ook moeten werken.


Dat impliceert dat je de fysieke, mentale, emotionele en spirituele intelligentiebronnen als los van elkaar ziet. Dat is niet zo, ze zijn allemaal nauw met elkaar verbonden.

De optimalisatie van het MGH niveau (in het fysieke lichaam) heeft een directe positieve invloed op je gevoel van welbevinden en mentale helderheid.

Weston Price toont overduidelijk aan dat mentale en emotionele onbalans ontstaat als gevolg van fysieke degeneratie. Stress (van welke aard dan ook) is een belangrijke oorzaak voor fysieke degeneratie en leidt uiteindelijk ook tot mentale/emotionele onbalans.

Dus mentale/emotionele onbalans is te helen door enerzijds de stressfactoren weg te nemen die leiden tot degeneratie en anderzijds door fysiek te genereren.

Waarom koffie en niet een andere combi? Misschien is het vanwege o.a. deze vermeende eigenschap van koffie?

Quote:
Koffie maakt je lichaamsvet je beste vriend

Vet is geen inactieve massa, maar actief weefsel, dat hormoon-achtige stofjes afscheidt en direct invloed heeft op tal van lichaamsprocessen. Steeds vaker wordt vetweefsel zelfs als afzonderlijk orgaan beschouwd. Onderhuids vet is – tenzij je echt moddervet bent – goed voor je, buikvet is daarentegen een betrouwbare voorbode van problemen. Adiponectine, een hormoon dat wordt afgescheiden door onderhuids vet, heeft een gunstig effect op de glucosehuishouding en op de gezondheid van hart en bloedvaten. Hoe meer adiponectine, hoe kleiner het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Paradoxaal genoeg maken magere mensen over het algemeen meer adiponectine aan dan dikke mensen.

Hun onderhuids vet is in dit opzicht dus kennelijk effectiever.

Wat koffie hier mee te maken heeft? Onlangs ontdekten onderzoekers dat het geregeld gebruik van koffie vetcellen aanspoort om meer van dat gunstige adiponectine te maken. Ze vermoeden bovendien dat koffieconsumptie het onderhuidse vetweefsel efficiënter maakt, waardoor er minder van nodig is en het lichaam minder geneigd is tot vetopslag.


Ook hier gaat het weer om de optimalisatie van de hormoonhuishouding.

Bovendien houdt je lichaam lichaamsvet vast als het vet nodig heeft om ongewenste stoffen (gif, zuur, etc.) te bufferen. Het gevolg van de opslag van dit soort stoffen in je lichaamsvet is dat het lichaamsvet vol zit met ontstekingshaarden. Dat jaagt je bijnier weer op om cortisol als ontstekingsremmer aan te maken.

Overtollig lichaamsvet heeft heeft dus een belemmerende invloed op het herstel van je bijnieren en daarmee op het in evenwicht brengen van je hormoonhuishouding en daarmee een algeheel gevoel van gezondheid en welbevinden.

Adiponectine is ook een ontstekingsremmende stof. Het lijkt mij daarom dat hoe meer adiponectine je kunt aanmaken hoe sneller je kunt toewerken naar een gezonde balans.

 
@ Midori,

Gelukkig ben ik niet de enige!

wel apart dat we het allebei zo met noten hebben. ik heb in een ander topic al een vraag aan mike gesteld hierover, of er mss iets in noten zit wat ' verslavend' werkt.

Hoe gaat het nu trouwens nu verder met je voeding/lichaamsverhouding?

 
@eli: Ik had dat topic gezien ja, ik ben erg benieuwd naar het antwoord! Want volgens mij zijn er wel meer mensen die dit hebben.

De laatste tijd heb ik wat veel fruit en nachtschades gegeten, ik ben wat minder kritisch wat betreft die dingen geweest. Nu mijn toetsweek voorbij is en ik weer wat meer tijd heb, ga ik daar weer goed op letten ;). Ik probeer zoveel mogelijk naar behoefte te eten, maar dat is soms toch nog best moeilijk omdat ik vaak gewoon onbeperkt honger heb, lijkt 't wel. Ik ben inmiddels dan ook iets aangekomen, vooral op mijn heupen, en weeg nu 51,5 kg. Bij 168 cm is dat op mijn leeftijd volgens mij nét niet meer ondergewicht. Dat is dus in elk geval al iets...

En hoe gaat het nu met jou? (:

 
het gaat met mij ook wel goed. wat ik vooral fijn vind is dat dit eten me (psychisch) rust geeft en ik me niet meer zo snel slap voel als ik een tijdje niks heb gegeten. naar behoefte eten vind ik ook nog lastig ja, heb toch het idee dat m'n ratio me nog te veel in de weg zit. aangezien ik mij niet weeg weet ik niet precies wat mijn gewicht is, maar in cm ben ik zo'n 3 cm aangekomen in m'n heupen, ik denk dat ik nog 3 a 4 kilo ben aangekomen, wat dan zou neerkomen op een gewicht van rond de 55, eveneens bij 168 cm. moet zeggen dat ik dat nog wel wennen vind en mij er nog niet helemaal op mij gemak bij voel, vooral omdat mijn kleren echt strakker zitten nu. hoop ook niet dat het nog verder doorzet;) dus in die zin hebben alexandra en tanja wel gelijk dat de angst om aan te komen er nog steeds wel in zit ja. maar heb er goede hoop op dat dat ook minder gaat worden!

 
Er zit maar 1 ding op tegen te strak zittende kleding en dat is nieuwe shoppen. Mijn t-shirts van vorig jaar kan ik echt niet meer aan en mijn zomerbroeken ook niet meer. Vanmorgen nieuwe gekocht, broeken twee maten groter, shirts wel drie maten groter. Maar is lekkerder dan in te krappe kleren lopen. Of in winterbroeken....

En dan te bedenken dat ik einde zomer alle kleren die te groot waren heb weg gedaan. Bleef lekker stabiel op wapf, maar dat ging anders toen ik stopte met roken... Volgend jaar zomer weer de kleren van vorig jaar aan :wink:

 
@eli: Ik heb gemerkt dat bepaalde broeken wel iets strakker zitten, ja. Ik heb niet meer altijd een riem nodig. Ik zou liegen als ik zei dat de angst om aan te komen bij mij helemaal weg was, want ik heb daar ook nog last van... ik heb ook hoop dat dat over zal gaan! Vast wel, het komt helemaal goed met ons :D.

 
Nou Mike, overduidelijk dat jullie fatburners zijn geworden gezien de energiedip op het Raw Food Festival! Ik heb gisteren een soortgelijk iets meegemaakt na een bakje rijst met boter er doorheen. Ik werd me toch een partij vermoeid na dit gegeten te hebben. Ook is het mij niet gelukt de hele portie op te eten, het viel niet lekker.

Mijn koolhydraten komen sinds een paar weken hoofdzakelijk uit rauwe melk en soms uit bataten. Dit heeft geen brainfog tot gevolg (dat was een jaar geleden wel het geval toen ik net met paleo was begonnen). Ik merk dat mijn lichaam nu ook goed overweg kan met het verteren van vetten. Na elke leverreiniging gaat dit een stap vooruit.

Naar aanleiding van het filmpje van Jolly ben ik IF + thee & boter ook bewust gaan toepassen en het bevalt mij goed. Sowieso heb ik tegenwoordig minder honger dan een paar maanden geleden. 's Ochtends neem ik nu wel thee met boter. Als mijn lichaam tijdens het ochtendvasten naast de thee behoefte heeft aan meer voedsel, dan luister ik daar naar. Als vrouw moet je toch oppassen dat je niet het verkeerde signaal afgeeft aan je lichaam. Een tekort aan voeding wordt als schaarste opgevat en dit kan een verminderde vruchtbaarheid triggeren. Daarom is het vet in de ochtend juist voor vrouwen zo belangrijk.

En dames, ik herken jullie gevoel over het aankomen. Het is bij mij ook zeker onwennig geweest, omdat veel kleding echt niet meer past. Het is niet alleen vet dat er bij mij bij is gekomen, maar ook spieren. Ik ben nu duidelijk breder dan het kinderlichaam dat ik tot een half jaar geleden had en het voelt alsof mijn lichaam hoort te zijn zoals het nu is.

 
@ boterbloem Heb zelf ook wel het idee dat het spieren zijn boterbloem, vooral bij m'n armen zijn die nu wel sterker (wat ik trouwens niet erg vind). Maar het lijkt mij toch ook niet dat die spieren maar zullen blijven groeien...

Mag ik vragen hoeveel jij ongeveer bent aangekomen?

Tot nu toe merk ik trouwens dat ik het wel fijn vind dat ik niet gelijk hoef te ontbijten sochtends, heb het idee dat mijn lichaam even moest wennen, maar nu lijkt het wel of ik zelfs wel wat meer energie krijg daardoor.

Heb wel het idee dat ik de vast nog steeds niet te lang moet laten doorgaan, omdat misschien dan toch de cortisol gaat stijgen? En dan krijg je een beetje dat 'high' 'opgejaagd' gevoel (weet ff niet precies hoe ik het moet omschrijven) toch?

en over dat gevoel van schaarste, is het niet zo dat als je je lichaam gewoon goed doorvoedt dat dat dan ook wel meevalt?

 
Hoi Eli, ja bij mij zijn het ook mijn armen die het meest opvallen qua spiergroei. Ik ben in ruim een half jaar tijd 6 kg aangekomen. Mijn BMI zit nu boven de 21, dus dat gaat de goede kant op.

Ik vast tot 12.00u en eet dan tot 20.00u. Sowieso heb ik niet snel moeite met vasten, ook tijdens de leverreiniging gaat dat goed. Als tijdens IF de ochtendvast te lang zou zijn, dan merk ik dat wel aan een hongergevoel. Verder raak ik er niet opgejaagd van als in een adrenaline rush tijdens hardlopen of een nachtje doorhalen met studeren.

Op deze website van Dave Asprey, de man achter de Bulletproof koffie, heb ik informatie gelezen over vrouwen en IF. Met schaarste wordt calorie restrictie bedoeld, dus wanneer je je lichaam uithongert. Vrouwen zijn hier gevoeliger voor, omdat zij veel langer een bijdrage moeten leveren aan het voortbrengen van nageslacht. Daarom neemt het lichaam maatregelen wanneer er sprake is van schaarste.

Maar goed, door het vet in de thee geef je je lichaam het signaal dat er meer dan voldoende voedsel is. Overigens wordt er in dit artikel ook aangegeven dat IF geen goed idee is in geval van bijnieruitputting.

 
@eli@boterbloem,

Goede progressie hebben jullie gemaakt.wanneer je je lichaam de benodigde voedingsstofeen aanlevert zal de spiergroei zich kunnen ontwikkelen zoals dat bij jullie hoort.Ook de dagelijkse belasting speelt hiet een rol in.Bij ondervoeding,altijd met de bedoeling van vetverlies,ga je dus hoofdzakelijk spiermassa verliezen.

De spiergroei heeft te maken met eiwitten opbouw in de spieren en ook met meer vetopslag in de gehele spier.

Ook goed dat jullie duidelijk meer vet op de juiste plaatsen willen.Een rariteit op de dag van vandaag.Ik bedoel,meer vet willen opbouwen.

ad

 
Ik ben nu zo'n kleine 3 weken onderweg met IF. Gewichtsverlies of vermindering van mijn zwembandjes heb ik nog niet kunnen bemerken. Wel ontgift ik als een tierelier, ik sta er elke dag weer versteld van. De pot is mijn beste vriend momenteel, vooral in de uren dat ik eet, gelukkig soms ook wel normale ontlasting maar het merendeel is erg dun en geel. Ik concludeer dat mijn lichaam nog steeds tekorten aan het wegwerken is waardoor ik (nog) niet afval. En dat is op zich prima, ik blijf voorlopig aan IF doen voor het ontgiften en ik voel me er verder erg goed bij, het kost me geen moeite.

Mijn koolhydraten haal ik alleen nog uit rauwe melk ongeveer zo'n 800 ml per dag,slagroom, verder vlees en groenten met vette saus,lepel olijfolie, kaas, worst en wat yoghurt.o, ja in de ochtend een groene thee met roomboter. Ik heb niet echt behoefte aan meer maar ik vraag me toch af of het genoeg is misschien is het een overtuiging in mij maar het lijkt dan toch weinig. Het laatste wat ik wil is mezelf tekort doen.

 
@Wommes

Is het echt allemaal ontgiften Wommes of kan het ook zijn dat je zelfs nog te veel eet en je lichaam het allemaal niet kan verteren?

Jouw opsomming geeft mij het idee dat je meer dan voldoende eet en dat je echt wel met minder toe kunt. Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met de overtuiging "tekorten wegwerken" vanuit het uitgangspunt dat je maar zoveel moet eten als je op kunt als je jarenlang jezelf "tekort" hebt gedaan.

Je lichaam moet het allemaal maar kunnen verteren. Je kunt volgens mij beter iets minder nemen / belasten en ervoor zorgen dat alles wat je eet daadwerkelijk voedend is (zoals jij doet) en je lichaam de tijd geven om op te nemen wat het aan kan.

Het feit dat je lichaam (nog) geen gewicht loslaat geeft aan dat je overtuiging van "tekort doen" c.q. "tekort komen" je waarschijnlijk nog het meest parten speelt en dat de tijd misschien rijp is om eens te gaan spelen met iets minder innemen en ontdekken hoe je daarop reageert. Het zou mijn niet verbazen als de "primitieve" mens heel wat minder voedsel tot zijn beschikking had / innam, dan wij nu denken dat nodig is.

Bovendien ervaar ik te veel lichaamsvet toch ook als een probleem hoor. Het is per definitie zowel een oorzaak als gevolg van een verstoorde hormoonhuishouding. Lichaamsvet maakt o.a. extra oestrogenen aan waardoor het ook weer meer vet gaat vasthouden / opslaan c.q. minder vet wil verbranden. Ergens moet deze spiraal doorbroken worden en dat kan wellicht ook "vanzelf" gaan, maar ik denk dat het daarvoor nodig is om in ieder geval in de gedachte aan "tekort" komen te ontspannen.

Misschien heb je er wat aan om in ieder geval te zorgen voor voldoende Magnesium en Omega 3?

 
hoi Indigo, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, ook voor wat betreft de extra oestrogeenvorming door vetcellen.

Dat is dus ook wat ik lees: dat met name de vetcellen op de buik een soort extra orgaan worden, dat ook weer extra vet genereert van zichzelf.

Ik wilde al een paar dagen hier bij deze rubriek iets typen uit het boek Mastering Leptin. Maar ik ben soms te lamlendig, maar ook: ik weet er nog het fijne zelf niet van.

Hier in elk geval de 5 vuistregels die in het boek gepropageerd worden.

Verder: ik merk nu in elk geval hoezeer het uitmaakt voor mijn lichaam dat ik mijn spijsvertering niet overbelast: ik kan daar helemaal niet tegen.

En hoeveel het me oplevert als ik het niet doe.

Ik las in mastering leptin bijv. hoezeer regelmatig snacken tussendoor eigenlijk een belasting is voor lever en pancreas ("repetitive strain injury" voor pancreas en lever schrijft Byron Richards).

Het lukt me niet altijd er nog helemaal te leven naar waar het naar mijn idee naar toe moet, maar in elk geval weet ik nu voor mezelf waar het naar toe moet.

Quote:
Five Rules for Mastering Leptin - I found this a ready summary of Byron and Mary Richards' book Mastering Leptin. The book itself contains an enormous amount of detail, as the authors present their findings from a thorough research review on the recently discovered appetite controlling hormone leptin.

Never eat after dinner - And finish eating about 3 hours before you go to bed, i.e., never go to bed with a full stomach. Avoid eating anything for 12 hours between dinner and breakfast.

REASON - During the first 6-8 hours after eating dinner, the body is burns calories consumed during the day. During the 8th to 12th hour after dinner comes "the most effective fat burning time." Having a snack before bedtime (or a late evening meal) causes leptin release, which tells your body/brain that no additional energy is required, and no fat will be burned during the latter part of the night.

Eat 3 meals per day - And allow 5-6 hours between meals. Do NOT Snack.

REASON - During the first three hours after a meal, insulin is storing calories from the food we have eaten, putting our bodies in glucose burning mode. In hours 4-6, our bodies shift into fat burning mode. Snacking within that 5-6 hour window will stimulate insulin release, and thus bypass the fat burning mode.

Avoid eating large meals - Do not give your body more fuel than it can use.

REASON - Regular large meals will invariably lead to leptin and insulin resistance. So eat slowly and chew really well, because it takes your brain ten minutes to let you know you're full. Another technique, after you've eaten half of your meal, take a 5-minute break. And don't feel you have to "clean your plate."

Eat high-protein breakfast

REASON - Keeps your body in the fat-burning mode from your night's fast and may reduce late afternoon energy crashes.

Reduce carbohydrate consumption. But don't cut out ALL carbohydrates.

REASON - Carbs lead to the release of insulin, which puts you in glucose burning mode.

Byron and Mary Richards recommend a ratio of 50/50 of carbs to protein, which amounts to a palm-sized portion of protein and starch, plus eat as many vegetables as you like, except for the peas, corn, cooked carrots, and other starchy veggies, which count as carbs.

http://www.wanderings.net/notebook/Main/FiveRulesMasteringLeptinRichards

Inmiddels ben ik ook anders gaan denken over het fenomeen snacken tussendoor, wat dus meer kapot maakt dan menigeen lief is.

Behalve natuurlijk big farma die liever iedereen diabeet ziet worden.

 
@ je zou best een punt kunnen hebben Indigo maar ik eet mezelf niet vol, ik eet voldoende om geen honger te hebben maar ik eet niet om het "eten".

En ik weet niet of ik te veel lichaamsvet heb, ik weet dat ik ben aangekomen sinds ik wapf, ik ben van 65-68 naar 73 kilo gegaan bij een lengte van 1.70, ik heb geen superdikke buik, het vet is over mijn lichaam verdeeld.

Maar het klopt wel dat ik in mijn hoofd bezig ben om vooral niet te weinig te eten, ik heb mezelf beloofd dat ik mezelf nooit meer zal uithongeren, dat heb ik genoeg gedaan.

 
Quote:
ik heb mezelf beloofd dat ik mezelf nooit meer zal uithongeren, dat heb ik genoeg gedaan.


Hoi Wommes, dat klinkt als een wijs besluit.

Mijn les is juist eerder andersom: in alle opzichten ben ik een hamsteraar: altijd geweest.

Eerst was ik echter nog tevreden met mijn metabolisme, maar dat is sinds ongeveer 3 jaar vertraagd jammer genoeg.

Dus ik moet me naar mijn idee juist bezinnen op mijn angst om niet te verhongeren.

Geen idee waar die angst vandaan komt: misschien van mijn moeder georven, die WOII heeft meegemaakt en gewend is dingen in het groot in te slaan net als ik.

Maar zij heeft in WOII nooit honger gehad overigens.

Mijn vader daarentegen wel, maar die heeft qua opvoeding naar mijn idee minder een stempel gedrukt binnen deze context.

In mijn gezin van herkomst werd wel snel gegeten trouwens.

 
Bijkomen / afvallen, prioriteit heeft gewoon het verkrijgen van een gezond metabolisme. Wanneer er gemiddeld het bij het lichaam horende eiwit gr. en een zo laag mogelijke gr.kh. geconsumeerd worden blijft dus de hoeveelheid vet (en de samenstelling ervan)over om een min of meer gewenst lichaamsgewicht te verkrijgen(natuurlijk alleen binnen het mogelijke).

Eat 3 meals per day - And allow 5-6 hours between meals. Do NOT Snack.

3x5=15 uur

Avoid eating anything for 12 hours between dinner and breakfast.

And finish eating about 3 hours before you go to bed.

Dan zijn er nog 12 uur over om te eten.Hier gaan dan nog 3 uur vanaf die je niet zou moeten eten voor het slapen gaan.Blijven er 9 over.

Is er ergens een plek waar de dagen meer dan 24 uur lang zijn??

 
hoi Ad, dat vond ik ook opmerkelijk van die 3 x eten met minimaal 5 uur ertussen.

Geen idee hoe het zit.

Als ik nog een hint tegenkom ergens in het boek van hoe dat dan in godsnaam moet!

Een gemiddeld mens heeft 8 uur slaap per 24 uur nodig schijnt: misschien kom je er zo.

 
Zelf eet ik enekele keren per week na 22.00 uur en heb hier geen last van.Mijn eerste maaltijd neem ik gemm. rond de klok van 13.00 uur.Op de IF dagen eet ik dan dus niet ,maar veel later en eet dan maar 2x per dag.

Snacken bestaat in mijn visie niet.Je lichaam weet alleen maar dat er voeding gegeten is ,dus ik zie dat wat men snack noemt als een kleine maaltijd.waarom zou je die dan nemen?

Of deze snacks de insuline spiegel verhogen ligt volgens mij toch voornamelijk aan de insuline stimulerende stoffen eerst KH. en dan de eiwitten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan