Intermittent fasting

Lievergezond en Ad het kan wel, met drie maaltijden:

Je moet de periodes tussen de maaltijden niet nemen als 3 keer 5 of 6 uur maar als 2 keer 5 of 6 uur. Want de eerste start na de 12 of 14 uur niet gegeten te hebben telt als het begin van de eerste maaltijd op die dag dus als 0 uur want je begint dan.

Als je 14 uren neemt als tijdstip om daar niets te eten na de laatste avondmaaltijd met 5 uur tussen de maaltijden in kom je op dit schema uit:

Dag 1: ontbijt om 09.00. Daarna 5 uur later middagmaal om 14.00. Daarna 5 uur later avondmaal om 19.00. Daarna 3 uurtjes relaxen of zo voor je gaat slapen om 22.00. Dan een niet eet periode van 14 uur tot je weer gaat eten dat is dus 09.00 de volgende morgen! (19.00 de laatste avondmaaltijd plus 14 uur is 09.00 de volgende morgen
!)

Bij 12 uur niks meer eten na je laatste avondmaaltjd neem je gewoon 6 uur tussen de maaltijden in.

Dan wordt het zo: ontbijt om 08.00. Daarna 6 uur later middagmaal om 14.00. Daarna avondmaal om 20.00. 3 uur later te bed om 23.00. 12 uur later in de niet eet periode vanaf dus 20.00, dus weer om 08.00 de volgende dag weer het ontbijt etc...........


Schema:

12 uur niks eten, en 6 uur tussen de maaltijden: 08.00/+6/14.00/+6/20.00/+12/08.00

14 uur niks eten, en 5 uur tussen de maaltijden: 09.00/+5/14.00/+5/19.00/+14/09.00


 
Sinds een dag of drie eindelijk weer normale ontlasting. Hopen dat het even zo blijft, is wel zo fijn voor de vakantie. Ook voor mijn pms lijkt IF geen nadelige gevolgen te hebben, ik zit nu een week voor mijn menstruatie en heb nog nergens last van. Ik slik nog 6 capsules adrenal per dag, en 2x2 triphala vati en dat wil ik nog even zo houden.

 
wat mij was opgevallen... misschien ook wel interessant om even te vermelden mbt 'het geen last hebben van pms' wat jij noemt wommes:

ik eet nu sinds februarie ong wapf. in februari tevens voor het laatst ongesteld geweest... toen stopte het waar ik niet echt blij mee was, maar probeerde mij ook geen zorgen te maken omdat ik het wel vaker heb gehad. wel vond ik het apart, aangezien ik toch echt wel voedender at dan ik voordien had gedaan, dus je zou denken dat het zich dan verbeterd. toen ik een aantal weken geleden (3 ong denk ik) nav de berichten op dit forum begon met IF werd ik ook wel een beetje bang of ik niet juist slecht voor mijn lichaam deed... zeker gezien de verhalen over vrouwen en IF. Tot ik vorige week uit het niet ongesteld werd, en een prima verlopen menstruatie kreeg.... Ik denk dat IF echt heel goed is voor je hormonale balans en je lichaam inderdaad de rust krijgt die het nodig heeft.

 
Ja ik ben er ook even bang voor geweest juist omdat ik daar ook de adrenal voor neem (bijnieruitputting). Maar mijn gevoel maakte een klik met IF waardoor ik het in elk geval zelf wilde ondervinden.Gelukkig met een positief resultaat.

 
Gisteren de eerste dag dat ik me niet aan IF heb gehouden. Had een feestje met bier en bbq :oops:

Verder gaat het echt fantastisch! Wat een uitvinding zeg, dat IF! 8)

Ik voel me de hele dag goed met over het algemeen veel energie. Mijn gewicht blijft tot nu toe ongeveer gelijk, maar ik probeer dan ook veel te eten en kefir te drinken, want afvallen is echt het allerlaatste wat ik wil.

Ik las gisteren dat een dagje IF je human growth hormone (hgh) bij mannen met 2000% kan verhogen en bij vrouwen met 1300%.

Dit is dus erg handig voor "anti-aging". Hgh schijnt voor echt heel veel dingen goed te zijn http://www.liferasmus.com/nl/gezondheid/201305/16879.html

Een tijde geleden poste Debsy een stuk over een man van 72 die er jonger uitzag dan op z'n 50ste door bepaalde oefeningen te doen.

Quote:
Hier in dit artikel speciaal over het haar regime staan zijn foto's

http://relaxedhairhealth.blogspot.nl/2011/06/what-i-learned-from-72-year-old-mans.html

En hier een quote en de link waar zijn exercise regime wordt besproken.....

http://transformetrics.com/forum/showthread.php?t=10456

Here's the bottom line Hank, I have studied Sanford Bennett's book in detail and examined every statement he made. The reason Mr Bennett achieved such extraordinary results was because he stimulated natural Youthful Hormone Production by performing his exercises intensely while causing no trauma to muscles, joints, ligaments and tendons. As a result his body wasted no energy in repairing trauma which drains the life force energy and gradually causes a loss of strength and development.


Hier wordt ook weer gezegd dat het om bepaalde "youthful" hormonen gaat die hem zo jong maakten. Waarschijnlijk bedoelen ze hiermee HGH en kun je met IF icm Wapf dus hetzelfde of zelfs betere resultaten behalen??

Verder schijnt vasten erg goed te zijn voor je ademhaling. Volgens artour rakhimov (normalbreathing.com) kan vasten je ademhaling tot wel 2x zo langzaam en rustig maken. Dit betekent dus ook weer veel meer zuurstof in de cellen!

Ook voor mensen met bijnieruitputting lijkt IF me juist supergoed. Zoals al zo vaak gezegd op dit forum is het allerbelangrijkste bij bijnieruitputting rust, rust en nog eens rust.

Je spijsvertering kost een enorme hoeveelheid energie. Je kunt dan bij bijnieruitputting wel veel rust nemen, maar zoveel rust krijgt je lichaam niet eens als je daarnaas 6 maaltijden per dag blijft eten! Je spieren hebben wel rust als je onderuitgezakt op de bank hangt, maar je spijsvertering blijft enorm veel energie vreten.

IF zou weleens een grote stap voorwaarts kunnen zijn in het oplossen van bijnieruitputting. Mensen nemen de beste voeding, bijniersupplementen, rust, maar vergeten dat ondertussen AL je organen bijna 24 uur per dag op volle toeren draaien als je nog in de mythe gelooft dat je 6 maaltijden per dag moet eten.

Ik ben het dan ook helemaal met lievergezond eens als ze zegt:

Quote:
Inmiddels ben ik ook anders gaan denken over het fenomeen snacken tussendoor, wat dus meer kapot maakt dan menigeen lief is.

Behalve natuurlijk big farma die liever iedereen diabeet ziet worden.


 
Vandaag eens getest of ik ook wat langer kan vasten. Gisterenavond rond half 7 heb ik mijn laatste maaltijd gegeten. Vanmorgen gewoon vanaf 7 uur aan het werk geweest. Rond 17 uur zal ik weer voor het eerst eten, maar kan zonder problemen nog een stuk langer als ik wil.

Ik heb echt de hele dag volop energie gehad, en echt totaal geen honger! Ik kan dus met gemak 24 uur vasten!

Mijn lichaam doet het dus kennelijk supergoed op vetten 8)

 
Morgen ramadan janse! Doe je dan een dag mee?

Kijken of je dat vol kan houden :) je begint om 3 uur s'nachts, en je eindigt met zonsondergang.

Dat is rond 22 uur! Dat is dus in totaal 19 uur!!De eerste dagen zijn moeilijk, daarna kom je in een soort flow, dat het makkelijk wordt!

 
Lijkt me leuk om eens een dagje te proberen. Ik zal het donderdag doen, dat komt beter uit. Dan heeft mijn vriendin avonddienst, dus dan zou ik anders toch alleen moeten eten.

19 uur vasten is prima te doen, maar vanaf 3 uur 's nachts zal misschien wel even wennen zijn.

Ramadan is dus helemaal niet zo ongezond als ik altijd dacht :D

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk helemaal niks weet van Ramadan. Jij gaat dus deze maand steeds om 2 uur 's nachts uit bed om nog even flink te eten? En eet je dan ook nog speciale dingen, of gewoon Wapf en high fat, low carb?

 
@janse:

ik ga rond half drie eruit. ik heb al een beestenbottenbouillon gemaakt, die ik van plan ben om te

gaan eten. verder een rauwe melkse kefir smoothie, met veel vet, en nog wat extra vocht. daar hoop

ik het mee te redden. het wordt mijn 10e ramadan, en je moet er echt inkomen. de eerste paar dagen

verwacht ik, dat ik het behoorlijk zwaar ga krijgen. nog nooit zijn de dagen zo lang geweest voor mij namelijk! dus voor mij is het ook afwachten... wish me luck :)

 
hahah, nee dat mag niet. veel moslims maken een denkfout, door te zeggen: we doen het om te voelen

wat armen voelen, en om discipline te krijgen. dat is dus niet de reden, hier een artikel betreffende dit onderwerp:

De lichamelijke voordelen van het vasten

geplaatst: 31 augustus 2008

De Heer der Werelden, Allah de Verhevene, bezit een Wijsheid die niemand kan bevatten. Wij allen kunnen slechts hetgeen begrijpen waarover Hij ons heeft geïnformeerd. Zo heeft Allah de Verhevene het vasten met een beduidende Wijsheid voorgeschreven: namelijk, het verkrijgen van godsvrucht. Hij zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie, opdat jullie Allah zullen vrezen.”

(Soerat al-Baqarah: 183)

Het vasten is dus voorgeschreven opdat we hierdoor godsvrucht zullen verkrijgen. Naast deze grootse reden heeft het vasten vele andere voordelen voor de mens. Hoe kan het ook anders, aangezien Allah Degene is Die alles en iedereen heeft geschapen en weet wat het beste voor ons is.

Alhoewel het voor ons genoeg is te weten dat het vasten door de Heer der Werelden aan ons is opgedragen en wij hieraan gehoor moeten geven, is het interessant om te zien dat de wetenschap zich heeft bezig gehouden de lichamelijke effecten van het vasten in kaart te brengen. De lichamelijke voordelen die met het vasten behaald kunnen worden, worden daarom als een gevolg gezien en worden niet beschouwd als doel op zich. In dit artikel proberen wij de wetenschappelijke effecten van het vasten te verzamelen opdat dit zal bijdragen aan de erkenning en bevestiging van de Macht en Kracht van Allah.

Door het jaar heen eet en drinkt een mens gigantisch veel. Dit is inclusief twee kilo aan bestrijdingsmiddelen die we binnenkrijgen. Je begrijpt al dat hierdoor veel giftige stoffen zich in je lichaam ontwikkelen en opstapelen.

Dr. James P. Urban, een expert op het gebied van voeding, vertelt dat vasten een eeuwenoude traditie is. Het is een van de oudste, natuurlijke geneeswijzen welke je lichaam helpen zich te reinigen en te zuiveren. Daarnaast is het een van de beste en snelste manieren om giftige stoffen in het lichaam te vernietigen.

Mensen die het vasten niet kennen, zullen bij zichzelf denken: “Ik zou niet kunnen stoppen met eten hoor. Nog niet één dag!” Nou, laten wij daar eens even bij stilstaan. Wat gebeurt er eigenlijk als je ziek bent? Je verliest onder meer je eetlust. Dit is geen toeval. Wanneer je je eetlust verliest, focust het lichaam zich namelijk niet meer op de normale spijsvertering, maar richt hij zich op zelfreiniging. Vanaf dit moment begint het lichaam de vervuiling en de giftige stoffen te elimineren die bijdragen aan ziekten in het lichaam. Wanneer dit proces ver gevorderd is, voelt de persoon zich veel beter.

De moderne wetenschap begint het principe van het vasten (nu pas) te omarmen. Onderzoekers kunnen nu de omvang van biochemische reacties tonen die tijdens het vasten plaatsvinden in het bloed, de gewrichten, de vetweefsels en andere organen in het lichaam. Vergelijk vasten echter niet met verhongeren, want dit is niet hetzelfde. Wat er gebeurt, is dat het lichaam gebruik maakt van de vetweefsels, enzymen en spierweefsels om zich tijdens deze korte periode ‘staande te houden’. Wetenschappers zeggen dat vasten tot veertig dagen plaats kan vinden, totdat enige symptomen van verhongering te bespeuren zijn in het lichaam.

Wat het lichaam tijdens het vasten ook doet, is dat hij alle ‘abnormale’ cellen (zoals tumoren), plaque (bacteriële aanslag) en kwaadaardige weefsels afbreekt die zich in het lichaam hebben genesteld. De voordelen die hier uit voortkomen, zijn dat de organen en klieren rust krijgen. De weefsels worden gezuiverd en vernieuwd, de pH-waarde (zuurgehalte) van het bloed wordt geneutraliseerd, de gewrichten beginnen zich te herstellen en de darmen krijgen een goede schoonmaakbeurt.

De Ramadan is een maand van zelfreiniging, zelfreflectie en zelfopleiding. De moslim hoopt dat deze opleiding van de Nafs (eigen ik) ook zijn vruchten afwerpt na de Ramadan. Dit zowel op gebied van dieet als van religie. Slaagt de moslim hierin, dan komt dit hem voor de rest van zijn leven ten bate. Voorts heeft het voedsel dat tijdens de Ramadan wordt genuttigd, geen specifieke criteria zoals andere diëten die wel hebben. Denk bijvoorbeeld aan een fruitdieet, groentedieet of een eiwitdieet. Alles wat normaliter voor de moslim toegestaan is om te eten, is ook toegestaan in de Ramadan. Dien ten verstande dat dit in gematigde hoeveelheden gebeurt, maar dit geldt uiteraard ook buiten de Ramadan.

Het verschil tussen het vasten in de Ramadan en het totale vasten (zich volledig onthouden van eten en drinken) zijn de momenten van het voeden. Tijdens de Ramadan missen de moslims feitelijk alleen de lunch. Zij nemen een vroeg ontbijt en eten niet tot aan zonsondergang. De onthouding van water tijdens deze periode is alles behalve slecht. Sterker nog, het veroorzaakt een bundeling van alle vloeistoffen binnen het lichaam waardoor een lichte dehydratie (uitdroging) opkomt. Het lichaam heeft zijn eigen mechanisme van waterbehoud. Het is in ieder geval in de wereld van de flora wetenschappelijk bewezen dat de combinatie waterbehoud en een lichte dehydratie de levensduur verlengt.

Het lichamelijke effect van het vasten omvat het verlagen van de bloedsuikerspiegel, het verminderen van cholesterol en het verminderen van de systolische bloeddruk (samentrekken van de spierwand van het hart). In feite zou de Ramadan dus een ideale aanbeveling zijn voor milde tot gematigde en stabiele niet-insuline gebonden diabeten, alsmede voor mensen die lijden aan obesitas (zwaarlijvigheid) en aanzienlijke hypertensie (hoge bloeddruk).

In 1994 vond in Casablanca het eerste internationale congres plaats over “Gezondheid en Ramadan”. Naar aanleiding hiervan werden daarna maar liefst vijftig onderzoeksrapporten van moslim- en niet-moslimonderzoekers overal ter wereld, die uitgebreide studies over de medische ethiek van het vasten hadden verricht. Vele verbeteringen op medisch gebied werden hierin opgemerkt, nochtans deed in geen geval het vasten de gezondheid van een enkele patiënt verslechteren (interpretatie van de betekenis):

“En dat jullie vasten is beter voor jullie, als jullie dat maar weten.”

(Soerat al-Baqarah: 184)

Aan de andere kant bestaan er ook mensen die lijden aan zware ziekten, zoals diabetes, kransslagaderziekte, nierstenen, etc. Deze mensen zijn dan ook Islamitisch gezien vrijgesteld van het vasten. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

“En op degenen die slechts met grote moeite kunnen vasten (en het dan niet doen) rust de plicht van Fidyah: het voeden van een arme.”

(Soerat al-Baqarah: 184)

Naast lichamelijke voordelen zijn er ook psychologische voordelen die behaald kunnen worden door te vasten. Er valt vrede en rust te behalen voor degene die vast tijdens de Ramadan. Vijandigheid is minimaal en de misdaadcijfers dalen. Verder vindt het hart rust door het reciteren van de Koran. Allah zegt immers (interpretatie van de betekenis):

“(Zij zijn) degenen die gelovigen zijn en wiens harten tot rust komen door het gedenken van Allah. Weet dat door het gedenken van Allah de harten tot rust komen.”

(Soerat ar-Racd: 28)

 
mike

je kan niet zeggen dat het geen eeuwenoude traditie is, en de

wetenschappelijke onderzoeken beweren ook dat het gezond is. dus

wat is je bewijs dat het dan ongezond is? Als je ziek bent, of

zwak dan moet je het natuurlijk niet doen, maar als je gezond bent

dan is er niks mis mee.

 
Zizou,

Hoe bevalt de eerste dag? Ik had gezegd dat ik vannacht zou starten, maar dit gaat donderdagnacht worden. Oké, zelfs geen water dus. Dan zal het inderdaad een stukje moeilijker worden, maar we zullen zien. Heb er eigenlijk wel zin in. Vind het altijd wel leuk om dingen die met voeding, gezondheid etc temaken hebben te testen :-)

Quote:
Ik vind vasten zonder water of thee erg ongezond. Zeker met deze warme temperaturen!

Mike


Ja, dat was ook altijd mijn gedachte. Het hele vasten vond ik altijd maar onzin, maar sinds ik van IF hoorde en erover begon te lezen ben ik echt 100% overtuigd van de vele gezondheidsvoordelen van (periodiek) vasten. Het klinkt ook allemaal zo logisch.

De laatste jaren hebben we hier bij Wapf flink wat mythes ontkracht wat betreft voeding en gezondheid. Dit topic zegt meer dan genoeg https://www.fatsforum.nl/topic/precies-andersom-denken

Vreemd genoeg ben ik altijd nog blijven plakken aan de mythe dat je 6 of meer kleine maaltijden per dag moet eten. Wat een onzin! Ik ben enorm blij met de ontdekking van IF, ik voel me er fantastisch bij. Veel energie, geen honger en je hoeft ook niet meer de hele dag met eten bezig te zijn. Heerlijk!

Wat betreft je opmerking over geen water en thee tijdens vasten, ik denk dat je hier deels gelijk in hebt. De meeste mensen eten high carb, low fat. Niet echt gezond dus. Als je dan ook nog eens geen water drinkt tijdens het vasten en warme temperaturen kan je lichaam het wel eens flink moeilijk krijgen.

Voor mensen zoals zizou (die dus wel gezond eet) zal het niet zo'n probleem zijn. Door het natuurlijke voedingspatroon, en dus een dieet hoog in verzadigd vet zal het best moeten lukken. Verzadigd vet is zeer rijk aan waterstof waardoor je goed hydrateert en niet zo snel dorst hebt.

Zo heeft de mens het volgens mij altijd gered. Er was niet altijd 24 uur per dag te eten (dus absoluut geen 6 maaltijden per dag!), maar de jager-verzamelaar had ook geen waterkraan waar hij 24 uur per dag uit kon drinken.

Ikzelf kies er trouwens voor om gewoon lekker te blijven drinken tijdens de vastenperiode (behalve vrijdag een dagje niet dus) Dat bevalt me prima.

 
Tot nu gaat kan ik het heel prima volhouden. Dit is de langste dag, die

ik ooit gevast heb, maar het is geen probleem; dankzij de goede voeding!

Ik heb ook nog geen dorst of een knorrende maag. Je hebt gelijk dat voeding een heel belangrijk rol

speelt. Omdat ik op moment goed doorvoed ben, is het heel makkelijk; nog

maar 3 uurtjes! Er is nog heel veel onwetendheid onder de moslims. Als ik zo om me

heen kijk, waarmee mensen hun vasten mee gaan verbreken, is dat echt

schrikbarend. Vooral veel zetmeel; suiker; vloeibare fructose, en veel

witbrood. Het lijkt mij, dat deze mensen het moeilijk gaan krijgen. Ik hou het simpel: ik verbreek mijn vasten gewoon met een rauwe melke kefir smoothie, met uiteraard weer met veel vet, en een beestebbottenbouillon. en misschien nog een stukje vlees erbij, gebakken in creme fraish.

 
Quote:
je kan niet zeggen dat het geen eeuwenoude traditie is, en de

wetenschappelijke onderzoeken beweren ook dat het gezond is. dus

wat is je bewijs dat het dan ongezond is? Als je ziek bent, of

zwak dan moet je het natuurlijk niet doen, maar als je gezond bent

dan is er niks mis mee.


Vasten heeft weliswaar een eeuwenoude traditie en maat onderdeel van alle religies, maar ik heb het idee dat er met de ramadan-traditie is gerommeld. Ik kan me niet voorstellen dat men het altijd zonder vocht heeft moeten stellen.

Quote:
Er was niet altijd 24 uur per dag te eten (dus absoluut geen 6 maaltijden per dag!), maar de jager-verzamelaar had ook geen waterkraan waar hij 24 uur per dag uit kon drinken.


De mens is altijd omringd geweest door water en kon het ook onttrekken aan planten of bomen die vocht vasthouden, dus je redenatie klopt niet.

Mike

 
'het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie'

Ik val over de laatste drie woorden Zizou. Welke mensen vóór jullie?

In de Bijbel bestaat geen religieuze verplichting om te vasten, daar wordt het beschreven als een vrijblijvende optie voor spirituele verlichting.

In de joodse kalender worden in totaal zeven vastendagen voorgeschreven, zeven losse dagen van zonsopgang en zonsondergang.

In de islamitische traditie gaat het vaak over 'de mensen van het boek' maar welke mensen blijven er nog over?

De volgelingen van Zarathustra (die overigens wel weer 5x per dag bidden) kennen juist een waarschuwing om niét te vasten, zodat ze alert kunnen blijven. Drie dagen geen vlees eten na de dood van een familielid, maar niet vasten.

Nou noem ik drie tradities waar jouw boek wel iets mee heeft, alledrie met een nog veel langere geschiedenis dan de islam , maar geen regel om 30 dagen lang overdag niet te eten, en helemaal niets over het niet drinken.

Oude Sumerische teksten hadden het soms over een korte vastenperiode, vooral na iemands overlijden.

Het is natuurlijk interessanter om te kijken naar veel eerdere tradities - zeg maar van vóór de introductie van de granen - maar ook daar geen voorschrift.

Tijd voor exegese - want die bijzin is compleet uit de lucht gegrepen. Gelukkig wordt in de islamitische wereld de vastenperiode als voorschrift niet strikt gehandhaafd.

 
De mensen van het boek, worden joden&christenen mee bedoelt.

Moslims geloven, dat de geschriften zijn verandert in de bijbel & torah

en daarom geen belangrijk criterium meer is, en dus ook niet meer geldig.

De torah en bijbel, is specifiek geopenbaard, voor die mensen van die tijd,

en het zou heel goed kunnen dat er andere regels waren betreffende het vasten.

Wat ik wel weet is dat sommige christenen en joden

nog vasten. Hoe lang en in welke hoedanigheid dat weet ik niet precies.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan