Kwikontgifting: m'n route naar gezondheid (100%leven)

@wat is gezond: dank je voor de woorden van welkom.
Ik ga er toch wel vanuit dat de natuurarts niet alleen naar de kwikwaarden heeft gekeken, maar ook naar het mineralentransport. Goed om te weten dat de laatste dus een indicator is voor kwikbelasting. Zelf ben ik er nog niet over uit of ik dit traject vanaf nu zelf uitzoek en toepas, of dat ik toch een lijntje hou met de natuurarts.

De linkjes van Vivianne zijn erg interessant en wat een berg informatie staat daarop. Toevallig vroeg ik mij vandaag af wat het verband is tussen een toxisch lijf en geslachthormonen. Als de menstruatie zich aandient worden mijn klachten altijd erger. Ik lees op de-poort.be dat voor het ontgiften van zware metalen metallothioneine nodig is en de aanmaak wordt gestimuleerd door progestoron. Deze is juist laag vlak voor de menstruatie en daarmee kan het ook zijn dat de aanmaak van metallothioneine laag is.

Ik lees ook op de website genoemd door Vivianne dat zwavelhoudend voedsel juist goed is om de ontgifting te stimuleren. Logisch zou zijn dat zwavelhoudend voedsel dan juist aan te bevelen is voor kwikbelaste mensen zoals wij. Maar als ik het goed begrijp herdistribueerd het zwavelhoudend voedsel de kwik zonder dat het lichaam dit metaal zelf kan uitscheiden. Dat betekent dat je altijd een chelator moet innemen om uberhaubt kwik te kunnen uitscheiden. Klopt dat? En is ALA dan een goede optie, zonder de MDSA? Ik heb nl al last van schimmelinfecties/candida en wil deze overgroei zoveel als mogelijk beperken.

Dan het plan van aanpak:
- Informatie lezen mbt Cutler methode
- Haaranalyse voor bevestiging kwikbelasting (natuurarts of zelf)
- Bestellen en inname ALA 12.5 mg per keer om de 3 uur en max 3 dagen gevolgd door herstel van 3 dagen.
- Zeer langzaam dosis ophogen met 5 mg per keer
- Tijdens een chelatie-ronde zwavelhoudend voedsel beperken
- Het lichaam goed blijven ondersteunen (adrenal, magnesium, mariadistel en selenium)
- minimaal een jaar volhouden/doorgaan

Is dat wat volgens de Cutler deskundigen Edwin en Watisgezond?
 
Metallothioneine is een eiwit dat zeer vitale functies in ons lichaam vervult. Het is opgebouwd uit 60 tot 70 aminozuren, waarvan 20 keer cysteine en 7
atomen zink. Het komt in hoge concentraties voor in het slijmvlies van de darm. De belangrijkste functie van metallothioneine is ons te beschermen tegen de
vergiftiging met zware metalen. Ze doet dit door zink uit te wisselen tegen kwik, lood, platina, aluminium, etc. Daarnaast komt het voor in de lever,
alvleesklier, mond, maag en hersenen.

Zink, inname per dag 50 milligram. Kwik verdringt het zink uit het lichaam en het is daarom belangrijk voor extra zinkopname te zorgen. Zink is van belang voor
enzymproductie.

http://www.fonteine.com/zink.html
 
@ Beer

Uit je verhaal kan ik afleiden dat je de signalen van een oestrogeendominantie hebt. Er wordt dan te veel oestrogeen ten opzichte van progesteron aangemaakt. Dit kan ik afleiden uit de klachten die je voor de menstruatie meldt en de candida.

Alvorens Cutler te gaan volgen zou ik me eerst gaan verdiepen in het boek van Dr. Lee en een speekseltest laten doen.

http://www.succesboeken.nl/Inkijken/9789079872329.pdf

Wat helpt is het smeren van natuurlijke progesteroncrème van Dr. Lee.

Volgende link gaat dieper in op de voordelen die de progesteroncrème met zich meebrengt.
http://genf20.famusement.nl/index.php/natuurlijke-progesteron-creme

De speekseltest bestellen kan ook via Succesboeken
http://www.succesboeken.nl/?isbn=9789079872005&pc=200DD859
 
Hoi Vivianne,
Het boek heb ik gelezen en sinds ik eet volgens WAPF en jodium supplementeer is mijn oestrogeendominantie veel minder geworden. Ik denk wel dat het progestoron niveau laag is maar ik wil geen progrestoroncreme smeren. Komt mede door de overgang en mijn lichaam is denk ik ook een nieuwe (hormonale) balans aan het vinden. De candida komt echt naar mijn mening door de zware metalen belasting, oftewel kwik. Ik heb een tijdje ALA geslikt en merkte dat de candida toenam waarschijnlijk door het uitscheiden van de kwik dat een extra belasting op de darmbacterien deed en de schimmel meer kans gaf om weer te groeien.
 
@Beer

Ik weet niet hoe gebruikelijk het is bij het testen voor kwik in haartesten dat er naar een verstoord mineralentransport gekeken wordt. Ik ben het alleen in Cutler's haartest boek tegengekomen en anderen die naar Cutler verwijzen. De kwikwaardes die jij noemde van vorige haartesten klinken als absolute kwikwaardes en bij een verstoord mineralentransport kunnen geen exacte waardes gegeven worden.
Vandaar m'n twijfel. Je kan aan je natuurarts vragen hoe hij de kwikwaardes in haartesten interpreteert (en niet voorzeggen! ;-) )

Mocht je een kwikbelasting hebben, denk dan ook aan het eerst reinigen van darmen, nieren en lever (in die volgorde), zodat de kwik tijdens chelatie goed afgevoerd kan worden. Ik ben met de nierreiniging bezig (kruiden van Humaworm) en daar zal ik later nog verslag van doen als ik er mee klaar ben. Merk het behoorlijk.
 
Ik richt mij al een tijdje op het schoonmaken en ondersteunen van deze organen.

Sinds een tijdje drink ik peterselie thee, goed voor de nierreiniging. Paardebloem en Guldenroede zijn ook ontgiftend. Binnenkort zijn er ook weer brandnetels, ook heel goed om je nieren te reinigen. En het duurt niet lang meer of er zijn ook weer asperges, deze zijn goed voor de nieren maar ik meen mij te herinneren dat deze op de lijst van zwavelhoudend voedsel staan.

Leverreinigingen heb ik 5 maal gedaan maar merkte dat het te belastend is voor mij. De darmen zijn wel lekker schoongespoeld en ik ben ook al bijna twee jaar dagelijks aan de bottenbouillon voor herstel darmslijmvlies. Mijn lever ondersteun ik dagelijks door een portie rauwe lever, maria distel en bitterkruiden. Wat ook goed werkt zijn trouwens Castor oil packings, meer informatie hierover staat ook op dit forum. Deze pakkingen stimuleren de lymfestroom en ondersteunen de lever in zijn taak.

@watisgezond, ik ben benieuwd naar je bevindingen van Humaworm. Ik kon het niet vnden op internet
 
@Beer

Hier zijn de Humaworm kruiden te verkrijgen:
https://humaworm.com/Additional_Formulas_HFBN.html

Ik las het in het boek The Mercury Diaries. De schrijver had (en heeft) veel baat bij hun kruidenkuren.

Over een paar weken ga ik de leverreiniging van hun doen. Ben benieuwd hoe dat gaat, want m'n lever zit goed verstopt.
 
Voorzichtig aan met die kruiden watisgezond. Pau d'Arco en Cayennepeper zijn heftige kruiden om te nemen. Mij is het al vele malen niet goed bevallen. Er is veel positiefs te vinden op het net over deze kruiden, maar er zijn ook keerzijdes.
Het lijkt me beter de lever wat met rust te laten en te voeden met goede vetten.
 
Bedankt voor je adviezen, Heksje.

Alles heeft keerzijdes als je op internet kijkt. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar de kruiden voordat ik begon (Pau d'Arco zit ook in de nierreiniging van hun) en de voordelen leken me zwaarder te wegen dan de nadelen, dus dan is het nog een kwestie van zelf ervaren om te kijken of je lichaam het aankan (op dit moment).

Het was zeker geen feest, maar dat had ik ook niet verwacht. Sterker nog, als ik niks gemerkt had, dan had ik ook niet het gevoel gehad dat het iets deed. Ik ben aardig vermoeid en een week nadat ik ermee begonnen was, kreeg ik een enorme onderrugpijn. M'n onderrug heb ik af en aan al heel lang last van. Geen dokter heeft in al die jaren een verband gelegd met m'n nieren. Ga maar lekker naar de fysio, manueel therapeut, nog een scan ertegen aan, en dat was het weer. Geholpen? Nee.

Nu lijkt het er sterk op dat die rugproblemen door kristallen (gruis/steentjes) in m'n nieren komen. De heftige rugpijn van vorige week zie ik (en anderen) als een teken dat die kristallen eruit worden gewerkt. 2 dagen later had ik ineens een blaasontsteking, tenminste zo voelde het. Op internet gezocht en ik vond dat meerdere mensen dit bij een nierreiniging ervaren. Het gruis uit de nieren wordt dan via de urinebuis uitgescheiden. Ik moet vooral veel drinken om die kristallen door te spoelen.

Nog een paar dagen en dan is de nierreinigingskuur voorbij. Dan geef ik m'n lichaam even een week of 2 rust.

Goede vetten neem ik overigens al een maand of 15 :-)

Hoe gaat het met jou trouwens? Heb je alweer een afspraak gemaakt om wat amalgaam te verwijderen?
 
@watisgezond: Weet ik toch joh dat je allang goede vetten neemt ;) Ik bedoelde te zeggen dat je een beetje rustig aan moet doen met alle reinigingen. Ik weet dat kwik een handje nodig heeft om uit je lichaam te verwijderen, maar don't overdo it! :)

Ik heb helaas nog steeds een grote bult aan de binnenkant van mijn onderlip sinds de eerste amalgaam verwijdering. Aanstaande vrijdag ga ik naar een andere tandarts (in Schagen) die eerst een test af zou leggen tegen welke verdoving ik wel of niet kan e.d. Even afwachten en aanzien dus maar. Die bult verontrust mij erg en ik durf niet snel weer amalgaam te verwijderen. Hopelijk weet die tandarts meer.
 
Ik zal me inhouden, Heksje ;-)

Vervelend dat je die bult nog steeds hebt. Wordt ie ook niet iets kleiner?
Misschien weet die tandarts wat het is en kun je nu een andere, mildere verdoving krijgen die je wel goed kan hebben. Want die bult lijkt toch eerder door die verdoving te komen dan door de amalgaamverwijdering, of niet?

Ik voel zelf steeds wat minder van die verdoving in m'n linkerwang. Mag ook wel na 3 maanden. Het is nog heel licht aanwezig.

Succes vrijdag!
 
Gisteravond ben ik begonnen met ronde 9. 12,5 mg DMSA en 18,25 mg (12,5 + 6,25) ALA. Ik ben benieuwd of hier weer een reactie op komt, net als in de eerste rondes met 12,5 mg.
De haartest is onderweg. Het pakket is nu ergens in New York.
 
Zojuist ben ik bij de biologisch tandarts in Schagen geweest en deel hier de informatie met jullie.

Hij kwam op mij over als een rustig en zeer belezen iemand. We hebben gepraat over testen (er blijkt één laboratorium in Amerika te zijn die de waarden mbt kwikzilver uit urine, haar en bloed kan halen) en over ontgiften.
Het is natuurlijk eerst zaak om de bron van de kwikzilverbelasting te verwijderen (dus de vullingen). Hij heeft via een reflextest getest of ik belast ben, en ook welke materialen hij wel of niet zou kunnen gebruiken.
Het ontgiften met DMSA en chlorella raadt hij ten sterkste af omdat dit te snel zou gaan en het bij veel mensen zo is dat de kwik wel vastgegrepen en getransporteerd wordt, echter niet uit het lichaam verwijdert wordt. Het kan namelijk zijn dat de nieren het niet af kunnen voeren, waardoor een urinetest aan kan tonen dat er geen kwik in zit en men veelal denkt dat er geen kwik meer in het lichaam zit, echter kan het ook een teken zijn dat de verwijding van het kwik niet slaagt. Daardoor worden de klachten alleen maar erger. Verder vertelde hij dat DMSA alle metalen oppakt, dus ook de nodige zink, ijzer, etc. Deze broodnodige metalen zullen dan ook als de donder weer aangevuld moeten worden na het gebruik van DMSA.

De tandarts gaat eerst één vulling verwijderen en enkele maanden later de laatste twee.

De bult die ik al drie maanden in mijn onderlip heb zitten (sinds de vorige amalgaamverwijdering) blijkt een verstopte speekselbuis te zijn. Waarschijnlijk heb ik heel hard op mijn lip gebeten of is er te hard in geknepen toen de lip verdoofd was. Het buisje is toen dicht komen te zitten. Ik begreep niet goed hoe dit kan genezen maar het belangrijkste was het met rust laten. Uiteindelijk wordt dit nog wel vervolgd. Gelukkig is het niet een reactie op de verdoving of vrijgekomen kwik.

Voor de verwijdering van de amalgaam moet ik twee dagen vantevoren beginnen met een hoge dosis vitamine C (2000mg) en na de verwijdering moet ik een ei eten. Mocht er onverhoopt toch kwik vrij zijn gekomen en in mijn lichaam zijn gekomen dan vangt het ei dat op.

Het blijkt toch dat de eerste verwijdering in Amsterdam bij Tandarts René foutief is gedaan. De behandelende tandarts heeft de coverdam pas aangebracht na het verwijderen van het kwik, en dat was dus te laat :-?

Wordt vervolgd :)
 
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ook een kwikvergiftiging heb. De haartest is richting Amerika en ik moet hiervan de resultaten nog afwachten. Maar het is duidelijk genoeg voor mij. Ook helemaal na het gebruik van supplementen zoals NAC, chlorella en meer die kwik losmaken in het lichaam; na het gebruik van deze supps krijg ik de kwik klachten (uiteindelijk vertaald naar fibromyalgie klachten).

Ik ga me nu eens inlezen op de Cutler methode. Is hier geen NL site van? (zo niet, wellicht een idee om er een te maken? ;-) ).

Overigens zijn 2 amalgaanvullingen bij de tandarts in 2010 verwijderd, mijn klachten begonnen erna. Toeval?
 
Het ontgiften met DMSA en chlorella raadt hij ten sterkste af omdat dit te snel zou gaan en het bij veel mensen zo is dat de kwik wel vastgegrepen en getransporteerd wordt, echter niet uit het lichaam verwijdert wordt.


Is deze tandarts op de hoogte van kwikchelatie met een LAGE DOSIS DMSA/ALA?
De methode van Andrew Cutler is een LOW DOSE CHELATION PROTOCOL. Dat betekent dat er met een lage dosis wordt gewerkt, zodat er niet te veel kwik tegelijk vrijkomt. Chlorella pakt kwik inderdaad niet stevig genoeg van omdat het slechts één thiol groep bevat. ALA en DMSA hebben twee thiol groepen en zijn daarom wel in staat om kwik vast te houden, totdat het via de urine of ontlasting het lichaam heeft verlaten.


Het kan namelijk zijn dat de nieren het niet af kunnen voeren, waardoor een urinetest aan kan tonen dat er geen kwik in zit en men veelal denkt dat er geen kwik meer in het lichaam zit, echter kan het ook een teken zijn dat de verwijding van het kwik niet slaagt.

Daarom is het belangrijk om eerst de nierfunctie op orde te hebben voordat er met kwikontgifting wordt begonnen. Dit is tegelijk ook een lastig punt, want door kwik en andere zware metalen wordt de nierfunctie aangetast. Dus waar begin je mee? Misschien wel eerst beginnen met een nierreiniging en daarna rustig (wat toch al aan te raden is) de dosis DMSA en ALA opbouwen, om daarmee ook weer de nierfunctie te verbeteren.
 
@Heksje

Mooi dat er duidelijkheid is omtrent die bult in je onderlip en dat je alvast 1 vulling laat verwijderen. Is het om financiële redenen dat je de laatste 2 vullingen dan pas maanden later laat verwijderen?

Ik moet wel lachen om dit:

en na de verwijdering moet ik een ei eten.

:lol:

Mocht er onverhoopt toch kwik vrij zijn gekomen en in mijn lichaam zijn gekomen dan vangt het ei dat op.

Bij verwijdering van amalgaamvullingen komt er sowieso kwik vrij, maar uiteraard minder als het veilig gebeurt. Waarschijnlijk bedoelt de tandarts dat de zwavelverbindingen in het ei de kwik dan aan zich zullen binden en afvoeren. Helaas is zwavel niet sterk genoeg daarvoor en zal er voornamelijk herdistributie van het kwik plaatsvinden. Net zoals chlorella dat doet.

DMSA is juist wel een goede chelator die de kwik oppakt en afvoert, maar die komt niet in de hersenen en is voornamelijk een goede bloedzuiveraar wat betreft kwik (en lood helemaal). Ik denk dat de tandarts niet bekend is met het Cutler protocol.

Nadeel van DMSA is dat het schimmelinfecties zoals candida kan voeden. Ik ga het dan ook eerst met alleen ALA (wat wel in de hersenen komt en de belangrijkste chelator is) proberen. Tenzij er uit m'n haartest komt dat ik veel lood heb in m'n lichaam, dan zal ik DMSA er ook bij nemen in lage doseringen.

Ik had trouwens nog een nagevraagd bij een andere tandarts over het gebruik van zo'n coverdam. Het is niet in eerste instantie bedoeld om amalgaam op te vangen, maar om nieuw aan te leggen vullingen droog te houden. Een Clean Up afzuigsysteem moet bij het uitboren de amalgaam opzuigen.

 
Ik zie dat Edwin vrijwel gelijktijdig gereageerd had.
Nog even over de cofferdam (zo schijn je het te moeten spellen): het wordt ook gebruikt om amalgaamslijpsel op te vangen, maar de Clean Up afzuiging werkt over het algemeen beter.

Samen nog beter uiteraard :-)
 
Dank jullie voor het reageren. Ik denk inderdaad dat de tandarts dat bedoelde met het ei maar ik heb het te kort door de bocht begrepen en opgeschreven.

De tandarts had het er ook over dat de darmen goed moeten werken. Nou, dat kan ik wel helemaal vergeten. Vandaar dat ik eerst maar eens de bron van het kwik laat verwijderen en daarna maar eens rustig zien of dit wat teweeg brengt.
De tandarts wilde wel 3 vullingen tegelijk doen, maar dat zijn verdovingen aan beide zijden en dat lijkt me teveel van het goede. We hebben overlegd en toen besloten dat we het beter per kant kunnen doen. De vorige keer moest ik ook wel even herstellen van de ingreep dus 3 in 1 keer lijkt me wat teveel van het goede. Al is het 'er maar vanaf zijn' toch ook wel erg aantrekkelijk natuurlijk. Ik slaap hier eerst maar eens een paar nachtjes over.

De test kon ik ook laten doen Johan maar ik kies ervoor om dit achterwege te laten. Ik weet wel wat er uit komt, dus ik kan dat geld beter in wat anders stoppen. De vullingen van porselein gaan ook nog een lieve duit kosten ;)
 
Verder vertelde hij dat DMSA alle metalen oppakt, dus ook de nodige zink, ijzer, etc. Deze broodnodige metalen zullen dan ook als de donder weer aangevuld moeten worden na het gebruik van DMSA.

Dat geldt niet alleen voor dmsa, ook voor chelatie s zoals liponzuur en histidine en er zijn er nog wel een paar.
Dit had ik een paar maanden geleden al eens geschreven met de bronnen toen er ook bij.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.944
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan