Kwikontgifting: m'n route naar gezondheid (100%leven)

Nou, met Selenium ook maar oppassen want in de laatste nieuwsbrief van Juglen zijn daar ook wat nadelen aan verbonden:



Beste lezer,

Het is geen geheim dat kanker steeds vaker voorkomt. Zelfs jonge kinderen krijgen er in toenemende mate mee te maken. Een van de belangrijkste mineralen tegen kanker is selenium. Een grote studie van de Universiteit van Maastricht bracht dat recent nog aan het licht. Inmiddels is ook duidelijk dat Nederland één van de landen is met het minste selenium in de bodem. Wat kunnen we daaraan doen?

De dieren zijn zo gezond als het voer dat ze te eten krijgen. De planten die als voer dienen zijn zo gezond als de bodem is. Wij mensen eten dier en plant. We zijn enorm afhankelijk van een goede kwaliteit van de bodem. Helaas zijn we de bodem massaal aan het vernaggelen. Kunstmest, bestrijdingsmiddelen, monoculturen en mestinjectie zijn aan de orde van de dag. Dit heeft grote gevolgen voor plant en dier. Eén van die gevolgen is dat de hoeveelheid selenium drastisch is afgenomen, vooral in Nederland. Een recente meta-analyse (grote selectie van heel veel studies), liet zien dat bij mannen met een hogere hoeveelheid selenium in het bloed, prostaatkanker minder voorkwam. Dit is een voorbeeld van vele onderzoeken die in deze richting wijzen.

Een tekort aan selenium kan ontstekingsreacties teweeg brengen, waardoor artritis, depressie en vermoeidheid kunnen optreden. Selenium is een onderdeel van meerdere antioxidant-enzymen, die ons lichaam maakt om zich te verweren tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve deeltjes die ons DNA kunnen beschadigen. Een voordeel is dat selenium andere zware metalen in onze voeding minder giftig maakt. Selenium drukt deze tijdens de opname weg, zodat ze via de darmen weer uitgescheiden worden. Selenium is ook van belang bij de vorming van schildklierhormonen. Een tekort aan schildklierhormonen kan weer leiden tot een vertraagd metabolisme, met overgewicht als gevolg.

Moeten we nu massaal de hoeveelheid selenium die we binnenkrijgen vertienvoudigen door het slikken van supplementen? Bij het bovenstaande stukje spinnen supplementverkopers namelijk garen. Ik wil je dan toch waarschuwen. Voor een nieuwsbrief kan ik soms dagen grasduinen in wetenschappelijke studies. Bij selenium kwam ik tegen dat een teveel ook weer ongunstig is. Dat komt omdat selenium de ontgiftende enzymen glutathionperoxidase 1, katalase en metallothioneïne verhoogt. Deze enzymen kunnen de ongevoeligheid voor insuline doen toenemen en werken daarmee diabetes type 2 significant in de hand. Bovendien is selenium in vrije vorm giftig. Meer is dus niet altijd beter.

De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van selenium is voor volwassenen ongeveer 50 – 60 microgram. In supplementen zit meestal meer dan 200 microgram, dus te veel. Waarom de samenstellers van multivitamines zo overdrijven in doseringen heb ik nooit begrepen. Dit is voor mij weer een reden om te kiezen voor natuurlijke multivitamines, want die bevatten niet alleen goed opneembare vormen, ook de hoeveelheden zijn lager. Mocht je toch voor een synthetische vorm gaan, dan is L-seleno-methionine de beste keuze.

Gelukkig kunnen we selenium ook uit onze voeding halen. Zo zijn paranoten een zeer goede bron met maar liefst 83 microgram per paranoot! Koop overigens nooit noten die afkomstig zijn uit Amerika, want die zijn verplicht behandeld met o.a. schimmeldodende bestrijdingsmiddelen. Noten uit Europa of Zuid-Amerika kunnen wel veilig zijn. Een goed alternatief is om te kiezen voor biologische noten. Andere natuurlijke bronnen van selenium zijn vis, zonnebloempitten (ook kiemen ervan!), chiazaad en paddenstoelen zoals champignons. Vaak wordt vlees als bron van selenium aangeraden, maar selenium zit vooral in gefokt vlees doordat het kunstmatig aan het vlees wordt toegevoegd. De exact gebruikte vorm is daarmee onduidelijk en laat ik daarom liever staan. Beter kun je dan kiezen voor grasgevoerd wildvlees. Hoewel de seleniumwaarden dan een stuk lager zijn, is het gehalte aan omega 3 juist weer hoger.

Ik kom regelmatig tegen dat mensen verzanden in details. Dan wordt er tweemaal daags selenium geslikt tegen kanker, maar daarmee wordt dan het geheel uit het oog verloren. Aan kanker liggen meer risicofactoren ten grondslag. Lichaamsbeweging, goed slapen, voldoende water drinken, genoeg groenten eten, om er een paar te noemen. Je zou het misschien niet zeggen, maar we weten eigenlijk nog helemaal niks over voeding. De mensheid heeft nu zo’n 12.000 voedingsstoffen in ons eten benoemd, maar er zijn er naar schatting meer dan 120.000. Deze onbekende voedingsstoffen hebben een invloed op ons lichaam, maar welke weten we nog niet precies. Daarom kunnen we maar het best veel onbewerkte voedingsmiddelen zoals verschillende groenten eten. Dan hebben we ongemerkt profijt van meer dan 120.000 actieve stoffen.


 
Maar Ik ben er niet gek op om ALA te nemen dat naast foute elementen óók hele belangrijke goede elementen rooft.

Volgens mij klopt dat niet. Ik heb in een forumbericht van Cutler gelezen dat ALA geen 'rover' is van vitamines en mineralen. Dat bericht ga ik even opzoeken.
Waar heb jij dit vandaan?
 
Kwik is zelf de grootste mineralenrover. Daarom moet je zink en magnesium suppleren.

@Beer
Ben benieuwd of je wat gaat merken van het fulvinezuur. Naast wetenschappelijke studies vind ik het minstens zo belangrijk dat veel mensen baat hebben bij het ontgiften van kwik (ook in de hersenen) via een bepaald product.
Want als je zoekt, vind je altijd wel nadelen van een bepaald detox product, zoals hier:

http://www.livestrong.com/article/551084-disadvantages-of-fulvic-acid/
Hier staat ook dat er nog geen grondig onderzoek is gedaan naar de gevolgen van fulvic acid suppletie.

Op vele websites vind je bijvoorbeeld ook dat chlorella en cilantro echt super zijn voor kwikontgifting. Als je echter naar ervaringen zoekt, vind je aardig wat horrorverhalen. Ik heb het zelf ook ondervonden en meerderen hier op het forum.

Daarom vind ik het geruststellend dat veel mensen succesvol met het Cutler protocol bezig zijn.
 
Nou met chlorella en spirulina heb ik althans gene problemen. Ik neem deze in weekend kuren dan gaat er zo'n 15gr per dag erin en heb geen problemen ermee. Misschien ligt het ook aan de kwaliteit? Zelf gebruik ik alleen maar Sun Warrior.
 
edwin,

sorry ik kan het niet vinden waar ik het las, wel weet ik dat ik het al eens gepost had voor de hack.

het was volgens mij een franse wiki.
als ik zo op engelse wiki lees gaat het betreft chelatie over een ander (chemisch) stof en ook deze doet goede mineralen roven.
met gebruik om autisme te genezen waren er zelfs doden gevallen door dat het ook calcium bond, dit was met EDTA.

ik vind het nu niet specifiek van alfa liponacid.

maar watisgezond bevestigt het al.
al word het probleem volgens mij niet beperkt tot alleen zink en magnesium wat is gezond.
maar ik ben beetje google moe haha, dat gezoek..

maar wat mij ieder geval wel bijgebleven is van eerder zoekwerk naar chelatie is dat ze allemaal wel gemeen hebben dat ze niet een specifieke enkele affiniteit hebben..
koper is ook de duppe dacht ik, en waarschijnlijk nog wel meer.
koper
 
@Dianthus

Nou met chlorella en spirulina heb ik althans gene problemen. Ik neem deze in weekend kuren dan gaat er zo’n 15gr per dag erin en heb geen problemen ermee. Misschien ligt het ook aan de kwaliteit? Zelf gebruik ik alleen maar Sun Warrior.

Ik heb het vermoeden dat je niet veel kwik in je lichaam hebt, waardoor je hier geen last van hebt. Chlorella herdistribueert kwik namelijk en kan daardoor gevaarlijk zijn. Ik had schone chlorella, daar lag het niet aan.

Chlorella kan best andere afvalstoffen goed kunnen opruimen, alleen geen zware metalen. Spirulina zelfde verhaal.
 
maar watisgezond bevestigt het al.

Even voor de duidelijkheid: ik had het over kwik, niet ALA, dat mineralen rooft.

Natuurlijk heb je altijd wat bijwerkingen. Maar liever dat, dan een heel leven met kwik blijven rondlopen.
 
Hoi watisgezond,

Wat kan men zo nu en dan wel doen om zware metalen op te ruimen als een kuurtje voor 1a2 keer per jaar?
 
Dianthus, je kan groene klei proberen (bijv. Luvos Heilerde), wat giftige stoffen in je lichaam aan zich bindt. Ik heb dit eerder geprobeerd als darmreiniger en de eerste 2 dagen had ik echt het idee dat het troep opruimde. Toen ik het langer gebruikte, raakte ik verstopt. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Sowieso haalt dit geen kwik uit je hersenen.

Trouwens, een sauna of een warm bad met magnesium en natriumbicarbonaat ontgift ook goed. Wel koud afdouchen anders kun je een gigantische hoofdpijn krijgen de volgende dag.
 
Ja, ik gebruik ook regelmatig de groene klei van Argiletz. Schijnt de beste te zijn volgens sommigen. Ik gebruik ook nogal wat oliën zoals olijolie en met genoeg water door de dag heb ik nog geen verstopping gehad.
 
Als je een goede darmwerking hebt neem je de kwik uit vis niet op. Heeft Sally Fallon nog gezegd op het laatste congres

Alleen is een goede darmwerking voor iemand die met kwik belast is bijna een utopie.
 
Nou, ik heb wel last van koude voeten en handen en heb al vanalles geprobeerd maar tot nog toe niets werkt. Ik neem magnesium, vitamine D, natuurlijke Multi, sport 4*/week, eet goed veel eiwitten en vetten, ...
 
hoi mensen,

Ik ben al dagen met 50mg ALA aan de slag. Ik kreeg hartkloppingen, en voor de rest wat druk in mijn hoofd, niet veel meer dan wat ik soms heb.

Ik heb sterk het vermoeden dat de hartkloppingen komen door electrolyten disbalans, want ik was ook vaak naar de sauna geweest. Daarom dacht ik dat de 50mg ALA zou kunnen hebben. Ik ben nu bezig met electrolyten drank, hopelijk gaan de hartkloppingen weg. Ik las dat kalium tekort dit kan veroorzaken. Ik had ook alleen Mg en keltisch zee zout genomen tijdens de sauna.

Verder heb ik geen last van de ALA. Ik wil ook een lange ronde doen, tot 2 weken, Cutler zegt dat het kan. Volgens hem kan je beginnen met 1/2 tot 1/8mg ALA per pond lichaamsgewicht. Omdat ik hogere dosis ALA heb, elke off-round gaan zal meer kwik gaan herdistribueren.

Hebben jullie ervaringen met het in balans brengen van electrolyten?

 
@Golden
Ik had inderdaad een brief van DHL achteraf gekregen (zo'n 2 weken later) en braaf betaald.

Andere pakketjes gehad van andere koeriersdiensten en nog niets extra hoeven betalen. Voortaan ga ik waar mogelijk m'n pakketjes niet via DHL laten vervoeren van buiten de EU.
 
@Dianthus

Koude handen en voeten kunnen een teken zijn van een traag werkende schildklier, wat weer veroorzaakt kan worden door kwik.

Ik heb het überhaupt snel koud.
 
Golden, ik snap nog steeds niet waarom je met zulke hoge doseringen ALA begonnen bent. Ik hoop voor je dat het goed gaat, maar je bent gewaarschuwd.
 
Mark, ik wilde ook met 25mg beginnen, maar ik kon het niet goed verdelen. Ik ben wanhopig daarom :-(

Als de electrolyten mijn hartkloppingen verhelepen, dan is er niks aan de hand... hoop ik.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.960
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan