Kwikontgifting: m'n route naar gezondheid (100%leven)

Johan, da's interessant wat betreft die maximale hoeveelheid vitamine C die het lichaam zou kunnen absorberen. Dan zou je dus moeilijk boven de 2 gram per dag uit kunnen komen.

Ik ga het eens uitzoeken bij de kwikgemeenschap :-)

Wat betreft de verdraagbaarheid van ascorbinezuur: op de vorige pagina had ik al aangegeven dat toevoeging van natriumbicarbonaat aan ascorbinezuur (verhouding 1:2) ervoor zorgt dat het niet zuur meer is. Ik kon ook niet tegen ascorbinezuur; kreeg erg last van m'n slokdarm. Maar nu ik het meng met baking soda heb ik nergens last van.

@Wat is gezond,
op de vorige pagina spreek je van een andere verhouding dan 1 : 2. Precies omgekeerd.

Johan, da’s interessant wat betreft die maximale hoeveelheid vitamine C die het lichaam zou kunnen absorberen. Dan zou je dus moeilijk boven de 2 gram per dag uit kunnen komen.

Ik ga het eens uitzoeken bij de kwikgemeenschap :-)

Ja zo'n 7 a 8 jaar geleden was dat nog 300mg. Maar nu dus tussen de 200 en 300mg.
2 gram is inderdaad lastig, maar zeker haalbaar.

Wat betreft de verdraagbaarheid van ascorbinezuur: op de vorige pagina had ik al aangegeven dat toevoeging van natriumbicarbonaat aan ascorbinezuur (verhouding 1:2) ervoor zorgt dat het niet zuur meer is. Ik kon ook niet tegen ascorbinezuur; kreeg erg last van m’n slokdarm. Maar nu ik het meng met baking soda heb ik nergens last van.

Oke goede tip, ik heb ascorbinezuur niet meer in huis anders had ik het eens getest.

@Liesje
Ik had het bewust nog teruggekeken of ik het op de vorige pagina ook goed had neergezet en volgens mij staat daar hetzelfde, allebei 1:2

Voor de duidelijkheid:
natriumbicarbonaat ten opzichte van ascorbinezuur = 1:2

Ja ik zie dat IK het nu verkeerd heb gelezen.

Weet iemand hoe het zit met Vit. C Ester? Wat is er gebeurd met deze vitamine?
Bewerkt? Hoe dan? Mij is vit. c Ester aangeraden. Heb het nog niet gekocht.

Ik ben erg tevreden met de Ester-C, ik gebruik deze;
http://eu.iherb.com/American-Health-Ester-C-Powder-with-Citrus-Bioflavonoids-8-oz-226-8-g/9937

Ester-C verdient wat extra aandacht. Deze vitamine C bestaat uit een complex van stoffen. Het bevat een niet zure vorm van vitamine C en een groot aantal complexfactoren (bioflavonoïden: rutine, hesperidine, quercetine). In deze vorm komt vitamine C ook in de natuur voor. Een aantal van deze complexfactoren zijn direct in vet oplosbaar zodat het lichaam deze vitamine C direct ook voor weefsel dat uit vet bestaat kan gebruiken. Gewone vitamine C is alleen in water oplosbaar en moet door het lichaam eerst worden omgezet in een in vet oplosbare stof.
Door deze eigenschappen is Ester-C plus veel effectiever dan gewone vitamine C. De voordelen op een rijtje:

Twee maal sneller opgenomen
Twee maal langer in het weefsel
In vet oplosbare eigenschappen
Niet zuur

Er is wel een nadeel: het is veel duurder. Je gebruikt er wel de helft minder van in vergelijking met gewone vitamine C. De prijs moet je niet vergelijken met de kosten van gewoon ascorbinezuur maar met bijvoorbeeld Magnesium Ascorbaat, dat is eerlijker

http://vitamine-supplementen.pilliewillie.nl/voedingssupplementen/vitamine-c.2.php

Op basis van bovenstaande heb ik Ester-C gekocht.
Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik ook 1 onderzoek tegen die aantoonde dat er tussen Ester-C en andere Vitamine C vormen geen verschil in zit vwb de opneembaarheid. Om deze reden betwist ik of Ester-C effectiever is dan andere vormen. Het lijkt me namelijk niet. Maar de reden dat ik het gebruik is dat Ester-C niet zo zuur is en dus vriendelijker is voor je maag.

Ik ben erg tevreden met de Ester-C.

Ester-C verdient wat extra aandacht. Deze vitamine C bestaat uit een complex van stoffen. Het bevat een niet zure vorm van vitamine C en een groot aantal complexfactoren (bioflavonoïden: rutine, hesperidine, quercetine). In deze vorm komt vitamine C ook in de natuur voor. Een aantal van deze complexfactoren zijn direct in vet oplosbaar zodat het lichaam deze vitamine C direct ook voor weefsel dat uit vet bestaat kan gebruiken. Gewone vitamine C is alleen in water oplosbaar en moet door het lichaam eerst worden omgezet in een in vet oplosbare stof.
Door deze eigenschappen is Ester-C plus veel effectiever dan gewone vitamine C. De voordelen op een rijtje:

Twee maal sneller opgenomen
Twee maal langer in het weefsel
In vet oplosbare eigenschappen
Niet zuur

Er is wel een nadeel: het is veel duurder. Je gebruikt er wel de helft minder van in vergelijking met gewone vitamine C. De prijs moet je niet vergelijken met de kosten van gewoon ascorbinezuur maar met bijvoorbeeld Magnesium Ascorbaat, dat is eerlijker

Op basis van bovenstaande heb ik Ester-C gekocht.
Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik ook 1 onderzoek tegen die aantoonde dat er tussen Ester-C en andere Vitamine C vormen geen verschil in zit vwb de opneembaarheid. Om deze reden betwist ik of Ester-C effectiever is dan andere vormen. Het lijkt me namelijk niet. Maar de reden dat ik het gebruik is dat Ester-C niet zo zuur is en dus vriendelijker is voor je maag.

@Johan
Het Linus Pauling Institute zegt dat er geen gepubliceerd (peer-reviewed) wetenschappelijk onderzoek is over een verbeterde opneembaarheid van Ester-C.

In their literature, the manufacturers state that the metabolites, especially threonate, increase the bioavailability of the vitamin C in this product, and they indicate that they have performed a study in humans that demonstrates the increased bioavailability of vitamin C in Ester-C®. This study has not been published in a peer-reviewed journal. A small published study of vitamin C bioavailability in eight women and one man found no difference between Ester-C® and commercially available ascorbic acid tablets with respect to the absorption and urinary excretion of vitamin C.

http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-C/supplemental-forms

Mark, die kwam ik ook tegen.
Vandaar dat ik zei:

Maar tijdens mijn zoektocht kwam ik ook 1 onderzoek tegen die aantoonde dat er tussen Ester-C en andere Vitamine C vormen geen verschil in zit vwb de opneembaarheid.

Begrijp ik Johan, maar het LPI stelt dus dat er überhaupt geen wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd die dit aan zou tonen.
Ik was het woord 'überhaupt' vergeten in m'n vorige post ;-)

Ja dat zou goed kunnen. Ik ben op de website van PillieWillie aan het kijken wat zijn bron is, maar naast het vermelden van 2 boeken kan ik verder niks vinden.

@sampjes

In de ochtend heb ik een witachtigelaag om mijn tong en soms heb ik kleine wittle vlekjes die ik moeilijk weg kan krijgen. Ik denk dat het candida is, alleen niet zo erg zoals wat je ziet als je dat opzoekt op internet.

Mark,

Ik ga de bica/vit c proberen. Vit C alleen is te irriterend voor mijn spijsvertering.

Heeft iemand het boek van Linus Pauling over Vit C gelezen?

@golden: oh zo ja. En je darmen daar ook last van, buikpijn e.d? Ik merk het meestal echt daaraan. Tong is bij mij in de ochtend eigenlijk ook altijd wel beetje met witte aanslag. Het zal bij mij ook zeer zeker nog flink aanwezig zijn maar met de probiotica blijft het redelijk op het zelfde niveau hoop ik!

@mark: wat mij trouwens opvalt na een aantal dagen temp opmeten is dat ik heel vaak 36,3 meet. Het is bijna elke dag zo met uitzondering van 1 dag toen was het 36.5 dacht ik. Ik wil dat grafiekje ook op mijn pc zetten maar hoe? Kan je mij dat vertellen?

Oh en over de magnesium olie, ja dat heb ik geprobeerd alleen mijn huid gaat enorm prikken en jeuken! Ik heb een hele gevoelige huid, onder de voeten sprayen gaat dan weer wel. Maar ook hierbij geen verlichting.

Sampjes, je had toch eerder een keer een gemiddelde van 36,6 schreef je?

Als je (of je partner) een beetje handig bent met Excel, dan flans je zo wat in elkaar. 3 temperaturen per dag, daar een gemiddelde van en die waarde gaat in een grafiek.

Er wordt gezegd dat hoe meer magnesiumolie prikt, hoe groter je magnesiumtekort is. Bij mij prikt het ook behoorlijk, maar het is wel goed te doen, zeker voor 20 minuten en dan douchen. Maar bij jou dus niet?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan