Ik heb de afgelopen tijd je posts met weemoed zitten lezen. Opvallend is hoezeer jouw partner in staat is om twijfel over jezelf af te roepen, waarbij jij jezelf afvraagt of jij niet hier de narcist bent en niet hij. Dit zagen we natuurlijk eerder ook al, voordat hij vertrok. Ik vroeg me toen af of er niet 'daddy issues' speelden bij jou, maar bij navraag bleek jij 'mommy issues' te hebben. Welnu, HIJ is dus degene met de 'daddy issues'. Het verklaart veel, eigenlijk alles. Hij loopt rond met een permanente boosheid, voortkomend uit het gemis van vaderlijk gezag in zijn jeugd.
Dat is allemaal goed en wel, maar hij blijft eerst en vooral verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Als hij zich niet laat corrigeren en hij mist een zelfreflecterend vermogen, dan moet hij hier hulp voor zoeken. In de tussentijd is zijn gedrag uiterst toxisch en destructief voor jou en je katten. Dit betekent maar 1 ding: of hij nu hulp zoekt of niet, hij moet weg. Elke dag dat jullie 'relatie' voortduurt is er 1 te veel. Als hij daadwerkelijk aan zichzelf wil werken, dan zal hij eerst moeten werken aan de relatie met zichzelf. Het is overduidelijk dat hij niet in staat is tot een constructieve relatie met zijn partner, omdat hij, beschadigd als hij is, zich wel degelijk heeft ontpopt tot een grenzeloze narcist.
Jij kunt hem niet helpen, Binc, alleen hij kan zichzelf helpen. Daarvoor zal hij eerst moeten erkennen dat hij het is die hier het probleem heeft, niet jij. En dat moet jij ook gaan inzien. Jij zult automatisch meer tot jezelf komen als hij vertrokken is, dat had je al gemerkt toen hij eerder weg was. Met jou komt het wel goed, maar hij heeft echt een lange, lange weg te gaan.
Mike