melkkefir

Mooi, dan ga ik binnenkort ook even bij de hema kijken. Lijkt me zeer handig, een zeefje met iets grotere gaatjes. Ik laat het vaak een dag of 3-4 staan en dan wordt het toch wel redelijk dik en moeilijker om te zeven.

Thanx, kaaskanlekkerzijn!

Maarten, als je waarschijnlijk toch naar de hema gaat, neem dan voor mij ook zo'n zeefje mee :mrgreen: kun je die vrijdag mooi meenemen als je toch deze kant op komt!

Ik heb ook het zeefje van de hema, maar ik vond deze minder fijn als degene die ik bij de marskramer gekocht heb. Die bij de marskramer is hetzelfde als een normale 'metalen' zeef maar dan van plastic. Daar kan ik gelijk een hele liter pot kefir in kwijt die ik dan met voorzichtig roeren de korrels eruit laat zeven.

Het nadeel van die van de hema vond ik dat dit hierbij veel minder makkelijk en snel kan! Ik had overigens de trechter met zeefje van de hema, ik weet niet of ze nog andere zeven hebben.

Bedankt mensen! Ja is goed evan, ik zal eens bij de Hema en anders de action langs gaan.

Kan het kwaad om kefir korrels te gebruiken als deze altijd zijn gebruikt om kefir te maken met niet biologische half volle melk?

Zijn er nog mensen die korrels van melkkefir kwijt willen? Ik ontvang ze graag tegen vergoeding van de verzendkosten.

Oh Tanja, ik lees je reactie nu pas. Misschien dat Poekie of Mike ook nu onze adressen wil wisselen?

Bedankt!

Vrysuyver,

Als je op Tanja haar naam klikt kom je op haar site, daar staat onder de knop 'over mij' haar email adres.

Lia

Ook hier nog kefirkorrels en komboucha in de aanbieding. In West Friesland. Dat is in de kop van Noord Holland.

@Tanja, de korrels zijn binnen. Bedankt! Ik maak zo snel mogelijk de kosten over.

Je korrels ruiken overigens echt super! Volgens mij verzorg je het heel goed.

Tanja, hoe doe jij het fermenteren? Grote pot, kleine pot. Met deksel, zonder deksel. Hoeveel melk op hoeveel korrels etc.?

Want ik vind het gewoon vervelend als ik straks weer aanslag krijg. Ik wil dat de korrels het gewoon goed blijven doen.

Enig idee?

Ik doe het zo: http://gezondgestel.nl/2014/03/kefir-maken/

Verder zet ik de korrels zelden weg in de koelkast, maar houdt ze steeds aan het 'werk'. Ook spoel ik ze niet af, alleen als ze meer dan een week in de koelkast hebben gestaan.

Heb je ze wel eens ingevroren Tanja? Als je langer dan een paar weken weg bent?

Nee Thijs, zulke lange reizen maak ik niet meer tegenwoordig. Maar dat schijnt wel te kunnen. Drogen kan ook, dat staat eronder hoe dat moet. Je mag me ook vragen een nieuwe portie op te sturen.

Ik maak niet iedere dag kefir maar meestal om 2 dagen. De korrels bewaar ik in de tussentijd in een laagje melk in de koelkast. Wat kan ik het beste doen met het laagje melk als ik weer nieuwe kefir ga maken? Eerst gooide ik het weg, maar dat vind ik wel zonde. Ik zeef het nu en drink het op, maar het smaakt niet zo lekker als de kefir zelf (stuk zuurder en dikker, dus ik leng het aan met water). Misschien kan ik het beter samen met de korrels bij de nieuwe melk gooien. Wat doen jullie ermee?

Hoeveel gram korrels heb je eigenlijk nodig per liter melk?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan