Slaapproblemen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Even ontopic
Quote:
Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder kamen met slaaproblemen. Dwz niet in slaap kunnen komen en veel/lang wakker liggen.

Waar ligt dit aan?/Waar kan dit aan liggen?

1 jaar geleden geplaatst #

Bijnieruitputting. De adrenaline houdt hen hyper-alert, waardoor ze letterlijk rusteloos zijn

Mike



Ik heb de laatste tijd dat ik tussen 9 en 10 slaperig ben, daarna ben ik weer wakker en zit vaak nog een paar uur te computeren. Soms slaap ik op de bank omdat ik te moe ben om mijn bed op te zoeken en als ik mij dan toch overeind sleep, dan ben ik binnen een minuut weer 'klaar'wakker. Vervolgens ga ik dus ook niet naar bed, maar blijf nog een paar uur wakker. Voordat ik er uiteindelijk induik omdat het heel laat is of ik doodmoe ben. Met als resultaat natuurlijk dat ik het 's morgens te vroeg vind.

Ik heb 2 vragen:

-zoals het verhaal beschreven in de quote. Is dan het bijniersupplement zonder adrenaline het beste? Of ligt het niet zo simpel.

-waarom ga ik niet naar bed? Ik vind dit gedrag van mezelf zelf saboterend en ik snap niet waarom ik het doe en waarom ik mij er niet los van kan maken.

 
Meestal doet dit fenomeen zich na 11 u 's avonds voor en het wordt de 'tweede adem' (second wind) genoemd. Je bijnieren geven dan extra gas en houden je wakker op basis van adrenaline. De rustgevendheid van melatonine wordt hiermee gepasseerd, omdat je lichaam kennelijk een dreiging ervaart en dus hyperalert moet blijven. De reden waarom je deze zelfsabotage toepast is omdat een symptoom van bijnieruitputting is dat je voortdurend over je eigen grenzen gaat, tegen beter weten in. OOPS, komt toch die bijnieruitputting weer voorbij en dat mag niet volgens Nienke, want dat is generaliserend en gevaarlijk bovendien. Stel je voor dat mensen zich wapenen met kennis!

Mike

 
Ik moet zorgen dat ik om half tien in bed lig, als ik te lang doorga krijg ik gewoon weer een tweede adem en kan ik hele nachten op blijven. Naar bed gaan als je moe bent is de boodschap! Savonds wordt je cortisolgehalte laag, ga ik dan niet naar bed dan krijg ik een adrenalinestoot waar ik de hele nacht mee op zit (droge mond, snelle hartslag, grote pupillen). Voor mij heeft adrenal (cortex) geholpen om die rust te vinden om te slapen. En om de situaties waardoor ik wakker lag te veranderen zodat ik kon slapen. Ik heb heel erg veel slaapproblemen gehad, ik ben sinds dat is opgelost 9kg bijgekomen dus het was toch wel de moeite. Ik ging regelmatig wel vroeg naar bed maar ik kon gewoon niet meer slapen, werd om 3h wakker en en lag de rest van de nacht wakker, dat soort dingen.

Als ik jou was zou ik eens een tijd zorgen dat je bij de minste moeheid in je bed kunt gaan liggen, of laat iemand anders je naar bed sturen. En denk maar niet dat je uitgerust wakker wordt, ik heb nachten van 12 uur gehad waarna ik gewoon doodmoe wakker werd, het duurt wel even voor je dat ingehaald hebt. En maak het leuk om in bed te gaan liggen, kijk een rustige film, zet lekkere thee, fijne lakens, wat dan ook als je maar in je nest kruipt! Als je dat gesaboteer zo vol houdt raak je helemaal op en het slapen en ontspannen zal alleen maar moeilijker worden.

 
Ik vind het mega irritant. Aan de ene kant doe ik op de 2e adem best veel.

Maar ook stompzinnige dingen zoals stomme spelletjes en niet zelden zit ik te knikkebollen achter de computeren. Het dient nergens toe, maar ik ga ook niet naar bed. Ik erger mij er steeds meer aan.

Volgende week ga ik naar M'wtje. Ben ook wel benieuwd naar de uitslag. Tijd om gericht wat te ondernemen.

 
Nu doe je misschien nog veel, nog even en je doet niks meer want je kunt jezelf niet blijven uitputten. Je kunt gewoon in bed gaan liggen als je voelt dat je slaap aan het krijgen bent, daar heb je niks of niemand voor nodig, dat kun je helemaal zelf. Bij mij is het begonnen met kinderen die te pas en te onpas wakker werden en een man die nooit thuis is dus ik kon helemaal niet naar bed als ik moe begon te worden.

 
Quote:
daar heb je niks of niemand voor nodig, dat kun je helemaal zelf.



Nu dat is dus het punt wat ik zo irritant en ongrijpbaar vind aan mijn gedrag. Want hoe moeilijk kan het wezen :cry:

 
Dank je Mike.

Je hebt wel gelijk iklustvet. Ik had zelf al geconstateerd dat terwijl ik een half jaar terug nog tot laat in de nacht goed bezig was, dit minder geworden is en een half jaar terug had ik ook die moeheidsaanvallen om 9/10 uur niet/ of veel minder. Ik begin dus uitgeputter te raken.

 
Mike, ga je nog iets zeggen op de post van Nienke? Ik weet ook niet juist het verschil tussen corticosteroidenzalf en cortisol als supplement. Ligt dat aan het feit dat het een uitwendig(vanuit mijn homeopatische achtergrond zou ik uitwendige middelen nogal snel als onderdrukkend zien en niet als genezend) is en het ander inwendig?

 
En jawel hoor, na de recente commotie rondom een rellende trol die zich voortdurend voordoet als iemand anders roert ook Nienke, de 'groene vrouw', haar mondje:

http://www.groenevrouw.nl/rant-hippe-ziektes/

Dit is iemand die adviseert om de darmflora te herbevolken door de darmen eerst volledig steriel te maken ('einfach aussradieren'), om ze daarna opnieuw op te bouwen!

Mike

 
Gelukkig hebben we allemaal een peut nodig die weet wat goed voor ons is! Maar daarover is al aardig wat in mijn voorsteltopic geschreven.

In ieder geval moet je bij het groene vrouwtje wezen als je toch gewoon lekker je bammetjes wil blijven eten. Want het is gelukkig niet schadelijk voor iedereen.

 
Om een deel van de darmflora plat te leggen zet Nienke van De Groene Vrouw colloidaal zilver in. Enkele forummers gebruiken dit dagelijks, en daar wordt niks over gezegd. Terwijl collodiaal zilver een goed product is, maar met mate en voor specifieke doeleinden moet worden gebruikt. Laatst ook gelezen in een blog van Sara Pope, The healthy home economist.

Als je tegen het gebruik van colloidaal zilver bent om de darmflora plat te leggen Mike, moeten de forummers die het regelmatig gebruiken ook worden aangesproken op het eventuele gevaar van steriele darmen. Dit lijkt me dan niet gewenst, en zo genezen die gebruikers nooit!

 
San,

Ik weet dat je met haar wegloopt, maar ik heb al eerder mijn vraagtekens gezet bij deze benadering, dus je kunt niet zeggen dat ik hier nu pas mee aankom.

Mike

 
Zo die is boos! Maar blijft heel netjes! Het is duidelijk voor mij naar wat en wie ze verwijst, maar zonder die voorkennis vind ik dat ze wel behoorlijk gelijk heeft. Om er even een stukje uit te pakken:
Quote:
Ga naar iemand toe die weet wat hij of zij doet en die dat vak ook daadwerkelijk serieus neemt. Serieus genoeg om jou van alle kanten te bekijken, de tijd voor je te nemen en met je te praten. Vragen te stellen. Serieus genoeg om níet bij het eerste het beste symptoom dat je noemt al een conclusie te trekken.



Dit betekend dat je dus bij veel dokters en andere hulpverleners aan het verkeerde adres bent.

Wat ze ook zegt in het begin over al die symptomen en ziektes, dat is ook een ergerpunt van mij. Vaak zie ik dezelfde symptomenlijst, de ene keer heb je dan dit en de andere keer weer dat. Dat is te kort door de bocht.

Ik heb ook in de advisering gezeten, volgens iemand met een gerichte opleiding ging ik ook veels te veel op de stoel van de expert zitten. Tja zei ik dan altijd, maar ik heb wel gewoon heel vaak gelijk en ik doe tenminste wat, terwijl die expert eerst overal bewijs van wilt zien en aangestuurd moet worden voordat er wat gebeurt. Dan mag die laatste methode misschien wel verantwoord en wetenschappelijk zijn, ik weet wel zeker dat de gemiddelde klant veel liever mij over de vloer heeft.

Verder heeft Nienke gelijk dat een advies soms ook gevaarlijke kanten kan hebben. Daarom is dit forum denk ik ook zo'n succes, met alle kritische meelezers.

 
Het is lastig om via het forum over de benaderwijze te praten, tenminste, ik ervaar dat als lastig. Misschien kunnen we tzt live nog eens van gedachten wisselen over de behandeling Mike, dan kan ik meer toelichten.

@naief: inderdaad, vind maar eens een goede therapeut. Iemand kan de tijd voor je nemen en je doorlichten, maar als hij/zij je vervolgens gekke voedingsadviezen geeft heb je er nog niks aan. Ik heb 2,5 jaar geleden ook eens een niet zo hele geweldige therapeut getroffen, maar zij adviseerde me wel om weer vlees te gaan eten. Gelukkig maar! Haalde ik er nog iets goeds uit :-)

 
@San: het is inderdaad een oerwoud.

Ik denk zeker dat Nienke mensen goed op weg kan helpen (als je meeleest Nienke, veel beter dan de gemiddelde peut), helaas heeft ze ook last van haar geschooldheid en zo is er op zo ongeveer iedereen wel wat aan te merken. Daarom is het altijd goed om niet afhankelijk te zijn van een peut en je af te vragen welke vragen je waar gaat stellen.

 
Ik vind het ook jammer. Heb gisteren mn best gedaan om Nienke in Mike's ogen te 'rehabiliteren', kennelijk niet gelukt. Vind het jammer omdat ik denk dat ze een oprechte therapeute is, die ook nog eens het WP gedachtegoed ondersteunt. Zulke mensen hebben we juist nodig. En als je elkaar dan respectvol behandelt, is het heel goed mogelijk dat je van elkaar wat kunt leren en dat er aan allebei de kanten misschien nieuwe inzichten ontstaan. Maarja, ik geloof in 1+1=3. Ook wat naief, misschien. Ga straks nog maar 's wat regenboogjes kleuren :(

 
Waar je ook bent ,bij wie je ook ín behandeling 'bent, wie ook maar iets zegt over hoe het moet etc......inderdaad een oerwoud aan meningen. Wie kun je dan nog vertrouwen?......ik zou zeggen jezelf. Educate yourself and do something with it,including dismissing nonsense.

Mij lijkt dat dit alrijd de basis moet zijn mbt alles in het leven. We kunnen van elkaar leren maar accepteren moet iedereen doen op basis van begrijpen.

ad

 
Bastiaan,

N.a.v. ons gesprek van gisteren ben ik vanochtend alles nog eens terug gaan lezen. Geloof het of niet, maar ik stond op het punt om contact met haar op te gaan nemen om te kijken of we tot een vergelijk konden komen. Totdat ik door een ander forumlid werd gewezen op deze 'rant' op haar site, waarin ik (weliswaar in bedekte termen) door haar wordt weggezet als een misleide idioot/zelfbenoemde expert. Dan ben ik er eerlijk gezegd klaar mee. Zoals gezegd had ik eerder al vraagtekens gezet bij haar behandelmethode voor het herstellen van de darmflora, overigens niet wetende dat Nienke de 'groene vrouw' is. Jammer wellicht, maar ik werk liever samen met behandelaars die betere inzichten vertonen.

Mike

 
Quote:
door haar wordt weggezet als een misleide idioot/zelfbenoemde expert.


Dat mensen tijd hebben voor zulke analyses.

En daarbij lijken het wel papagaaien.

En trouwens een expert ben je op basis van handelen/kennis van de feiten.Daar hoef je niet toe benoemd te worden.

ad

 
Ik denk dat het inderdaad voor beide partijen duidelijker was geweest om in gesprek te gaan. Jammer dat het zo is gelopen. Ik ben in ieder geval wel heel tevreden over de darmflorabehandeling van mijn dochter, en kan voor mezelf en voor anderen onderbouwen waarom. Een ander kan het daar inderdaad niet mee eens zijn, alleen heb ik het idee dat niet alle informatie over die behandeling bekend is. Dat hoeft ook niet, en zoals ik al zei wil ik daar live best eens over praten mocht de gelegenheid zich voordoen. Aangaande voeding volg ik mijn eigen weg, daar heb ik geen consulten bij een therapeut voor nodig, heb hier op het forum al zoveel info gevonden en in o.a het boek Genees Tandbederf. Daar ben ik ook tevreden over.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.176
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan