versnelde hartslag

Je bent nu al 11 maanden ingeschreven als forumlid. 8 maanden geleden schreef ik dit in antwoord op een van je (vele) vragen:

Quote:
Proberen en zelf achterkomen. Je eigen lichaam weet het het best! Weer een geval van 'vrageritis'!


https://www.fatsforum.nl/topic/bijnieruitputting-2/page/2#post-42418

En nu wijst Alexandra je op exact hetzelfde gedragspatroon, er is niets veranderd:

Quote:
Je weet t niet zelf niet zeker en daarom moet Mike de knoop doorhakken? Ga eens een week zonder allebei en ervaar.


Dit forum bevordert zelfredzaamheid en nog altijd gedraag je je als een slachtoffer dat 'gered' moet worden door een ander. Jouw grootste probleem zit hem in jouw slachtoffermentaliteit!

Mike

 
Klavertje ik begrijp je twijfels en verwarring, een hoge hartslag is ook vervelend en beangstigend, maar uiteindelijk moet je gewoon iets proberen. Blijf even van de Adrenal af. Ruil de kokosolie in voor roomboter op je boekweitcracker. Ghee vind ik ook niet te hachelen hoor. De hartkloppingen heb ik 's nachts ook als ik naar mijn dochter moet om het speentje te geven: je ligt plat in rust, en gaat opeens rechtop. Zelfs mijn vriend met normale kalme hartslag ervaart dat 's nachts als hij plotseling moet opstaan uit liggende toestand. Niks geks.

Heb je een zapper? Die leg ik 's avonds op mijn hart, als een soort tegenwicht tegen het kloppen. En misschien een gekke tip: ga eens met een ploegje mensen koeknuffelen. Als je tegen een ontspannen koe aanzit word je hartslag gelijk met die van de koe (ik heb dit laatst gedaan, was heel fijn).

Aangaande angst voor je bijnieren door stoppen met Adrenal: dat kun je best een tijdje hebben. Je bent nu veel te angstig en gespannen. En ik herken het wel hoor, alleen merk ik aan mezelf hoe meer ik er extreem op let, hoe erger het wordt.

Edit: @ Tanja: ik ben het nu aan het minderen, benieuwd of het effect heeft. Mijn hartslag lijkt al iets kalmer, alleen zelf mijn pols meten vind ik lastig. Binnenkort weer bij de schoonouders aan het apparaat.

 
Quote:
De hartkloppingen heb ik 's nachts ook als ik naar mijn dochter moet om het speentje te geven: je ligt plat in rust, en gaat opeens rechtop. Zelfs mijn vriend met normale kalme hartslag ervaart dat 's nachts als hij plotseling moet opstaan uit liggende toestand. Niks geks.


Dat kan 1 van 2 mogelijkheden betekenen:

- Je vriend heeft eveneens zwakke bijnieren. Als jullie te snel uit een zittende of liggende positie komen, ervaren jullie dan allebei ook duizeligheid? Zo ja, dan is je bloeddruk te laag en dit komt door onderactieve bijnieren.

- Jij hebt de meest dominante energie van jullie beiden en het hart van je vriend vertoont 'entrainment' met dat van jou. Dat dit bestaat, bewijs je zelf op basis van deze ervaring:

Quote:
Als je tegen een ontspannen koe aanzit word je hartslag gelijk met die van de koe (ik heb dit laatst gedaan, was heel fijn).


Mike

 
Hmm, dat is dan weer jammer dat het bij hem toch niet goed lijkt te zijn. Ik ben inderdaad bang dat hij uitgeputte bijnieren heeft. Zijn bloeddruk is wel te laag, bovendruk is rond de 106. Bij mij net aan 100, of 97. We hebben ook eens die pupillentest van Wilson gedaan, en gek genoeg ging dat bij mij goed en bij hem niet. Zijn pupillen werden groter en kleiner, die van mij bleven gelijk. Terwijl ik hier de stresskip ben. Hij is niet snel van de kaart. Hij reageert trouwens wel goed op Adrenal, merkt er niks verkeerds aan.

We liggen 's nachts wel naast elkaar maar niet tegen elkaar aan, kan er dan ook entrainment plaatsvinden? Ik word ook altijd rustig als ik met onze kat(er) op de bank lig, val altijd in slaap. Ik reageer goed op dieren.

 
Het is wss net doordat mijn bijnieren zo uitgeput zijn dat ik aan alles twijfel en angsten heb en dus ook vrageritis.

Als ik rechtsta voel ik me niet echt duizelig maar mijn hart gaat tekeer als een gek

 
San,

Het komt op mij over dat jij met jouw openlijke stressverschijnselen een overdaad aan mannelijke (stressafweer)hormonen vertoont en daarmee dus de 'leider' wordt in jullie relatie. Dit maakt hem automatisch tot een volger, waarmee de geslachtsdynamiek dus is omgedraaid. Daarom blijft hij ook rustig, als tegenwicht voor jouw onrust. Entrainment is niet afhankelijk van tijd of ruimte, maar van de emotionele connectie die er tussen twee mensen plaatsvindt.

Mike

 
Dat klinkt mij wel logisch in de oren. Hoewel hij altijd rustig is geweest, dit heb ik bij zijn ouders nagevraagd. Hij heeft ook een hele fijne gezinssituatie gehad, en kijkt met plezier terug op zijn jeugd. Alleen niemand sloeg daar eens met de vuist op tafel, wellicht dat hij daarom zo rustig is? Ik heb hem wel aangespoord assertiever te worden, en dat is hem ook gelukt. Hoe komen we weer in balans? Mijn stress is voorlopig niet weg. Ook heb ik altijd gezien in mijn jeugd, en nu nog, dat de vrouw de boel altijd moet regelen. Als zij dat niet doet, gebeurt er weinig en wordt er zelden/nooit opgetreden. Ik heb geen sterke mannelijke figuren ervaren in mijn jeugd.

 
Dit zou een deel van jouw stress kunnen verklaren: het gebrek aan een sterke mannelijke figuur aan jouw zijde. Dit geeft een gevoel van onveiligheid, omdat je geen krachtige beschermer hebt waar je op kunt rekenen. Jij hebt deze rol zelf op je genomen en nu ben jij de regelaar (leider). Het ontbreekt hem aan assertiviteit, dus hij vertegenwoordigt meer vrouwelijke energie. Zijn uiterlijke rust zou wel eens innerlijke onrust kunnen maskeren. Ik heb dit vaker gezien en verbaas me er steeds over, ik zou geloof ik ontploffen als ik het allemaal binnen moest houden!

Mike

 
Ik bekijk vaker dingen vanuit het temperament en zie bij veel mannen dat het water (vrouwelijke energie) het vuur (mannelijke energie) heeft geblust, veelal door de opvoeding (van de moeder). Zie hier hoe de topics bij elkaar komen over geslachtsverwisseling en opvoeding. Bij jou geen gebrek aan vuur Mike, dat mag intussen wel duidelijk zijn, maar dat is niet bij iedereen het geval. Meer peper geven San, zijn vuurtje aanwakkeren ;)

 
Quote:
Ik bekijk vaker dingen vanuit het temperament en zie bij veel mannen dat het water (vrouwelijke energie) het vuur (mannelijke energie) heeft geblust, veelal door de opvoeding (van de moeder).


Mooi gezegd, Tanja!

Mike

 
Haha, ik zal de peper vast klaarzetten ;-) Voor mensen hier een verkeerd beeld krijgen van mijn vriend: hij is wel echt de verzorger van ons gezin. Ook toen ik na de zwangerschap overspannen was heeft hij hier de zaken zo goed mogelijk proberen te regelen, terwijl hij elke dag om 5;15 opstond en 3 uur reistijd had dagelijks, 5 dagen per week. Dat doe ik hem niet na (inmiddels werkt hij gelukkig dichterbij). Op zijn werk is hij degene die ergens op afstapt. Laatst was er een collega helemaal overstuur, en iedereen bleef wat suf achter zijn/haar bureau zitten. Hij was degene die er op afstapte en met deze collega in gesprek ging en hulp heeft geboden. Als ik een dag weg ben kom ik 's avonds thuis en dan heeft hij alles geregeld. Hij staat niet met de handen in het haar met een overstuur kind en aangefikt eten, integendeel. En ik hoor genoeg verhalen van mannen die wel zo zijn! Maar hij is wel meer van de lieve vrede bewaren, en liever geen ruzie.

Ik heb me ook weleens afgevraagd in hoeverre hij zich inhoudt. En ik kom er niet goed achter, ook niet met gesprekken. Als ik naar zijn moeder kijk zie ik hetzelfde karakter: altijd doorgaan en zelden ontploffen.

Ik zal inderdaad vanwege voorbeelden in mijn jeugd de boel zelf wel zijn gaan regelen.

 
Quote:
Ik heb me ook weleens afgevraagd in hoeverre hij zich inhoudt. En ik kom er niet goed achter, ook niet met gesprekken.


En meteen daarna geef je zelf het antwoord:

Quote:
Als ik naar zijn moeder kijk zie ik hetzelfde karakter: altijd doorgaan en zelden ontploffen.


Oftewel, zoals Tanja het zo mooi verwoordde: zijn vuur is geblust met water en dat komst meestal door de moeder. Nu heb je dus je antwoord: bij hem is de vrouwelijke energie (water) dominant en dit gaat ten koste van zijn mannelijke energie (vuur). Ook dit blijkt uit je eigen woorden:

Quote:
hij is wel echt de verzorger van ons gezin.


Quote:
Hij was degene die er op afstapte en met deze collega in gesprek ging en hulp heeft geboden.


Quote:
Maar hij is wel meer van de lieve vrede bewaren, en liever geen ruzie.


Mike

 
Dit vind ik nu wel een voorbeeld van een echte man!

Ik weet trouwens niet of je wel eens Cesar Millan kijkt, maar daarin worden de baasjes afgericht om meer op de strepen te gaan staan/ een echte leider te worden, zodat de honden (van nature volgers(meestal)) weer in hun natuurlijke rol vallen. Na die cursus kan je man beter met de slipketting omgaan :mrgreen: .

Ik zie allerlei reacties, dus ik zal de echte man direct maar even toelichten. Hij zorgt voor veiligheid, hij neemt het voortouw als het moet, zorgt dat alles wat gedaan moet worden gedaan wordt zonder te zeuren of applaus te verwachten, e.d. Niet zeuren, maar doen!

 
Het woord "verzorger" heb ik misschien ongelukkig gekozen. Hij gaat ouderwets uit werken om het gezin in leven te houden, misschien is dat een betere term? De rest klopt inderdaad, dat zijn vrouwelijke eigenschappen, en daar heb ik dan mijn antwoord. Ik hoop dat dat meer in balans kan komen.

Is jouw man wel een man die met de vuist op tafel slaat Tanja? Die assertief is en vurig van aard? Ben gewoon benieuwd, zie het nog zo weinig in mijn omgeving, en zoals ik al zei ben ik het van vroeger uit totaal niet gewend.

 
@Naief: Ik heb zeker wel gekeken naar Cesar Milan. Ik vind hem nu niet echt heel mannelijk met zijn strak getrimde kapsel en wisselende baard/sik in combinatie met blinkende facings. Maar hij heeft zeker wel gelijk met zijn verhaal over leiderschap, energie, balans, kalmte en assertiviteit, etc.

 
In die afleveringen van Cesar Milan zie je steeds dat de vrouw het probleem is bij die honden met gedragsproblemen. Honden hebben leiding nodig en dat krijgen ze niet of onvoldoende van die vrouwen. Honden zijn ook echte 'mannendieren'. Katten is een ander verhaal. Die vertegenwoordigen absoluut de volkomen grillige vrouwelijke energie en dit zijn dan ook 'vrouwendieren'. Ikzelf kan met zowel honden als katten goed overweg, dus mijn mannelijke en vrouwelijke energie zal dus wel aardig in balans zijn. :wink:

Mike

 
Ik ben ook heel goed met zowel honden als katten :)

San, ik kom ook uit een gezin met een voornamelijk omgekeerd rollenpatroon ondanks dat vader kostwinner was. Wij doen hier ons best om het evenwicht te herstellen, maar dat valt niet altijd helemaal mee. Mijn man slaat weleens met de vuist op tafel, maar we zijn nog niet erg onder de indruk zal ik maar zeggen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan