Vreselijke angstaanvallen

Redelijk, als ik me maar aan het protocol houd. Ik moet nog wel leren om beter na te denken, als ik me een dag redelijk goed voel dan doe ik vaak weer teveel en dat moet ik dan weer bezuren. Maar ik houd van hard werken en dat is een van de moeilijkste dingen om af te leren :twisted:

Mijn eigen therapie. Zelf aangeleerd door gewoon te voelen en maar te blijven accepteren.

In het begin wilde ik altijd maar vluchten en rustig ademhalen zat er niet bij. De gedachtes gingen allen kanten op. Het komt onder ander door niet verwerkte emoties waar je voor blijft vluchten. Je kunt je emoties testen door met wie dan ook een gesprek aan te gaan waarbij het niet uit maakt voor jou zelf waar het over gaat. Je hebt geen geheimen.

Als je dat kunt dan weet je dat je geen verborgen emoties hebt. Zelf met mensen die je totaal niet mag kan je dan praten zonder enige verzwijging of verdraaiing.

Maar goed als je zwak bent dan heb je er vaak geen energie voor en op die momenten kun je beter weer gaan liggen en niks zeggen. Ik heb me zelf geleerd dat ik niks hoef te zeggen als ik ergens geen zin in heb.

Met voeding kun je veel, maar als je angsten hebt dan blijf je stress houden. Het is net een driehoekje. Stres mag je ervaren en die andere twee kun je aanpassen.

Ik moet wel zeggen dat toen ik nog last had van hypoglykemie dat het lastig was om het toe te passen. Steeds weer vluchten als je duizelig was. Maar juist dat vluchten/strijden kost dus energie. Het koolydraatarm eten heeft me voornamelijk geholpen maar zeker ook het handelen en denken van uit mijn eigen natuur.

Hoi Louise, ik heb ook advies ingewonnen over angsten getriggerd door afkicken van zoloft bij een zeer betrouwbare bron juist op dit gebied.

Deze bron zei me dat de angst voortkomend uit de wil om te ontwennen bij o.a. Zoloft vrij standaard is.

Wel een hel voor wie het moet doormaken.

Het is volgens deze persoon belangrijk dat je je van die specifieke ontwenningshel bewust bent.

Meestal duurt de ergste hel drie of vier weken volgens die bron.

De persoon bij wie ik advies heb ingewonnen vertelde me eveneens dat het belangrijk is om de ergste afkickperiode van ongeveer 3 a 4 weken na de innamestop door te brengen in een omgeving waar zoveel mogelijk eventuele oorzaken van angst buiten je bereik zijn.

Deze persoon gaat dus kennelijk uit van een cold turkey-stop.

Ik ken ook iemand die stopte met zoloft, realiseer ik me nu, (iemand uit mijn groep van de groepstherapie) en die ging dan heel, heel langzaam afbouwen in getallen van drievierde pilletjes naar na zoveel maanden ietsje minder etc.

Terug naar het advies over die eerste 3 a 4 weken ontwenning vlak na de stop: ook is het dan juist belangrijk steeds die pillen toch bij je te hebben (weliswaar zonder ze te gebruiken).

Het gevoel alleen al om die pillen niet bij de hand te hebben is immers al een bron van angst op zichzelf.

Na die drie of vier weken is het ergste voorbij, al moet de persoon zich stevig bewust zijn van het feit dat doorzettingsvermogen nog steeds ook daarna aan de orde van de dag is.

Meestal zijn het maar weinigen, die dat soort wilskracht kunnen opbrengen.

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Einde verhaal.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Ik vraag me af wat je ervaart als je angst hebt. Mijn angst komt misschien wel heel ergens van daan als die bij jouw. Bij mij is het meer een blokkade in mijn lichaam bij mijn alvleesklier. Soms komt het opzetten en kan ik dat als angst ervaren.

Misschien kun je blokkade in je lichaam op sporen. Als je diep uitademt kun je een soort energie voelen (stroompje) die je overal heen kunt sturen van af je keel. Nu klinkt dit raar maar probeer het maar eens bijvoorbeeld van je keel naar je arm. Zo kun je dat ook naar je benen. Als je angstig bent en je doet het zelfde dan voel je ergens waarschijnlijk een blokkade.

ik vind het stom dat de huisart me dit niet kan leren. Hij drukt alleen een keer en vraagt of ik pijn heb en dat heb ik nooit. Misschien dat niet iedereen dit kan, of er zitten emoties vast dan voel je de blokkade in je nek. Maar als het werkt dan is het een fijne methode om te kijken wat er gebeurt. Misschien wordt je er niet beter op maar het geeft verlichting om de angstaanval voor te zijn. Maar goed als je angst voor angst hebt dan is het een psychische kwestie en daar kun je zelf achter komen door je zelf te testen.

Quote:
ik vind het stom dat de huisart me dit niet kan leren. Hij drukt alleen een keer en vraagt of ik pijn heb en dat heb ik nooit.

Hallo Charade, hebben we het nu nog steeds over de huisarts die je zo vriendelijk vindt?

Ja, de huisarts vind ik vriendelijk. Maar goed als je het zo bekijkt heeft hij me alleen maar op het verkeerde pad gezet en mij medicijnen gegeven voor iets wat niet zou oplossen. Beetje onnozel maar daarom is hij geen vijand. De wereld zit eigenlijk vol met kleine duiveltjes en als je daar door heen kijkt zijn het ook maar gewoon mensen. Ik maak me er niet druk om, want het heeft totaal geen zin. De huisarts speelt slechts een rolletje, of hij is dom.

@charade: pfff, ik heb geprobeerd de angst te omschrijven, maar het lukt niet erg, ik weet niet waar het zit. Ik voel niet waar het blokkeert. Ik heb geen idee.

@Lievergezond: ik probeer me nu bewust te worden vd ontwenningshel en dat het dus tijdelijk is en dat de angst ook weer omlaag kan... valt niet mee... je hebt het idee dat het zo hoog blijft en dat het nooit meer weggaat. Ik ga niet verder met afbouwen. Ik moet eerst echt mijn bijnieren sterker maken van mn natuurdietist, want anders kun je niet afbouwen en stort je in. Want ook als je sterk als een huis blijft, afbouwen blijft een hel. Je lijf moet incasseringsvermogen hebben.

Ik was vorig jaar aan het herstellen, mn bijnieren voelde ik sterker worden en ik ging afbouwen, maar al gauw overleed mijn schoonvader en dat zijn dingen die je bij een afbouw niet moet hebben. Het moet in rustig vaarwater, met een goede conditie en sterke bijnieren...

Quote:
Mijn angst komt misschien wel heel ergens van daan als die bij jouw. Bij mij is het meer een blokkade in mijn lichaam bij mijn alvleesklier. Soms komt het opzetten en kan ik dat als angst ervaren.

Hier informatie ingezien dat een niet optimale eiwitvertering in de pancreas gelinked wordt aan fibromyalgie en CVS. Dr. Gonzalez behandelt hiervoor patiënten met pancreasenzymen.

@vivianne: interessant!!! Ik ken ook iemand die heeft echt hele erge fibro. Ze kan niks meer tolereren haast aan voeding. Soms kan ze niet eens meer kauwen en vreselijke pijnen. Ze eet al geen nachtschades en weet ik wat. Maar het wil niet. Ze is onder behandeling bij medische artsen die uit Amerika komen en het meeste weten nu over fibro... maar haar behandelingen zijn echt zwaar en ik heb echt met haar te doen. Dus niet alleen voor mezelf, maar ik zal het haar doorgeven... Ze heeft al heel veel geprobeerd en misschien dat dit ook kan helen. dr. Gonzales, ga ik onthouden

fibromyalgie en CVS vind ik een vage ziekte dat geen ziekte is maar een lijst van klachten waar je eigenlijk niet veel mee kunt.

Mijn ontlasting blijft drijven als ik koolhydraten eet en dat duidt op slechte vertering van vetten (en misschien wel eiwitten).

Wie is dr.Gonzales? Ik weet geen arts die mijn kan behandelen. Ik ben eens naar een natuurarts geweest maar mocht van de behandelaar geen vlees.

Louisa@ Als je die angst niet hebt, voel je dan ergens spanning zitten? Ben je dan bijvoorbeeld ook snel schrikkerig? Kun je ook echt ontspannen op een dag?

Ontspannen met het gevoel van veiligheid. Ik vraag dit, omdat dit ook angst kan meegeven. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld heel erg alert, bijvoorbeeld als ze faalangst hebben. Ik denk dat veel kwalen komen door spanning. Veel mensen negeren het helaas doordat ze vast zitten in het denken.

Quote:
fibromyalgie en CVS vind ik een vage ziekte dat geen ziekte is maar een lijst van klachten waar je eigenlijk niet veel mee kunt.

Het zijn andere benamingen voor bijnieruitputting. Dat is zeer concreet, niks vaags aan.

Mike

Bijnieruitputting. Dus ook stress. Mogelijk op te lossen door voeding en ontspanning.

Wat ik grappig vind is dat er ook een duizligheidspoly bestaat. Schijnbaar is dit een trend.

Ehm..even een andere invalshoek hoor..angsten kunnen toch ook voorkomen door een verstoorde hormoonhuishouding als gevolg van medicijnen? worden daarom niet oa soms bio-identieke hormonen aangeraden?

Charade:ik vindt het knap dat je zo in je lijf kan zitten en je lijf zo goed voelt..ik weet wel dat ik slecht kan ontspannen door een gevoel van onveiligheid.Heb helaas geen "veilige" haven gehad in mn jeugd en dat werkt nogal door..maar je daar bewust van zijn is 1 ding..er daadwerkelijk wat aan doen is moeilijk.Mij helpt idd het beste door het "denken" uit te zetten..maar dat lukt niet altijd.

Correct,

Ik heb de topic verder niet gelezen , maar ook nu KAN het zo zijn dat er een relatie bestaat met maagzuur.Vertering van eiwitten en neurotransmittor produktie. Misschien ook hier een link.

ad

Kan iemand mij de link met het verstoorde immuun systeem en een verstoord hpa as dan ook uitleggen? Bij mij werd het in elk geval een heel stuk beter door minder koolhydraten, suikers enz te eten.

Daarnaast heb ik verschillende ADs gehad en had het idee dat het hierdoor op lange termijn allemaal nog erger werd. Nu kan ik mij gelukkig behelpen met een kleine dosering 5htp en een aangepast eetpatroon.

Wanneer het immuunsysteem flink aktief is zal er meer cortisol geproduceerd worden om ervoor te zorgen dat het lichaam niet zichzelf zal opvreten door de ontsteking die opgewekt is. Cortisol reguleert dit gebeuren.Bij een gebrek aan cortisol(bijnieruitputting) valt deze controle dus min of meer weg. Niet gunstig.Wanneer er dus continu ontstekingen opgewekt worden dan blijft dit de bijnier uitputten.Een teveel aan KH en/of de voedingmiddelen die deze bevatten werken ontsteking bevorderend.

5htp verhoogt de aanmaak van serotonine en deze geeft rust en minder behoefte aan KH.

ook kan het zijn dat de andere voorstof van serotonine,tryptofaan, in kleinere hoeveelheid in de hersenen kan komen omdat het door de insuline (door de KH inname)naar de spieren gaat.

ad

Ja duidelijk, dank je wel. Dus ook door lichamelijke stress omdat het bijvoorbeeld word aangevallen door een virus o.i.d. kan deze chronische toestand opgewekt worden.

Het lastige hierin is dat sommige virussen of bacteriën erg hardnekkig zijn en deze toestand dan in stand houden als je de oorzaak maar niet krijgt aangepakt. Bij mij is dit uitgelokt toen ik dacht een griepje te hebben maar die ging maar niet over. De koorts en de heftigheid ging er vanaf. De pijnen en vermoeidheid e.d. bleef.

Of ik de eiwitten niet goed verteer, geen idee, vlees e.d gaat eigenlijk erg goed. Het zijn de koolhydraten waar ik last mee heb. Als ik deze teveel eet dan word ik zo ontzettend moe in mijn lichaam en hoofd. In elk geval ben ik al erg blij dat het een stuk beter gaat met me. Er was een tijd dat ik amper kon lopen.

Nu bezig met h202 toe te voegen en ben benieuwd wat dat mag brengen.

Hoe was je eet/leefpatroon voor de griep? Misschien al flink aan de bijnieruitputting en minder weerstand.Zo'n bacterie heeft toch ook de kans gezien om toe te slaan . Denk dan weer aan de slijmvliezen en het maagzuur.

Maar ok,het gaat de goede richting op .

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan