Kwikontgifting: m'n route naar gezondheid (100%leven)

Hoi Edwin, is MCS kwikbelasting?

Begrijp ik het goed dat Mariadistel juist wel goed zou zijn? Ik snap niet waarom ik me er steeds zo raar bij voel. Is dat dan 'gewoon' ontgiften?
 
Heksje, ik weet dat ik in het verleden niet teveel mariadistelthee moest nemen, want dan kreeg ik hoofdpijn.

Mariadistel versnelt fase 2 en vertraagd fase 1 van de lever, want meestal goed is, omdat fase 2 vaak te traag verloopt. Plus het genereert nieuwe levercellen (en ook niercellen las ik).

Fase 1 en 2 moeten goed op elkaar aansluiten qua snelheid.
Zie ook hier:
https://www.mokka.coop/nl/mariadistel-de-leverreiniger-bij-uitstek/

Het zou dus niet goed zijn als fase 1 van je lever al traag verloopt, want dan vertraagt mariadistel het dus nog meer en blijven er langer gifstoffen in je lichaam aanwezig. Misschien ervaar je dat?

Als een alternatief voor mariadistel wordt artisjok extract genoemd. Kun je ook eens proberen.

Mariadistel zit trouwens ook in de leverreinigings kruiden van Humaworm die ik nu neem. Daar merk ik ook wel wat van, maar geen hoofdpijn in ieder geval.

Waar veel (40%) mensen met kwikvergiftiging niet tegen kunnen, is zwavelhoudend voedsel (met thiol groepen). Dat kan kwik herdistribueren. Ik heb er op het ogenblik last van. Ik had broccoli gegeten en nu voel ik me slecht: hoofd/nekpijn en raar gevoel in m'n buik.

Met kurkuma had ik dat ook, dus dat neem ik al een tijdje niet meer.
 
MCS is Multiple Chemical Sensitivity. Dat is een sterke overgevoeligheid voor chemische stoffen en geuren van bijvoorbeeld deodorant, verf en tabaksrook. Dat wordt veroorzaakt door een te snelle fase 1 en de langzame fase 2 in de lever. Dat geeft dan eigenlijk een soort verstopping in de lever, waardoor niet alles goed doorstroomt.
 
Klinkt heel bekend dat MCS want ik reageer als een malloot op tabaksrook en andere chemische stoffen. Het wordt volgens mij de laatste tijd iets minder, maar ik weet het altijd gelijk als er iemand in de buurt rookt.

Op de link die Mark geeft lees ik:

Door de ontgifting kan wel eventueel kortstondig hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, opgeblazen gevoel, winderigheid, onregelmatige stoelgang of diarree optreden; dit kan vermeden worden door de dosis geleidelijk op te voeren.

Wellicht dat ik te snel een hoge dosis neem en daarom zo reageer. Echter vermeldt de site ook:

Door de lage wateroplosbaarheid van silymarine hebben infusen (thees) en aftreksels niet zoveel zin. Kies ofwel voor een alcoholische tinctuur of voor een droogextract in capsules of tabletten.

Ik neem het gewoonlijk in de thee (ongeveer een theelepel gemalen mariadistel op 1 liter water) maar misschien is dat nu al teveel.
Mariadistel zit ook in Iberogast wat ik ook wel eens neem en wat me de laatste tijd wat beter lijkt te helpen. (Eerst had ik ook daar moeite mee).
Goed om te weten dat het zetten van de thee niet zoveel zin heeft. Als capsules wel goed zijn dan lijkt het me dat ik beter mariadistelzaad in een smoothie kan doen. Wat vinden jullie?

Hoe weet ik of de fase 1 werking van mijn lever traag of snel werkt?

Ik heb ook wel eens een artisjokextract in huis gehad. Dat deed inderdaad ook wel wat. Dit was eigenlijk wel lekker (dat is toch vaak wel weer een teken dat het goed voor je is). Ik zie dat Jacob Hooy gedroogde artisjok verkoopt. Is het een idee dat dan ook eens door de smoothie te doen?

Overigens heb ik nu ook een zakje "Gal- en leverkruid" van de GezondheidsWinkel. Daar zit in: peterselie, thijm, cichorei, heemstblad, leverkruid, rhammusbast en stinkende gouwe. Hier maak ik een halve liter van klaar, laat dit afkoelen en neem dan een beetje in een glas solé en tegenwoordig met appelazijn (al nam ik eerder altijd citroen en de werking lijkt hetzelfde ).
 
Overigens staan paardebloemblad en zevenblad nu natuurlijk ook op het menu want dit staat weer volop in de tuin :)
 
Waar veel (40%) mensen met kwikvergiftiging niet tegen kunnen, is zwavelhoudend voedsel (met thiol groepen). Dat kan kwik herdistribueren. Ik heb er op het ogenblik last van. Ik had broccoli gegeten en nu voel ik me slecht: hoofd/nekpijn en raar gevoel in m’n buik.

Kan een kwikbelasting en daaruit volgende gevoeligheid voor zwavelhoudende voeding niet een oorzaak zijn van voedselallergieën? Er zijn forumgebruikers die bijvoorbeeld geen melk kunnen drinken. Ook geen rauwe melk. Dat zou dan wel eens door de zwavel in de melk veroorzaakt kunnen worden, als die persoon belast is met kwik.
 
Dat zou dan wel eens door de zwavel in de melk veroorzaakt kunnen worden, als die persoon belast is met kwik.

Hoi Edwin, maar je zou dan wel zeggen dat diezelfde mensen dan ook bijv. niet tegen knoflook kunnen. Ik kan niet tegen melk, en het zou niet liggen aan de caseine en niet aan de lactose afzonderlijk (heb ik laten uitzoeken): want voor beide ben ik niet allergisch/intolerant. Nog steeds kan ik niet tegen (rauwe) melk. Maar knoflook bijv. is voor mij geen enkel probleem om te verteren.
 
Ik heb MCS en ook een te snelle fase 1 en te langzame fase 2. Nu het mooier weer word heb ik er automatisch minder last van.

Ik reageer goed op de detox thee van Jacob Hooy met de ingredienten: groene thee, brandnetel, citroengras, rozenbottels, kruizemunt, sinaasappelschil, paardebloem, mariadistel, gember, zwartebessenblaadjes, passievruchtaroma.

Voor meer info om te bepalen of een te snelle fase 1 bij jou van toepassing is zie http://chronische-vermoeidheidssyndroom.pilliewillie.nl/cvs-me/cvs.me.ontgifting.lever.5.php
 
Het kan ook een overgevoeligheid zijn voor exorfines in de melk. Als de lever deze stoffen niet goed kan afbreken door het ontbreken van of een tekort aan het DPP-IV enzym geeft dit klachten.
 
Wat betreft de zwavel (thiols) blijkt iedereen z'n eigen tolerantie drempel te hebben, ook afhankelijk van bijvoorbeeld kwikbelasting.

Op het yahoo frequent dose forum zie je ook dat tijdens het ontgiften van kwik verschillende mensen soms wel en soms helemaal niet tegen zwavelrijk voedsel kunnen. Ik denk dat het komt omdat er soms meer en soms minder kwik wordt afgevoerd tijdens of na chelatie waardoor er ook meer of minder kwik kan herdistribueren als je zwavelrijk voedsel eet.

En een wel of niet goed werkende lever kan daar denk ik ook nog invloed op hebben.

Ik had gisteren naast broccoli ook ei op en dat was kennelijk teveel van het goede, misschien ook vanwege de leverreiniging die ik doe.

http://www.livingnetwork.co.za/chelationnetwork/food/high-sulfur-sulphur-food-list/
 
Als ik mariadistel thee neem, dan laat ik een theelepel fijngemalen mariadistel in een theezakje een klein half uur trekken in warm water in een mok. Dan is de mariadistel wel voor een deel opgenomen. Ik zit dan echt geen water te drinken plus dat ik er de effecten van merk.
 
Ik heb het mariadistelzaad hier gekocht:
https://www.pit-pit.com/mariadistel.html

En dan heb ik het zelf vermalen met zo'n goedkoop koffiemolentje van de Blokker.

Je kan ook kant-en-klaar gemalen mariadistelzaad kopen, maar dat is dan wel ongeveer 2 x zo duur:
https://www.pit-pit.com/mariadistel-gemalen.html

En dat dan in van die chloorvrije theezakjes (te halen bij Ekoplaza bijv.) doen.
In een thee-ei kan ook, maar daar ging het bij mij dwars doorheen.
 
Bedankt! Ik had mariadistel capsules van NOW gekocht, maar die zijn bijna 30e bij iHerb. En tijdens het ontgiften moet je veel innemnen, dus dit is handig. En als je naast het thee de gemalen zaadjes ook zo inneemt, gemengt met je eten of zo.. zou het de opneembaarheid van alle stoffen in de zaad verbeteren?

Ik heb een thee geprobeerd om de lever te reinigen, maar het was zooo bitter. Ik denk dat ik het toch moet opdrinken als ik naar mijn lever wil luisteren.
 
Mark,

Je wilde een boek hebben over de endocrine systeem toch? Je kan naar een universitaire bibliotheek gaan en daar de boeken bekijken. Als je een boek wil hebben dan kan je de vorige editie proberen te kopen, die zijn goedkoper. Ik ga dat ook doen.
 
Mariadistel versnelt fase 2 en vertraagd fase 1 van de lever, want meestal goed is, omdat fase 2 vaak te traag verloopt.

Ka dat staat idd overal zo geschreven.

Maar zoals Edwin het zegt iets voor jou post is ook interessant:

Op de Facebook pagina van Andy Cutler wordt regelmatig gesproken over mariadistel. Het gaat dan vooral om het verbeteren van leverprocessen voor personen met MCS. Dat wordt veroorzaakt door een snelle fase 1 detox en een langzame fase 2 detox in de lever. Mariadistel brengt de balans terug, waardoor het ontgiften beter gaat.

In de zin van balans kan het misschien ook andersom werken? Dus als fase 1 te traag loopt ten opzichte van fase2, het juist fase 1 versneld?

Simpel gezegd, het doet wat nodig is.
Of is er onderzoek gedaan dat uitwijst dat het alleen die fase 2 versneld. en fase 1 vertraagd..

 
Ik bedoelde dat in het geval van iemand met MCS de balans wordt hersteld door fase 1 te vertragen en fase 2 te versnellen. Maar misschien is het inderdaad ook andersom.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.004
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan