@Sampjes, Als je de lijst van symptomen (snelle fase 1 en langzame fase 2) vergelijkt met jouw klachten, en dat je je daarnaast in de lijst van kenmerken bij de betreffende fase herkent, dan heb je een grote kans dat het bij jou van toepassing is.
Fase 1 is dirty, het produceert veel toxinen. Fase 2 in de lever zorgt ervoor om deze toxinen vervolgens aan te pakken. Maar wanneer fase 2 overweldigd word door bijv een te snelle fase 1, dan beginnen de problemen.
Als je al aangeeft dat je moeilijk ontgift dan is het bij jou al van toepassing.
Mariadistel is goed voor de ondersteuning, maar als je richting herstel wilt gaan dan is het belangrijk om je Glutathion te verhogen. Glutathion is de grootste ontgifter molecuul die door de lever word gebruikt. Glutathion is dan ook een onderdeel van fase 2. Een te snelle fase 1 is een oorzaak van een tekort aan Glutathion.
Overigens is het goed om te weten dat een te snelle fase 1 ook veroorzaakt kan worden als je veel aan toxinen word blootgesteld. Mijn situatie als voorbeeld; ik leef langs een industrieterrein, op 30m langs een grote snelweg plus ik had schimmels/zwam in huis waar ik jaren niks van af wist. Dus ik word veel blootgesteld aan toxinen.
Glutathion is dus een belangrijke ontgifter in ons lichaam, op celniveau werkt het zelfs. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen met CVS/Fibromyalgie een tekort aan Glutathion hebben. Heb je een tekort dan heb je dus moeite met ontgiften. Dit is via een bloedonderzoek aan te tonen.
Vorig jaar heb ik dit bij mezelf laten onderzoeken en ook ik heb een tekort aan Glutathion. Ik ben nu bezig met het verhogen van Glutathion zodat het lichaam beter kan ontgiften. Dit is niet vrij makkelijk, het verhogen van glutathion via bijvoorbeeld supplementie heeft namelijk geen zin. Het word simpelweg niet opgenomen. Er zijn wel duurdere orale reduced glutathione supplementen beschikbaar (zg. Liposomal Glutathione), die het gehalte verhogen, maar ook dit is minimaal.
Meer informatie over Glutathion in het NL:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...de-werking-van-glutathion-in-het-lichaam.html
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar hier lees je alles over de 2 fases van de lever;
http://www.inl.asia/resources-main-navigation-bar/the-liver-a-detoxification-part-2
In het NL artikel word ook gepraat over de voorloper van Glutathion, SAM-E. Dit werkt erg goed! Mensen met een Glutathion tekort hebben hier veel baat bij. Maar er komt wat meer kijken als je je glutathion gehalte wilt verhogen, zo moet je namelijk ook voldoende selenium en magnesium in je lichaam hebben om uberhaupt Glutathion aan te kunnen maken.
Ik heb ook Fibromyalgie, nu 3 jaar. Vorig jaar door de Reumatoloog vastgesteld. Maar Fibromyalgie betekent voor mij ook toxinen in het lichaam en niet goed kunnen ontgiften. Het niet kunnen ontgiften is voor mij de grootste boosdoener. Daarnaast heb ik veel melkzuur in het lichaam door een verkeerde ademhaling, middels de Buteyko methode hoop ik hier binnen enkele maanden verbetering in te zien.
Veel mensen met Fibromyalgie krijgen snel last van hun armen als ze de arm naar boven houden, je zult het vast wel herkennen. Dit is een symptoom van teveel melkzuur.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Overigens, totdat mijn glutathion is verhoogd maak ik gebruik van natriumbicarbonaat, zeolite en bentonite clay om te ontgiften. Om zo de symptomen van Fibromyalgie te verminderen.