Hoi Louise, ik heb ook advies ingewonnen over angsten getriggerd door afkicken van zoloft bij een zeer betrouwbare bron juist op dit gebied.
Deze bron zei me dat de angst voortkomend uit de wil om te ontwennen bij o.a. Zoloft vrij standaard is.
Wel een hel voor wie het moet doormaken.
Het is volgens deze persoon belangrijk dat je je van die specifieke ontwenningshel bewust bent.
Meestal duurt de ergste hel drie of vier weken volgens die bron.
De persoon bij wie ik advies heb ingewonnen vertelde me eveneens dat het belangrijk is om de ergste afkickperiode van ongeveer 3 a 4 weken na de innamestop door te brengen in een omgeving waar zoveel mogelijk eventuele oorzaken van angst buiten je bereik zijn.
Deze persoon gaat dus kennelijk uit van een cold turkey-stop.
Ik ken ook iemand die stopte met zoloft, realiseer ik me nu, (iemand uit mijn groep van de groepstherapie) en die ging dan heel, heel langzaam afbouwen in getallen van drievierde pilletjes naar na zoveel maanden ietsje minder etc.
Terug naar het advies over die eerste 3 a 4 weken ontwenning vlak na de stop: ook is het dan juist belangrijk steeds die pillen toch bij je te hebben (weliswaar zonder ze te gebruiken).
Het gevoel alleen al om die pillen niet bij de hand te hebben is immers al een bron van angst op zichzelf.
Na die drie of vier weken is het ergste voorbij, al moet de persoon zich stevig bewust zijn van het feit dat doorzettingsvermogen nog steeds ook daarna aan de orde van de dag is.
Meestal zijn het maar weinigen, die dat soort wilskracht kunnen opbrengen.
Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Einde verhaal.
Hopelijk heb je hier wat aan!