kombucha

Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw op het forum. En ook ik zou graag beginnen met het zelf maken van Kombucha.

Daarom ben ik opzoek naar een scoby/zwam. Ik woon in 's-Hertogenbosch - Noord Brabant.

Iemand in de buurt die er een over heeft of hem kan verzenden per post?

Iemand enige ervarig met het starten van een nieuw brouwsel met een zwam en de kombucha van het merk Karma?

Groet,

AJansen

Over anderhalve week heb ik een grote en twee hele kleine. Lia/Poekie stuurt ook scoby's op. Ik heb geen ervaring met het merk Karma.

Kaaskanlekkerzijn, Lia had nu een zwam over en zou die opsturen. In elk geval bedankt voor het aanbod :).

ook al weer een paar oogsten verder

maar af en toe toch een paar flessen van Mani Vivendi

door de rijststroop die de suiker vervangt is die zonder restsuikers

ben van plan de volgende batch met rijst stroop te maken

100 gr suiker = 120 gram rijststroop ,,dus moet er iets meer van gebruiken

maar voor de prijs hoef je het niet te laten .

http://www.glutenvrijewebshop.nl/rijststroop.html

tot nu toe de beste kombucha gemaakt met 100 gr rietsuiker en 120 gr honing op 3 liter

gaat fantastisch ,,en deze warme dagen is het zo rond de 7 dagen dat het klaar is met constant 25 graden kamer temp

hier staan de potten te bubbelen

Hoi Moogle,

Rijststroop, schijnt erg zwaar bewerkt te zijn om het zoet te krijgen. En het blijft een zoetstof dus hou je volgens mij hoe dan ook restsuiker over. Ik merk dat als ik er 60 gram suiker per liter in doe dart de kombucha helemaal niet dik wordt, ik denk dus dat hij dan alle suiker heeft opgebruikt en niet meer kan groeien. Ik gebruik daarom 70 gram suiker per liter zonder honing, ik wil wel dat hij goed kan groeien en goede voedingstoffen kan produceren.

Verder vinden wij hier soms een klein beetje suiker gebruiken niet zo erg, maar dan moet het wel suiker zijn waar alle voedingstoffen en mineralen die er van nature in zitten nog in zitten. Zoals bij palmsuiker het geval is. Daarnaast is palmsuiker ook veel beter dan agavesiroop (ik weet niet of jij daar ook voor bent) omdat daar veel te veel fructose in zit. Dus dan kan je beter soms iets eten waar nog alle mineralen in zitten maar wat ook suiker in de naam heeft zitten, dan iets wat te zwaar bewerkt is en/of veel fructose erin heeft zitten.

We zijn er hier voor om met genoeg vet eten ervoor te zorgen dat je bloedsuiker spiegel heel erg stabiel is zodat je ook minder van de suiker merkt.

hoi Kaas

heb 1 keer palmsuiker gebruikt en toen de batch voortijdig weggegooid omdat ik de rommel voor schimmel aanzag

maar de kombucha van manivivendi heeft echt GEEN restsuiker ,door rijststroop.

zou best hun recept willen : )

sinds ik kombucha drink zijn een hoop pijntjes en kwaaltjes verdwenen.

geen kramp in de buik meer ,goede darmen ,meer energie

ik drink wel een liter per dag of soms meer zonder probleem

de rijstsiroop wordt gemaakt door rijst in te koken en de suikers te behouden

lijkt me dat ze in china dat ook zo deden 2000 jaar geleden

rijst makkelijker voorhanden als suiker

maar ik vind experimenteren ook leuk hoor dus ga vast en zeker palmsuiker nog eens proberen

had deze site nog gevonden ,,en klopt aardig met mijn bevindingen

thee - smaak die het oplevert http://www.seedsofhealth.co.uk/fermenting/kombucha_teas.shtml

groene thee ,zoete wtte wijn

zwarte thee ,appelcider

oolong thee , fruitig

witte thee champagne

na het bottelen voeg ik liever geen smaakjes toe

kombucha smaakt heerlijk van zichzelf

restsuiker gehalte stoort mij wel,,maar kwestie van trial and error en wat tijd

de rijststroop word als glutenvrij product verkocht ,dus lijkt me wel ok

ga t in ieder geval een batch proberen en zal het resultaat melden

ok resultaat van kombucha met rijststroop

het fermentatie proces gaat iets langzamer ,maar er zit echt geen restsuiker in

250 gram op 2.7 liter in een 3 liter pot

als vergelijk had ik een zelfde pot met 150 gr honing en 100 gram rietsuiker .

deze was met erg weinig restsuiker en er zat een betere smaak aan als de rijststroop batch

beetje zoet in het zuur is toch wel lekkerder

nog wel een grote fout gemaakt

had gelezen dat in een gesloten fles bij fermentatie bepaalde slechte stoffen niet weg konden ,dus beugel er los op gedaan ,,leek ook mooi tegen ontploffingsgevaar

het weekend niets vermoedend lekker een paar glazen gedronken

en ineens was ik stomdronken,,terwijl ik normaal geen alcohol drink .

nog eens op zoek gegaan,,en wat blijkt,,bij 2e gisting in fles ,mag geen zuurstof

want dan wordt suiker in alcohol omgezet

zonder zuurstof ontstaat er alleen koolzuurgas

dus of de dop erop dicht,,of een luchtslot en een grote nagist kruik

maar als je zou willen is dit dus de manier om alcoholische dranjes te maken

let wel ,,dit was sterker als een pijpje bier ,,en het houd ook langer aan

denk wel iets van 7 procent of zo, beetje zoals belgisch bier vroeger was toen ik nog wel eens een biertje meedronk

wel een beetje apart als je het niet verwacht ;-)

kwam wel van een vorige batch met 200 gr rietsuiker

nu trouwens een groot glazen vat besteld van 5 gallon(20 liter)

dan heeft de continue methode tenminste zin

5 liter lucht over laten ,5 liter kombucha laten zitten ,elke keer 10 liter aftappen en 10 ltr thee er weer bij

ook meteen verwarmings element erbij besteld voor de herfst/winter en koudere zomerdagen

wordt het hele proces wat makkelijker en sta je niet met 4 potten te klooien

veel visite en vrienden vinden een scoby maar eng en vies ,maar drinken toch altijd wel een glaasje

wat ze dan heerlijk vinden

dus voor nu deel ik geen scoby maar geef af en toe een fles kombucha weg als ik wat over heb.maar geen 2e rondje ;-)

dan nemen ze maar een scoby om het zelf te maken.

Ik kocht altijd de kombucha van Mani Vivendi, deze beviel prima. Ik ben vervolgens zelf kombucha gaan maken volgens het recept van Poekie. Ik blijk hier absoluut niet tegen te kunnen, last van mijn darmen. Ik weet niet of ik overgevoelig reageer op de Billington suiker, of dat het te gefermenteerd was, waardoor te heftig voor mijn darmen. Ik heb het wel 14 dg laten staan, en de ph waarde was goed.

Ik ben nu dus ook aan het experimenteren met rijststroop, en tot nu toe lijkt dit goed te vallen.

Nou heb ik een vraag, er groeit bij mij nooit een mooie, dikke kombucha zwam aan. Wel een heel dun vliesje. Moet ik dit een paar keer laten zitten zodat dit vanzelf dikker wordt? Hoe is dit bij jullie? Ik maak dus nog steeds kombucha met dezelfde zwammen als in het begin...

Heel eerlijk gezegd doe ik het met gewone rietsuiker. Ik vond/vind het anders te duur en ik krijg echt de indruk dat hij alle suiker op eet. Ik heb geëxperimenteerd met de laagst mogelijke hoeveelheid suiker en bij niet genoeg suiker bleef de zwam ook dun. Bij genoeg suiker krijg ik na 2 weken (of als het warms is zelfs eerder) een volledige nieuwe dikke zwam, ik zou er dus wat suiker meer bij doen.

Ik heb er wel een keer melasse bij gedaan en mee laten fermenteren, het kreeg een zoutig, dropachtig smaakje eraan, de kombucha deed het daar ook goed op. Maar als je billington's suiker er niet in kan hebben lijkt mij dat niet zo'n goed idee.

Ik wil ook graag beginnen met kombucha, maar nu ben ik nog op zoek naar een zwam.

Omgeving noordoostpolder, wie heeft er nog een over of kan er een versturen?

Kaaskanlekkerzijn,bedankt voor de tip! Ik heb nu wel fatsoenlijke zwammen gekregen door iets meer zoetmiddel toe te voegen.

Gelukkig kan ik wel goed tegen het fermenteren met rijststroop. Dan was het waarschijnlijk toch de Billington melasse die niet goed viel. Iemand nog interesse om 7 dichte pakken voor een prikkie over te kopen?

Hoi,

Is er misschien iemand die 'n kombuchazwammetje of 2 zou willen opsturen tegen verzendkosten en 'n eurotje of wat?

Of misschien wil ruilen voor wat bijzondere plantenzaadjes zoals paarse oerworteltjes of meerjarige hongaarse huispaprika?

Of die iemand kent misschien die dat wel zou willen?

Goeiedag,

Ik ben ook redelijk nieuw op het forum.

Heb mij al aardig ingelezen,

en ben het volkomen eens met het weston price principe.

Ik weet nog niet veel over kombucha, behalve dat het heel erg goed voor je moet zijn.

Kan iemand mij een zwam opsturen, uiteraard tegen vergoeding.

En kunt u er dan ook gebruikers info bij sturen?!

Of kan ik dat allemaal op dit forum vinden?!

Ik gebruik al heel lang waterkefir en heb hele mooie grote en gezonde waterkefir korrels.

Uiteraard kunnen we ook ruilen!

Ik woon in Amsterdam noord, tuindorp oostzaan.

Bedankt alvast!

Groetjes Danny.

Haha.. Tanja, eentje is wel genoeg hoor.
De mijne heeft het begeven want er drijven allemaal vlokjes groene schimmel bovenop mijn laatste batch die nu ong. twee weken staat te trekken.
Nog nooit gehad, dus waar het aan ligt??
Zal ik me even melden op jouw site om e.e.a. af te spreken?

Mijn reactie op kombucha: hevige buikkrampen na ongeveer anderhalve glas van het brouwsel gedronken te hebben. Ik denk niet dat ik dit kan scharen onder de noemer ontgiftigingsreactie. Zo´n ontgiftigingsreactie heb ik nog nooit gehad althans en ik heb zeer veel ervaringen met ontgiftigingsreacties (het is bijna een lifestyle geworden voor me). Misschien komt het dat ik niet goed tegen groene thee kan? Met waterkefir heb ik geen problemen. Of misschien dit:

Histamine or Yeast Intolerance: Fermented foods contain beneficial bacteria which improve the health of most people, with the exception of those who are yeast or histamine intolerant. In those cases, negative symptoms from drinking kombucha don’t improve with time, like they do with a healing crisis. So what do you do if you feel like kombucha is making you feel worse? First, lower the amount of kombucha you are drinking, and only increase as your body is able to handle it without discomfort. If you are experiencing a healing crisis, lower doses should slow down the die-off reaction and alleviate your symptoms. If you continue to have discomfort at small doses, stop drinking it altogether and try again in 6 months. (Food intolerances often disappear as we heal.) http://www.phoenixhelix.com/2013/03/25/kombucha-myths-vs-truths/

Op goed geluk heb ik nu minder kombucha genomen: drie theelepeltjes ipv anderhalve glas. In de hoop dat ik nu geen problemen krijg. Ik vind het zulk lekker spul!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan