Klinkt heel bekend dat MCS want ik reageer als een malloot op tabaksrook en andere chemische stoffen. Het wordt volgens mij de laatste tijd iets minder, maar ik weet het altijd gelijk als er iemand in de buurt rookt.
Op de link die Mark geeft lees ik:
Door de ontgifting kan wel eventueel kortstondig hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, opgeblazen gevoel, winderigheid, onregelmatige stoelgang of diarree optreden; dit kan vermeden worden door de dosis geleidelijk op te voeren.
Wellicht dat ik te snel een hoge dosis neem en daarom zo reageer. Echter vermeldt de site ook:
Door de lage wateroplosbaarheid van silymarine hebben infusen (thees) en aftreksels niet zoveel zin. Kies ofwel voor een alcoholische tinctuur of voor een droogextract in capsules of tabletten.
Ik neem het gewoonlijk in de thee (ongeveer een theelepel gemalen mariadistel op 1 liter water) maar misschien is dat nu al teveel.
Mariadistel zit ook in
Iberogast wat ik ook wel eens neem en wat me de laatste tijd wat beter lijkt te helpen. (Eerst had ik ook daar moeite mee).
Goed om te weten dat het zetten van de thee niet zoveel zin heeft. Als capsules wel goed zijn dan lijkt het me dat ik beter mariadistelzaad in een smoothie kan doen. Wat vinden jullie?
Hoe weet ik of de fase 1 werking van mijn lever traag of snel werkt?
Ik heb ook wel eens een artisjokextract in huis gehad. Dat deed inderdaad ook wel wat. Dit was eigenlijk wel lekker (dat is toch vaak wel weer een teken dat het goed voor je is). Ik zie dat Jacob Hooy gedroogde artisjok verkoopt. Is het een idee dat dan ook eens door de smoothie te doen?
Overigens heb ik nu ook een zakje "Gal- en leverkruid" van de GezondheidsWinkel. Daar zit in: peterselie, thijm, cichorei, heemstblad, leverkruid, rhammusbast en stinkende gouwe. Hier maak ik een halve liter van klaar, laat dit afkoelen en neem dan een beetje in een glas solé en tegenwoordig met appelazijn (al nam ik eerder altijd citroen en de werking lijkt hetzelfde ).