Omdat ik het geen gemakkelijke materie vind, maar het heel graag wil begrijpen omdat ik het vermoeden heb dat dit iets is wat bij mijn lief en mij beiden speelt toch hier maar weer een berichtje erover in de hoop dat je me nog wat meer op weg wilt helpen Marijn
Ik vermoed een tekort schieten van het endorfinesysteem bij ons beiden, veroorzaakt door meerderlei factoren.
We zijn deze week begonnen met het DPP IV enzym (ik op herhaling en mijn lief voor het eerst).
Zoals ik het uit
het artikel van Exendo begrijp is een tekort van het dpp iv enzym een grote oorzaak van het tekortschieten van het endorfine systeem.
Is het dan voldoende om met dpp iv te suppleren of is het na enkele weken toch zaak om te gaan suppleren met MOR-phase dan wel Bimodal Switch?
De MOR-phase supplementen staan me wat tegen daar dit duizendblad bevat en de berichten daarover zijn toch erg wisselend. Dit kruid mag niet lange tijd gebruikt worden en het valt me op dat er een wisselwerking is met lithium, een middel waar ik na jarenlang gebruik toch wat alarmbellen van in mijn hoofd krijg als dit genoemd wordt bij een supplement. Hoe veilig is het gebruik van dit kruid?
Zoals ik het begrijp activeert MOR-phase de aanmaak van endorfine. Dus deze doet eigenlijk wat bijvoorbeeld chocola (of thee en koffie) ook doet. Begrijp ik dat goed?
Het activeert ook de werking van cortisol. Loop je dan echter niet de kans dat dit teveel wordt gestimuleerd daar vetten deze werking ook al stimuleren en wellicht doet Adrenal Cortex dat ook?
De MOR-phase kan beter ingewisseld worden door de Bimodal Switch bij een endorfine stresssysteem. Dit is inderdaad moeilijk te bepalen voor onszelf zoals Marijn al eerder in dit draadje aangaf en dat lijkt me dan helaas of een kwestie van uitproberen of door Marijn te laten testen (wat in de planning staat maar ik moet nog even wachten).
Een hoop vragen dus, maar ik wil het voor mezelf nu eens goed op een rijtje krijgen. Het wordt wel eens tijd dat er een einde komt aan onze depressieve dan wel neerslachtige inslag en ik heb het vermoeden dat dit wel eens de oplossing kan betekenen dus vandaar dat ik me hierop werp.