Over het thuisblijfouderschap

Ik vind het jammer dat jij naar je hart en intuitie luistert en je kind bij je in bed neemt en dan denkt dat dat stiekem moet! Je mag daar trots op zijn! Hier slaapt de oudste vaak in ons bed, maar hij slaapt ook wel eens op zijn eigen kamer, hij kiest dat zelf. Hij heeft een half jaar of zo in zijn eigen bed geslapen maar ineens wou hij weer liever bij ons op de kamer. Hij viel als baby altijd aan de borst in slaap, hij is nu 4, is uit zichzelf met borstvoeding gestopt (was de techniek na één dag niet drinken volledig kwijt) en valt intussen uit zichzelf in slaap, en wordt van de hele nacht niet meer wakker. Ik heb hem niks moeten leren. De jongste slaapt bij ons, soms bij mijn man, soms bij mij, net hoe het uitkomt.

Ria blom moesten ze opsluiten! echt ik heb er geen woorden voor, een baby een uur laten huilen, ik vind het misdadig en het is zeer zeker schadelijk. Het enige dat een kind zo leert is dat er niemand komt als ie roept, en zo leren ze het roepen wel af, zo werkt die methode en blijft ze in gebruik. En zo moeten kinderen de wijde wereld in, ze hebben geleerd dat ze alleen op de wereld zijn en dat er niet naar ze geluisterd wordt. Kinderen horen niet alleen te huilen, ze horen uberhaupt niet alleen te zijn. En natuurlijk is dat moeilijk als moeder om altijd paraat te staan, dat ligt weer aan het feit dat wij niet geschikt zijn om in ons eentje voor kinderne te zorgen, we horen in een stam. Succes met je vriendin, ik vind het zelf heel moeilijk om zulke dingen aan te zien.

http://www.natuurlijkouderschap.org/de-misleiding-van-het-‘gecontroleerde-huilen’/

 
Mensen zijn echt de weg kwijt, moet je eens op een forum kijken http://forum.viva.nl/forum/Kinderen/Ria_Blom_werkt_het_ook_weleens_NIET/list_messages/28817
Quote:
Mijn zoon van bijna 3 weken vindt het moeilijk om in zijn eigen bed te slapen

8O

Ria Blom is echt afschuwelijk, ik weet nooit of ik nou moet janken of woedend worden van dit soort boeken/methodes. Fijn om hier te lezen dat er kinderen zijn dit dit bespaard is gebleven. Ik heb dat zelf ook niet gedaan, met één kanttekening.

Mijn jongste had eczeem, haar hele borst en rug was bedekt met natte schijven die vreselijk jeukten, vooral s' nachts en het werden er alleen maar meer, wat ik toen ook (met de kennis van toen) deed, niets hiep echt. Ik heb 6 maanden slapeloze nachten gehad, want ze sliep natuurlijk niet van de jeuk en ik maar rondlopen, zingen wiegen, in de draagdoek, bij mij/ons in bed, aan de borst, niets hielp. Ze sliep nooit langer dan 1,5 of 2 uur achter elkaar. Na dit half jaar was ik zo oververmoeid dat ik een gevaar werd op de weg en een paar close-calls heb gehad waardoor ik me realiseerde hoe gaar ik was. Toen ben ik haar zichzelf in slaap laten huilen, eigenlijk alleen maar omdat ik te moe was om iets anders te kunnen verzinnen en zooo graag wilde slapen. Ze had toen natuurzijde pakjes aan met mouwen die ik over haar handjes kon doen, zodat ze zich niet helemaal kapot krabde, daarom durfde ik haar überhaupt alleen laten. Dat huilen duurde soms wel meer dan een half uur (waarbij ik wel om de paar minuten even kwam kijken en soms bij haar bleef zitten), maar dan sliep ze soms wel 3 of 4 uur in haar bed (uitgeput van het huilen natuurlijk, de arme kruimel). Als ik er nu nog aan denk schieten de tranen mij in de ogen.

Ik vind het daarom des te moeilijker om ouders hier bewust en vrijwillig voor te zien kiezen, omdat ze regelmaat willen en geen zin hebben om de hele tijd met een kind rond te lopen.

Zelf in slaap vallen leren ze echt wel uiteindelijk, Lay, niet twijfelen.

 
Goed gezegd Iklustvet, opsluiten en sleutel weggooien, dat 'leren' dat er niemand komt is inderdaad het vertrouwen dat wordt verbroken, verder niks. Die van mij is nu 4 jaar en komt nog regelmatig s' nachts bij ons liggen en slaapt dan direct weer heerlijk verder. Ik hoor altijd het excuus dat de ouders dan zelf niet goed kunnen slapen, nou dat went vanzelf hoor, vooral na een paar gebroken nachten slaap je zelfs met 2 kinderen in bed ;)

 
Ik heb ook het Ria Blom-advies gehad van een verpleegkundige van het CB, omdat mijn dochter veel huilde. "Half u laten huilen, dan troosten, daarna mag ze 2 u huilen". Ik wist echt niet meer wat ik moest doen, want mijn meisje huilde en huilde maar (bleek verborgen reflux, inmiddels is ze al maanden een vrolijke meid en alles is onder controle!). Maar ik wist wel DAT IK DAT ACHTERLIJKE ADVIES NIET OP GING VOLGEN!!!! Maar ik was goed geinformeerd en zelfdenkend! Een andere moeder die ook het beste wilde voor haar kind, maar helemaal in zak en as had gezeten, had het advies wel kunnen opvolgen omdat "een verpleegkundige het wel zal weten". Arme baby's. Ik word er nog naar van, als ik er alleen al aan denk hoe mijn meisje zich had moeten voelen als ik naar die vrouw had geluisterd. Ik ga trouwens nog met haar in gesprek, want dit Ria Blom-protocol is oorspronkelijk "bedacht" in Amerika voor baby's vanaf een half jaar, als niets anders meer werkt. Maar in NL wordt het aan pasgeboren baby's geadviseerd! Wat trouwens ook niet meer mag sinds 2011 of 2012, en toch wordt het nog gedaan....

 
Ik moet wel zeggen dat ik het boek gekocht heb ooit en gelezen...

het is wel zo dat uit de ervaringsverhalen daar,en wat ook de bedoeling is van mevr Blom dat kindjes de eerste keer best wel een tijdje huilen,en dat da de 2 e keer een heel stuk minder is,en de 3 keer vaak al over is,en ze daarna zelf in gaan slapen na een minuut of 5 zachtjes protesteren.Die ouders zijn vaak de wanhoop voorbij dan al he voor ze dit proberen.

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn oudste die toen een half jaar was en niet anders wilde slapen dan aan de borst hangend en als ik hem dan in bedje legde hij met een half uur al weer onuitgeslapen wakker was.

Het gaat er ook in het boek over dat rust en regelmaat heel belangrijk is.

De volgorde van wakker worden is voeden,dan knuffelen en samen spelen,dan nog even op zichzelf spelen en bij de allereerste signalen van moeheid wakker in bedje,ingebakerd of niet.dan weten de kindjes waar ze aan toe zijn,maar er moeten natuurlijk wel eerst lich. oorzaken zijn uitgesloten voor je een kindje laat huilen,en ook dat langer dan een half uurtje laten huilen heb ik niet gedaan.

En al zou je alleen de methode van de regelmaat maar uitproberen,dus wakker worden,voeden,spelen en bij eerste vermoeidhheidsverschijnselen naar bed

 
Ik geloof ook dat het een protocol was voor huilbabys (alsof een huilbaby zomaar huilt) dat is afgewezen na een hoop protest, maar je moet je kop niet buiten steken met een baby of je krijgt de vraag of ie al doorslaapt. En als je nee zegt krijg je van jan en alleman het advies laat ze toch huilen je moet ook aan jezelf denken. Op de gewone mainstream fora is het maar heel normaal dat je je kinderen laat huilen. Hoe zouden de mensen toch aan die uitgeputte bijnieren komen :-(

Tanja, dat klinkt erg van die eczeem! ik heb zelf een keer in mijn leven peniciline op 20 jaar geleden, en ik reageerde daar allergisch op toen de kuur op was, ik heb 3 weken gekrabd en niet geweten waar ik het zoeken moest van de jeuk. Ik kan me voorstellen wat een hel dat moet zijn bij een baby!

 
San,

Een baby van een paar weken oud laten huilen is natuurlijk onzin

Maar dan nog kun je bij een baby dan al proberen een beetje regelmaat te geven

 
Ikllustvet

Er staat in het boek dat lang geleden de wijkverpleegster een sleutel had van de babykamer en dan met de sleutels op zak haar ronde deed en de baby ondertussen het wilhelmus huilde in de babykamer

Walgelijk,ben het dus ook niet met het hele boek eens,maar sommige stukjes zoals het inbakeren en de regelmaat vind ik ok

 
Ik vind dat sorry dat ik het zeg, onzin, die regelmaat die zij voorstellen is eten, alleen spelen, slapen of zoiets en dat moet dan altijd in dezelfde volgorde zijn. En slapen mag niet volgen op eten want dan leren ze niet alleen in slaap vallen. Dat een baby van nature aan de borst in slaap valt, dus na het eten, dat moet je negeren.

De regelmaat die ik had en heb is gewoon doen waar we zin in hebben, de baby in de draagdoek als we ergens heen gingen en de borst op verzoek. Dat is regelmaat en prikkelreductie, en als je kinderen dreigen té moe te worden op tijd naar huis gaan. Voeden op verzoek, dat is belangrijk, een kind weet zelf wel wat en wanneer ze iets nodig hebben, overdag is het licht, snachts is het donker, daar komt vanzelf regelmaat in. Maar dat krampachtig proberen een baby in een stramien te krijgen, daar zou ik nou echt stress van krijgen.

Inbakeren begrijp ik ook niet, een baby strak inpakken zodat ie geen hongersignaal meer kan geven en zich niet kan wakker schrikken. Dat een baby zich wakkerschrikt met zijn handjes dat is de mororeflex. Dat doen ze om zich vast te grijpen op de rug van de moeder, alleen heeft dat geen zin als je plat op je rug alleen in een wieg ligt, en daarom moet een baby dan ingepakt worden. Dat zijn allemaal dingen die volgens mij niks te maken heeft met waar een baby van nature behoefte aan heeft.

 
Mee eens, Iklustvet! Dit is typische behavioristische 'psychologie' die zijn oorsprong heeft in het leger. Pure conditionering op basis van mechanische herhaling en conditionering. Een vorm van 'psychologie' die zijn basis heeft in een vernietingsmachine en van mensen gewetenloze vechtrobots wil maken is per definitie ziek.

Mike

 
Even gekeken naar de staat van dienst van Mvr. Blom en zie dat ze van antroposofische huize is. Zou je denken dat dit beter is dan het reguliere, dan kun je je soms best vergissen. Op sommige punten zeker een verbetering, maar met de borstvoeding zijn ze ijskoud. Na een jaar zou borstvoeding niet meer passen bij fase van de ontwikkeling van het kind :?: . Het kind leert zich in deze fase losmaken van de moeder en daar past het geven van borstvoeding niet meer bij. Dit staat in de groeiwijzer die iedere ouder krijgt bij een antroposofisch consultatiebureau.

 
Mike, ik zeg heel vaak ´mijn kinderen zijn geen soldaatjes´ ;-)

Tanja, Ik heb eigenlijk helemaal niks met antroposofie, wat ik er van ben tegengekomen vond ik bestaan uit een hoop dwaze theorieen en met steinerscholen heb ik ook al niks op. De mens is van nature ziek en wordt gezond en volwaardig door opvoeding :| En een baby moet eerst zeedieren eten, daarna vogels en pas als hij echt op aarde geland is rundsvlees etc (ik weet niet of ik het helemaal juist na vertel maar het was iets in die strekking) en dan idd die borstvoedingsregels. Je hoort vaak dat in de praktijk ze op een antroposofisch cb niet moeilijk doen over langer borstvoeding maar de hele antroposofie is er op gestoeld om het beter te weten dan de natuur. Een kind leert zelf het drinken bij de moeder wel af, rond 7 jaar kúnnen de meeste kinderen geen vaccuum meer maken om te drinken, dat zal ongeveer de natuurlijke speenleeftijd zijn. Stoppen met bv dat zijn dingen waar je je totaal niet druk om hoeft te maken, maar zij menen dat ze dat moment beter kunnen kiezen. Blijkbaar is na een jaar de fles een natuurlijker keuze :roll:

En vanaf 3 maanden heeft een baby geen nachtvoeding meer nodig volgens die lui. Ik heb het altijd raar gevonden omdat die steinerscholen zo´n punt maken van een zijn met de natuur, maar aan de andere kant negeren ze onze ware natuur volledig.

 
De antroposofie is gekaapt en gemaakt tot het tegenovergestelde van wat Steiner bedoelde! Het is de zoveelste vorm van psuedo-religie geworden en Steiner draait zich in zijn graf om!

Mike

 
Ik heb het ook niet op de steinerscholen. Destijds bij de tweede gekozen voor antroposofisch cb, omdat ze minder erg zijn dan reguliere en dan mn op het gebied van vaccinaties, maar heb het met beide aan de stok gehad.

Hoeveel vrouwen redden het nu helemaal om hun kind langer dan een jaar te voeden, moet je die paar vrouwen die in mijn ogen een fantastische prestatie neerzetten nu een complex aanpraten? belachelijk! Complimenteren lijkt mij meer op z'n plaats.

Het woord zegt het al anthropos(mens) sophia(wijsheid) een filosofie gebaseerd op de wijsheid van de mens, niet van de natuur. Wat een hoogmoed.

 
Ik ben welgeteld één keer naar een cb geweest, hier in BE kind en gezin. Ik had een licht verkouden kind dat volgens hen dringend gevaccineerd moest worden. Ik heb toen gezegd dat ik wel ging wachten tot na de verkoudheid (ik wilde niet meteen zeggen dat ik helemaal niet ging vaccineren). Maar wist ik wel wat een risicos ik nam!

Ik kan daar niks gaan doen behalve me ergeren, ben dus nooit meer terug geweest.

Idd, die paar vrouwen die langer voeden daar maken ze dan een punt van, het slaat werkelijk nergens op. Ook die mutjes tegen prikkels van buitenaf, zelfs berg wordt er uitgelegd als een schild tegen prikkels. Tis allemaal hol en onlogisch.

 
Jij bent ook echt een heerlijke eigenwijze vrouw Iklustvet, ha ha, nooit meer gegaan. Ik ben er gewoon niet op gekomen om niet te gaan (totaal geïndoctrineerd en geconditioneerd door het systeem natuurlijk). Kan ik iedereen aanraden, om niet te gaan, is idd niets dan ergernis. Die mutsjes ja :| , dan heb je de 'aardende' liedjes die ik voor mijn kind moest zingen niet gehoord, ik dacht dat ze me in de maling aan het nemen waren.

 
Tanja en iklustvet,

Ik ben benieuwd wat voor soort school jullie het meest aanspreekt.

Is dat een 'alternatief' of regulier systeem?

 
Cham,

Ik heb mijn kinderen op de school gezet die het dichtst bij ons huis is, zodat ze met kinderen uit de buurt bevriend raken, kunnen spelen en zelfstandig naar school kunnen lopen (nu alleen nog de oudste). Dit is een bijzondere openbare basisschool met veel aandacht voor wereldspel en cultuur, maar hier heb ik dus vn voor gekozen, omdat het dichtbij huis is en een kleine school waar ze je kind nog bij naam kennen.

Heb wel even naar andere scholen uit de buurt gekeken, maar de school met Jenaplan vond ik een rommeltje en dat geschuif met kinderen van klas naar klas sprak mij niet zo aan.

De speciale (Vrije en Montessori) scholen vond ik allemaal te ver weg, willen de kinderen een keertje een speelafspraak kun je ze alleen halen en brengen met de auto, omdat ze van heiden en ver komen. Verder was er verplicht overblijven, dat wilde ik niet. In het bijzonder onderwijs gaan ze vaak zo op in de filosofie van de school, dat ze vergeten naar het kind te kijken was mijn indruk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan