Kwikontgifting: m'n route naar gezondheid (100%leven)

Even een update van het één en ander. Het is nogal lang, dus ik heb het in hoofdstukken ingedeeld.
(FDC = Frequent Dose Chelation = ‘kwikdetox forum’)

Afgelopen weekend heb ik chelatieronde 31 afgerond (9,25 mg ALA). De chelatie zelf gaat wel goed, het is de combinatie met voedselintoleranties die het soms lastig maakt. Het is dus opletten dat ik, vooral tijdens een ronde, niet of weinig ‘fout’ voedsel (met salicylaten/zwavel (thiols)/exorfines/oxaalzuur) tot me neem. Als ik dat wel doe, heeft m’n lever het nog moeilijker en in combinatie met het verwerken van de losgekomen kwik, kan het dan erg zwaar worden.

Zeker als de galstroom niet goed loopt (60-70% van het kwik verlaat via gal (ontlasting) het lichaam). Dus de lever en z’n galstroom moeten goed ondersteund worden.

Salicylaten

Maar omdat ik gevoelig ben voor salicylaten, kan ik aardig wat dingen die normaal gesproken goed voor m’n lever zouden zijn, niet (of weinig) meer nemen. Mariadistel, artisjok, Zweedse kruidenbitter en witlof vallen hierdoor af. Glycine wat ook de lever ondersteunt en galstroom bevordert, werkt wel goed bij me, net als gelatine van Great Lakes.

Om wat symptomen te noemen als m’n salicylaten-emmer overloopt: misselijkheid, ademhalingsproblemen en als ik ver over de grens ga: griepverschijnselen, verhoging, verstopte oren, neus begint te druppelen, prut in ogen, (hardere) piep in oren, vaak moeten plassen (ook ’s nachts).

Bovendien ben ik er achter gekomen dat er een link is tussen gevoeligheid voor salicylaten en fibromyalgia, wat een aantal van m’n klachten verklaard. Dat is dan een voordeel van al het speurwerk: ik snap steeds beter waar de klachten vandaan komen en wat de triggers zijn.

Gelukkig lees ik op FDC veel verhalen dat die gevoeligheden meestal na een periode van chelatie weer verdwijnen of in ieder geval een stuk verminderen. Gaat meestal in golfbewegingen.

Voor diegenen die ook gevoelig zijn voor salicylaten:
Eerder had ik het al over de Food Guide om te kijken welk voedsel salicylaten bevat, maar ik heb nu ook een lijst gevonden waar een heleboel ingrediënten vermeld staan. Groen is ok, rood niet:

http://www.fibromyalgie-guaifenesin.info/en/salsearch/list-of-ingredients/

Hier nog een lijst (pdf’s) met cosmetica en dat soort dingen:
http://www.fibromyalgiatreatment.com/salicylate-free-product-lists.html

Kwik zorgt voor een onbalans in de lever-fases, wat die voedselgevoeligheden kan verklaren, maar ook bijvoorbeeld MCS (vaak door kwik+arsenicum): lever-fase 1 loopt te snel en fase 2 loopt te langzaam, waardoor er een ophoping van (giftigere) afvalstoffen ontstaat.

Glycine en taurine versnellen bijvoorbeeld één van de processen van fase 2. Om fase 1 te vertragen, kun je bijvoorbeeld grapefruitsap nemen. Omdat dat veel salicylaten bevat, heb ik nu echter niacinamide (vitamine B3) besteld wat ook fase 1 vertraagd. In Amalgam Illness van Andy Cutler staat een heel overzicht hiervan.

Overigens niet niacin nemen, want dan flush je de pan uit! Ik werd in ieder geval zo rood als een kreeft en kreeg het erg warm toen ik het een tijd geleden probeerde. Niacinamide is non-flush.

Schildklier

Vorig jaar had ik al eens geprobeerd om met een schildklier extract (Thyro-Gold) m’n schildklier weer wat aan te zwengelen, nadat ik m’n bijnieren had ondersteund met adrenal cortex. Maar toen ik het nam, konden m’n bijnieren het nog niet aan.

Nu is na ruim een half jaar m’n lichaamstemperatuur weer behoorlijk stabiel na zo’n 450 mg Thorne adrenal cortex en heb ik weer 150 mg Thyro-Gold geprobeerd en na 2 dagen duikt m’n temperatuur weer naar beneden (3 uur na opstaan: 35,3 graden).

Omdat het maar 150 mg schildklier extract is en m’n bijnieren stabiel waren, snapte ik niet waarom dit weer gebeurde. Tot ik keek bij de ingrediënten en zag dat er 25 mg coleus forskohlii in zit per capsule. En dat bevat…… salicylaten!

Dus wellicht heeft dat m’n bijnieren zo’n klap gegeven. Verklaart ook waarom de klap pas na 2 dagen kwam. De salicylaten bouwden op in m’n lichaam en na 2 dagen ging het over de drempel.

Ik ga nu op zoek naar een schildklier extract van goede afkomst zonder salicylaten. Dan weet ik zeker waar het aan ligt: m’n bijnieren nog niet sterk genoeg of de salicylaten. Niet veel keus zie ik. Nutri-Meds is het enige schildklier extract wat ik kan vinden en iHerb verkoopt Nutri-Meds niet meer helaas. Andere tips zijn welkom.

Zelfde verhaal met Prescript Assist probiotica. Dit was de sterkste probiotica die ik heb gebruikt tot dusver, maar ik was telkens misselijk als ik het nam plus weer zo’n ongemakkelijke ademhaling. En ja hoor: zit ook salicylaten in (bamboe vulgaris).

Snotver…

Ik gebruik nu meerdere keren per dag Bio-Kult en dat zal best wat doen, maar het is toch niet zo sterk als Prescript Assist of DPP-IV van Exendo.

VSL#3 is sinds kort weer leverbaar in Nederland en dat bevat heel veel probiotica (450 miljard bacteriën per dosis), maar is duur. Misschien ooit eens als een kuur proberen.
Even een tussenweg genomen met deze probiotica. Bevat 30 miljard bacteriën per capsule. Doe ik het voor ;-)

Taurine

Omdat nogal wat leverondersteunend voedsel/kruiden/supps zijn afgevallen, ben ik op zoek naar wat anders, zonder salicylaten. Taurine ondersteunt de lever en bevordert de galstroom. Als je een laag taurine gehalte in je lichaam hebt, kun je baat hebben bij taurine en sommigen op FDC melden dat ze helderder in hun hoofd worden en een betere gemoedstoestand ervaren.

Dus dat ging ik ook maar eens proberen.

Als je echter al voldoende of teveel taurine in je lichaam hebt, dan zal suppletie van taurine je een onaangenaam gevoel geven (prikkelbaarder, angstiger, etc.). Ik heb kennelijk genoeg taurine, want ik kreeg die symptomen en kon ook ’s nachts niet meer goed slapen (opgejaagd gevoel), dus daar ben ik weer mee gestopt. Misschien later nog eens proberen. Galstroom ging wel als een tierelier ermee: hele donkere ontlasting.

Ik kan onderhand een garage sale beginnen met al die supplementen die voor mij (nu) niet werken :-)

Maagzuur

Ik neem al een tijd Betaine HCL om m’n maagzuur tekort weg te werken. Nu moest ik de laatste tijd veel opboeren en voelde maagzuur naar boven komen. Dit was waarschijnlijk een teken van een maagzuurtekort. Als gevolg daarvan, heb ik nu last van m’n slokdarm die waarschijnlijk beschadigd is door het opkomende maagzuur.

Waarom ik dat nu ineens krijg, heb ik wel een idee over.

Ik maak zelf m’n natrium ascorbaat, oftewel ascorbinezuur (vitamine C) gemengd met baking soda, zodat het niet meer zuur is. Maar de laatste tijd deed ik express wat meer baking soda in de mix, zodat er nog van over was na het mixen. Ik dacht zo wat meer te kunnen ontzuren en m’n alvleesklier te reinigen (wat lukte). Maar misschien heb ik het teveel rond een maaltijd gedronken, waardoor de baking soda het maagzuur neutraliseerde en ik die oprispingen kreeg.

Wat ook kan meespelen is dat ik vorige week gestopt ben met het DPP-IV supplement van Exendo. Op de dag dat ik stopte, kreeg ik ’s avonds last van opboeren en slokdarm. Kan toeval zijn, maar ik kon me herinneren dat een DDP-IV tekort (kwiksymptoom) ervoor kan zorgen dat je een maagzuurtekort oploopt:

http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/#20. Maagzuur

Wat hier beschreven staat, is exact hoe ik het ervaren heb.
Dus misschien deed dat DPP-IV supplement meer voor me dan ik dacht.

Ik ga eerst eens die baking soda terugschroeven om te kijken of dat de maagzuurklachten stopt. En zo niet, dan toch weer terug aan de DPP-IV.

Zoooo, dat was em. Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan.

Mark

Interessant Mark die salicylaten. Herkenbaar. Dank voor deze info!

Ik vond dit nog:
http://www.relatie-voeding-gedrag.nl/Pages/AndereStoffen.aspx

In het ziekenhuis reageerde ik ook al erg fout op paracetamol, echter net niet genoeg om het personeel duidelijk te maken dat het fout ging. Althans, een luisterend oor ervoor was er niet.

Toch is er dus ook hier wederom een connectie met kwik en fluor (anti depressiva, groene thee).

PS: Mark heb jij misschien een goede link voor me waar alle voeding(sstoffen) met salicylaten worden gespecificeerd?

Opvallend voor mij is zoethout, cacao, komijn en champignons. Ik ontdek er steeds meer waarvan ik al steeds het vermoeden had dat het niet zo goed voor me was en die dus onder deze noemer vallen. Ik begrijp het steeds meer te begrijpen waarom het dan ergens fout gaat bij me.
Ik dacht steeds dat het aan mijn lever lag, maar het kan dus zomaar een reactie op bepaalde (voedings)stoffen zijn. Goh wat een eye opener!

Mark, ik heb al hele lijsten gevonden.
Dit maakt zoveel duidelijk.

Het is dus zaak voor me om terug naar de basis te gaan. Onbewerkte pure voeding zonder kruiden, geen kruidenthee, uitkijken met fruit en groente.

De oorzaak heb ik een idee van hoewel dit niet helemaal strookt met het tijdsbestek. Wat heb jij over mogelijk oorzaken gevonden? Ik verdenk nu fluor (antidepressiva), medicatie en amalgaam. Amalgaam had ik behoorlijk lang, wellicht dat dit al vrij snel is gaan lekken.

Ben jij ook al tegen gekomen dat je juist wel naar de voeding met deze stoffen kan neigen? Ik heb er toch een paar gevonden waarvan ik denk dat ik daar steeds zo naar toe trok, zoals komkommer.

Back to the drawing board. Schokkende maar zeer herkenbare informatie. Nogmaals dank!

Graag gedaan, Heksje. Er staan 2 links naar lijsten in m'n vorige bericht, maar die had je misschien al gevonden.

Volgens mij komt het bij mij vooral door een niet goed functionerende lever door de kwik. Ik merk dat ik bepaalde voeding die m'n lever/galstroom normaal goed kunnen doen, graag zou eten, zoals witlof. Maar pas vorige week zag ik dat die veel salicylaten bevat.

Ik voel me nu niet goed en m'n galstroom is te laag, dus ben al aan het kijken naar vervangend leverondersteunend voedsel/kruiden/supps.

Ben ook benieuwd of die niacinamide die ik besteld heb, ervoor gaat zorgen dat ik die salicylaten beter kan verwerken, zodat ik toch wat meer van de bekende leverondersteuners kan eten.

Mark

Pike, bedankt voor de thyroid supplement tip. Ik zal het eens bestuderen. Jammer dat het allemaal zo duur is om even te proberen.

Ik vond Nutri-Meds in Engeland overigens:
https://www.the-natural-choice.co.uk/Nutri-Meds.html

Ben jij nog tevreden over de Thyro-Gold? Ik heb nog een onaangebroken 300 mg pot staan en van de 150 mg pot heb ik er schat ik een stuk of 10 uit genomen. Dus als je interesse hebt...

Paardebloemwortel is ook een goeie tip. Ik lees wisselende verhalen over de salicylaat-hoeveelheid ervan, maar ik kan eens een thee ervan proberen. Wel hoog in oxaalzuur.

Thanks!

Mark

Dank je Mark. Mijn excuses, ik had in mijn enthousiasme de links over het hoofd gezien. Dat woord "salicylaten" leek me te roepen en de rest zag ik niet meer.
Dit zou voor mij zo ontzettend veel verklaren.
Het is geen toeval dat dit op mijn pad komt nu lijkt wel. Heel bijzonder.

Veel sterkte jij met alles. Wat is het een akelig gevecht he tegen al die gifstoffen :S

Zal zo'n allergie nou eigenlijk ooit nog over gaan? Dat heb ik helaas nog niet gevonden. Het lijkt iets waar ik lang rekening mee zal moeten houden.

Dank je, Heksje.
Het is meer een voedselintolerantie dan een allergie. Ik kan er een beetje van hebben, dat zou bij een allergie niet gaan, denk ik.

Op FDC raken mensen van die intoleranties af als de lever geheeld is door chelatie.

Lees overigens dat paardebloem door Cutler wordt afgeraden voor kwikbelaste personen, omdat het zwaar voor de lever zou zijn.

Ik vind het in mijn geval wel opvallend dat ik van die maag/slokdarm/maagzuur klachten krijg sinds het stoppen met DPP-IV. Ik lees hier ook dat dit een probleem kan zijn van te weinig maagzuur in combinatie met candida (present!):

http://exendo.be/dpp-iv-enzym-onderzoek-en-referenties/#23.%20Candida

En ik ben vorige week ook gestopt met Prescript Assist probiotica die een sterke werking had. Dus m'n maagzuur wellicht vermindert door stoppen met DPP-IV en de candida wakkerde misschien aan omdat ik minder sterke probiotica (Bio-Kult) ging nemen.

Ik ga het nog snappen! ;-)

Mark

Fijn en hoopvol om te lezen dat de intolerantie kan zakken als de lever (meer) hersteld. Dat idee had ik al wel een beetje, maar soms zakt de moed weg.

Paardebloem valt mij inderdaad ook veel te zwaar. Een klein stukje paardebloemblad of -wortel in de thee is al teveel voor me. Het aandrukken van de lever met goede vetten en voeden met lever(worst) en levertraan lijkt mij de beste optie. Alle andere kruiden en supplementen kunnen wel eens gewoonweg te belastend zijn. De lever moet immers al hard genoeg werken en doet dat ook. Voeden lijkt me dan belangrijker dan dat ik deze hardwerkende rakker nog meer plaag.

Maagzuur en dpp iv weet ik niet. Ik heb die dpp iv een tijd (enkele maanden/potten) geslikt maar ervoer het niet als prettig en zeker niet als genezend. Het valt me ook op dat ineens een aardig deel van het forum dit middel aan het roepen is. Waak voor trends is mijn advies!

De candida wil je weg hebben uiteraard, maar bedenk ook dat candida een natuurlijk afweersysteem is. Als je weerstand laag is en het lijf niet meer goed gaat vanwege verkeerde voedingsstoffen, andere belastingen, stress e.d. dan is candida een soort van laatste redmiddel, net als dat cholesterol eigenlijk een redder is. Het is dan ook niet zaak de candida aan te vechten maar te zorgen dat je weerstand hoger wordt door andere stoffen -zoals dus de salicytaten- te vermijden.

Bedenk dat je veel van je lijf vraagt met de chelatie. Ik vind het dan wel logisch dat het op een ander vlak even wat minder goed gaat, hoe kl*te dat ook is (tell me! :( )

In plaats van de dpp iv zou ik je eerder de sterke probiotica aanraden. Het afvoeren van alle stoffen via de darmen en dus de bacteriën in de darmen lijken mij van eerste belang.
Mike benadrukt dit immers ook al zo vaak op het forum. Je kan er elke goede stof in stoppen, maar als je niet kan ontgiften, als je niet goed kan afvoeren dan loopt het spaak.

Even een vraag over de probiotica, want ik heb die hard nodig. Beviel de Prescript Assist jou beter als de Bio Kult? Of heb jij de laatste nooit gebruikt?

Ben jij nog tevreden over de Thyro-Gold? Ik heb nog een onaangebroken 300 mg pot staan en van de 150 mg pot heb ik er schat ik een stuk of 10 uit genomen. Dus als je interesse hebt…

Mark, nee ik ben helaas ook niet meer tevreden met de thyrogold. Ik denk dat in mijn geval de forskohlii misschien ook wel het probleem zou kunnen zijn. Verder weet ik ook niemand die het over zou willen nemen.

Hi Mark,

Ik merk overigens ook dat de prescript assist echt een zeer krachtige pre/probiotica is. Ik heb twee tot drie keer per dag ontlasting en na een hele lange tijd geen eczeem op mijn onder benen heb ik opeens weer een klein eczeem plekje? Ik ontgift erg slecht en krijg meestal huiduitslag ( dus ontgifting via de huid). Dergelijke symptomen had ik namelijk ook toen ik in het verleden schimmeldodende supps slikte.

Ik was even een maandje terug naar de biokult maar merkte echt dat deze bij mij erg weinig doet. Dus nu weer terug naar prescript!

P.s zit weer enorm in een dip momenteel. Ik zie overal veel info op het forum maar ben niet in staat om alles te lezen en al helemaal niet op te nemen in mijn hoofd. Ik heb de afgelopen twee nachten nauwelijks geslapen, of ik kom helemaal niet in slaap of ik slaap tot 3u snachts en dan ineens zomaar schiet ik wakker( heb ik overigens altijd) maar slaap daarna vaak weer wat verder nu dus niet :-(

Momenteel gaat het weer een stuk beter dan de afgelopen dagen. Sinds gisteren extra Betaine HCL genomen na een maaltijd om maagzuur weer aan te vullen (had ik eerder moeten doen) en het zurige, 'baksteen op maag'-gevoel is minder aan het worden.

Het was al met al de afgelopen anderhalve week een opeenstapeling van processen: maagzuurtekort sinds vorige week maandag, salicylaten-reactie door Prescript Assist en Thyro-Gold en toen nog een chelatie-ronde afgelopen weekend erachteraan. Dus zowel m'n lever, bijnieren als darmen kregen een opdonder.

Door te weinig maagzuur nam ik ook voedingsstoffen en supplementen niet goed op, waardoor ik me nog beroerder voelde. Voor het eerst sinds tijden weer een aft in m'n mond.

Dit weekend eens even niet cheleren, ook wel eens fijn. Eerst de boel weer wat meer normaliseren voordat ik het weer belast.

Probiotica van Healthy Origin binnengekregen, alsmede de niacinamide. Om goed te kunnen beoordelen wat wat doet, begin ik eerst maar met de niacinamide om leverfase I te vertragen.

Vitamine C, E, sommige B's, molybdenum, en methylation versnellen fase II.
Dat methylation-verhaal kom ik later nog op terug. Blijft een ingewikkeld verhaal.

@Heksje
Ik vind het zo opvallend dat m'n maagzuurproblemen kwamen nadat ik gestopt was met DPP-IV, dat ik toch weer een potje ervan besteld heb. Ik heb ook een tijd getwijfeld of het wel echt iets deed voor me en wilde m'n voorraad opmaken en dan stoppen om te zien of ik iets merkte. Lijkt er dus wel op!

Kwik is een flinke DPP-IV remmer, dus onlogisch is het niet.

Candida heeft iedereen, maar candida overgroei wil je wel in de hand houden. Ja, het beschermt je lichaam tot op zekere hoogte, bijvoorbeeld bij kwikvergiftiging, maar je kan candida ook rechtstreeks voeden met suikers en dan heeft het niets meer met bescherming van je lichaam te maken. Hetzelfde geldt voor maagzuurtekort: hierdoor kan er ook wildgroei ontstaan, omdat maagzuur candida deels onder controle houdt.
Antibiotica gooit ook de hele darmflora overhoop en daar heb ik veel van gehad.

Probiotica is goed om candida niet uit de hand te laten lopen. Zoals ik al schreef, gebruik ik Bio-Kult als vervanging voor Prescript Assist, maar Bio-Kult doet weinig voor m'n gevoel. En Prescript Assist moest ik mee stoppen vanwege de salicylaten. Dus binnenkort de Healthy Origin probiotica proberen.

Als de kwik grotendeels uit m'n lichaam is, zal de candida hopelijk vanzelf minder worden.

Mark

@Pike,

Op FDC waren ook 2 mensen die niet lekker gingen op Thyro-Gold. Ze kregen beiden migraine-aanvallen ervan. Misschien iets te maken met verhouding T3/T4 in Thyro-Gold? Of de forskohlii inderdaad.

Dat is het nadeel van on-line (zeker in het buitenland) kopen: je kan het niet makkelijk retourneren. Misschien zet ik ooit al die supplementen-potjes die ik over heb in een vitrine-kast. Als een soort aandenken aan deze periode ?

Mark

Sampjes, wat balen dat je je niet goed voelt.
Bio-Kult doet bij mij ook weinig tot niks.
Bij zowel Prescript Assist als DPP-IV had ik in het begin een reactie in m'n darmen, wat normaal is. Maar bij Bio-Kult heb ik ook in het begin niets gemerkt.

Ben je je minder gaan voelen sinds je Prescript Assist neemt? Misschien kun jij ook moeilijk tegen salicylaten en geeft dat de klachten. (Prescript Assist bevat forskolin wat rijk is aan salicylaten).

Dit zijn de klachten die ik krijg van salicylaten zoals ik eerder beschreef:

misselijkheid, ademhalingsproblemen en als ik ver over de grens ga: griepverschijnselen, verhoging, verstopte oren, neus begint te druppelen, prut in ogen, (hardere) piep in oren, vaak moeten plassen (ook ’s nachts).

Hier vond ik nog een aantal symptomen:

Symptomen van salicylaat gevoeligheid variëren sterk en omvatten fysieke, mentale en gedragsproblemen. De meest voorkomende lichamelijke symptomen zijn netelroos of andere huiduitslag, maagpijn, astma en andere ademhalingsproblemen. Salicylaten stimuleren eerst het centrale zenuwstelsel en onderdrukt het dan. Deze veranderingen kunnen leiden tot hyperactiviteit, geheugenverlies, slechte concentratie, depressie en prikkelbaarheid.

Aspirine is gevaarlijk voor mensen met salicylaat gevoeligheid.

Herken je je klachten hierin? Merk je bijvoorbeeld iets een half uur na inname van de Prescript Assist?

Mark

@Mark: helaas kan ik nergens een complete ingrediëntenlijst van Prescript Assist vinden. Heb jij misschien een link ernaar toe?

@mark, nee ik herken die symptomen niet maar op mentaal gebied herken ik dan wel weer dingen maar die had ik al dus of ik daarvan de prescript assist de schuld van kan geven? Depressief ben ik al heel lang en veel stress heb ik vanwege mijn zoontje (zie topic cease therapie).

Die huiduitslag heeft dan zeer seker wel met prescript assist te maken, gevoelig voor salicylaten ben ik wel denk ik.
Kokosolie, olijfolie en kokosrasp ed gebruik ik ook veel alleen merk ik niet direct iets ervan. Jij krijgt geloof ik van kokosolie hartkloppingen? Ik heb dat niet.
Van kelp bijv stuitert mijn hart er bijna uit bij wijze van dat merk ik direct.

Momenteel heb ik bijna nergens energie meer voor, die afspraak voor amalgaam verwijderen heb ik niet meer gemaakt ( zou ik deze maand doen, was afgezegd). Heb totaal de kracht er niet voor om met de trein naar Amsterdam te reizen en weer terug en dan nog eens paar keer heen en weer. De gedachte alleen al maakt mij moe. Dit typen en lezen op het forum kost mij al heel erg veel energie.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan