ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

Sharro, in jouw geval zou ik naar minimum dosering gaan van B12 al dan niet met folaat om de reden dat er nog een tekort op cel- en weefselniveau kan spelen.

Zelf ben ik momenteel nogal te spreken over Essential Organics met totaal van 1000 mcg waarin geen folaat zit. Natuurlijke bronnen van folaat zijn de volgende
•Citrusvruchten en -sappen
•Donkergroene bladgroenten
•Lever
•Bonen
•Gevogelte
•Kiemgroenten

Wat je ook kan overwegen is de 500 mcg van MegaFood. Wel gezien dat deze bij I-herb momenteel niet op voorraad is.
https://megafood.com/store/en/methyl-b12/
 
Dag Marc,

Hier verder gekeken en de opnamecapaciteit van B12 blijkt persoonsgebonden te zijn en varieert om deze reden van persoon tot persoon. Er kan b.v. van een darmaandoening sprake zijn waardoor men minder B12 opneemt en leverstenen komen de opname van B12 ook niet ten goede. De beste opneembare varianten zijn de methyl- en adenosylcobalamine die van nature in het lichaam aanwezig zijn. Hierdoor is er geen omzettingsproces meer nodig.

Zuigtabletten (zoals mijn zoontje krijgt) en methylcobalamine spray blijkt het beste door het lichaam opgenomen te kunnen worden.

Er zijn niet veel sites die hier uitgebreid op ingaan. Ik geef je volgende links mee
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/vitamine-b12-tekort.php die pleit voor zuigtabletten in de meeste gevallen van een tekort
https://www.ergomax.nl/vitamine-b12-spray-methylcobalamine
 
Bedankt Vivianne, ik zal het eens bekijken. Er zitten in ieder geval de door jouw genoemde varianten van B12 in de Thorne B-vitaminecomplex wat ik neem.

Mark
 
Mark, even uit mijn hoofd: het is belangrijk om B12 'sublingual' te nemen want je spijsverteringsstelsel neemt het niet op uit supplementen zoals B-complex.

Dank Vivianne voor het opnoemen van folaathoudende voeding. Het is veelal voeding dat ik niet neem dus ik houd me toch maar even aan een supplement met folaat erbij. Lijkt me voor een eerste start even beter. De Essential Organics houd ik in gedachten.

Ik houd het ook, net als je advies voor Sharro, ook maar even bij een laag gedoseerde B12 want ik vermoed dat dit probleem al decennia lang een niet onderkend probleem is, met verstrekkende gevolgen. De puzzelstukjes lijken op hun plek te vallen en het universum heeft jou dan ook mooi op tijd je bericht laten plaatsen. Of voor wie zoiets niet gelooft kan ik ook zeggen dat het bericht van jou zeer van pas kwam Vivianne :mrgreen:
 
Dank u Viviane voor je goede aanvulling ...maar spijtig dat deze niet voorradig is ...misschien een ander goed merk ?


Men vriend zei gisteren dat ik een beetje gek aan het worden ben ?

Het word tijd dat ik de boek bestel pfff hoe kan men zo zijn nu sta ik er alleen voor
 
Dag Sharro,

Amazon.com heeft de methyl-B12 500 mcg van Megafood wel in haar assortiment. Bij de Vegan B12 wordt niet duidelijk welke B12-variant erin zit.

Ergomax voert van MegaFood de methyl-B12 nog niet.

Jouw vriend begrijpt er volgens mij niets meer van. Hij realiseert zich duidelijk nog altijd niet dat hij hele cruciale informatie mist.
 
Even korte klap dan maar. Zal me zoals gewoonlijk niet in dank afgenomen worden, maar ik ga er nog steeds van uit dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken:
Sharro het is wellicht toch eens verstandig om je niet alleen te concentreren op je voeding, suppletie en amalgaam. Het lijkt me zaak dat je ook eens goed naar je mentale leven kijkt, zoals bijvoorbeeld naar je relatie.
 
Mark, even uit mijn hoofd: het is belangrijk om B12 ‘sublingual’ te nemen want je spijsverteringsstelsel neemt het niet op uit supplementen zoals B-complex.

Heksje, dat werkt dan het beste met zuigtabletten of een spray, zoals Vivianne aangeeft. Of open jij supplementcapsules die je dan leegt onder je tong?

Mark
 
Hoi Mark,
Ja ik gebruik inderdaad zuigtabletten en spray's.

Ik kwam bij het zoeken inderdaad producten tegen waarbij wordt gesuggereerd dat de inhoud (poeder) van de capsules in de mond kan worden 'gestrooid'. Ik vind het voor mezelf geen gek plan maar krijg daarin niet het hele gezin mee dus ik heb hier niet voor gekozen.

Het nadeel van veel zuigtabletten en kauwtabletten vind ik de samenstelling daar er veel met allerlei soorten zoetstof en "natuurlijke aroma's" wordt gewerkt.
 
Bedankt Heksje,
Een spray lijkt me dan de beste oplossing.
Ik maak eerst m'n Thorne supps op en dan ga ik daar weer eens naar kijken.

Mark
 
Hoi Mark,

Deze spray's zijn zonder smaakstoffen en zoetstof: http://www.iherb.com/pr/Pure-Advantage-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/18154
http://www.iherb.com/pr/Pure-Vegan-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/17795 (ook bij Unlimited Health verkrijgbaar)

Het nadeel van spray's is dat er vaak maar één vorm B12 (methylcobalamine) in zit en geen folaat. Je hebt echter beide vormen nodig; Adenosylcobalamine en Methylcobalamine.

Ik vond gisteren bij de webwinkel Gezondheidaanhuis redelijk goede B12 zuigtabletten, zonder al teveel nare toevoegingen en Vivianne heeft hier ook al twee mooie producten genoemd (in bericht #170684 van 7 maart 2017).

Welk B-complex van Thorne heb jij Mark? Ik heb dit ook een tijdje gebruikt maar kreeg toen een zenuwtic bij mijn oog. Waak hiervoor, want het is immers bekend (maar dat was het toen voor mij nog niet) dat een hoge dosering vitamine B neurologische problemen oplevert.
Verder viel het me op dat een B12 tekort kan samengaan met een te hoog B6. Ik kan me zo voorstellen dat als je een tekort hebt, en je de complete vitamine B aanvult, waarbij vaak vitamine B6 nog eens extra hoog gedoseerd is, dat je dan iets geheel uit zijn verband trekt.

Het is voor B12 van belang dat je foliumzuur/folaat erbij krijgt, welke niet in alle versies van Thorne B-complex zit en wellicht ook nog eens niet voldoende ten opzichte van alle verhoudingen.

Ik weet niet hoeveel Thorne B je nog op voorraad hebt, maar misschien is het juist wel even goed om nu eerst over te stappen? (Ik jaag je wel weer even op kosten ;-) )
 
De overige B-vitamines kan je aanvullen met de adult B-centered van Megafood. Is nog niet in Nederland, maar wel via i-herb verkrijgbaar.
https://megafood.com/store/en/adult-b-centered/
http://eu.iherb.com/pr/megafood-adult-b-centered-60-tablets/68216

De zenuwtic bij het oog kan trouwens ook een signaal zijn van een B-12 tekort. B-12 supplementering kan het klachtenpatroon tijdelijk verhevigen. Vandaar dat een lage startdosering de beste manier is om B-12 tekort aan te vullen.
 
Vivianne, bedankt, maar daar zit ook B12 en folaat in? Goed dat het food-based vitamines zijn, maar voor mij is dat een probleem, omdat ik reageer op veel voeding.

Heksje, zie boven. Omdat ik op het ogenblik een vrij beperkt dieet heb (gelukkig wel vlees), moet ik hier en daar aanvullen. Kwik vreet ook nog eens mineralen weg, geen optimale darmwerking, etc.

Mark
 
Dank u heksje voor je oprechte woorden ...maar heb het gezegt ivm amalgaam en ook wat er bij mij verbeterd is vanaf deze eruit zijn ik zei dan ook heb deze gekregen toen ik nog een kind was waarop hij zei ik ook en met een rare blik ...pfff

Hij zei wel eens ms altijd ms zei hij ...maar voel me goed maar als ik vroeger de tecfidera gebruikte niet

Het lijkt erop dat die amalgaam geen goed gedaan heeft
 
@ Mark: ik was er al bang voor dat dit je antwoord zou zijn. Bang in die zin dat ik het erg voor je vind dat je lichaam zo intolerant is tegen veel voedingsstoffen. Ik hoop dat je hier toch snel een oplossing zult vinden en krijgen.
Inderdaad zijn food-bases supplementen al snel een probleem. De producten van The Synergy Company zijn prachtig en ook goed aangeschreven op Naturalnews, echter zitten er teveel ingrediënten in waarop het lichaam reactie kan geven.
 
Sharro, als je vriend zegt dat je een beetje gek aan het worden bent, heeft hij wellicht nog gelijk ook. Kwik kan je knettergek maken. Zie de Mad Hatter van Alice in Wonderland.

...kwikdamp werd gebruikt om vilt te fabriceren, dat onder andere voor hoeden werd gebruikt. Later bleek dit de oorzaak te zijn van hersenbeschadigingen bij mensen die kleding van deze materialen maakten. Hier komt waarschijnlijk ook de Engelse uitdrukking as mad as a hatter (zo gek als een hoedenmaker) vandaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwik

Je vriend heeft de keuze om je vanaf de zijlijn alleen maar uit te lachen of hij kan je met deze 'gekte' ondersteunen. Als hij voor de eerste optie kiest, moet je je eigen plan trekken en kijken of er anderen zijn die je wel willen en kunnen steunen.

Mark
 
@ Mark
Er zit 20 mcg methylcobalamine en 200 mcg folaat in.

Qua samenstelling wordt er gesproken over broccoli, organische bruine rijst, het geneeskrachtige kruid kleinbladige bacopa dat over het algemeen goed verdragen wordt, citroenmelisse en L-theanine dat enkel in groene en zwarte thee terug te vinden is. Je kan het overwegen om het te proberen in het geval bekend bij je is dat je er niet overgevoelig voor bent.

Hier het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Dr. Verhelst erbij gehaald.

Bacopa werkt op het cognitieve vermogen en biedt een beduidende verbetering bij o.a. geheugen- en concentratieproblemen na inname van enkele weken, ook nuttig bij maag- en darmproblemen en verlaagde schildklierwerking.

Bacopa mag niet gecombineerd worden met sedativa, medicijnen tegen epilepsie, medicijnen voor de schildklier en medicijnen tegen Alzheimer.

Citroenmelisse wordt normaal gezien ook goed verdragen. Mag niet gebruikt worden bij verminderde schildklierwerking, bloedverdunners en bloeddruk verlagende medicijnen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.074
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan