Secundair tandbeen

Aha, je bent wiskundige, nu snap ik waarom we qua karakter botsen! Ik lees nl. tussen de regels door de energie van de persoon en die matcht niet met de mijne. Hoe dan ook denk ik dat we het hierbij moeten laten, want dat gaat volgens mij niet meer goed komen.

Mike

 
veel woorden Intuition, kijk naar de realiteit voor jou. Dat is een gaatje nadat je regelmatig fruit at en ga niet alles zitten te verdedigen.Daar schiet je niets mee op.

Voor jou werkt Ray Peat niet.

Ik ben wel benieuwd wat je schildklier gaat doen.

 
Marijan, er zijn teveel variabelen, dus zeker weten doe je het nooit. Wiskunde is eogenlijk wel de grootste variabele die in de weg staat van gezond verstand.

Mike

 
@Marijan, als mijn post te veel worden bevatten, prima, je hoeft het niet te lezen. Maar maak er dan ook geen opmerking over.

Kijk jullie geloven blijkbaar heilig dat fruit slecht is en voor gaatjes zorgt.

Dat is prima. En jullie pakken alles aan op dat geloof in stand te houden. "Kijk die jongen at fruit, en kreeg gaatjes. Nou zie maar !"

Maar dat is gewoon niet de manier om tot een conclusie te komen. Ben ik de enige hier die dat zo ziet ? Wetenschappelijk gezien, zijn dit N=1 experimenten, en dat zegt gewoon heel weinig.

@fatsnotbad Wat er botst is dat ik anders over dingen denk. Ik ben tot andere conclusies gekomen in mijn leven dan jij. De kunst is om toch respectvol tot elkaar te blijven, en naar elkaar te blijven luisteren, ondanks dat je andere visie hebt. Dat vind jij blijkbaar moeilijk.

Het suggereren dat mijn hersenen beschadigt zijn door ritalin en zeggen dat ik poep praat. Dat is echt gedrag van het niveau van een kind van vier.

Ik hoop dat andere forumleden jouw een keer tot de orde roepen.

 
je haalt alleen maar de "lelijke" zaken (die jij lelijk vindt) uit een tekst en gaat daar oeverloos tot niets leidend mee aan de haal.

Stop daar gewoon mee en ga doen wat je moet doen om jezelf te helpen, dit is zelfsabotage, jouw veelsprekerij leidt tot niets (voor jezelf)

Degene die zich hier als 4 jarige gedraagt ben jij, je hebt lange tenen en staat daar mee jezelf in de weg.

Het gaat er niet om of fruit heilig is ja of nee of wat je ook maar wil aanhalen.

Doe wat nodig is op basis van je gezond verstand.

Ik wens je veel succes hiermee intuition want je doet je naam geen eer aan.

 
Vraag jezelf af waarom je wiskundige bent aan de ene kant en aan de andere kant ritalin nodig hebt. Wel eens de film A Beautiful Mind gezien? Gaat over een briljante wiskundige die complete waanvoorstellingen heeft. Zijn vrouw blijft bij hem door dik en dun en leert hem dat hij uit zijn hoofd in zijn hart moet stappen. Is dat ook wat je nastreeft door de forumnaam 'intuition' te kiezen? Ik vaar op intuitie, jij op verstand. Ik heb geen medicatie nodig, jij wel. Maar dat zal wel weer een N=1 verband zijn dat ik hier leg.

Mike

 
Over N=1 gesproken, je bent net een blauwe maandag lid en je brengt meteen fictie als feiten, terwijl op basis van je eigen 'bewijs' blijkt dat je inderdaad poep praat. Dat is straattaal en dat ben je kennelijk niet gewend.

Mike

 
hallo Intuition, koolhydraten minderen: dat kan altijd een idee zijn, maar kijk inderdaad wel hoe je je voelt. Toen ik op heel weinig koolhydraten zat werd ik bijna onpasselijk, maar dat heeft ook te maken met bijnieruitputting: dan moet je echt niet te laag gaan zitten als je het niet aankan. En ik merkte dat snel genoeg.

 
Marijan, dit heeft niks met zelfsabotage te maken. Mijn plan is helemaal niks veranderd sinds deze discussie. Deze discussie gaat niet over wat ik moet doen voor mijn gaatje. Ik volg de adviezen van Ramiel Nagel en volgens mij zijn Mike en ik het hier eens.

Maar wat hier Mike doet, is dat hij probeert mij als voorbeeld te gebruiken om te "bewijzen" dat het Ray Peat dieet niet goed is. Dat is waar het hier over gaat. En daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ontzettend veel succes gehad met het Ray Peat dieet. En ik wil absoluut niet als voorbeeld gebruikt worden tegen het Ray Peat dieet.

Toen ik ritalin ging gebruiken, omdat ik mijn tentamens slecht had voorbereid, merkte ik ook dat mijn tandvlees een beetje ging ontsteken en mijn mond heel droog werd. Ik had al zo'n idee dat dit niet goed was. Als ik iets mijzelf verwijt, dan is het de ritalin.

Als ik naar mijn intuitie luister, dan zegt mijn intuitie dat Ray Peat mij meer heeft gebracht dan welk dieet dan ook. Ik kwam uit een depressie, mijn huid begon een mooie goede kleur te krijgen, mijn haaruitval stopte, mijn handen waren eindelijk niet meer koud, ik heb zoveel aan Ray Peat gehad in mijn zoektocht naar geluk en gezondheid, dat ik hier wordt gebruikt als voorbeeld waarom Ray Peat niet goed is, dat stuit me ontzettend tegen de borst.

Ik denk dat iedereen die last heeft van schidklier problemen, baat kan hebben bij zijn aanpak. Dat mensen hier schreeuwen dat fructose giftig is, vind ik kort door de bocht. Ik weet niet hoe goed je die studie gelezen hebt Mike, maar hoe je het ook went of keert, hun dieet bestond soms tot 25% uit honing. Omdat honing zo calorierijk is, is dit dus veel fructose. In bepaalde seizoenen bestond hun dieet tot 60% uit bessen. Dat is ook ontzettend veel fructose. En, ja ! Ze aten deze honing ook in het kamp. Sterker nog, hoeveel honing ze aten tijdens de tochten is geen eens mee gerekent. Dus misschien aten de mannen nog wel veel meer honing.

http://snag.gy/C8gEQ.jpg

Als deze tabel geen boekdelen spreekt. Soms tot 25% honing, en tot 60% bessen. Dat is ongelovelijk veel suiker.

In deze tabel zie je het suiker gehalte van de bessen en de honing.

http://1.bp.blogspot.com/-vGH58zq9AOg/UBoltohdyCI/AAAAAAAAAy0/z3eTe5_-5hk/s1600/Screen+shot+2012-08-02+at+12.00.26+AM.png

Dit zijn de feiten Mike. En misschien zegt jouw intuitie dat fructose slecht is. Misschien is het ook wel slecht voor jou in jouw situatie. Maar feit blijft dat dit oerdieet, dat Weston Price misschien niet kent, heel veel calorien uit suikers halen. Om suiker en fructose zomaar af te wijzen, lijkt me dan ook meer dan onterecht.

Ik kies er nu voor om suikers te minderen, voor mijn gebit. Ik ben gewoon bang dat stukjes suiker in het gat terechtkomen, en voor problemen zorgen. Maar als mijn gebit weer sterk en gezond is, ga ik zeker weer experimenteren met meer suikers, aangezien ik daar gewoon hele goede ervaringen mee heb.

 
Een n=1 onderzoek zegt heel veel namelijk dat er iets niet klopt aan de uitslag van het n=veel onderzoek. En dat je dus op zoek moet gaan naar waar het in het n=veel is mis gegaan en een nieuw onderzoek moet doen of dat je moet kijken of anderen ook onderzoeken in die richting hebben gedaan en hoe goed die dan zijn.

Dit is ook iets waarop het in de huidige medische wetenschap vaak op mis gaat.

 
intuition, vraag jezelf af waarom je depressief bent geworden. Dit zul je ook uitleggen als N=1, maar jouw hoofd koloniseert jouw hart. Je denkt te veel en voelt te weinig. Hoe weet ik dat? Ik ken jou immers niet persoonlijk. Het valt mij op dat zogenaamd 'wetenschappelijk' ingestelde mensen, vooral als ze een voorkeur hebben voor zogeheten 'harde' wetenschappen, weliswaar beschikken over een hoog IQ, maar een EQ dat een stuk lager uitvalt. Denk aan de klassieke 'nerd' of 'geek', die briljant is op het denkvlak, maar sociaal kreupel. Ik bots met dit soort lieden, die mij totaal 'onwetenschappelijk' vinden. Laatst nog liep zo iemand bij een lezing van mij kwaad weg. Het zij zo, zij vertegenwoordigen een oude realiteit. Of, zoals Bill Hicks het ooit verwoordde (mijn vertaling):

Quote:
De reden waarom de wereld zo verneukt is, is omdat we een evolutie doormaken. En de reden waarom onze instituten, onze traditionele religies allemaal afbrokkelen is omdat ZE NIET LANGER RELEVANT ZIJN! Ze zijn niet langer relevant. Dus het is tijd voor ons om een nieuwe filosofie te creëren en misschien zelfs wel een nieuwe religie, snap je. En dat is goed, want dat is ons recht, want we zijn vrije kinderen van God met een geest die alles kan bedenken. En dat is zo’n beetje onze rol.


Mike

 
Hou eens op met die persoonlijke aanvallen op mij, het is echt verschrikkelijk, ik vertel dat ik wiskundige ben, en ik word meteen neergezet als een of andere autist, hoe kortzichtig kan je nadenken, kom eens een keer langs bij ons op de studie zou ik zeggen.

Ik zeg niet dat ik jouw totaal onwetenschappelijk vind. En ik leer hardstikke veel van jou en andere op dit forum. Door gewoon de topics door te lezen. Mensen op mijn studie zien mij als onwetenschappelijk, ik zie het zo, wetenschap is leuk, maar sloom, tegen de tijd dat ideeën als deze zijn bewezen zijn we allemaal allang dood.

Maar dat betekent niet dat je het met nalaten om naar een interessante studie te kijken die aangeeft dat fructose en suikers uit fruit en honing onderdeel waren van hun dieet.

Kan je wel door blijven gaan met je verhaal van intuïtie, maar die intuïtie van jou is dan wel erg hypocriet. Als je het uitkomt vertel je dat we naar oerdieten moeten kijken, als het niet uitkomt negeer je het.

 
De Hadza waren JAGER-verzamelaars. Dat betekent: vleeseter eerst, daarna planteneter. Honing was het voornaamste voedsel dat buiten vlees werd gegeten. Jij doet het voorkomen alsof honing het hoofdvoedsel van de Hadza was, punt. Je gaat dus selectief om met de waarheid, omdat het mooi past binnen de Ray Peat-filosofie. Zie ook: http://theskinnywhitebuddha.blogspot.nl/2012/08/diet-and-disease-hadza-hunter-gatherers.html.

Hier in het westen krijgen we geen kanker, diabetes en hart- en vaatziekten door consumptie van dierlijk, verzadigd vet en cholesterol, maar door de consumptie van een overdaad aan koolhydraten, suiker en zetmeel en bewerkte, plantaardige olien en vetten. De Hadza genoten bescherming door het feit dat ze meer jagers waren dan verzamelaars en hun hoofdvoedsel dus dierlijk was. Hier in het westen worden we, o.a. door de voedingsrichtlijnen van de overheid, bewogen tot verzamelaar-jagers. Met rampzalige gevolgen voor onze gezondheid sinds we deze richtlijnen in de jaren '80 zijn gaan volgen!

Mike

 
"Jij doet het voorkomen alsof honing het hoofdvoedsel van de Hadza was, punt."

Helemaal niet, lees mijn post eens. Ik zeg maximaal 25% van hun voedsel kwam uit honing.

Qua calorien is dat waarschijnlijk trouwens heel veel. Als je 500 gram voedsel op een dag eet. Dan is dat dus zo'n 125 gram honing ! Dat is 100 gram suiker !

En daarnaast ook nog bessen. Tot 60% van hun dieet. Dat is ook ongelovelijk veel suiker.

Mijn punt is, misschien kwam dat niet goed over, dat sommige oerdieeten heel veel fructose in hun dieten hebben. Onder andere door de honing en de bessen die ze eten.

"Je gaat dus selectief om met de waarheid, omdat het mooi past binnen de Ray Peat-filosofie."

Jij kent blijkbaar Ray Peat helemaal niet. Ray Peat zegt JUIST dat het grootste deel van het voedsel dierlijk moet zijn. Hij drink 1 à 2L melk op een dag. En verder nog 50 gram aan eiwitten uit vlees, schelpdieren en eieren. Klinkt vrij erg Weston Price achtig he ? Ja idd. Het is bijna precies hetzelfde, het enige verschil is dat die ook nog fruit en honing eet, net als deze jager verzamelaars dus doen.

 
Quote:
En daarnaast ook nog bessen. Tot 60% van hun dieet. Dat is ook ongelovelijk veel suiker.


Bessen zijn niet het hele jaar in het seizoen. Honing is wel het hele jaar verkrijgbaar. Veel van deze onderzoeken worden door een blanke lens gefilterd. De enige blanken die daadwerkelijk objectief natuurvolkeren onderzochten waren bij mijn weten Weston Price en Robert McCarrison.

Ik ben wel degelijk op de hoogte van wat Ray Peat te melden heeft. Van Matt Stone was ik eerst fan, totdat hij (onder invloed van Peat) met dat zetmeelgedoe kwam. Ray Peat is een soort Paleo-figuur, in de zin van: alles gejat van Weston Price, maar dan zonder bronvermelding. Er zijn nu zgn. 'lacto paleo's', die ook niet durven toe te geven dat hun inzichten stiekem afkomstig zijn van Price. Het is zoiets als een patentrecht: als je 10% afwijkt van het oorspronkelijke ontwerp mag je het voor jezelf claimen. Ray Peat jat alles links en rechts bij elkaar en doet het dan voorkomen alsof het zijn oorspronkelijke vondst is. Zijn aanhangers werken soms wel een kilo witte suiker naar binnen, waanzin!

Mike

 
Jij bent nu echt de weg kwijt, vind je het nu erg dat Ray Peat zich wellicht laat inspireren door Weston Price? Ik weet dat trouwens niet zeker, misschien komen mensen gewoon onafhankelijk tot dezelfde bevindingen, de auteur van het gaps dieet lijkt ook onafhankelijk tot deze inzichten te zijn gekomen.

Je hebt trouwens nog steeds niet deze tabel bekeken zie ik.

http://snag.gy/C8gEQ.jpg

Daar zie je echt duidelijk dat op drie maanden na het dieet heel rijk is aan fructose rijk voedsel. Denk je nog steeds dat fructose voor iedereen heel erg slecht is?

Witte suiker geloof ik niet in, en Ray praat raadt fruit of honing aan. Aardappels als derde keus.

 
Matt Stone was tenminste eerlijk over het feit dat hij zich door Weston Price liet inspireren. Bovenaan zijn site stond eerst een citaat van Price. Nogmaals, ik vertrouw veel van dergelijke 'onderzoeken' niet. Voor zover ik weet waren alleen Price en McCarisson objectief en onafhankelijk. Price verzette zich bijv. tegen de eugenetica, een 'wetenschap' die in zijn tijd geaccepteerd was en die geen rassenvermenging voorstond. Om die reden keek Price ook naar halfbloedjes met zowel Indiaans bloed als Eskimo-bloed en ook zij vertoonden degeneratie als zij met blank, westers (suikerrijk!) voedsel in aanraking kwamen en de degeneratie bleef uit als zij traditionele voeding bleven consumeren.

Mike

 
Ray Peat heeft iets met suiker dat is zeker, ook van witte suiker is hij niet vies:
Quote:
Refined granulated sugar is extremely pure, but it lacks all of the essential nutrients, so it should be considered as a temporary therapeutic material, or as an occasional substitute when good fruit isn't available, or when available honey is allergenic.



http://raypeat.com/articles/articles/sugar-issues.shtml

 
Voor schildklier problemen kan suiker therepeutisch werken. Niks de weg kwijt, dat is gewoon de realiteit dat goed fruit en honing niet altijd aanwezig is, en mensen met schildklier problemen minder baat hebben bij koolhydraten van zetmelen zoals aardappels.

Dit is natuurlijk nooit een langdurige oplossing, aangezien je gewoon tekort gaat krijgen aan mineralen en vitaminen. Ik zou persoonlijk voor lactose poeder kiezen in zo'n situatie ipv sucrose. Lactose (glucose+galactose) lijkt qua structuur heel erg op sucrose (glucose+fructose). Galactose en fructose worden ook een op soortgelijke manier gemetaboliseert door het lichaam. En hebben hetzelfde positieve effect op de schildklier.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan