Weer eens even een update van het één en ander:
Selenium
Voorheen dacht ik dat de spagyriek homeopatische druppels (voor o.a. leverondersteuning) die ik via Mindlink therapeut had gekregen voor de soepele chelatie rondes hadden gezorgd, maar het zit anders.
Uit haar spiertesten bleek dat ik ook meer selenium moest innemen. Ik nam 200 mcg, maar dat kon verhoogd worden naar 400 mcg. Dus ik was gelijktijdig met de spagyriek druppels en meer selenium begonnen.
De chelatierondes gingen toen soepeler en ik dacht dus dat dat door de spagyriek kwam. Rond die tijd was er op het chelatie forum een discussie over selenium. Selenium is inderdaad belangrijk, onder andere voor de schildklier, maar het zorgt er ook voor dat het een tijdelijke oplossing aangaat met kwik, zodat het lichaam tijdelijk beschermd wordt tegen kwik. Na een tijdje valt die oplossing weer uitéén. Het voert de kwik dus niet af uit het lichaam.
Ik besloot om te kijken of dit klopte: ik ging buiten de chelatierondes nog wel 400 mcg nemen, maar tijdens de rondes reduceerde ik de selenium tot 200 mcg, wat ik daarvoor ook al deed. En inderdaad werden de chelatierondes weer zwaarder.
Dus niet de spagyriek, maar de selenium zorgde voor de soepele rondes. Maar omdat de ALA dan geen kans krijgt om de kwik af te voeren omdat de selenium er al een verbinding mee aan is gegaan, is 400 mcg selenium geen optie als ik van de kwik af wil komen.
Weet ik dat ook weer.
Voeding
Doordat m’n lever verre van optimaal werkt en ik van de spagyriek weinig merk, moest ik op zoek naar een andere manier om m’n lever te ondersteunen/reinigen. In het verleden allerlei kruidenkuren gedaan, maar die kruiden belastten m’n lever juist.
Salicylaten en
thiols (zwavel) trekt m’n lever slecht en de meeste kruiden bevatten veel salicylaten, net als olijfolie bijvoorbeeld. Vandaar dat de milde lever/galreiniging die ik eerder al geprobeerd had, niet geschikt voor mij is op dit moment.
Ondertussen ging ik eens een stuk stricter voeding vermijden dat veel salicylaten en thiols bevat om te zien of dat kon helpen tijdens een chelatie-ronde. Dat hield ook in geen zuivel (kan Remeker nog niet helemaal laten staan). Dat heeft er voor gezorgd dat ik geen sinus ontstekingen meer heb gehad en ook niet extreem moe was wat ik vaak had na het eten van zuivel (exorfines?).
Jawel!
En….. JAAA, de volgende chelatierondes gingen een stuk soepeler!
Door eerder telkens voeding te nemen dat m’n lever verder belastte, zorgde dat samen met de kwik die verwerkt moest worden, voor veel te veel stress voor m’n lever en waarschijnlijk ook m’n bijnieren.
Mooi, da’s in ieder geval progressie. Nu 3 soepele rondes achter elkaar gehad en wil morgen verhogen naar 12,5 mg ALA. Is wel spannend, want dat is de dosis waarmee ik vorig jaar begon en waarbij het behoorlijk mis ging.
Lever
Ondertussen was ik aan het bedenken hoe ik m’n lever en galblaas toch kon reinigen en ondersteunen zonder kruiden en dergelijke.
Op het chelatieforum had iemand het over castor oil packs. Hier op dit forum ook wel eens over gelezen, dus eens ingedoken. Wordt al eeuwenlang gebruikt voor allerlei kwalen, maar vooral voor de lever en de galblaas. De olie op een wollen doek ter hoogte van lever/galblaas/darmen plaatsen, warme kruik erop en dat 1 a 2 uur laten zitten. Ik liet het meteen wel wat lang zitten (spannende voetbalwedstrijd aan het kijken!) en kreeg wat hoofdpijn, maar goed, dan merk je ook dat er wat gebeurt. Ontlasting de volgende dag was meteen goed donker en is dat dagen erna nog steeds! Dus ik ben vooralsnog zeer tevreden met de castor oil pack. Ook m’n buik is niet meer zo opgeblazen, maar aardig plat nu. Dus het doet m’n darmen ook goed zo te zien waarbij de candida meer onder controle is.
Je doet zo’n castor oil pack reiniging ook in rondes. Dagelijks 3 dagen achter elkaar en dan 3 dagen niet, etc. Nu bijna driemaal zo’n ronde gedaan. Ik doe dit nu tussen de chelatierondes door.
Om even een voorbeeld te geven van wat er gebeurt als ik teveel salicylaten heb genomen: aan het eind van een castor oil pack kuur wordt aanbevolen om olijfolie in te nemen om de troep nog wat beter af te voeren. Olijfolie bevat heel veel salicylaten, maar ik wou het toch weer proberen (waarom?!) en nam een eetlepel extra vierge olijfolie. Niet lang erna kreeg ik een intense piep/ruis in m’n oren (tinnitus) en zaten m’n oren dicht. Dit heeft ruim 2 dagen geduurd en pas na een week was ik er helemaal van af. Dus dat doe ik voorlopig niet nog een keer. Ik probeer wel ghee aan het eind van een kuur, misschien helpt dat ook wat.
Adrenal cortex
Ik was aan het afbouwen met adrenal cortex omdat het nogal prijzig is (ik deed minder dan een week met een potje van Thorne) en ik wou zien of ik het nog nodig heb. Helaas val ik nu weer flink af. Ik denk dat m’n bijnieren nog niet genoeg cortisol produceren en de kwik, chelatie, castor oil packs, voedselgevoeligheden etc nog teveel vragen van m’n bijnieren. M’n bijnieren produceren waarschijnlijk nu weer meer adrenaline waardoor ik afval. Het omgekeerde gebeurde vorig jaar: ik kwam aan toen ik adrenal cortex dosis verhoogde.
Paar maanden terug pregnenolone geprobeerd, maar daar werd ik suf van en brainfog werd erger, dus daar ben ik snel weer mee gestopt.
Morgen ga ik weer beginnen met adrenal cortex. Doet dus meer voor me dan ik dacht.
Tot zover!
Mark