Een hoop tips en inspiratie... echt heel fijn!!! Dank je allen!!
@charade: mijn ademhaling is vaak wel wat hoog, 15 in rust, maar soms ook heel relax. Hyperventilatie is geen aandoening maar een symptoom. Ik heb ademhalinsgcursussen gehad omdat ik dacht dat mijn CVS/ME, die ik al 10 jr heb door hyperventilatie kwam, maar dat was nonsense. Dit is symptoombestrijding. Als je ontspant krijg je vanzelf een goede ademhaling. Ik had opplaats een jaar geoefend elke dag en mn ademhaling was superlaag en ik had nog altijd CVS/ME Het kan wel helpen wat ontspannen, maar de keerzijde is dat je ook teveel focust op je ademhalen, en dat kan weer stress geven.
Maar goed, terug naar angst. Het gekke is dat ik geen angst had voor ik afbouwde met AD en dus is het iets ook met neurotransmitters en hormonen, want daar speelt AD op in... Ik sliep slechter (inslaapproblemen), ik kreeg onverklaarbare huilbuien, vreselijke hoofdpijnen als messteken en maagdarmproblemen (overgeven), depressieve buien, PMS achtige klachten... had ik ervoor allemaal niet. Het ging juist veel beter, zo veel beter ook met mijn CVS/ME, door voeding en suppletie e.d. dat ik verbluft was van de vooruitgang die ik in jaren niet had gezien! Zoveel rust en kalmte en goede nachten. Ik had nog steeds weinig energie en moest het goed verdelen, maar dat lukte aardig. En ja, je raakt er ook aan gewend heh.
Ik slikte t al 10 jaar en mijn dietist zei ook dat ze veel ervaring had met afbouwers en dat je lichaam ernaar vraagt en dus zeker verslavend is en dat afbouwen van AD in haar praktijk altijd een lastig iets is. Zeker als je het al lang slikt is je lichaam er helemaal op ingesteld. Die angst is vooral heftig omdat het zo uitput en mn nachtrust verstoord en dan kom je op een hellend vlak. Ik heb nl. ook ME/CVS en daar heb ik echt de standaardklachten van, na een dag iets doen, dag rust, niet laat naar bed kunnen, 9 u slaap nodig, niet intensief kunnen sporten, geen maaltijden kunnen overslaan, alcoholintolerantie, snel ziek en extreme vermoeidheid. Dit begon na een barotrauma (luchtweginfectie na duikongeval). Ik werd ervoor behandeld int ziekenhuis en dacht wel weer gezond te worden, maar ik bleef doodmoe. Ik kon gewoon niet meer. Ik ben nooit meer hersteld nadien. De dokter wist het niet, tal van psychologen gezien om weer mijn energie te herstellen, in NL is CVS/ME psychosomatiek. Niets hielp. Sportprogramma's, graded exercise, AD, ademhalingstherapie... Maar het beste resultaat kreeg ik met drastisch mn voeding wijzigen en suppletie!
De AD-afbouw heeft me alleen weer erg verslechterd en de angst/depressie is eigenlijk wat veel voorkomt bij ME/CVS, overactieve amygdala, maar waarom is nog een raadsel. In elk geval zijn mijn bijnieren slecht want dat wijst mijn T3 en T4 aan.