Secundair tandbeen

Schildklierproblemen los je niet met suiker op, niets los je met suiker op. Dus wel de weg kwijt, jij en Ray Peat allebei!

Mike

 
Suiker lost prima op hoor.

In water bijvoorbeeld, maar ook in melk !

Maar wiite suiker is niet iets wat Ray Peat of ik als een permanente oplossing zien voor schildklier problemen. Het kan tijdelijk handig zijn, misschien ben je op wintersport vakantie en is al het fruit zuur, en de honing niet rauw. Om een voorbeeld te geven.

Maar als suiker echt zo slecht is als je denkt. Waarom haalt een baby dan 40% van zijn energie uit suikers? Geen eens zetmelen ofzoiets, maar gewoon echt suikers. Een (menselijke) baby drink 50 gram aan suikers per dag. Omgezet naar de calorien die een volwassen man nodig heeft, is dat 250 gram aan suikers per dag. Best veel he ? Voor iets dat nergens goed voor is ...

Daarnaast heb ik die studie laten zien, en zijn er dus oerdieten die hun energie voor een groot gedeelte uit bessen en honing halen. Dat je deze studie niet wilt geloven, kan ik voorstellen, omdat het niet stroomt met je gedachtegoed. Maar wie houdt zichzelf nu voor de gek ?

 
Quote:
Maar als suiker echt zo slecht is als je denkt. Waarom haalt een baby dan 40% van zijn energie uit suikers? Geen eens zetmelen ofzoiets, maar gewoon echt suikers. Een (menselijke) baby drink 50 gram aan suikers per dag. Omgezet naar de calorien die een volwassen man nodig heeft, is dat 250 gram aan suikers per dag. Best veel he ? Voor iets dat nergens goed voor is ...


Je doet het voorkomen alsof moedermelk alleen maar suikers bevat. Wat dacht je van grote hoeveelheden verzadigd vet, cholesterol en eiwitten? Net als bij de Hadza biedt dat bescherming tegen de grote hoeveelhuid suiker. Jij kijkt naar isolaten, een typisch reductionistisch wetenschappelijk verschijnsel. Het is het COMPLEXE GEHEEL dat de suikers in melk ultiem opneembaar maakt. Juist geisoleerde suikers tot je nemen is extreem schadelijk! Tenzij je, net als die jager-verzamelaars, ze kunt verbranden voor directe energie.

Mike

 
Ik doe helemaal niet voorkomen alsof moedermelk alleen maar suiker bevat... Ik zeg dat het een ONDERDEEL van moedermelk is, en daarmee probeer ik te onderbouwen waarom suikers een ONDERDEEL van een gezond dieet kunnen zijn. Natuurlijk bevat melk ook andere voedingsstoffen, fruit bevat ook andere voedingsstoffen, wist je dat? Het is heel erg geïsoleerd denken juist om fruit en honing af te wijzen op 1 element, terwijl je dit juist moet zien als een ONDERDEEL van het grotere plaatje, namelijk een gezond dieet, vol met verzadigd vet, cholesterol en dierlijke eiwitten.

Trouwens, als mensen op een ray peat dieet suiker toevoegen, dan voegen ze dat vaak toe aan melk, op deze manier komt de melk qua suiker meer in de buurt van melk van mensen. Maar suiker toevoegen is dus NIET iets wat ray peat aanraadt op de lange termijn.

Vind je het trouwens niet raar dat de natuur zoveel suikers toevoegt aan melk? Terwijl suiker zo schadelijk is... Waarom zou de natuur zoiets slechts aan de baby geven? 7 gram suiker per 100ml, dat is bijna zo zoet als frisdrank...

"Tenzij je, net als die jager-verzamelaars, ze kunt verbranden voor directe energie."

Wat bedoel je hier mee?

 
Quote:
fruit bevat ook andere voedingsstoffen, wist je dat?


Weston Price over de 'voedingswaarde' van fruit:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen.


Fruit is niet veel meer dan suikerwater, verder zit er nauwelijks iets van betekenis in.

Quote:
Vind je het trouwens niet raar dat de natuur zoveel suikers toevoegt aan melk? Terwijl suiker zo schadelijk is... Waarom zou de natuur zoiets slechts aan de baby geven? 7 gram suiker per 100ml, dat is bijna zo zoet als frisdrank...


Frisdrank is suikerwater, melk is complete voeding. De suiker in melk voedt de hersenen van de baby. De natuur geeft kennelijki bedacht dat dit in die levensfase noodzakelijk is. In een later stadium blijken ketonen (producten van vetverbranding) effectiever te zijn. Dat stadium heb jij kennelijk nooit bereikt, gezien je 'argumentatie'.

Quote:
Wat bedoel je hier mee?


Als je door een bos loopt op zoek naar, ik noem maar wat, everzwijnen, en je komt een struik met besjes of een bijenkorf tegen, dan kan het handig zijn om hier directe energie aan te ontlenen, maar omdat je constant in beweging bent verbrand je deze suikers ook vrijwel meteen.

Mike

 
"Fruit is niet veel meer dan suikerwater, verder zit er nauwelijks iets van betekenis in."

1 liter aanj sinaasappelsap, bevat van ADH:

75% vitamine B1

38% vitamine B5

31% vitamine B6

75% folaten

50% koper

500 mg vitamine C

110 mg magnesium

2000 mg kalium

1 mg borium

2 g inositol

Dit is een hele hoop aan voedingsstoffen, en het leuke is dat het melk heel goefd aanvult, veel van de elementen die melk bijna niet bevat (vitamine B1, folaten, borium, koper), bevat sinaasappelsap wel.

"Frisdrank is suikerwater, melk is complete voeding. De suiker in melk voedt de hersenen van de baby. De natuur geeft kennelijki bedacht dat dit in die levensfase noodzakelijk is. In een later stadium blijken ketonen (producten van vetverbranding) effectiever te zijn. "

De suikers in melk en fruit voedt ook de hersenen van volwassen hoor. Trouwens van al de oervolkeren die weston price bezocht, zaten weinig van deze in ketose. Veel van deze volkeren aten genoeg koolhydraten om niet in ketose te raken.

"Als je door een bos loopt op zoek naar, ik noem maar wat, everzwijnen, en je komt een struik met besjes of een bijenkorf tegen, dan kan het handig zijn om hier directe energie aan te ontlenen, maar omdat je constant in beweging bent verbrand je deze suikers ook vrijwel meteen."

Nogmaals, de honing en de bessen die ze tijdens tocht aten, is niet meegerekent in hun dieet. Die tabel die je zag, was van het voedsel dat in het kamp werd gebracht, dus dat voesel werd in het kamp gegeten, niet tijdens de tochten.

Maar goed, daarnaast, zijn er natuurlijk steeds meer mensen die door hebben hoe gezond het is om veel te bewegen. Ik wandel 1-3 uur per dag, en ik doe een half uur per dag aan yoga (foundation training).

 
Quote:
Dit is een hele hoop aan voedingsstoffen


Laat me niet lachen. Dierlijke superfoods als orgaanvlees en rauwe melk verslaan plantaardige voeding met twee vingers in de neus! Lees dit maar eens:

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html

Quote:
Trouwens van al de oervolkeren die weston price bezocht, zaten weinig van deze in ketose. Veel van deze volkeren aten genoeg koolhydraten om niet in ketose te raken.


Dit kwam eerder vandaag in een ander draadje ook al ter sprake. ik schreef toen:

Quote:
Niemand beweert dat deze mensen in ketose zaten, dat is een zijlijn die hier op het forum wordt bewandeld door sommigen. Naar alle waarschijnlijkheid hadden deze mensen een flexibel metabolisme, dus afwisselend koolhydraten (suiker) en vet als energiebronnen.


Mike

 
Ray Peat heeft goede stukken geschreven over o.a de werking van hormonen.

De grote hoeveelheden suikers en skim milk in zijn dieet daar snap ik echter niets van.

 
"Laat me niet lachen. Dierlijke superfoods als orgaanvlees en rauwe melk verslaan plantaardige voeding met twee vingers in de neus! Lees dit maar eens:

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html"

Ehm... Vertelde jij niet net dat fruit bijna hetzelfde is als suikerwater... ? Ik had het niet over dat fruit meer voedingsstoffen als dierlijke producten bevat. Dat was mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat sinaasappelsap een goede bron is van diverse vitaminen en mineralen. Trouwens dat artikel is ook een hoop wiskundige manipulatie. Ik bedoel, ja, een 400 gram lever bevat een hele hoop meer dan 2 glazen melk of 2 glazen sinaasappelsap. Maar wie gaat een 400g lever eten ?? Niemand ! Maar genoeg mensen die een 2 glazen melk of 2 glazen melk drinken. Het is appels met peren vergelijken.

Dat is net zoiets als die gekte om chlorella, en gerstegras. Ja, idd. 100 gram gerstegras bevat een hele hoop vitamine B1 en B2, maar niemand eet 100 gram gestegras per dag. Mensen eten misschien 10 gram gestegras poeder, en dat bevat nauwelijks iets.

Dat neemt trouwens niet weg, dat lever harstikke gezond is, maar zulke artikelen overdrijven altijd ontzettend.

"Niemand beweert dat deze mensen in ketose zaten, dat is een zijlijn die hier op het forum wordt bewandeld door sommigen. Naar alle waarschijnlijkheid hadden deze mensen een flexibel metabolisme, dus afwisselend koolhydraten (suiker) en vet als energiebronnen."

Ja, hier ben ik het mee eens. En een flexibel dieet, die suikers en vet als energiebronnen afwisselt, lijkt mij harstikke gezond. Ik snap alleen niet waarom jij suikers en fructose zo hard afwijst. Net zei je nog:

"De suiker in melk voedt de hersenen van de baby. De natuur heeft kennelijk bedacht dat dit in die levensfase noodzakelijk is. In een later stadium blijken ketonen (producten van vetverbranding) effectiever te zijn."

Ik denk dat ketose prima kan werken voor sommige mensen. Maar andere mensen gaan beter bij suiker verbranding. Persoonlijk geloof ik dat als zowel ketose en suikerverbranding je goed afgaat, het beste is om dit om de paar maanden af te wisselen.

Het voordeel van suikerverbranding is dat er meer CO2 vrij komt bij suikerverbranding dan bij vetverbranding. Mensen die zich verdiepen in pranayama yoga of buteyko weten waarschijnlijk wel hoe gezond CO2 voor je lichaam is.

 
Als Weston Price een ommetje had gemaakt langs noord-Tanzania, dan was dit geen dilemma geweest. Ik ben wel onder de indruk van de studie naar de Hadza en hun honing. De nadruk op zoete aardappelen is precies ook wat Price in die streken zag. Dit zijn de volkeren waarover Sally Fallon zei dat ze slechts 30% dierlijke vetten namen; het mooie van het werk van Weston Price is juist dat er die variatie is. De Hadza zouden volgens mij gewoon in het boek van Price passen.

Over resistant starch: Weston Price had enkel een ommetje kunnen maken langs Nieuw-Guinea en Molukken en alle plekken waar de Sago prominent op het menu staat. De moeite die die mensen doen, hele tochten, om zetmeel uit de Sago-palm te winnen. Als ze in plaats daarvan een konijn of een vleermuis hadden kunnen vangen, hadden ze dat wel gedaan lijkt me. Kennelijk heeft dit bijzondere voedingswaarde.

(vanaf 9 minuten)

 
+1 voor de post van thijs

Dit is trouwens wat het gaps dieet over honing zegt:

I don’t understand why GAPS allows honey, given the amount of fructose? According

to Dr Lustig, fructose is a potent toxin which cannot be digested and goes 100%

straight to the liver.


If you start analyzing/dissecting any natural food ‘scientifically’ you will find toxic

(sometimes downright poisonous) substances in it. Yet, as a whole the food works. This

is the wisdom of Mother Nature – the thousands of various ‘ingredients’ in natural foods

are all balanced with each other. Natural honey does not equate to fructose, the fructose

in it is balanced with thousands of other natural substances, as a whole making it a

beautiful healing food. Clinical experience and wisdom of generations of people in

traditional cultures can testify to that.

The concern about fructose comes from research into HFCS (high fructose corn syrup),

which is a great profit-maker for the food industry. It is added to most soft drinks,

breakfast cereals, sweets, snacks and other processed foods. The more our science

researched it the more they found just how deadly HFCS is. As it usually happens,

instead of addressing the toxicity of HFCS the authorities picked on one ingredient in it fructose, and started attacking all other foods which contain fructose.

 
De traay verkoopt trouwens heerlijke afrikaanse bos honing. Op het etiket van de pot staat:

"De nectar wordt verzameld in holle boomstammen in de ongerepte natuur van Zambia en/of Tanzania."

 
intuition,
Quote:
Basically, he compared his breakfast of 1800g of papaya and 450g of strawberries to a measly 113g of beef liver. That's 79.4 ounces of fruit (5 POUNDS!!!) compared to 4 ounces of beef liver (1/4 POUND!!!). Here's the chart, the top one being the fruit and the bottom one the liver



Het gaat hier toch echt over een miezerige 113 gram lever vs een dikke twee kilo fruit.

Behoorlijk indrukwekkend qua nutriënt density vind ik.

Quote:
Ik bedoel, ja, een 400 gram lever bevat een hele hoop meer dan 2 glazen melk of 2 glazen sinaasappelsap. Maar wie gaat een 400g lever eten ?? Niemand !



Ik wel.. :mrgreen:

Nou oke vooruit, 350 gram dan maar das toch al een behoorlijk eind.

 
Intuition,

Op het topic ademhaling heb ik over mijn positieve ervaring met buteyko geschreven.

Wil jij op dat topic alsjeblieft ook vertellen wat jouw ervaring daarmee is en hoe dat werkt met suikerverbranding en een hogere co2?

dank je wel

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan