Zo Binc, nu kan ik er eens even rustig voor gaan zitten. Komt-ie:
Ik vind dat er niks verkeerd aan is om te kijken naar je eigen fouten. Het is helemaal mijn bedoeling niet om daarin mee te gaan. Alleen voor mij klopte het plaatje niet helemaal met alles wat ik gelezen had. Bovendien is dat overanalyseren iets wat ik zelf doe om het geheel duidelijk te krijgen. Who cares is voor jou misschien makkelijk gezegd maar zo sta ik er om de 1 of andere reden zelf niet in. Het plaatje klopte voor mij niet. Kan heel goed dat het 1 van mijn eigenschappen is dat ik alles zoveel mogelijk gedetailleerd wil hebben. Dat is ook iets wat die hulpverlener aan geeft.
Weet je nog hoe ik boordevol vragen zat na de dood van mijn kat Boogie 2 jaar geleden? Ik moest en ik zou de werkelijke oorzaak weten van haar plotselinge terugval en uiteindelijk dood. Met jouw hulp kwam ik na enkele weken over en weer uitwisselen van symptomen er achter dat Boogie jarenlang diabetische neuropathie gehad moet hebben, maar omdat ik met dat dier al 14 jaar niet meer naar een dierenarts was geweest is dit altijd ongediagnostiseerd gebleven.
Ik begrijp dus wel jouw drang om alles tot in de puntjes uit te willen zoeken. Waar jij en ik denk ik verschillen is dat ik iets rationeel wil uitpuzzelen, maar dit niet emotioneel mee aan boord neem en vervolgens bij me blijf dragen. Ik had mezelf bijv. achteraf het emotionele verwijt kunnen maken dat ik alerter had moeten zijn op de subtiele signalen van mijn kat en bijtijds naar de dierenarts had moeten gaan voor diagnostisering en behandeling en nu twee jaar later nog met dit ongemakkelijke gevoel kunnen rondlopen. Toen ik echter wist wat Boogie heeft gemankeerd kon ik het ook loslaten en het hoofdstuk afsluiten. De kennis die ik heb opgedaan pas ik nu toe op Beertje, getuige de recente voerwissel op basis van symptomen die ik herkende van Boogie.
Ik weet nog dat mensen om me heen vaak zeiden dat ik niet zo bezig moest zijn met dat gepuzzel naar de doodsoorzaak, maar gewoon moest rouwen en de goede herinneringen moest koesteren. Goed bedoeld advies, maar zo zit ik niet in elkaar. En jij ook niet. Toch denk ik dat na jouw rationele zoektocht naar de waarheid deze helaas geinternaliseerd wordt tot een emotioneel schuldgevoel. M.a.w., het rationele begrip leidt juist niet tot het kunnen loslaten van wat er speelt, maar zorgt ervoor dat het zich emotioneel nog dieper in je vastbijt. Daar ligt volgens mij de uitdaging voor jou. Net als ik het voor mij nutteloze advies kreeg om niet zo na te denken over wat het nu is geweest dat Boogie heeft genekt zal ik jou hier ook niet mee belasten. Het is juist goed om diep over dingen na te denken, maar als je het eenmaal door hebt moet het daarna ook klaar zijn, anders kun je niet door en blijf je in emotionele loops hangen.
En ondanks dat je aangegeven hebt in het feminisme topic dat je berichten niet over mij direct gingen zag ik later dingen waarbij ik dacht, huh? dat is toch wat ik letterlijk deed? Precies datgene wat niet moet. Zoals een auto beschadigen. Precies datgene wat ik bij hem deed. Onder zijn neus. Hem ook lichamelijk te lijf te gaan, allemaal nadat de gemoederen zo hoog opgelopen waren is precies wat ik deed. In mijn beeld zijn mijn schuldgevoelens dan terecht en heeft naar mijn idee niks te maken met slachtofferschap.
Het is altijd goed als je je op de juiste manier aangesproken voelt als vrouw. De meeste discussies die ik heb met vrouwen (ook hier op dit forum) over dit soort onderwerpen is dat ze automatisch denken dat het over henzelf gaat en niet over vrouwen in het algemeen. Ik heb dat nooit begrepen van vrouwen, als jullie opmerkingen maken over mannen en het blijkt te kloppen zal een man je dat zonder blikken of blozen vertellen. Mocht een man zich niet in het geschetste beeld herkennen, dan zal hij je dit ook laten weten. Mannen reageren echter alleen op basis van wat ze bij zichzelf herkennen of bij andere mannen, ze hebben niet de neiging om hun voltallige geslacht te verdedigen. Vrouwen wel, die denken: alle vrouwen worden aangevallen en ik ben ook een vrouw, dus is dit ook een aanval op mij. Absurd! Vrouwen kunnen niet abstraheren, ze betrekken alles altijd op zichzelf, wat een narcistisch trekje is.
Terug naar jou. Je herkent het als ik schrijf dat vrouwen hyperemotioneel zijn en als ze zich (terecht of onterecht) gekrenkt voelen ze zich volkomen irrationeel, maar ook wraakzuchtig gaan gedragen. Vervolgens koppel je dit aan momenten waarop je de auto van je ex hebt beschadigd. Was jij er ook zo 1 die met de sleutel over de lak is gegaan? Waarom vrouwen zich gerechtigd voelen om zulke kutstreken (letterlijk!) uit te halen is mij een compleet raadsel. Je schrijft ook:
Mijn caab stond op zijn naam. Waar het om gaat is dat ik degene was die de weg van de minste weerstand koos door zijn dak te vernielen. Het enige wat nog van hem was wat op die auto zat. Maar ik was verantwoordelijk voor mijn eigen actie. Helaas ben ik ook stom geweest dat dat ding op zijn naam stond want auto kwijt. Dat is mijn punt. Dat zijn allemaal dingen waar ik mezelf idd schuld aan geef. Terecht of onterecht, ik kan het niet meer plaatsen.
Bedoel je niet een Saab? Dus jij hebt zijn dak vernield. Met een mes, neem ik aan. En voor zijn ogen. Dat is volkomen kinderlijk gedrag, dat helaas niet aan jou alleen is voorbehouden. ALLE vrouwen zijn hiertoe in staat als ze hun kookpunt bereiken.
Ik begrip wel dat je je hier achteraf schuldig over voelt, maar dat is nu net het punt dat ik hierboven probeer te maken. Door open te staan voor mijn analyses van vrouwelijk gedrag en mentaliteit krijg je gaandeweg meer begrip over hoe vrouwen 'tikken' en jij dus ook. Rationeel leer je dan begrijpen dat vrouwen kennelijk zo in elkaar zitten. Als ze de grip verliezen op hun emotie (en dat gebeurt bij vrouwen echt aanzienlijk sneller dan bij mannen, dus dat is een aandachtspunt als je niet in barbarisme wil vervallen), dan is alles geoorloofd en zijn vrouwen zo goed als grenzeloos in hun irrationaliteit en wraakzucht.
Alle schuldgevoel van de wereld gaat dit niet veranderen bij jou. Sterker nog, het zorgt ervoor dat je juist steeds dieper wegzakt in het emotuionele moeras. Je zou deze (zelf)kennis ook kunnen aanwenden om hier in het vervolg superalert op te zijn en het niet weer zover te laten komen. Wil jij als mens je hogere potentieel waarmaken, dan zul je controle moeten krijgen en behouden over je emoties, daar zijn zo'n beetje alle grote filosofen het over eens. Het is het enige wat de mensheid kan behoeden voor de animalistische staat waarin de meesten van ons helaas vandaag de dag in verkeren.
Je kunt niet trots zijn op wat je hebt geflikt, maar ik heb nieuws voor je: ik heb ook dingen gedaan in mijn leven waar ik me vele jaren later pas bewust van werd en waar ik me achteraf zelfs voor schaam. Als het nog te repareren valt moet je het niet nalaten, maar is dat niet zo dan zul je moeten accepteren dat het in je zit en je uiterste best moeten doen om herhaling te voorkomen. Het levert je niets op om je hier nu nog dusdanig schuldig over te voelen dat het je verhindert om vooruit te komen, je moet verder! Gebruik de opgedane inzichten om een beter mens van jezelf te maken in het heden en in de toekomst en blijf niet in het verleden hangen!
Voor wat betreft mijn biologische moeder, ik kan dit niet rijmen. het blijkt dat ze een anti sociale persoonlijkheidsstoornis heeft maar daarnaast ook angststoornis. Hoe moet ik dit rijmen? Hoe kan het dat ze 2 dingen heeft die totaal niet matchen met elkaar in mijn beleving? Ik heb haar een kans willen geven tot het moment dat ze weer begint met mijn vader in een negatief daglicht te plaatsen en dit bij mij stijgt naar een kookpunt dat ik denk val dood! Niks over haarzelf. Niks praten over haar eigen schuld en waarom ze gedaan heeft wat ze heeft gedaan. Nee hoor, mijn vader heeft alles gedaan samen met zijn hele familie. Er zijn momenten dat ik denk, vooruit, ze kan er wellicht niks aan doen dat ze zo is. Maar zodra ze daar weer over begint weet ik niet meer wat ik ermee aan moet en voel ik alleen maar haat naar haar.
Voordat ik in ga op de stoornissen waarmee je moeder officieel is gediagnostiseerd, laat ik allereerst het volgende duidelijk maken: ALLE vrouwen wijzen liever naar een ander dan naar zichzelf, vooral naar mannen. Dat jouw moeder haar wangedrag dus projecteert op je vader is normaal vrouwelijk gedrag. Vrouwen hebben nl. 1 achilleshiel: verantwoordelijkheid. Vrouwen doen er alles voor om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen voor hun gedrag en wentelen deze zonder enige gewetenswroeging net zo makkelijk af op een ander, als ze hiermee weg kunnen komen (en in onze gefeminiseerde samenleving is dat vaker wel dan niet). Voor jou als vrouwelijk individu, maar ook voor je hele geslacht, geldt dat willen jullie ooit werkelijk groeien als mens je vernedering en bescheidenheid zult moeten accepteren i.p.v. je af te reageren op een irrationele en wraakzuchtige manier.
Dan de officiele diagnoses die volgens jou niet met elkaar te rijmen zijn. Een anti-sociale persoonlijkheid met een angststoornis. Waarom zou dat niet samen kunnen? Een onvermogen tot normaal sociaal gedrag getuigt inmers toch van angst om je te verbinden met je medemens, om je hart te openen voor anderen? Het is de angst die de asocialiteit veroorzaakt. Zie het als een gewond dier dat van zich afbijt, ook naar diegenen die het arme dier willen helpen. Angst is een instinct en dus handelt je moeder instinctief. Haar verwonding is echter niet fysiek maar emotioneel. Op enig moment in haar leven heeft ze besloten om een bunker om haar hart te bouwen, waardoor niemand meer naar binnen kan - maar zij ook niet meer naar buiten kan. Dat zal ongetwijfeld ooit een logische reactie zijn geweest op dingen die haar zijn overkomen, ik ken haar geschiedenis niet. Alleen met (zelf)kennis zal zij verder komen en als ik het zo lees is ze hier niet toe bereid, want het ligt niet aan haarzelf maar aan die ander.
Je kunt niet veranderen wat je zelf niet erkent. Het is wat het is, laat het los en richt je op je eigen sores. Je kunt niet iedereen helpen, zeker als ze zelf niet geholpen willen worden, net als dat gewonde dier. Jouw twijfel zit hem ongetwijfeld in de mate waarin het DNA van je moeder jouw gedrag bepaalt, maar uiteindelijk is dat niet interessant. Het gaat erom dat je (zelf)inzichten opdoet en deze leert toepassen. Je kunt niemand veranderen, behalve jezelf. Niemand is gedoemd om 'geprogrammeerd' te zijn door zijn/haar ouders, je bent een optelsom van je vader en moeder PLUS jezelf, 1+1=3. Gebruik je intelligentie en vrije wil om zelf te groeien en zie fouten uit het verleden als leermomenten die je naar het hier en nu hebben gebracht, zodat je weer verder kan.
Je zegt dat ik geen gelijk geef. Maar ik zie het niet. Ik heb vaak zat anderen bevestigd, je mening over feminisme deel ik. Daaruit kun je opmaken dat ik je ook daarin gelijk geef.
Vrouwelijke (ex)forumleden waarmee ik in de clinch kom te liggen over dit onderwerp kunnen geen onderscheid maken tussen vrouwen in het algemeen (abtract) en henzelf (concreet). Op het moment dat dit door elkaar heen begint te lopen houdt het gesprek in feite op en wordt kritiek op vrouwen gelijkgeschakeld aan kritiek op hun persoon. En vrouwen kunnen niet tegen kritiek, want kritiek betekent dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen gedrag. Zoals hierboven al gezegd, vrouwen doen er alles voor om elke persoonlijke verantwoordelijkheid te ontlopen en, als het even kan, af te schuiven.
Bij jou werkt het net iets anders. Je bent bereid om mijn abstracte beschouwingen over vrouwen in het algemeen te accepteren, maar je benr en blijft een vrouw. Als ik je vervolgens wijs op jouw individuele neiging om je ongelijk niet toe te willen geven - en het dus wel persoonlijk en concreet wordt - dan trek jij ook alle registers los om toch maar vooral geen verantwoordelijkheid te willen dragen. Kortom, je bent een echte vrouw. All Women Are Like That, ze hebben alleen verschillende kookpunten. Jij wil verantwoordelijkheid dragen in het algemeen, want dan kun je jezelf nog wijsmaken dat het toch niet over jou gaat, maar individuele verantwoordelijk is een heel ander verhaal. Mocht je dit op je in laten werken en ook dit weer vertalen naar een schuldgevoel, accepteer simpelweg dat vrouwen nu eenmaal zo in elkaar zitten en jij bent ook een vrouw, dus jij zit ook zo in elkaar. Probeer deze acceptatie vervolgens om te zetten in een REM op je emoties. Ik heb hiervoor 3 belangrijke woorden: stop - denken - doen. Vroeger zouden we zeggen: bijt eerst op je lip, of: tel eerst tot tien. Komt op hetzelfde neer. Alleen zo behoud je je rationaliteit en doe of zeg je geen dingen waar je achteraf spijt van krijgt.
Verder ben ik niet van plan om hier nog over door te gaan. Men accepteert mij maar zoals ik ben en als ik iets fout doe dan kan men dat meteen rechtstreeks zeggen als blijkt dat men hier moeite mee heeft iplv er zo lang mee te wachten terwijl het in elk geval 1 iemand opgevallen is.
Zeg dat ook eens wat vaker tegen jezelf. Je bent (te) veel bezig met hoe jij overkomt op de buitenwereld en hoe men over jou oordeelt. Ook dit maakt onderdeel uit van de vrouwelijke psyche, vrouwen zoeken nu eenmaal sneller hun zelfwaarde en zekerheid buiten zichzelf en meten zich voortdurend af aan de buitenwereld. Dit is ook de reden waarom ze sterke mannen naast zich nodig hebben, een bijna uitgestorven soort in dit overgefeminiseerde softie-land. Zwakke mannen zijn even pathologisch als stuurloze vrouwen, zoals je ook hebt ondervonden in je eigen relatie met je ex. Werk aan jezelf, zonder schuldgevoel. Laat je 'weeffoutjes' uit het verleden jou niet bepalen, je bent veel meer dan dat!
Dat is 'm wel zo'n beetje. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Mike