Rhodiola en Ashwagandha

Ik lees over hoeveelheden tussen 400 en 6000 mg .... Dus nog maar eens lezen hoeveel een dagdosering is.
Binc, jij slikt ashwagandha s'avonds toch ?
 
Die van vitals valt af helaas, die bevat melk ( en daar kan ik even niet tegen ). Ik zie al wel dat ook in ashwagandha een % werkzame stof zit. In NOW 2,5% withanolides, in Vitals 5%. Dus dat scheelt weer best veel. Wat is nu beter ?!>
 
Ik heb even de voedingsadviezen en supplementen van James Wilson opgesomd. Hij noemt bij de supplementen geen rhodiola.

Voeding bij bijnieruitputting
• Zeezout.
• Eiwitten; vlees, vis, gevogelte, eieren en melkproducten.
• Koolhydraten; ongeraffineerd (bruine rijst, volkorentarwe, ongepelde gerst, volkoren haver, quinoa en amarant.
• Groenten; fel gekleurde het liefst en kiemen.
• Fruit; biologisch en liever niet in de ochtend.
• Vetten en oliën; voor verhitting: verzadigd vet zoals kokosolie, palmolie, cacaoboter, roomboter. Voor lage temperatuur:
Essentiële vetzuren: omega-3 alfalinoleenzuur, dit zit in zalm, sardines, sojabonen, walnoten, lijnzaad. Omega -6 linolzuur), dit zit in sesam, zonnebloem, saffloer en mais.
• Zaden (alleen rauw).
• Noten (alleen rauw).

Voedingssupplementen
• Vitamine C, 500 mg per tablet, meerdere keren per dag. Meesten hebben 200 -400 IE per dag nodig. Doe de vitamine C loadingtest. Pas op met bloedverdunners!
• Vitamine E, (absorbeert vrije radicalen) 800 IU gemixte tocoferole (vitamine E) per dag. Pas op met bloedverdunners!
• B-vitaminen,
pantotheenzuur (B5) 1500 mg,
niacine (B3) 25-50 mg,
B3 75-125 mg, (er zijn twee B3 vormen niacine (nicotinezuur) en niacinamide (nicotinamide),
B6 50-100 mg pdag (als dromen niet terugkomen dan P-5-P nemen),
B12 200-400 mcg.

• Mineralen, magnesium 400 mg magnesiumcitraat, voor het naar bed gaan
• Calcium, 750-1000 mg per dag, niet samen met magnesium innemen.

• Sporenelementen: zink, mangaan, selenium, molydeen, chroom, koper, jodium. Wees voorzichtig met colloïdale bereidingen ivm toxische elementen zoals lood, kwik, cadmium en arsenicum.

• Vezels; groenten, peulvruchten, fruit, zaden en ongeraffineerde volkorengranen.

• Kruiden
zoethoutwortel (heltp ook bij hypoglykemie, maagklachten, wondgenezing, bloedcirculatie) als thee te gebruiken,
Ashwagandhawortel en blad (Indische ginseng). Adaptogeen voor de bijnieren. Werkt ontstekingsremmend, geeft kracht en energie. In zeer hoge doseringen (>35gr per dag) kan ashwagandha de bijnierfunctie remmen.
Koreaanse ginsengwortel (meer geschikt voor mannen dan vrouwen).
Siberische ginsengwortel, goed voor M/V. Het vernieuwt bijnierfunctie, verhoogt weerstand tegen stress, verhoogt het energieniveau, geeft lichamelijke kracht en reguleert neurotransmitters.
Gemberwortel, adaptogeen voor de bijnieren, normaliseert bloeddruk en hartslag en helpt bij misselijkheid.
Ginkgo biloba, krachtige antioxidant, beschermt bijnieren, hersenen en lever tegen schade door vrije radicalen.

Te vermijden kruiden: Ephedra (Ma Huang), colanoot en sterke zwarte theeën. Deze verergeren de symptomen en belemmeren het herstel.

• Bijniercelextracten.
• Bijnierschorsextracten (vloeibare of poederextracten van de bijnierschors).
 
Ik had gelezen dat tot 1200 Mg geen kwaad kan.
Ik merk niet veel bij 1 capsule eigenlijk van 600 Mg.
 
Ja, neem er 2 voor het slapen. Overdag neem ik ze eigenlijk niet.
 
Binc 1200 mg gram is totaal wat anders als 35 gram natuurlijk. Maar "jouw" vitals supplement bevat wel al meer mg per capsule + is 2 keer zo hoog qua percentage stof.
 
ooh ik dacht dat je reageerde op elkedageenei, in dat stukje gaat het over 35 gram.

Now adviseert, dacht ik ook 2 capsules per dag, alleen zit je dan op 900 mg + de helft aan withanolides. Dus echt wel veel minder dan Vitals adviseert.
 
Ik las ook dit : Als een dosering gebruikt door behandelaars wordt 3 - 6 gram wortel poeder in verdeelde doses aanbevolen, die gelijk is aan ongeveer 700 - 1400 mg van een gestandaardiseerd extract poeder met 1,5% withanolides en aan ongeveer 125 - 250 mg van een gestandaardiseerd extract poeder met 8% withanolides.
Komt uit deze link : https://www.sohf.nl/nutrient/ashwaganda-extract

Dan zit je met 5% en 1200 mg best hoog !
 
Ja ik had al door dat ik aan de max dosering zit. Desondanks slaap ik wel.
En het belangrijkste, ik kan inslapen en door slapen. Maar niet langer dan 6 uurtjes of zo. Hooguit 6 1/2 uur.
Met 1 minder kom ik alsnog niet in slaap ?
 
Now adviseert ook tot 3 capsules per dag. Zit je ook aan 1200 Mg toch?
 
Ik heb trouwens ook minder pijnen ter hoogte van mijn zij, rug en buik.
Pijn in voeten is ook een stukje minder geworden, maar nog niet weg.
Wat dat betreft ben ik wel blij met de tip van elkedageenei om dit te nemen.
Waar het nu op werkt? Bijnieren of schildklier. Ik lees dat het zowel de bijnieren als ook de schildklier ondersteund.
 
Ashwaganda is een nachtschade las ik, dat wist ik in eerste instantie niet.
Ik heb het ook gebruikt van het merk Cellcare en ik gebruikte 2x2 capsules per dag en kreeg er enorme hartkloppingen van. Dit zal vast met de schildklier te maken hebben aangezien mijn schildklier niet optimaal werkt.
 
Binc, klopt is dan ook 1200 mg, maar van NOW wel met 2,5% wihtalonides, jouw vitals bevat 5% daarvan en dus moet/mag je er minder van innemen.
 
Slik je ook schildklierhormoon sampjes?
Ik heb ook eerder het idee dat het werkt op de schildklier.
Maar dan wel in mijn voordeel.
Nachtschade of niet. Zo blijven we aan de gang. Het is een kruid wat ondersteuning bied. Dat het een nachtschade is vind ik in dit geval dan maar niet zo belangrijk.
Heb het overigens nergens gelezen dat het nachtschade is?

Zonne, ik snap je niet??
Je mag 2 capsules van de vitals per dag.
 
Binc, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen ? Hoe ik het begrepen heb in ieder geval is dat je van NOW omdat het 2,5% bevat eigenlijk veel meer capsules zou mogen innemen als van Vitals, omdat dat 5% bevat.
Van NOW is advies kennelijk 3 capsules = 1200 gram van 2,5% = hetzelfde als 1 capsule van Vitals met 600 mg van 5%.
Denk ik ......

Volgens bovengenoemde dosering met 8% mag je max 250 mg, dus dan zit je met 5% capsules maximaal op iets van die 600 mg.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan