He Sampjes,
Ik schreef eerder dat ik een paar weken terug allemaal klachten kreeg (sinusitus, koortsig, oren verstopt, kortademig, hoofdpijn, piep in oor, brainfog) en ik dacht in eerste instantie dat dat door de chelatie kwam. En die klachten bleven maar doorsudderen.
Nu weet ik dat het door m'n salicylaten-gevoeligheid kwam. Ik wist al dat ik daar gevoelig voor was, maar MOR-phase bevat aardig wat salicylaten en dat deed de emmer overlopen. Sinds ik er een paar dagen geleden mee gestopt ben, ging het snel beter en binnen 48 uur was ik vrijwel geheel van alle genoemde klachten af en dat terwijl ik op de laatste dag van m'n 24e chelatie ronde zit. Die ronde is meteen soepel gegaan. Kan geen toeval zijn!
Brian van het chelatie forum had me al gewezen op het feit dat MOR-phase salicylaten bevat, maar kennelijk zit er meer in dan ik dacht.
Ik ben nu zoveel mogelijk salicylaat-rijke voeding aan het minderen, zoals mariadistel, honing en appels. Op deze lijst kun je zien waar het allemaal in zit: http://salicylatesensitivity.com/about/food-guide/
In plaats van mariadistel(thee) ga ik nu over op artisjok extract om de lever te ondersteunen. Schijnt ook goed te werken.
Moraal van dit verhaal: klachten hoeven dus niet alleen door chelatie te komen, maar kunnen ook veroorzaakt worden door voedselgevoeligheden, zoals salicylaten, exorfines, zwavelhoudend (thiols) voedsel en oxaalzuur. Dit komt veel voor bij mensen met een kwikbelasting omdat hun lichaam (lever) deze stoffen vaak minder goed/snel kan afbreken en er dus sneller een opstapeling plaatsvindt.
DPP-IV supplement heb ik nu een flink aantal maanden genomen en als dit potje op is, ga ik weer over op Bio Kult (naast Prescript Assist) om te zien of het verschil maakt. Stuk goedkoper in ieder geval!
Inderdaad zijn veel mensen vatbaar voor claims van fabrikanten. Ik hou ook wel van een experimentje, maar met Exendo supps ben ik wel klaar nu.
Trouwens, tusil (heilige basilicum) vermindert het oestrogeen in je lichaam. Bij een man is dat wel prettig, maar bij een vrouw ligt dat anders natuurlijk. Dus ik denk dat het voor jou niet zo aan te raden is.
Mark