melkkefir

Ok. Ik weet niet hoe anderen het hier doen, maar ik verwarm de melk niet. De korrels gaan direct de melkpot in.

Om kefir te maken hoef je de melk inderdaad niet te verwarmen. Ook de koelbox en dekens zijn niet nodig. Gewoon de korrels of het poeder toevoegen en de melk op het aanrecht laten staan. Simpeler kan niet.

Ben nu ongeveer 12 weken bezig met melkkefir maken en vindt het ontzettend lekker, maar volgens mij heb ik een probleem. Ik doe elke keer 140 gram kefir in een liter rauwe melk en na 24h heb ik normaal gesproken een heerlijke melkkefir drank. De laatste 3 oogsten ziet de melkkefir er anders uit en heeft het niet meer de specifieke smaak, volgens mij zijn mijn melkkefir korrels overleden! Heeft iemand misschien nog melkkefir korrels over?

Please?

is de temperatuur anders van de ruimte waarin de kefir maakte?

of zijn er verder dingen veranderd?

Er is 1 ding wat fout gegaan kan zijn, ik heb de kefirkorrels een week lang in een ruime hoeveelheid melk in de koelkast bewaard en heb toen de hele week niet naar de korrels om gekeken. Hierna is het fout gegaan met de oogsten.

Heel erg fijn @Tanja, ik ga je direct mailen!

Ik heb nou kant en klare kefir bij de rauwe melk op kamertemperatuur gedaan en ongeveer 24 uur laten staan, ik vind het vreselijk zuur en hij is niet dik geworden! Dus voor mij gewoon verwarmen op 30 graden en 24 uur de koelbox in!

Maurik, welke kant en klare kefir heb je gebruikt?

De enige kant en klare kefir die ik in een supermarkt heb gezien is ook al heel dun.

Is er iemand die kefirkorrels aan de kippen voert, en zo ja hoe reageren ze daarop?

Ik denk dat mijn melkkefir voor de eerste keer is mislukt.

Zaterdagochtend had ik een glazen pot van een liter gevuld met melk en kefirkorrels.

Gisteravond zag het er nog goed uit. Het was alleen nog niet dik genoeg. Daarom wilde ik het nog een nacht laten staan. Vanmorgen leek het onderste deel van de pot (ongeveer een halve liter) op water en het bovenste deel (de andere halve liter) op een dikke witte yoghurt.

Weet iemand wat er gebeurd is?

Kan ik de kefir nog wel drinken, als alles weer goed door elkaar is geroerd?

Het is gewoon gaan schiften. Dit komt doordat de melk niet is gehomogeniseerd, daardoor mengt het vet niet meer goed met het 'water'. Je ziet het ook bij demeter karnemelk die je bij de natuurwinkel kan kopen. Het is geen probleem, gewoon een kwestie van doorroeren/schudden. Ik heb het altijd, omdat ik mijn kefir altijd redelijk lang laat staan.

Het 'water' is trouwens vloeibare wei. Dat is wat wordt gebruikt om melkzuurfermentatie in gang te zetten.

Ik ga over 2 weken een 5tal dagen op vakantie. Wat is wijsheid mbt mijn kefirkorrels; gewoon in de melk in de koelkast voor die paar dagen, of kan ik voor de zekerheid beter iets invriezen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik drink een liter per dag, en word al ongemakkelijk bij het idee dat ze niks meer doen na een paar dagen verwaarlozing :)

Mochten ze mijn vakantie overleven, dan heb ik inmiddels een enorme hoeveelheid korrels. Als er iemand uit de omgeving Eindhoven-Helmond-Deurne interesse heeft, hoor ik het wel!

Hoi,

ik zet de kefirkorrels rustig een week in de koelkast in gewoon kraanwater Dit gaat prima. Als je dan na een week afgiet kun je het water (is stroperiger) aan je plantjes geven . Onze planten zien er toch gezonder uit.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan