Heeft iemand al
dit artikel gelezen dat in de nieuwe Wise Traditions staat en inmiddels ook online staat? Een citaat uit dit artikel (mijn vertaling):
Quote:
De zorgwekkende tendensen die we vandaag de dag zien, staan in schril contrast met de beschrijvingen van Weston Price van harmonieuze,
goed doorvoede primitieve culturen - van goedlachse, vrolijke eilandbewoners in de Stille Zuidzee tot zeer spirituele Keltische vissersvolken tot Zwitserse dorpsbewoners die tijdens hun zomerfestivals vierden dat ze 'een voor allen en allen voor een' waren. Zo beschreef dr. Francis Pottenger eveneens het vredige, harmonieuze gedrag van
goed doorvoede katten. Zowel katten als mensen degenereerden naar disharmonieuze gedragspatronen als gevolg van de omschakeling naar voeding die van zijn vitale kracht werd ontdaan door middel van verhitting en bewerking.
Na alle recente discussies op dit forum wil ik weer terug naar de basis. En de basis is VOEDING. Wat dat betreft zegt de titel van de site van Poekie precies waar het allemaal om draait:
voeding is gezondheid. Ook bemoedigend om te zien is dat jonge forumleden constateren dat de mensen met wie ik in verhitte discussies raak hun
voedingstekorten nog niet of niet voldoende hebben aangevuld. We zijn primitiever dan we denken en
voedingstekorten kunnen een zeer funeste uitwerking hebben op onze lichamelijke, geestelijke, emotionele en spirituele gezondheid en balans. Ook onze hormoonhuishouding kan hierdoor danig ontregeld raken en ook dit kan een heftige uitwerking hebben op ons gedrag. Het feministische 'argument' dat PMS een 'bewuste' uiting van 'ik pik de mannelijke onderdrukking niet langer' is, is ronduit lachwekkend. Het gaat om voeding, het gaat om voeding, het gaat om voeding. Zeg me na:
HET GAAT OM VOEDING.
Voed jezelf eerst maar eens fatsoenlijk en ga daarna nog maar eens de discussie met me aan. De kans is groot dat als je jezelf beter
voedt je ineens een heel andere kijk op de zaken gaat krijgen, minder extremistisch, meer evenwichtig.
Uit dit briljante artikel in de Wise Traditions (mijn vertaling):
Quote:
Moderne commentators zijn blind voor de oplossing, een oplossing die openlijk zichtbaar is: een heldere definitie van wat goede voeding inhoudt en deze terug in de monden stoppen van onze kinderen, te beginnen nog voordat ze verwekt worden...omdat voedsel informatie is en deze informatie rechtstreeks van invloed is op de emoties, het zenuwstelsel, de hersenen en het gedrag.
In een volgende post ga ik hier nog verder op in, aan de hand van een ander, even briljant artikel in de nieuwe Wise Traditions.
Mike