Binc, ik was voorheen ook een slechte slaper (nog steeds niet altijd super overigens) en had een jaar of 7 geleden een periode dat ik 21 dagen achter elkaar amper sliep. Ik voelde me als een zombie en moest powernaps gedurende de dag nemen (max. 20 minuten slapen/liggen) om door de dag te kunnen komen.
Was ook naar de huisarts geweest, maar die wou niets geven ervoor. Dan moest het nog een stuk erger zijn.
Zelf toen melatonine genomen (5 mg en niet die babyhoeveelheden die in Nederland maximaal zijn toegestaan en niets doen) en hoewel ik in het begin wel zo'n aandrang tot slapen daarmee kreeg en het enigszins hielp, was het maar een lapmiddel natuurlijk.
Jaren later snapte ik dat dit een lange aanloop was naar m'n burn-out van een paar jaar terug. Oftewel m'n bijnieren begonnen steeds meer adrenaline te produceren waardoor ik niet of nauwelijks sliep en angstig/paniekerig was. Ik wist destijds nog niets van kwik en dergelijke af.
Ik ging destijds om de paar weken naar een masseur omdat alles weer vast zat. De masseur verbaasde zich erover dat in zo'n korte tijd m'n spieren weer helemaal strak stonden en adviseerde me om de oorzaak achter deze stress te achterhalen.
Ook weer jaren later, bleek dat een enorm magnesiumtekort (door kwikvergiftiging, maar dat wist ik toen nog niet) de spierspanningen verklaarden. Plus dat een magnesiumtekort ook niet helpt om goed te slapen.
Neem je al magnesium (oraal en via bodysprays)? Magnesium voetenbaden voor het slapengaan kunnen ook goed helpen om te slapen. Bij mij werkt dat in ieder geval.
Voordat ik dit wist, ging ik ook naar sauna's, maar dat verlichtte de spierpijn nauwelijks. Ik verloor nog meer magnesium en andere electrolieten en vulde dat destijds niet aan.
Far Infrared sauna's worden overigens afgeraden bij kwikvergiftiging en ook als je niet of nauwelijks zweet, is een sauna geen goed idee.
Nu slaap ik vooral niet goed als m'n lever het zwaarder heeft dan normaal door te snel ontgiften of het eten van teveel salicylaten (en in mindere maten thiols). Hartslag wil dan nog wel eens lang hoog blijven 's nachts.
En de lever is nodig om schildklierhormoon naar de actieve T3 om te zetten, dus als je lever dan niet optimaal werkt, heeft dat ook weer effect op je schildklier. (Goed uitgelegd op de
Forefront Health website).
Hopelijk kun je binnenkort die haartest doen, dan weet je op dat gebied weer meer en misschien komt er nog wat uit die testen die je gedaan hebt, alhoewel ik me afvraag of ze de echte oorzaak zullen vinden. Zelf ook allerlei testen gehad destijds, maar ze konden niets vinden. Ze kunnen regulier maar moeilijk verbanden leggen.
Mark