Anna komt met maar liefst 20 betekenissen van het woord 'inferieur', waarvan de meeste weinig flatteus. Ze weet te vertellen dat ik dit woord hanteer omdat ik getraumatiseerd zou zijn omdat ik zelf geen kinderen op de wereld heb gezet. Verder probeert ze mij te 'shamen' door mijn vriendin er bij te halen.
Dat zijn 3 punten die ik uit moet pakken. Te beginnen met het woord 'inferieur', dat heel moeilijk ligt bij vrouwen. Het woord is afkomstig van het Latijnse 'inferus', wat 'lager, onder' betekent. Dat is ook wat ik bedoel. Heb ik niet heel vaak de termen 'ondergeschikt' en 'aanvullend' gebruikt? Woorden als 'verachtelijk' en 'waardeloos' zijn dus geheel voor rekening van Anna. Mijjn 'stokpaardje' is dat vrouwen onder mannen staan, dus lager in rang. Precies de ware betekenis van 'inferieur' dus en niets anders. Niet voor niets worden vrouwen al eeuwenlang 'het zwakke geslacht' genoemd. Zoals Herr Sens al schreef: accepteer gewoon je natuurlijke INFERIEURE positie en loop niet te mekkeren. Mijn parafrasering van zijn woorden, geen letterlijk citaat.
Dan mijn 'trauma', ik zou lijden onder het hebben van geen kids. Dat is pure vrouwelijke projectie. Voor een vrouw is een gezin haar alles, want in biologische zin is dat haar levensdoel. Niets mis mee overigens. Voor mannen ligt echter de hele wereld open, met of zonder kinderen of zelfs een vrouwelijke metgezel. Dat maakt vrouwen, en in het verlengde daarvan kinderen, een stuk minder relevant dan ze zichzelf vinden. Anna heeft zelf geen kinderen gehad en projecteertt haar eigen trauma en irrelevantie op mij. Vrouwen zijn nl. solipsistisch (zoek dat meer eens op, Anna), wat inhoudt dat ze geen andere werkelijkheid kennen dan die van henzelf. Daarom zullen ze ook nooit grote abstracte denkers worden.
Mijn vriendin betrekken bij dit verhaal is een emotioneel beroep doen op mij om geen big picture-denker maar een me-denker te zijn. We zagen dit eerder ook bij Joke terug. Haal er individuele voorbeelden bij waarvan je hoopt dat deze het grote punt weerspreken of zelfs ontkrachten en probeer zo te deflecteren van dat grotere punt, nl. vrouwen zijn bij lange na niet de gelijken van mannen.
Al met al veel emotie en weinig logica en dus redelijk makkelijk te ontmantelen. Maar ik ben dan ook een man.
Mike