Marijan, dit heeft niks met zelfsabotage te maken. Mijn plan is helemaal niks veranderd sinds deze discussie. Deze discussie gaat niet over wat ik moet doen voor mijn gaatje. Ik volg de adviezen van Ramiel Nagel en volgens mij zijn Mike en ik het hier eens.
Maar wat hier Mike doet, is dat hij probeert mij als voorbeeld te gebruiken om te "bewijzen" dat het Ray Peat dieet niet goed is. Dat is waar het hier over gaat. En daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ontzettend veel succes gehad met het Ray Peat dieet. En ik wil absoluut niet als voorbeeld gebruikt worden tegen het Ray Peat dieet.
Toen ik ritalin ging gebruiken, omdat ik mijn tentamens slecht had voorbereid, merkte ik ook dat mijn tandvlees een beetje ging ontsteken en mijn mond heel droog werd. Ik had al zo'n idee dat dit niet goed was. Als ik iets mijzelf verwijt, dan is het de ritalin.
Als ik naar mijn intuitie luister, dan zegt mijn intuitie dat Ray Peat mij meer heeft gebracht dan welk dieet dan ook. Ik kwam uit een depressie, mijn huid begon een mooie goede kleur te krijgen, mijn haaruitval stopte, mijn handen waren eindelijk niet meer koud, ik heb zoveel aan Ray Peat gehad in mijn zoektocht naar geluk en gezondheid, dat ik hier wordt gebruikt als voorbeeld waarom Ray Peat niet goed is, dat stuit me ontzettend tegen de borst.
Ik denk dat iedereen die last heeft van schidklier problemen, baat kan hebben bij zijn aanpak. Dat mensen hier schreeuwen dat fructose giftig is, vind ik kort door de bocht. Ik weet niet hoe goed je die studie gelezen hebt Mike, maar hoe je het ook went of keert, hun dieet bestond soms tot 25% uit honing. Omdat honing zo calorierijk is, is dit dus veel fructose. In bepaalde seizoenen bestond hun dieet tot 60% uit bessen. Dat is ook ontzettend veel fructose. En, ja ! Ze aten deze honing ook in het kamp. Sterker nog, hoeveel honing ze aten tijdens de tochten is geen eens mee gerekent. Dus misschien aten de mannen nog wel veel meer honing.
http://snag.gy/C8gEQ.jpg
Als deze tabel geen boekdelen spreekt. Soms tot 25% honing, en tot 60% bessen. Dat is ongelovelijk veel suiker.
In deze tabel zie je het suiker gehalte van de bessen en de honing.
http://1.bp.blogspot.com/-vGH58zq9AOg/UBoltohdyCI/AAAAAAAAAy0/z3eTe5_-5hk/s1600/Screen+shot+2012-08-02+at+12.00.26+AM.png
Dit zijn de feiten Mike. En misschien zegt jouw intuitie dat fructose slecht is. Misschien is het ook wel slecht voor jou in jouw situatie. Maar feit blijft dat dit oerdieet, dat Weston Price misschien niet kent, heel veel calorien uit suikers halen. Om suiker en fructose zomaar af te wijzen, lijkt me dan ook meer dan onterecht.
Ik kies er nu voor om suikers te minderen, voor mijn gebit. Ik ben gewoon bang dat stukjes suiker in het gat terechtkomen, en voor problemen zorgen. Maar als mijn gebit weer sterk en gezond is, ga ik zeker weer experimenteren met meer suikers, aangezien ik daar gewoon hele goede ervaringen mee heb.