San,
Laat ik beginnen met te vertellen dat mijn oudste dochter 3 DPT prikken heeft gehad met één met 14 maanden met 3 en met 5 jaar. De jongste heeft met 2,5 jaar 1 DTP prik gehad, maar daar laat ik het bij. Ik heb een hele strijd met mijn echtgenoot gevoerd in eerste instantie en dit was ons poldermodel. De polio en tetanus zat hem echt dwars en ik dacht toen dat dit de beste oplossing was. Hij zat nog in de angst en ik geloofde ook nog altijd tot op zekere hoogt in de bescherming die vaccins zouden bieden.
Dat stukje dat wanneer je ervoor kiest om niet te vaccineren en je daarmee verantwoordelijk wordt gesteld voor de gezondheid van je kind, die je natuurlijk sowieso hebt, vond ik best zwaar. Laat je jouw kind vaccineren en loopt het verkeerd af, dan heb je je best gedaan, maar als je ervoor kiest om niet te prikken en je kind wordt ziek is het ineens jou schuld. Die heb ik wel gevoeld, want iedere keer als mijn dochter een hoestje had hoopte ik zo dat ze geen kinkhoest had, want ik wil niet weten wat dat voor een conflict in huis had gegeven. Gelukkig steunde mijn moeder mij volledig, ik weet niet hoe ik het zonder haar had gered. En ik had een vriendin die haar dochter ook niet liet vaccineren, dat hielp ook al. Veel commentaar heb ik niet gekregen, dat komt denk ik, omdat ik nogal stellig overkom op de meeste mensen.
Ik heb geprobeerd anderen te inspireren/informeren, vooral mijn broer en zijn vriendin, maar zonder veel succes. Er zijn wel anderen die verder van mij af staan die in ieder geval wat langer hebben gewacht met de eerste prikjes of een alternatief schema hebben gekozen.
Ik denk dat ik redelijk stressvrij blijf onder negatieve ontwikkeling, omdat ik niet zo'n stressmens ben. Natuurlijk wordt ik weleens geraakt en heb ik periodes van stress, maar van de grond af ben ik redelijk stabiel denk ik. Ik ben ook een rasoptimist je hebt er zo weinig aan om in het negatieve te gaan zitten. Ik heb vertrouwen in dat het goed komt en dat alles wel een bepaalde zin heeft.
Over het consultatiebureau heb ik het laatst al gehad met Iklustvet, die gaat gewoon helemaal niet naar het cb, dat vond ik een goede tip. Ik ben zelf met de kleinste naar een antroposofisch cb bureau gegaan, dat was al stukken beter, geen drukte/schreeuwende kindjes. Ook was ik toen blij met de tips tegen eczeem, al ging het niet over, de steun die ik kreeg en het zijde pakje die ze me hebben voorgeschreven dat was super.