melkkefir

Melkkefir korrels of waterkefir Marco?

Ik zet ze tot maximaal 5 a 6 dagen in een grote pot met melk in de koelkast dat gaat goed.

Met alleen water hebben ze toch niets te eten?

Heb het idee dat de kefir pas in orde is als er wei onder in de pot zichtbaar wordt.Bij mij gebeurd dit als ik de kefir minimaal 4 dagen laat staan.Heb vaak kefir 6 dagen laten staan mag dit en is het zo dat hoe langer je hem laat staan hoe meer stoppend hij gaat werken ?vind 2 dagen te kort ,het heeft dan nog geen zuur smaakje.

Mijn kefir staat ook wel soms 3 dagen voordat ik het laat uitlekken.

De kefirkorrels heb ik pas 2,5 week in de koelkast weggezet in rauwe melk. Ging prima, niks mee aan de hand. Wat ik dan wel doe is de korrels voorzichtig afspoelen met water voordat ik ze weer ga gebruiken.

Afgelopen zomer had ik ze niet afgespoeld met water maar dat beviel mij niet zo goed. Er kwam een kaasachtig geurtje aan toen ik er weer kefir van ging maken. Daarna alsnog de kefirkorrels afgespoeld met water en toen was het over en kon ik ze wederom gebruiken.

Misschien moet ik dat dan eens doen, de korrels afspoelen ( met koud water ?) De melkkefir is telkens zo dun ! Of zou dat komen omdat er minder vet in de melk zit nu ? Zelfs slagroom erdoorheen mengen zorgt lang niet altijd voor wat dikkere kefir !

Afspoelen gaat niks goeds doen voor je korrels, dit doe je om oude kefir die aan korrels plakt en niet lekker smaakt eraf te spoelen. Kefir is bij mij ook wat dunner, ik denk dat het door de kou komt.

Volgens mij is de kefir pas goed als je een laagje wei gaat zien.Heb regelmatig gehad ,dat ik door tijd gebrek telkens mijn kefir vergat.De weckfles staat zo wel eens 6 dagen in de kast.De kwaliteit van de kefir is goed ,zuur en goed ingedikt.Gisteren wilde ik na 3 dagen mijn kefir oogsten ,hij was nog te dun en niet zuur genoeg.Kefir hoort gewoon wat zurig te zijn.

Mijn melkkefir is de laatste paar dagen ook dunner dan normaal.

Ik zet de pot kefir de volgende keer op een warmere plek in huis. Ik hoop dat het dan weer dik wordt.

Edwin ,laat het gewoon wat langer staan.Zodra je een scheiding ziet tussen de melk en wei is de kefir klaar.De kefir kan ook nog wat langer gefermenteerd worden tot het wei volledig gescheiden is.Mijn kefir staat nu 4 dagen ,ik laat hem nog staan.

Pike: Melkkefir korrels of waterkefir Marco?

Ik zet ze tot maximaal 5 a 6 dagen in een grote pot met melk in de koelkast dat gaat goed.

Met alleen water hebben ze toch niets te eten?

Ik zet ze in water en dat gaat blijkbaar goed.

Quote:
Ik zet ze in water en dat gaat blijkbaar goed.

Oke dan gok ik maar dat je het toch over melk kefirkorrels hebt.

Ik zet ze altijd weg in melk, een paar dagen zonder eten lijkt mij niet goed voor de kwaliteit van de korrels maar als die van jouw het gewoon blijven doen dan zal het wel kunnen.

Is het mogelijk om een 'bierbuik' te krijgen van veel kefir drinken?

Ik drink zo'n 700ml per dag en de laatste tijd lijkt het of mijn buikvlies dikker is. Met name rond de navel, en aan de ene kant dikker dan aan de andere. Of zou dit het gevolg kunnen zijn van teveel vet eten, ik heb de laatste weken namelijk kilo's boter op.

Ik heb geen idee hoe dat kan sprout. Ik merk wel aan mezelf dat ik meer een buik begin te krijgen. Buikvet lijkt me niet gezond, ook niet volgens WAP-normen. Ik had dan ook verwacht dat het "juiste" vet bij mij op de goede plaatsen zou gaan zitten, maar het komt op dezelfde plekken als waar ik voorheen aankwam van koolhydraten en suiker...

700ml kefir is niet heel veel, daar kan het niet aan liggen.

(over aankomen zijn topics, ik weet niet precies welke, er mag bij mij een paar kilo bij)

Ik ken de topics inderdaad. Was vergeten "on topic" erbij te zetten dat ik ook weleens een opgeblazen buik krijg van de kefir. Zal wel iets met minder goede darmflora te maken hebben denk ik?

ik betrap me iedere keer dat ik te veel kefir gebruik tijdens de bereiding.Korrels zijn dan flink gegroeid ,en haal deze dan niet weg.Hoeveel korrels gebruiken jullie? vraag me ook af wat de consequenties precies zijn van te veel korrels

@San: Ik ben nog nooit aangekomen dus weet niet hoe buikvet er bij mij uit zou zien. :mrgreen:

Sinds kort ben ik de rauwe melk(kefir) op gaan schroeven, toen heb ik daarnaast nog een tijdje veel boter geconsumeerd, misschien is die combinatie in grote hoeveelheden niet goed geweest, de boter is nu op dus misschien stabiliseert het buikvet.

Ik laat de kefir 2 dagen staan met flink veel kefirkorrels erin. De wei scheidt meestal af. Als ik de deksel van de weckpot eraf haal (deksel zonder beugel, ligt er los op) ruikt het meestal ligt alcoholisch.

Is het gevaarlijk of juist bevorderlijk om de kefir korrels op te eten (in het geval je er teveel hebt, weggooien is ook zonde)?

San, ik weet niet precies of aankomen bij WAP-eten anders gaat dan bij ander eten, maar ik weet uit mijn anorexiaperiode dat je lijf ook even tijd nodig heeft om e.e.a. een beetje te verdelen. Alle meiden die aankwamen, kwamen eerst op hun buik en lovehandles aan. Als ze dan na een paar kilo op hetzelfde gewicht bleven, verdeelde het vet zich keurig ook over benen, heupen, armen, etc.

Nu waren dat wel meiden met veel ondergewicht, die aankwamen op een koolhydraatrijk voedingspatroon. Maar desondanks verdeelde het vet zich prima over het lichaam.

Misschien geldt dat voor WAP eten ook wel, zelfs als je minder koolhydraten eet.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan